LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

AUDITO KOMITETas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO NR. I-430 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO nr. XIVP-3061

 

2023-11-15 Nr. 141-P-32

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis, komiteto pirmininko pavaduotoja Rasa Budbergytė, komiteto nariai: Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Kupčinskas, Asta Kubilienė, Jurgis Razma, Artūras Skardžius.

Komiteto biuras: vedėja Laura Pranaitytė, patarėjos: Diana Andriūnaitė, Aurita Buragienė, Eglė Jonevičienė, Rūta Petrukaitė, padėjėja Ginta Andrijauskienė.

Kviestieji asmenys: finansų viceministras Darius Sadeckas, Finansų ministerijos Viešųjų finansų sistemos valdymo grupės vadovė Asta Butrimė, Finansų ministerijos Viešųjų finansų sistemos valdymo grupės patarėja Aušra Kolpakovienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

 

 

 

(1)

2

 

7

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Atsižvelgus į tai, kad biudžetas yra pajamų ir asignavimų planas, svarstytina, ar projekto 1 straipsnyje nauja redakcija dėstomo Biudžeto sandaros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 7 dalies formuluotė „eliminavus tarpusavio pervedimus“ neturėtų būti patikslinta vietoj žodžio „pervedimus“ vartojant kitą sąvoką.

Pritarti

Argumentai:

Pritariant šiai Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 2 str. 7 d.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Konsoliduotasis biudžetas – biudžetas, kurį sudaro valstybės biudžetas, savivaldybių biudžetai, valstybės socialinių fondų biudžetai ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetas sujungus nurodytų biudžetų rodiklius ir eliminavus planuojamus tarpusavio pervedimus.“

2.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

3

 

1

 

2

2. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad valstybės biudžeto asignavimų valdytoju yra įstaiga, kuri yra atskaitinga Lietuvos Respublikos Prezidentui, Seimui arba kurios vadovą (arba kolegialų valdymo organą) skiria Prezidentas, Seimas. Atsižvelgus į tai, kad įstatymuose nėra apibrėžtas formuluotės „įstaiga, kuri yra atskaitinga Lietuvos Respublikos Prezidentui, Seimui“ turinys, ši formuluotė keistina formuluote „įstaiga, kurios savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos Prezidentas, Seimas“.

Nepritarti

Manytina, jog tokia Seimo kanceliarijos Teisės departamento siūloma tikslinti formuluotė nederėtų su tam tikrų institucijų, kurios šiuo metu yra valstybės biudžeto asignavimų valdytojos, teisės aktų nuostatomis. Tam tikros įstaigos, rengiant tam tikrų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektus, yra priskiriamos valstybės biudžeto asignavimų valdytojams, atsižvelgiant į jų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytą atskaitingumą Seimui ir (arba) Prezidentui arba nuostatą, kad jų vadovą (arba kolegialių valdymo organą) skiria Seimas, Prezidentas. Pvz.:

1) Valstybės kontrolės įstatymo 3 str. 1 d. nustatyta, kad Lietuvos Respublikos Valstybės kontrolė yra Seimui atskaitinga institucija.

2) Rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 34 str. nurodyta, kad Lietuvos Respublikos vyriausiąją rinkimų komisiją sudaro Seimas.

3) Konkurencijos įstatymo 17 str. nustatyta, kad Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba yra savarankiška valstybės įstaiga, atskaitinga Lietuvos Respublikos Seimui.

4) Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo 20 str. nustatyta, kad Valstybės saugumo departamentas yra Seimui ir Respublikos Prezidentui atskaitinga institucija.

5) Specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymo 2 str. 6 d. nustatyta, kad Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba yra Lietuvos Respublikos Prezidentui ir Lietuvos Respublikos Seimui atskaitinga institucija.

6) Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatų, patvirtintų Seimo 2003-11-18 nutarimu Nr. IX-1827 „Dėl Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pavadinimo pakeitimo ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatų patvirtinimo“, 10 p. nurodyta, kad Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai vadovauja lygių galimybių kontrolierius, kurį Seimo Pirmininko teikimu skiria ir atleidžia Seimas.

7) Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus nuostatų, patvirtintų Seimo 2007-12-13 nutarimu Nr. X-1379 „Dėl Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos nuostatų patvirtinimo“, 14 p. nurodyta, kad  Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigai vadovaujantį vaiko teisių apsaugos kontrolierių Seimo Pirmininko teikimu skiria ir atleidžia Seimas.

