LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VADOVYBĖS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1183 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
(NAUJA REDAKCIJA) NR. XIIIP-4167
2019-11-27 Nr. 113-P-39
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Vytautas Kamblevičius, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Ieva Lavišienė, Kristina Šimkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.
Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų ministerijos Valstybės tarnybos ir vidaus tarnybos politikos grupės vadovė Irina Malukienė, Vadovybės apsaugos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus pavaduotojas Paulius Nemira ir Korupcijos prevencijos ir vidaus tyrimų skyriaus vyriausioji specialistė Vera Konopliova.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3.Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
2 |
|
|
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Departamentas), susipažinęs su Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos įstatymo Nr. IX-1183 pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Įstatymo projektas), teikia savo pastabas ir pasiūlymus: 1. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu galiojančiame Vadovybės apsaugos įstatyme yra įtvirtinta „leidimų sistemos“ sąvoka, siūlytina Įstatymo projekto 2 straipsnį papildyti nauja dalimi, nustatant, kad „Leidimų sistema – speciali patekimo į saugomus objektus tvarka, apimanti asmens tapatybės nustatymą, leidimo įeiti į saugomą objektą išdavimą ir (ar) asmens daiktų patikrinimą naudojant metalo detektorius, rentgeno aparatus ar kitas priemones“. |
Pritarti |
|
2. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
18 |
3 |
5 |
2. Įstatymo projekto 18 straipsnio 3 dalies 5 punkte yra
nurodoma, jog asmuo
negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu „atrankos metu nustatomos asmens
savybės, ryšiai ar kitos su asmeniu ar jo aplinka
susijusios aplinkybes ar faktai, iš kurių Vadovybes apsaugos tarnybos
direktorius padaro išvadą, kad asmens elgesys ar veikla nėra suderinama su
Vadovybes apsaugos tarnybos pareigūnų etikos kodekso reikalavimais“. Šis
nepriekaištingos reputacijos vertinimo kriterijus, atsižvelgiant ne tik į
asmens elgesio ar veiklos atitikimą etikos kodekso reikalavimams, bet
praplečiant jį ir asmens savybių, asmens aplinkos vertinimu, tampa per daug
neapibrėžtu, o taip pat įtvirtina subjektyvaus vertinimo galimybę, nes teisė
daryti atitinkamą išvadą suteikiama išimtinai Vadovybės apsaugos tarnybos
direktoriui. Tokio pobūdžio nuostatų, objektyviu teisiniu požiūriu, teisės
aktuose turi būti vengiama. Visi nepriekaištingos reputacijos vertinimo
kriterijai turi būti kiek galima aiškiau pamatuojami. Nei vienas
nepriekaištingos reputacijos vertinimo kriterijus ar kitas pretenduojančių į
tarnybą asmens atitikimas reikalavimams neturi būti paliekamas išimtiniam
Vadovybės apsaugos tarnybos direktoriaus vertinimui – pagal visus reikalavimus asmenų
tinkamumą tarnauti Vadovybės apsaugos tarnyboje turėtų įvertinti ir teikti
savo išvadas Pretendentų į Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnų pareigas
atrankos komisija (toliau – Atrankos komisija), kurią numato Įstatymo
projekto 20 straipsnis. Todėl siūloma Įstatymo projekto 18 straipsnio 3
dalies 5 punktą formuluoti: „ |
Pritarti |
|
3. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
18 |
5 |
|
