LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL lietuvos respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo nr. ix-110 1, 5, 111, 16, 19, 20, 22, 23, 24 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo priedu

įstatymo projekto nr. XIVp-1439(2)

 

2022-06-08  Nr. 103-P-28

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė – komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Gintarė Skaistė; komiteto biuras: biuro patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėjos Renata Liekienė, Indrė Žukauskaitė; kviestieji asmenys: Mindaugas Puidokas – Seimo narys, Donata Telišauskaitė-Čekanavičė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo grupės vyresnioji patarėja.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: -.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

I. Kačinskaitė – Urbonienė,

2022-06-06

 

7

(22)

 

(1)

 

(2)

 

Argumentai:

Pasiūlymo tikslas – sudaryti realias galimybes tėvams derinti darbą ir vaiko priežiūrą, užtikrinti pakankamas pajamas, kompensuoti patiriamas išlaidas. Realizavus pasiūlymą, tėvai galėtų derinti vaiko priežiūrą ir darbą, remdamiesi šeimos padėtimi, vaiko interesais, o ne išmokų sistemos spragomis.

 

Siūloma nustatyti, kad:

1) vaiko priežiūros išmoką gautų tik tas asmuo, kuris faktiškai augina vaiką;

2) vaiko auginimo metu tėvas ar motina neprarastų pajamų ir (ar) išmokų, didesnių už vaiko priežiūros išmoką arba jai lygių.

 

Pasiūlymas

1. Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsniu siūlomą keisti 22 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) faktiškai augina vaiką laikotarpiu, kai įstatymų nustatyta tvarka yra išėjęs jam suteiktų vaiko priežiūros atostogų arba vaiko priežiūros laikotarpiu, išskyrus atvejus, kai vaiko priežiūros atostogos nutraukiamos dėl grįžimo į darbą ar tarnybą, ir atvejus, numatytus šio straipsnio 10 ir 11 dalyse;“.

Nepritarti.

 

Balsavimo rezultatai: už – 3, prieš – 0, susilaikė – 6.

 

Argumentai:

Nėra aišku, kaip būtų užtikrinama, kad faktiškai vaikas bus prižiūrimas to asmens, kuris ir gauna išmoką (neaiškus pasiūlymo įgyvendinimo mechanizmas). Pritarus siūlymui, turėtų atsirasti kontrolės mechanizmas, kad būtų tikrinama, kas faktiškai prižiūri vaiką ir ar tikrai tas, kas prižiūri vaiką, gauna išmoką. Atsirastų papildoma administracinė našta, be to, būtų kišamasi į šeimos gyvenimą, nes reikėtų tikrinti, kad vaikas faktiškai yra prižiūrimas to asmens, kuris gauna išmoką.

 

2.

I. Kačinskaitė – Urbonienė,

2022-06-06

 

9

(24)

 

(7)

 

 