Atkreiptinas dėmesys, kad šiuose teisės aktuose nėra nurodyta, jog minėtų institucijų savininko teises ir pareigas įgyvendina Seimas, Prezidentas. Jeigu būtų pritarta Seimo kanceliarijos Teisės departamento siūlomai formuluotei, manytina, jog šios institucijos tam tikrų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme negalėtų būti išskirtos kaip atskiri valstybės biudžeto asignavimų valdytojai, atsižvelgiant į jų veiklą reglamentuojančių teisės aktų nuostatų formuluotes.

3.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

4,

 

 

 

 

5,

27,

 

32

 

1

 

 

4,

5

1

4,

7

1

 

2,

3,

5

 

 

2

 3. Kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, kad „BSĮ pakeitimo projekto atitinkamos nuostatos suderinamos su Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatyme vartojamu „biudžetinės įstaigos, kurios savininko teises ir pareigas įgyvendina (asignavimų valdytojas)“ terminu.“ Atsižvelgus į tai bei į šios išvados 2 pastabą, svarstytina, ar keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 2 punkte vartojamos formuluotės „biudžetinėms įstaigoms, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina atitinkamas valstybės biudžeto asignavimų valdytojas ir (arba) kurios yra atskaitingos atitinkamam valstybės biudžeto asignavimų valdytojui“ dalis „ir (arba) kurios yra atskaitingos atitinkamam valstybės biudžeto asignavimų valdytojui“ nelaikytina pertekline.

Atitinkamai ši pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 3 ir 5 punktams, 4 ir 5 daliai, 5 straipsnio 1 dalies 2 punktui, 27 straipsnio 4 ir 7 daliai ir 32 straipsnio 1 daliai.

Nepritarti

Kadangi biudžetinių įstaigų statusai nėra vieningi, papildymas „ir (arba) kurios yra atskaitingos atitinkamam valstybės biudžeto asignavimų valdytojui“ yra svarbus biudžetinėms įstaigoms, kurioms asignavimus skiriantis asignavimų valdytojas neįgyvendina jų savininko teisių ir pareigų. Pvz., biudžetinėms įstaigoms valstybės archyvams asignavimus skiria Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnyba, tačiau jų savininko teises ir pareigas įgyvendina Kultūros ministerija. Tokiu atveju, jeigu būtų atsisakyta papildymo „ir (arba) kurios yra atskaitingos atitinkamam valstybės biudžeto asignavimų valdytojui“, susidarytų teisinio reguliavimo neaiškumas, kai vienai įstaigai atskaitingi subjektai pagal teisės aktų nuostatas negalėtų iš šios įstaigos gauti finansavimo.

4.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

4

 

1

 

2

4. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 2 punkte vietoj formuluotės „ir kitiems subjektams“ įrašyti formuluotę „ir (ar) kitiems subjektams“.

Pritarti

Argumentai:

Pritariant šiai Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 4 str. 1 d. 2 p.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) paskirstyti Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme, kuriuo tvirtinami Lietuvos Respublikos tam tikrų metų valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų rodikliai ir vidutinės trukmės konsoliduotojo biudžeto rodikliai (toliau – tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymas), vadovaujamai įstaigai patvirtintus asignavimus savo įstaigos programoms vykdyti ir biudžetinėms įstaigoms, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina atitinkamas valstybės biudžeto asignavimų valdytojas ir (arba) kurios yra atskaitingos atitinkamam valstybės biudžeto asignavimų valdytojui, ir (ar) kitiems subjektams, kuriems galimybė gauti biudžeto lėšų numatyta jų veiklos sritį reglamentuojančiuose įstatymuose, vadovaujantis Strateginio valdymo įstatymu priimtuose Vyriausybės nutarimuose, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymu priimtuose Vyriausybės nutarimuose, kuriais viešosioms įstaigoms suteikiami viešojo administravimo įgaliojimai, arba vadovaujantis tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais ir tarptautinėmis sutartimis priimtuose Vyriausybės nutarimuose, kuriais nustatoma Europos Sąjungos ar kitos tarptautinės finansinės paramos, teikiamos Lietuvos Respublikai, administravimo tvarka (toliau – kiti subjektai), programoms vykdyti;“.

5.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

 

(1)

4

 

 

3

 

 

3

5. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 3 punkto pabaigoje įrašyti sakinį „Programų sąmatos tvirtinamos pagal programas“.

