LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS elektros energetikos įstatymo

Nr. VIII-1881 2, 481, 483, 59 Straipsnių IR PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-11-11 Nr. XIVP-4289

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Projekto 3 straipsnio 2 dalimi siūloma papildyti Elektros energetikos įstatymo 48 straipsnį 22 dalimi ir joje nustatyti: „Šio straipsnio 1 ir 2 dalys netaikomos perdavimo sistemos operatoriui ir (ar) su perdavimo sistemos operatoriumi susijusioms įmonėms, teikiant balansavimo paslaugas ne ilgiau kaip trejus metus nuo Lietuvos Respublikos elektros energetikos sistemos sujungimo su kontinentinės Europos elektros tinklais darbui sinchroniniu režimu momento. Pradinis trejų metų laikotarpis, numatytas Direktyvos (ES) 2019/944 66 straipsnio 6 dalyje, suderinus su Europos Komisija, gali būti pratęstas ne ilgiau kaip penkeriems metams, jeigu būtina užtikrinti tiekimo saugumą.“ Pažymėtina, kad direktyva nėra tiesioginio taikymo Europos Sąjungos teisės aktas. Kaip matyti iš kartu su projektu pateiktos atitikties lentelės, aptariamomis projekto nuostatomis turėtų būti įgyvendintos 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2019/944 dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2012/27/ES su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2024 m. birželio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2024/1711 (toliau – Direktyva), 66 straipsnio 6 dalies trečiosios pastraipos nuostatos. Tai reiškia, kad įgyvendinant šias Direktyvos nuostatas tiek pradinis trejų laikotarpis, per kurį perdavimo sistemos operatoriui ir (ar) su perdavimo sistemos operatoriumi susijusioms įmonėms, teikiant balansavimo paslaugas, būtų netaikomos Elektros energetikos įstatymo 483 straipsnio 1 ir 2 dalys, tiek ir laikotarpis, kuriam šis laikotarpis, suderinus su Europos Komisija, gali būti pratęstas, turi būti nustatytas įstatyme, o ne teikiama nuoroda į Direktyvą. Atsižvelgiant į šiuos argumentus, o taip pat į tai, kad „pradinis trejų metų laikotarpis, numatytas Direktyvos (ES) 2019/944 66 straipsnio 6 dalyje“ jau yra nustatytas aptariamos projekto nuostatos pirmajame sakinyje, antrajame aptariamos projekto nuostatos sakinyje vietoj formuluotės „Pradinis trejų metų laikotarpis, numatytas Direktyvos (ES) 2019/944 66 straipsnio 6 dalyje“ reikėtų įrašyti žodžius „Šis laikotarpis“.

2.         Atsižvelgiant į tai, kad projekto 5 straipsnyje nurodyta 2024 m. birželio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2024/1711, kuria dėl Sąjungos elektros energijos rinkos modelio tobulinimo iš dalies keičiamos direktyvos (ES) 2018/2001 ir (ES) 2019/944 yra keičiama 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/944 dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2012/27/ES, kuri  kaip įgyvendinamasis Europos Sąjungos teisės aktas jau yra nurodyta Elektros energetikos įstatymo priedo 21 punkte, reikėtų ne pildyti Elektros energetikos įstatymo priedą nauju punktu, bet pakeisti Elektros energetikos įstatymo priedo 21 punktą ir jį išdėstyti taip: „21. 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/944 dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2012/27/ES su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2024 m. birželio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2024/1711.“

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5)  209 6164, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel. (0 5)  209 6055, el. p. [email protected]