3. Įstatymo projekto 18 straipsnio 5 dalyje formuluojami išsilavinimo reikalavimai pretenduojantiems į tarnybą. Yra numatyta, jog jaunesnieji agentai turės turėti ne žemesnį kaip vidurinį išsilavinimą; agentai ir vyresnieji agentai – ne žemesnį kaip aukštąjį neuniversitetinį, aukštesnįjį arba iki 1995 metų įgytą specialųjį vidurinį išsilavinimą; vyriausieji agentai, skyrių viršininkai, valdybų viršininkų pavaduotojai, valdybų viršininkai, Vadovybės apsaugos tarnybos direktoriaus pavaduotojai – aukštąjį universitetinį arba jam prilygintą išsilavinimą. Atkreiptinas dėmesys, jog Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statutas, kuris šiuo metu reglamentuoja Vadovybės apsaugos departamento pareigūnų statusą, nustato išsilavinimo reikalavimą agentams, kurie priskirtini 11 pareigybių grupei, ne žemesnį kaip vidurinį; vyresniesiems agentams, kurie priskirtini 10 pareigybių grupei, bei vyriausiesiems agentams, kurie priskirtini 8 pareigybių grupei, - ne žemesnį kaip aukštąjį koleginį, iki 2009 metų įgytą aukštesnįjį išsilavinimą arba iki 1995 metų įgytą specialųjį vidurinį išsilavinimą. Tai reiškia, jog, priėmus Įstatymo projektą, didės išsilavinimo reikalavimai agentams ir vyriausiesiems agentams. Nepaisant to, nuostatose, reglamentuojančiose Įstatymo projekto įsigaliojimą ir taikymą, nėra numatyta tvarkos, kaip šiuo metu agentų ir vyriausiųjų agentų pareigas einantys, tačiau reikalavimų dėl išsilavinimo po 2020 m. liepos 1 d. neatitiksiantys asmenys, turės reikalingą išsilavinimą įgyti. Todėl Įstatymo projekto įsigaliojimo ir taikymo nuostatose būtina nustatyti pareigūnams, kurie neturės einamoms pareigoms būtino išsilavinimo, pereinamąjį 5 metų laikotarpį tokio išsilavinimo įgijimui. |
Pritarti |
|
4. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
25 |
|
|
4. Įstatymo projekto 25 straipsnis pareigūno statuso atkūrimo galimybę sieja su pareigūno išėjimu iš tarnybos jį paskyrus dirbti tik tarptautinėje institucijoje, Europos Sąjungos ar užsienio valstybės institucijoje. Nenumatyta pareigūno statuso atkūrimo galimybė po paskyrimo į atitinkamas nacionalinio lygmens pareigas. Šiuo metu galiojantis Vidaus tarnybos statutas numato galimybę visiems vidaus tarnybos pareigūnams, neišskiriant ir Vadovybės apsaugos departamento pareigūnų, būti paskirtiems į Lietuvos Respublikos Seimo ar Respublikos Prezidento skiriamo valstybės institucijos ar įstaigos vadovo, kito Seimo ar Respublikos Prezidento skiriamo valstybės pareigūno, Seimo ar Respublikos Prezidento skiriamo valstybinės (nuolatinės) komisijos ar tarybos pirmininko, pirmininko pavaduotojo ar nario, taip pat pagal specialųjį įstatymą įsteigtos komisijos, tarybos, fondo valdybos pirmininko ar nario, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo, valstybės tarnautojo statusą turinčio įstaigos vadovo, priimto į pareigas įstatymo nustatytai kadencijai, pareigas, ir, pasibaigus paskyrimo į šias pareigas laikotarpiui ar kitaip nutrūkus jų įgaliojimams, per nustatytą terminą atkurti pareigūno statusą. Manytina, kad turi likti galimybė ir Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnams būti paskirtiems į atitinkamas nacionalinio lygmens pareigas bei po tokio paskyrimo turėti galimybę atkurti pareigūno statusą. Todėl Įstatymo projekto 25 straipsnio 1 ir 2 dalis tikslinga papildyti nuostatomis dėl statuso atkūrimo pasibaigus paskyrimo į nacionalinio lygmens pareigas laikotarpiui. |
Pritarti |
|
5. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
57 |
|
|
5. Pagal galiojančio Vidaus tarnybos
statuto 69 straipsnio 1 dalį, vidaus tarnybos pareigūnams, tarp jų ir
Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnams, yra įtvirtinta garantija:
„Pareigūnui ir jo šeimos nariams padaryta materialinė žala, kurią jie patyrė
dėl su pareigūno tarnyba susijusių priežasčių ir kuri yra nustatyta remiantis
tarnybinio patikrinimo išvada, atlyginama Vyriausybės ar jos įgaliotos
institucijos nustatyta tvarka“. Įstatymo projektas tokios garantijos
Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnams ir jų šeimos nariams nenumato, nors,
pagal darbo pobūdį, taip pat tikėtinos situacijos, kuriose dėl su pareigūno
tarnyba susijusių priežasčių gali jam ar jo šeimos nariams atsirasti
materialinės žalos. Todėl Įstatymo projekto 57 straipsnį tikslingą papildyti
nauja dalimi: „Pareigūnui ir
jo šeimos nariams padaryta materialinė žala, |
Pritarti |
|
6. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