Pritarti

Argumentai:

Pritariant šiai Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai ir atsižvelgiant į tai, kad sakinys „programų sąmatos tvirtinamos pagal programas“ yra nurodytas tiek keičiamo įstatymo 4 str. 1 d. 3 p. (kalbant apie valstybės biudžeto asignavimų valdytojų vadovų pareigas), tiek to paties straipsnio 2 d. 3 p. (kalbant apie ministrų valdymo sričių įstaigų vadovų pareigas), siūlytina analogiškai patikslinti ir to paties straipsnio 3 d. 3 p. (kalbant apie savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų vadovų pareigas).

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) savivaldybių tarybų nustatyta tvarka sudaryti ir tvirtinti savo įstaigos programų sąmatas ir tvirtinti biudžetinių įstaigų, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina atitinkama savivaldybės taryba, ir (ar) kitų subjektų, kuriems pagal šio straipsnio 3 dalies 2 punktą jie yra paskirstę patvirtintus tam tikrų metų savivaldybės biudžeto asignavimus, programų sąmatas. Programų sąmatos tvirtinamos pagal programas;“.

2. Atkreipti pagrindinio komiteto dėmesį, kad nuostata galėtų būti atitinkamai koreguojama, jeigu Seime būtų priimtas Biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2834(2), numatantis, kad savivaldybės biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendina savivaldybės meras, išskyrus tas biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas, kurios yra priskirtos savivaldybės tarybos išimtinei ir paprastajai kompetencijai (jeigu savivaldybės tarybos paprastosios kompetencijos įgyvendinimo savivaldybės taryba nėra perdavusi savivaldybės merui).

6.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

6

 

1

 

6. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje vardinant biudžeto sudarymo ir vykdymo teisinį pagrindą nevertėtų įtraukti ir programų sąmatų.

Nepritarti

Keičiamo įstatymo 6 str. 1 d. programos sąmatos nėra nurodomos, kadangi šioje dalyje vardijami tik teisės aktai. Jeigu šioje dalyje būtų nurodytos programų sąmatos, tuomet reikėtų nurodyti ir kitus tam tikrų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu nustatytus rodiklius, detalizuojančius planavimo dokumentus – strateginius veiklos planus, svarstytina, ir pažangos priemonių aprašus.

7.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

6

 

3

 

7. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje esančios formuluotės „bei jų pakeitimai“ nevertėtų atsisakyti kaip perteklinės.

Pritarti

Argumentai:

Pritariant šiai Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 6 str. 3 d.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Įstatymai ir kiti teisės aktai bei jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, įsigalioja Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymas.“

8.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

8

 

1

 

8. Keičiamo įstatymo 8 straipsnio formuluotė „valstybinio turto“ keistina formuluote „valstybės turto“.

Pritarti

Argumentai:

Pritariant šiai Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 8 str. 1 d.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

Valstybės biudžeto pajamas sudaro mokesčiai, privalomi mokėjimai, rinkliavos, biudžetinių įstaigų pajamos, pajamos iš valstybinio valstybės turto, Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos įplaukos ir kitos įplaukos.“

9.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

10

 

 

1

 

9. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatomi valstybės biudžeto asignavimų valdytojų pirmųjų biudžetinių metų asignavimai ir antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų valstybės biudžeto asignavimų valdytojams paskirstytos agreguoto asignavimų limito dalys, kurie agreguojami pagal Strateginio valdymo įstatyme nustatytas valstybės veiklos sritis“. Atkreiptinas dėmesys, jog dėl projekte vartojamos sakinio konstrukcijos nėra aišku, kas agreguojama – asignavimai ar limito dalys.

Nepritarti

Pagal valstybės veiklos sritis būtų agreguojami abu elementai (asignavimai ir paskirstytos agreguoto asignavimų limito dalys), todėl parinkta sakinio konstrukcija šiuo atveju yra taisyklinga.

10.    

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

10

 

1

 

10. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamame įstatyme yra vartojama sąvoka „asignavimų valdytojas“. Atsižvelgus į tai, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies antrame sakinyje vietoje žodžio „valdytoja“ vartotinas žodis „valdytojas“, o vietoje žodžio „jai“ vartotinas žodis „jam“.

Nepritarti

Projekto iniciatorių teigimu, tikslinimas, įvedant gimines „asignavimų valdytojas(-a)“, buvo atliktas atsižvelgiant į kalbos redaktorių pastabas, kad šią sąvoką reikalinga derinti kartu su ja vartojamo atitinkamo daiktavardžio gimine (ministerija mot. g.).