Pasiūlymas

1. Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsniu siūlomą keisti 24 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7. Jeigu apdraustasis asmuo, kuriam paskirta vaiko priežiūros išmoka, išskyrus vaiko priežiūros išmoką, skiriamą ir mokamą vadovaujantis šio įstatymo 22 straipsnio 2 ir 4 dalimis, vaiko priežiūros išmokos gavimo metu turi pajamų, nuo kurių skaičiuojamos motinystės socialinio draudimo įmokos, ar iš tuo metu vykdytos darbinės veiklos gautų pajamų, kurios pagal šį įstatymą nėra laikomos draudžiamosiomis pajamomis, arba gauna šio įstatymo nustatytas ligos (įskaitant išmokas, darbdavio mokamas dvi pirmąsias ligos dienas) ar profesinės reabilitacijos išmokas, ligos dėl nelaimingo atsitikimo darbe arba profesinės ligos išmokas, mokamas vadovaujantis Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymu (toliau kartu šiame straipsnyje – pajamos ir (ar) išmokos), ir jam paskirtos vaiko priežiūros išmokos (bendros šių išmokų sumos) ir atitinkamą mėnesį apskaičiuotų pajamų ir (ar) išmokų suma neviršija arba yra lygi jo vidutinio mėnesinio kompensuojamojo uždarbio, apriboto minimaliu ir maksimaliu kompensuojamojo uždarbio dydžiu, pagal kurį buvo nustatytas vaiko priežiūros išmokos dydis, dydžiui, jam mokama viso dydžio paskirta vaiko priežiūros išmoka. Jeigu apdraustajam asmeniui paskirtos vaiko priežiūros išmokos (bendros šių išmokų sumos) ir atitinkamą mėnesį apskaičiuotų pajamų ir (ar) išmokų suma viršija vidutinio mėnesinio kompensuojamojo uždarbio, pagal kurį buvo nustatytas vaiko priežiūros išmokos dydis, dydį, jam mokamas jo vidutinio mėnesinio kompensuojamojo uždarbio, apriboto minimaliu ir maksimaliu kompensuojamojo uždarbio dydžiu, pagal kurį buvo nustatytas vaiko priežiūros išmokos dydis, ir apskaičiuotų pajamų ir (ar) išmokų skirtumas Ligos ir motinystės socialinio draudimo išmokų nuostatuose nustatyta tvarka Pasirinkus gauti vaiko priežiūros išmoką 24 mėnesius, nuo 12 mėnesių, iki vaikui sueis 24 mėnesiai arba antraisiais įvaikinto vaiko auginimo metais vaiko priežiūros išmoka mokama neatsižvelgiant į tuo metu gautas pajamas ir (ar) išmokas.

Nepritarti.

 

Balsavimo rezultatai: už – 2, prieš – 2, susilaikė – 5.

Argumentai:

1.Pasiūlymas analogiškas šios Seimo narės (2022-05-18) pasiūlymui, kuriam Seimas 2022-05-24 posėdyje nepritarė.

2.Socialinių reikalų ir darbo komitetas laikosi  2022 m. gegužės 18 d. posėdyje priimto sprendimo nepritarti Seimo narės I. Kačinskaitės-Urbonienės pataisai. Komiteto argumentai:

1. Pritarta Vyriausybės pasiūlytoms nuostatoms dėl vaiko priežiūros išmokos mokėjimo gaunant darbo pajamų. Šią Vyriausybės pasiūlytą vaiko priežiūros išmokos mokėjimo sistemą, gaunant darbinių pajamų, teigiamai įvertino ekspertai (žr. Komiteto išvados 2 dalį, VU Teisės fakulteto ekspertinį vertinimą).

2. Pagal pasiūlymą antraisiais vaiko auginimo metais leidžiant dirbti ir gauti išmoką būtų nesprendžiama šiuo metu egzistuojanti problema, kai vaiko priežiūros išmoką pasirenka gauti vaiko tėvas, kuris lieka dirbti, o vaiką ir toliau prižiūri darbinių pajamų negaunanti mama, ko pasekoje gali būti mažesnė jos socialinio draudimo pensija.

3. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą vaiko priežiūros išmokos dydžio neįtakoja gaunamos savarankiškos veiklos pajamos (ši nuostata įstatymo projektu nekeičiama).

3.

Seimo narys

M. Puidokas,

2022-06-07

11

1

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į stiprią Lietuvą ir visą Europą veikiančią ekonominę krizę bei jos neigiamą poveikį jaunų šeimų pajamoms - šio įstatymo įsigaliojimas numatomas ženkliai per greitai. Remiantis tuo, kad moters nėštumo laikotarpis trunka ~ nuo 37 iki 42 savaičių (~9 mėnesius) šio įstatymo įsigaliojimas 2023 m. sausio 1 d. (už 6  mėnesių) pažeis šeimų ir besilaukiančių moterų teises ir teisėtus lūkesčius, kadangi šie asmenys šeimos pagausėjimą yra susiplanavę vadovaudamiesi šiuo metu galiojančiu teisiniu reguliavimu. Beatodairiška skuba įsigaliojant šiam įstatymui gali atnešti ir apčiuopiamų finansinių nuostolių planuojant šeimų biudžetus (ypač dabartinės infliacijos, maisto kainų, nedarbo rekordinio augimo sąlygomis).