60 |
4 |
|
6. Įstatymo projekto 60 straipsnio 4 dalis numato: „Pareigūnas šio įstatymo 59 straipsnio 14 punkte nustatytu pagrindu iš tarnybos atleidžiamas ir tarnybos sutartis su juo nutraukiama, apie tai jį įspėjus ne vėliau kaip prieš 2 mėnesius. Nėščiai moteriai (kai Vadovybės apsaugos tarnyba likviduojama), moteriai ar vyrui, vieniems auginantiems vaiką (vaikus) iki 14 metų, asmeniui, kuriam iki teisės gauti pareigūnų ir karių valstybinę pensiją liko ne daugiau kaip 5 metai, apie numatomą atleidimą iš tarnybos turi būti pranešama raštu prieš 4 mėnesius“. Atkreiptinas dėmesys, jog garantijos būti anksčiau įspėtiems apie numatomą atleidimą iš tarnybos reglamentavimas Įstatymo projekte turi būti suderintas su tokios garantijos įtvirtinimu ir kituose teisės aktuose – Vidaus tarnybos statute, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, Lietuvos Respublikos darbo kodekse. Priešingu atveju, Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnai atsidurs blogesnėje padėtyje, nei darbuotojai, kurių santykį su darbdaviu reglamentuoja kiti teisės aktai. Vidaus tarnybos statuto 76 straipsnio 2 dalyje reglamentuojama: „Šio statuto 72 straipsnio 1 dalies 12 punkte nurodytu pagrindu pareigūnas atleidžiamas iš vidaus tarnybos, apie galimą atleidimą jį įspėjus raštu ne vėliau kaip prieš vieną mėnesį iki atleidimo dienos. Pareigūnui, kuriam iki teisės gauti visą senatvės pensiją įgijimo liko ne daugiau kaip 5 metai, šis įspėjimo apie galimą atleidimą iš vidaus tarnybos terminas dvigubinamas, o pareigūnui, vienam auginančiam vaiką (įvaikį) iki 14 metų ar auginančiam neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų, taip pat pareigūnui, kuriam iki teisės gauti visą senatvės pensiją įgijimo liko mažiau kaip 2 metai, trigubinamas. Nėščia pareigūnė (kai statutinė įstaiga likviduojama) apie galimą atleidimą iš vidaus tarnybos turi būti įspėta raštu ne vėliau kaip prieš 4 mėnesius iki atleidimo dienos. <...>“. Valstybės tarnybos įstatymo 49 straipsnio 1 dalyje numatyta: „<...> Valstybės tarnautojui apie pareigybės panaikinimą turi būti pranešta raštu ne vėliau kaip prieš vieną mėnesį iki pareigybės panaikinimo. Asmeniui, kuriam iki teisės gauti visą senatvės pensiją liko mažiau kaip 5 metai, šis įspėjimo terminas dvigubinamas, o neįgaliajam, moteriai ir (ar) vyrui, auginantiems vaiką (įvaikį) iki 14 metų, moteriai ir (ar vyrui), auginantiems neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų, asmeniui, kuriam iki teisės gauti visą senatvės pensiją liko mažiau kaip 2 metai, - trigubinamas. Nėščiai moteriai (kai valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga likviduojama) apie pareigybės panaikinimą turi būti pranešta raštu ne vėliau kaip prieš 4 mėnesius iki pareigybės panaikinimo“. Darbo kodekso 57 straipsnio 7 dalyje įtvirtinta: „Darbo sutartis nutraukiama įspėjus darbuotoją prieš vieną mėnesį, o jeigu darbo santykiai tęsiasi trumpiau negu vienus metus, - prieš dvi savaites. Šie įspėjimo terminai dvigubinami darbuotojams, kuriems iki įstatymo nustatyto senatvės pensijos amžiaus likę mažiau kaip penkeri metai, ir trigubinami darbuotojams, kurie augina vaiką (įvaikį) iki 14 metų, ir darbuotojams, kurie augina neįgalų vaiką iki 18 metų, taip pat neįgaliems darbuotojams ir darbuotojams, kuriems iki įstatymų nustatyto senatvės pensijos amžiaus liko mažiau kaip dveji metai“. Aukščiau pateiktų įstatymų normų analizė rodo, jog Įstatymo projektas visų įstatymų kontekste vienintelis neįtvirtina garantijos būti anksčiau įspėtiems Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnams, auginantiems neįgalų vaiką iki 18 metų. Be to, atsižvelgdama į Valstybės tarnybos įstatymo bei Darbo kodekso normas, manytina, jog garantija būti anksčiau įspėtiems turėtų būti taikoma ne tik moteriai ar vyrui, vieniems auginantiems vaiką (vaikus) iki 14 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų, bet tokio amžiaus