11.    

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

16

 

 

1

 

 

11. Keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad savivaldybės tarybos sprendimu tvirtiname savivaldybės biudžete nurodoma tais biudžetiniais metais planuojama metinė įsiskolinimų (mokėtinų sumų, išskyrus sumas paskoloms grąžinti) pokyčio suma. Atkreiptinas dėmesys, jog iš projekto nuostatų nėra iki galo aišku, ką reiškia „tais biudžetiniais metais“ – jeigu kalbama apie metus, kurių biudžetas tvirtinamas, neaišku, kodėl šis punktas dėstomas po nuostatų, reglamentuojančių rodiklius antriesiems ir tretiesiems biudžetiniams metams.

Pritarti

 

 

Žr. Audito komiteto 3 pasiūlymą.

12.    

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

18

 

 

5

 

1

12. Keičiamo įstatymo 18 straipsnio 5 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad vienas iš atvejų, kai gali būti tikslinami ankstesnių metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatyti antrųjų ir trečiųjų metų agreguoti asignavimų limitai ir konsoliduotąjį biudžetą sudarantiems biudžetams paskirstytos agreguotų asignavimų limitų dalys, yra susidarius išskirtinėms aplinkybėms. Siekiant išvengti galimų normos praktinių taikymo problemų bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina įstatyme tiksliai įvardinti, kokios aplinkybės būtų laikomos išskirtinėmis.

Nepritarti

Išskirtinių aplinkybių sąvoka apibrėžta Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 2 str. 2 d. Keičiamo įstatymo 2 str. 16 d. nustatyta, kad kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos išvardintuose įstatymuose, įskaitant Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinį įstatymą. Atsižvelgiant į tai, manytina, jog papildomas tikslinimas netikslingas.

13.    

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

18

 

 

5

 

2

13. Keičiamo įstatymo 18 straipsnio 5 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad vienas iš atvejų, kai gali būti tikslinami ankstesnių metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatyti antrųjų ir trečiųjų metų agreguoti asignavimų limitai ir konsoliduotąjį biudžetą sudarantiems biudžetams paskirstytos agreguotų asignavimų limitų dalys, yra Seimui nusprendus dėl konsoliduotųjų biudžetų pajamų didinimo arba mažinimo. Atkreiptinas dėmesys, jog nei iš aiškinamojo rašto, nei iš kitų projekto nuostatų nėra iki galo aišku, koks konkretus Seimo sprendimas šiuo atveju turimas mintyje ir kada jis gali būti priimamas.

Pritarti

Argumentai:

Pritariant šiai Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 18 str. 5 d. 2 p.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 18 straipsnio 5 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) Seimui priėmus įstatymą, kuriuo didinamos arba mažinamos konsoliduotųjų biudžetų pajamos nusprendus dėl konsoliduotųjų biudžetų pajamų didinimo arba mažinimo;“.

14.    

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

18

 

 

6

 

3

14. Keičiamo įstatymo 18 straipsnio 6 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad vienas iš atvejų, kai rengiant tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą, ankstesnių metų biudžeto patvirtinimo įstatymu patvirtintos antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų konsoliduotąjį biudžetą sudarantiems biudžetams paskirstytos agreguoto asignavimų limito dalys gali būti peržiūrimos ir keičiamos nekeičiant agreguotų asignavimų limitų, kai keičiasi Vyriausybės veiklos prioritetai. Atkreiptinas dėmesys, kad Vyriausybės veiklos prioritetų pasikeitimas yra ganėtinai abstraktus veiksnys, nulemsiantis galimybę peržiūrėti ir pakeisti antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų konsoliduotąjį biudžetą sudarančias biudžetams paskirstytas agreguoto asignavimų limito dalis. Svarstytina, ar nevertėtų šio punkto labiau sukonkretinti.