Konstitucinio Teismo aktuose ne kartą konstatuota, kad neatsiejami teisinės valstybės principo elementai yra teisėtų lūkesčių apsauga, teisinis tikrumas ir teisinis saugumas; šie konstituciniai principai suponuoja valstybės pareigą užtikrinti teisinio reguliavimo tikrumą ir stabilumą, apsaugoti asmenų teises, gerbti teisėtus interesus ir teisėtus lūkesčius, vykdyti prisiimtus įsipareigojimus asmeniui; asmenys turi teisę pagrįstai tikėtis, kad jų pagal galiojančius įstatymus ar kitus teisės aktus, neprieštaraujančius Konstitucijai, turimos teisės bus išlaikytos nustatytą laiką ir galės būti realiai įgyvendinamos; teisinį reguliavimą galima keisti tik laikantis iš anksto nustatytos tvarkos; teisinio reguliavimo pataisomis negalima paneigti asmens teisėtų interesų ir teisėtų lūkesčių; neužtikrinus asmens teisėtų lūkesčių apsaugos, teisinio tikrumo ir teisinio saugumo, nebūtų užtikrintas asmens pasitikėjimas valstybe ir teise. (Konstitucinio Teismo 2001 m. liepos 12 d., 2002 m. lapkričio 5 d., 2003 m. kovo 4 d., 2003 m. kovo 17 d., 2013 m. vasario 15 d. nutarimai).

Minėtame 2013 m. vasario 15 d. nutarime Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas konstatavo, kad teisinio reguliavimo pakeitimai turėtų būti daromi taip, kad asmenims, kurių teisinei padėčiai jie turi įtakos, būtų užtikrinta reali galimybė prisitaikyti prie naujos teisinės situacijos; todėl, siekiant sudaryti sąlygas asmenims ne tik susipažinti su nauju teisiniu reguliavimu anksčiau, nei jis pradės galioti, bet ir tinkamai pasirengti numatomiems pakeitimams, gali būti būtina nustatyti vėlesnę nei oficialaus paskelbimo diena jo įsigaliojimo datą (taikymo pradžią); taigi tam tikrais atvejais įstatymų leidėjas privalo numatyti pakankamą vacatio legis, t. y. laikotarpį nuo įstatymo oficialaus paskelbimo iki jo įsigaliojimo (taikymo pradžios), per kurį suinteresuoti asmenys galėtų pasirengti įgyvendinti iš jo kylančius reikalavimus; konstitucinio reikalavimo numatyti tinkamą vacatio legis turi būti paisoma priimant įstatymus, kuriais nustatomos pareigos ar apribojimai asmenims.

Pasiūlymas:

Projekto 11 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. 2024 m. sausio 1 d.

 

Nepritarti.

 

Balsavimo rezultatai: už – 1, prieš – 4, susilaikė – 4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

1.Seimas 2022-05-24 posėdyje po svarstymo pritarė įstatymo projekte Nr. XIVP-1439(2) nustatytai įsigaliojimo datai - 2023 m. sausio 1 d.

2. Kartu pastebėtina, kad įstatymo projektas Nr. XIVP-1439(2) yra vienas iš įstatymų projektų paketo įstatymų (Nr. XIVP-1438(2)-1444(2), todėl jų įsigaliojimų datos tarpusavyje yra suderintos.

 

 

 

 

 

4.

Seimo narys

M. Puidokas,

2022-06-07

11

1

 

 

Argumentai: tie patys, kaip ir prie Seimo nario M. Puidoko 2022-06-07 pasiūlymo dėl įstatymo projekto 11 straipsnio 1 dalies.

 

Pasiūlymas:

Projekto 11 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. 2023 m. liepos 1 d.

Nepritarti.

 

Balsavimo rezultatai: už – 0, prieš – 3, susilaikė – 6.

 

Argumentai:

1.Seimas 2022-05-24 posėdyje po svarstymo pritarė įstatymo projekte Nr. XIVP-1439(2) nustatytai įsigaliojimo datai - 2023 m. sausio 1 d.

2. Kartu pastebėtina, kad įstatymo projektas Nr. XIVP-1439(2) yra vienas iš įstatymų projektų paketo įstatymų (Nr. XIVP-1438(2)-1444(2), todėl jų įsigaliojimų datos tarpusavyje yra suderintos.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Mindaugas Lingė                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja D. Jonėnienė