vaikus ir pilnoje šeimoje auginantiems pareigūnams. Taigi siūloma 60 straipsnio 4 dalį formuluoti taip: „Pareigūnas šio įstatymo 59 straipsnio 14 punkte nustatytu pagrindu iš tarnybos atleidžiamas ir tarnybos sutartis su juo nutraukiama, apie tai jį įspėjus ne vėliau kaip prieš 2 mėnesius. Nėščiai moteriai (kai Vadovybės apsaugos tarnyba likviduojama), moteriai ar—vyrui, vieniems pareigūnams, auginantiems vaiką (vaikus) iki 14 metų ar auginantiems neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų, asmeniui, kuriam iki teisės gauti pareigūnų ir karių valstybinę pensiją liko ne daugiau kaip 5 metai, apie numatomą atleidimą iš tarnybos turi būti pranešama raštu prieš 4 mėnesius“. |
Pritarti |
|
7. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
62 |
|
|
7. Įstatymo projekto 62 straipsnis reglamentuoja pareigūno atleidimą iš tarnybos šalių susitarimu. Tačiau čia yra aptartas tik tokio susitarimo turinys, kas nėra pakankamas reglamentavimas. Todėl įstatyme tikslinga reglamentuoti ir procedūrinius šio atleidimo pagrindo aspektus, t. y. nurodyti, kas ir kokia tvarka gali tokį susitarimą inicijuoti, priimti, atmesti. Todėl Įstatymo projekto 62 straipsnis turėtų būti atitinkamai papildomas. |
Pritarti |
|
8. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
64 |
2 |
4 |
8. Įstatymo projekto 64 straipsnio 2 dalies 4 punktas įtvirtina, jog tarnybinė nuobauda – atleidimas iš tarnybos gali būti skiriama už Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo reikalavimų pažeidimą. Tokia nuostata reiškia, jog praktiškai už bet kokį Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo reikalavimų pažeidimą gali būti skiriama pati griežčiausia tarnybinė nuobauda. Tokiu būdu įstatymu sudaroma galimybė atleisti pareigūną už gana formalų, realių neigiamų pasekmių nesukėlusį Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo reikalavimų pažeidimą, pavyzdžiui, pareigūnui nedeklaravus tam tikrų duomenų ar pavėluotai deklaravus tokią informaciją, kas praktikoje dažniausiai pasitaiko. Akivaizdu, kad tokios situacijos galimybė nepriimtina, ir pati griežčiausia tarnybinė nuobauda turėtų būti taikoma tik už pavojingesnius Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo reikalavimų pažeidimus. Siūlytina Įstatymo projekto 64 straipsnio 2 dalies 4 punktą papildyti ir formuluoti: „Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo reikalavimų pažeidimą siekiant gauti neteisėtų pajamų ar privilegijų sau ar kitiems asmenims“. |
Pritarti |
|
9. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
65 |
|
|
9. Įstatymo projekto 65 straipsnis
reglamentuoja tarnybinių nusižengimų tyrimą ir nuobaudų skyrimą. Atkreiptinas
dėmesys, jog šis straipsnis nenumato termino, kuriam praėjus nuo tarnybinio
nusižengimo padarymo dienos negalėtų būti skiriama tarnybinė nuobauda. Tai
yra vienas iš naikinamųjų terminų, kurie įstatyme būna įtvirtinami, siekiant
užtikrinti tarnybinės atsakomybės taikymo efektyvumą. Vadovaujantis teisės
teorija, kokią teisinės atsakomybės rūšį bepaimti, yra nustatyti terminai,
kuriems pasibaigus, atsakomybės taikymas ir poveikio priemonės skyrimas yra
negalimas. Bendra nuostata yra ta, jog atsakomybė turi būti taikoma per kiek
galima trumpesnį laiką nuo pažeidimo padarymo dienos, nes priešingu atveju
mažėja jos efektyvumas ir prevencinis poveikis. Kartu atitinkamų terminų
nustatymas yra garantija, jog vienokio ar kitokio pobūdžio procesas galimai
teisės pažeidimą padariusio asmens atžvilgiu, kuris pastarajam lemia neigiamą
poveikį, negali užsitęsti, o turi būti atliekamas maksimaliai operatyviai,
nevilkinant. Skirtingų teisinės atsakomybės rūšių atveju įstatymai numato
skirtingus terminus, praėjus kuriems po pažeidimo padarymo negali būti
taikomos poveikio priemonės. Pavyzdžiui, net tyčia kitam žmogui atėmus
gyvybę, pagal Lietuvos Respublikos baudžiamąjį kodeksą, negali būti priimtas
apkaltinamasis nuosprendis, jeigu nuo nusikaltimo padarymo yra praėję 30