Nepritarti

Įgyvendinant Vyriausybės programą ir jos nuostatų įgyvendinimo planą, taip pat Vyriausybės patvirtintas plėtros programas ir kitus planavimo dokumentus, gali kilti įvairių atvejų, dėl ko gali objektyviai pasikeisti ankstesniais biudžetiniais metais suplanuotas antrųjų ir trečiųjų metų lėšų poreikis. Vyriausybė, vertindama, ar pasikeitę poreikiai susiję su Vyriausybės prioritetinių tikslų įgyvendinimu, juos svarstys pasitarimų dėl tam tikrais biudžetiniais metais planuojamų asignavimų ir siekiamų rezultatų metu. Pažymėtina, kad šie paskirstytų asignavimų limitų keitimai (nustatyti keičiamo įstatymo 18 str. 6 d.) galimi tik nekeičiant agreguotų asignavimų limitų, t. y. pokyčiai galimi limitų ribose arba naudojant nepaskirstytą agreguoto asignavimų limito dalį. Svarbu, kad vidutinės trukmės agreguoti pagrindinių valdžios sektoriaus biudžetų asignavimų limitai būtų stabilūs ir nekintami, tačiau nemažiau svarbu turėti tam tikrą racionalų lankstumą šių limitų ribose, siekiant efektyviausiu būtų įgyvendinti viešosios politikos tikslus.

15.    

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

28

 

 

1

 

3

Keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad į kitus biudžetinius metus gali būti perkeliami nepanaudoti valstybės biudžeto asignavimai tęstinės veiklos priemonėms įgyvendinti skirti prisiimtiems sutartiniams įsipareigojimams ir (arba) inicijuotiems  teisės aktų nustatyta tvarka vykdomiems viešiesiems pirkimams, apribojant, kad ankstesniais biudžetiniais metais nepanaudoti asignavimai naudojami tik tiems patiems sutartiniams įsipareigojimams ir (arba) viešiesiems pirkimams. Atkreiptinas dėmesys, jog  galimos situacijos, kai tiek sutartiniai įsipareigojimai, tiek viešieji pirkimai jau bus ne tie patys, o nauji, tačiau perkamas objektas ar sutarties objektas būtų tas pats, pavyzdžiui, nutraukus sutartį prieš terminą dėl esminio sutarties pažeidimo ir pradėjus viešųjų pirkimų procedūras iš naujo dėl to paties pirkimo objekto. Svarstytina, ar projekto nuostatos neturėtų būti patobulintos įvertinant ir šį aspektą.

Pritarti

Argumentai:

Pritariant šiai Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai, jog galimos situacijos, kai tiek sutartiniai įsipareigojimai, tiek viešieji pirkimai kitais metais jau gali būti ne tie patys, o nauji, tačiau perkamas objektas ar sutarties objektas gali būti tas pats, ir todėl siekiant numatyti, kad nepanaudoti tęstinės veiklos priemonėms skirti asignavimai gali būti naudojami tiems patiems objektams įsigyti ir kitų sutarčių pagrindu, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 28 str. 1 d. 3 p.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) valstybės biudžeto asignavimai tęstinės veiklos priemonėms įgyvendinti, įskaitant Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšas, skirti prisiimtiems sutartiniams įsipareigojimams ir (arba) inicijuotiems Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme nustatyta tvarka vykdomiems viešiesiems pirkimams, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatyme nustatyta tvarka vykdomiems viešiesiems pirkimams, atliekamiems gynybos ir saugumo srityje, bei pirkimams, susijusiems su žvalgybinio pobūdžio veikla (toliau kartu – viešiesiems pirkimams), vykdyti. Į einamuosius biudžetinius metus perkeliamų šių ankstesniais biudžetiniais metais nepanaudotų asignavimų, išskyrus Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšas, dydis turi neviršyti 3 procentų asignavimų valdytojui ankstesniais biudžetiniais metais patvirtintų asignavimų, atėmus šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytas sumas ir Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšas, sumos tęstinės veiklos priemonėms finansuoti. Ankstesniais biudžetiniais metais nepanaudoti asignavimai tęstinės veiklos priemonėms įgyvendinti, einamaisiais biudžetiniais metais naudojami tik tiems patiems sutartiniams įsipareigojimams ir (arba) viešiesiems pirkimams, viešiesiems pirkimams, atliekamiems gynybos ir saugumo srityje, bei pirkimams, susijusiems su žvalgybinio pobūdžio veikla, vykdyti, įskaitant atvejus, kai dėl to paties sutarties ir (arba) viešųjų pirkimų objekto inicijuojami nauji viešieji pirkimai ir (arba) atsiranda nauji sutartiniai įsipareigojimai.“

16.    

Teisės departamentas,

2023-09-20

(1)

34

 

 

16. Keičiamo įstatymo 34 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina.

Pritarti

 

17.    