metų. Tuo metu Įstatymo projektas nenumato jokio termino, kuriam praėjus nuo
tarnybinio nusižengimo padarymo, Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnui
negalėtų būti skiriama tarnybinė nuobauda. Manytina, kad bendrųjų teisės
principų kontekste ir žmogaus teisių užtikrinimo prasme, toks terminas
Įstatymo projekte privalo būti nustatytas. Vadovaujantis nusistovėjusia
teisine praktika mūsų šalyje, statutiniams valstybės tarnautojams tarnybinė
nuobauda arba, pavyzdžiui, kariams drausminė nuobauda negali būti skiriama,
jei nuo tarnybinio nusižengimo ar drausmės pažeidimo padarymo dienos praėjo
vieneri metai. Šis bendras terminas gali turėti išimčių. Galiojančio Vidaus
tarnybos statuto 39 straipsnio 4 dalyje numatyta: „<...> išskyrus
atvejus, kai tarnybinis patikrinimas sustabdomas šio straipsnio 9 dalyje
nustatytais atvejais arba kai tarnybinis nusižengimas nustatomas atliekant
auditą, piniginių ar kitokių vertybių inventorizaciją ar kompetentingos
institucijos atliekamo tyrimo, patikrinimo metu, arba kai yra pažeidžiamos
Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo
nuostatos. Šiais atvejais tarnybinė nuobauda turi būti paskirta ne vėliau
kaip per 3 metus nuo tarnybinio nusižengimo padarymo dienos. Tarnybinei
atsakomybei už pareigūno vardo pažeminimą taip pat taikomas 3 metų tarnybinės
atsakomybės senaties terminas, skaičiuojamas nuo veikos padarymo dienos“.
Taigi analogiškomis nuostatomis siūlytina papildyti ir Įstatymo projekto 65
straipsnio 6 dalį bei ją išdėstyti: „Tarnybinė nuobauda turi būti paskiriama ne vėliau kaip per vieną
mėnesį nuo tarnybinio nusižengimo paaiškėjimo dienos, neįskaitant laiko, kurį
pareigūnas nebuvo tarnyboje dėl laikinojo nedarbingumo, buvimo komandiruotėje
arba dėl atostogų, taip pat laiko, per kurį įstatymų nustatyta tvarka turi
būti išnagrinėtas skundas dėl profesinės sąjungos renkamojo organo nesutikimo
dėl tarnybinės nuobaudos skyrimo pareigūnui. Tarnybinio nusižengimo
paaiškėjimo diena laikoma Vadovybės apsaugos tarnybos direktoriaus tarnybinio
patikrinimo išvados patvirtinimo diena. Negalima skirti tarnybinės nuobaudos, jei
nuo tarnybinio nusižengimo padarymo dienos praėjo vieni metai, išskyrus
atvejus, kai tarnybinis patikrinimas sustabdomas šio
straipsnio 5 dalyje nustatytais atvejais
arba kai tarnybinis nusižengimas nustatomas atliekant auditą, piniginių ar
kitokių vertybių inventorizaciją ar kompetentingos institucijos atliekamo
tyrimo |
Pritarti |
|
10. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
65 |
|
|
10. Be to, siūloma Įstatymo projekto 65 straipsnį papildyti dalimi, kurioje būtų nurodytos asmens, kurio atžvilgiu atliekamas tarnybinis patikrinimas, teisės tarnybinio nusižengimo tyrimo procese, Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2019 m. balandžio 18 d, nutarime Nr. KT13-N5/2019 „Dėl Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo ir Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto nuostatų atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“ yra konstatavęs, jog Vidaus tarnybos statutas ir Valstybės tarnybos įstatymas nėra įtvirtinę tarnybinio nusižengimo padarymu įtariamo asmens garantijų, o pastarosios yra reglamentuotos tik poįstatyminiais teisės aktais. Buvo pabrėžta, jog nors pagal visuminį teisinį reguliavimą pareigūno/valstybės tarnautojo, traukiamo tarnybinėn atsakomybėn, teisės tarnybinio nusižengimo tyrimo procedūros metu garantuotos, vis dėlto šios teisės nėra įtvirtintos įstatyme. Šiame kontekste Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją, inter alia jos 33 straipsnio 1 dalį, konstitucinį teisinės valstybės principą, įstatymų leidėjas turėtų imtis atitinkamų priemonių, kad esmines žmogaus teisių ir laisvių tarnybinių nusižengimų tyrimo procese apsaugos garantijas įtvirtintų įstatyme. Šiuo metu jau yra parengti ir Lietuvos Respublikos Seimui svarstyti pateikti atitinkami Vidaus tarnybos