Teisės departamentas,

2023-09-20

2

2

 

17. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų vykdymui, vertinimui ir atsiskaitymui už juos taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusių teisės aktų nuostatos. Atsižvelgus į tai, kad projekto aiškinamajame rašte nurodoma, jog keičiamo įstatymo 28 straipsnio pakeitimu „siekiama padėti užtikrinti sklandų, efektyvų pažangos priemonių įgyvendinimą ir įsipareigojimų pagal sutartis vykdymą laiku, nes einamaisiais biudžetiniais metais dėl objektyvių priežasčių (asignavimų valdytojai nurodo šias pagrindines priežastis: viešųjų pirkimų vėlavimą, užsitęsusį jau sudarytų sutarčių vykdymą, užsitęsusį pažangos priemonių įgyvendinimą ir pan.) nespėjus panaudoti patvirtintų asignavimų jų metų pabaigoje nereikėtų grąžinti į valstybės biudžetą, o šie asignavimai galėtų būti naudojami vėlesniais metais atitinkamoms pažangos priemonėms įgyvendinti ir įsipareigojimams pagal sutartis vykdyti“, svarstytina, ar keičiamo įstatymo 28 straipsnyje reglamentuojamas nepanaudotų valstybės biudžeto asignavimų perkėlimas iš ankstesnių biudžetinių metų į einamuosius biudžetinius metus negalėtų būti taikomas ir 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų vykdymui.

Nepritarti

Iniciatorių teigimu, rengiant keičiamo įstatymo nuostatas, buvo planuota asignavimų perkėlimą tarp metų įgyvendinti tik nuo pirmųjų vidutinės trukmės biudžeto metų, tuomet kai asignavimų valdytojai turės patvirtintus 3 metų asignavimų limitus (t. y. į 2026 m. perkeliant 2025 m. nepanaudotus asignavimus). Planuojant 20252027 m. biudžeto projektą, jau bus taikomos Finansų ministerijos šiuo metu rengiamos tęstinės veiklos lėšų planavimo gairės, kurios asignavimų valdytojams suteiks aiškesnes taisykles kaip planuoti tam tikras biudžeto lėšas (pvz., nedvigubinti asignavimų plano keliems metams). Todėl manytina, kad nepanaudotų asignavimų perkėlimas į kitus metus būtų tikslingas tik nuo 2026 m., kai būtų perkeliami 2025 m. nepanaudoti asignavimai.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3061 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į įstatymo projektui pateiktas Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms Audito komitetas pritarė, ir Audito komiteto pateiktus pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Audito komitetas,

2023-11-15

(1)

4

 

3

 

2

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų vadovams yra numatoma pareiga paskirstyti gautus asignavimus programoms vykdyti tiek biudžetinėms įstaigoms, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina atitinkama savivaldybės taryba, tiek ir kitiems subjektams (jeigu tokių yra), vykdantiems šių asignavimų valdytojų programas, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 4 str. 3 d. 2 p.

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) paskirstyti asignavimus savo programoms vykdyti, taip pat paskirstyti juos biudžetinėms įstaigoms, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina atitinkama savivaldybės taryba, ir (ar) kitiems subjektams programoms vykdyti;“.

2. Atkreipti pagrindinio komiteto dėmesį, kad nuostata galėtų būti atitinkamai koreguojama, jeigu Seime būtų priimtas Biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2834(2), numatantis, kad savivaldybės biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendina savivaldybės meras, išskyrus tas biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas, kurios yra priskirtos savivaldybės tarybos išimtinei ir paprastajai kompetencijai (jeigu savivaldybės tarybos paprastosios kompetencijos įgyvendinimo savivaldybės taryba nėra perdavusi savivaldybės merui).

Pritarti

 

2.

Audito komitetas,

2023-11-15

(1)

5

 

3

 

2

Argumentai:

Keičiamo įstatymo 5 str. 1 d. 3 p. numatyta valstybės biudžeto asignavimų valdytojų vadovų teisė, esant numatytoms sąlygoms, perskirstyti asignavimus tarp programų, taip pat pagal nustatytas taisykles perskirstyti nepanaudotas pažangos arba tęstinės veiklos priemonėms numatytas lėšas tarp kitų tokių priemonių. Atsižvelgiant į savivaldybių biudžetų savarankiškumo faktorių ir jų sudarymo specifiką, siekiant atitinkamo lygmens suderinamumo su valstybės biudžeto asignavimų valdytojų vadovams suteiktomis teisėmis, siūlytina patikslinti keičiamo įstatymo 5 str. 3 d. 2 p., numatant, kad savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų vadovai turi teisę ne tik keisti savo biudžetų programų sąmatas, bet, esant poreikiui, ir pačias biudžetų programas.