statuto bei Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimai. Siūloma ir Įstatymo projekto 65 straipsnyje numatyti Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūno garantijas tarnybinio nusižengimo tyrimo procedūros metu: „Pareigūnas ir iš Vadovybės apsaugos tarnybos atleistas pareigūnas, dėl kurio pradėtas tarnybinis patikrinimas, turi teisę turėti atstovą, būti raštu informuotas apie pradėtą tarnybinį patikrinimą dėl jo galimai padaryto tarnybinio nusižengimo, teikti paaiškinimus, prašymus ir įrodymus ar kitą informaciją dėl jo galimai padaryto tarnybinio nusižengimo, pareikšti motyvuotą nušalinimą tarnybinį nusižengimą tirti įgaliotiems asmenims dėl jų galimo nešališkumo ir apskųsti šių asmenų veikimą ar neveikimą, baigus tarnybinį patikrinimą, gauti priimtą sprendimą, jo prašymu susipažinti su tarnybinio patikrinimo metu surinkta medžiaga ir gauti šių dokumentų kopijas, išskyrus įslaptintų dokumentų kopijas, kurios neteikiamos, skųsti sprendimus, priimtus baigus tarnybinį patikrinimą. “ |
Pritarti |
|
11. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
2 |
2 |
|
11.
Departamento nuomone, priėmus Įstatymo projekto, tam tikrais atvejais
lygiaverčių pareigų gali nebelikti, todėl būtų tikslinga koreguoti Įstatymo
projekto 2 straipsnio 2 dalies nuostatą: „Vadovybės
apsaugos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos pareigūnai, paskirti į
pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo, įsigaliojus šiam įstatymui įgyja
Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūno (toliau – pareigūnas) statusą ir tęsia
tarnybą eidami tas pačias pareigas, išskyrus šio straipsnio 10 dalyje
nurodytą atvejį. |
Pritarti |
|
12. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
2 |
|
|
12. Tuo atveju, jeigu pereinamojo laikotarpio metu (t. y. iki 2020 m. birželio 30 d.) atsakingoms valstybės institucijoms nespėjus priimti visų būtinų įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų, Įstatymo projekto 2 straipsnyje reikėtų įtvirtinti nuostatą: „Iki šio įstatymo įsigaliojimo priimti Vadovybės apsaugos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos veiklą reglamentuojantys teisės aktai galioja tol, kol bus priimti atitinkami juos pakeičiantys ir šį įstatymą įgyvendinantys teisės aktai.“ |
Pritarti |
|
13. |
Vadovybės apsaugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2019-11-20 |
2 |
|
|
13. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įsigaliojimo ir Vadovybės apsaugos tarnybos atsiradimo data yra numatyta 2020 m. liepos 1 d., siekiant užtikrinti Departamento veiklos tęstinumą ir nepertraukiamumą, Departamento direktoriui būtina suteikti įgaliojimus leisti įsakymus tarnybos organizavimo klausimais, Įstatymo projekto 2 straipsnyje būtina numatyti: „Iki šio įstatymo įsigaliojimo Vadovybės apsaugos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktorius turi teisę leisti įsakymus tarnybos organizavimo klausimais.“ |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Komiteto sprendimas: pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-4167 ir siūlyti pagrindiniam Komitetui jį tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Komiteto bei Vadovybės apsaugos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos pateiktus siūlymus, kuriems pritarė Komitetas.
6.2. Pasiūlymai: Siūlome pagrindiniam komitetui Vadovybės apsaugos tarnybos valstybės pareigūnų darbo užmokestį ir socialines garantijas nustatyti sistemiškai įvertinus kitų analogiškoje teisinėje padėtyje esančių valstybės pareigūnų (žvalgybos pareigūnų, specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnų) darbo užmokestį ir socialines garantijas, bei užtikrinant, kad nebūtų darbo užmokesčio ir socialinių garantijų disproporcijų tarp atskirų valstybės pareigūnų grupių.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Povilas Urbšys.
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Kristina Šimkutė