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) biudžetiniais metais keisti savo įstaigos, biudžetinių įstaigų, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina atitinkama savivaldybės taryba, ir (arba) kitų subjektų, kuriems pagal šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 2 punktą jie yra paskirstę patvirtintus tam tikrų metų savivaldybės biudžeto asignavimus, biudžeto programas ir programų sąmatas pagal priemones, ekonominę ir funkcinę klasifikacijas;“.

2. Atkreipti pagrindinio komiteto dėmesį, kad nuostata galėtų būti koreguojama, jeigu Seime būtų priimtas Biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2834(2), numatantis, kad savivaldybės biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendina savivaldybės meras, išskyrus tas biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas, kurios yra priskirtos savivaldybės tarybos išimtinei ir paprastajai kompetencijai (jeigu savivaldybės tarybos paprastosios kompetencijos įgyvendinimo savivaldybės taryba nėra perdavusi savivaldybės merui).

Pritarti

 

3.

Audito komitetas,

2023-11-15

(1)

16

 

1

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės biudžeto asignavimai programoms vykdyti gali būti paskirstyti tiek savivaldybės administracijai ir (ar) jos struktūriniams padaliniams, tiek ir programas vykdančioms savivaldybės biudžetinėms įstaigoms (jeigu tokių yra), siekiant teisinio aiškumo, taip pat pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento 11 pastabai, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 16 str. 1 d.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Savivaldybės tarybos sprendimu tvirtinamame savivaldybės biudžete nurodoma:

1) vienų biudžetinių metų savivaldybės biudžeto rodikliai:

a) bendra vienų biudžetinių metų pajamų suma ir jų paskirstymas pagal pajamų rūšis;

b) bendra vienų biudžetinių metų asignavimų suma ir jų paskirstymas savivaldybės administracijai ir (ar) savivaldybės administracijos struktūriniams padaliniams ir (ar) savivaldybės biudžetinėms įstaigoms programoms vykdyti;

c) planuojama metinė įsiskolinimų (mokėtinų sumų, išskyrus paskoloms grąžinti) pokyčio suma;

2) savivaldybės biudžeto rodikliai antriesiems ir tretiesiems biudžetiniams metams:

a) bendros antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų planuojamų pajamų sumos;

b) bendros antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų planuojamų asignavimų sumos;

3) tais biudžetiniais metais planuojama metinė įsiskolinimų (mokėtinų sumų, išskyrus sumas paskoloms grąžinti) pokyčio suma;

43) kiti šioje dalyje nenurodyti rodikliai.“

Pritarti

 

4.

Audito komitetas,

2023-11-15

(1)

18

 

4

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad teisiniame reguliavime reglamentuojamų taisyklių išimtys paprastai dėstomos, pirmiausiai išdėsčius pačias taisykles, o tuomet išimtis, siūlytina patikslinti keičiamo įstatymo 18 str. 4 d., perkeliant nuostatą, kada nepaskirstyta asignavimų limito dalis gali būti nenaudojama, iš šios dalies pradžios į jos pabaigą. 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Kai tam tikrais metais kyla rizika dėl fiskalinės drausmės taisyklių nesilaikymo, tais metais nepaskirstyta agreguoto asignavimų limito dalis gali būti nenaudojama. Nepaskirstyta agreguoto asignavimų limito dalis antraisiais biudžetiniais metais sudaro ne mažiau kaip 2 procentus, o trečiaisiais biudžetiniais metais – ne mažiau kaip 3 procentus tais metais nustatyto agreguoto asignavimų limito. Rengiant tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą ir peržiūrint ankstesnių metų biudžeto patvirtinimo įstatymu nustatytų antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų konsoliduotąjį biudžetą sudarantiems biudžetams paskirstytas agreguotų asignavimų limitų dalis, nepaskirstyta agreguoto asignavimų limito dalis gali būti paskirstoma konsoliduotąjį biudžetą sudarantiems biudžetams šio straipsnio 6 dalyje nustatytais atvejais. Kai tam tikrais metais kyla rizika dėl fiskalinės drausmės taisyklių nesilaikymo, tais metais nepaskirstyta agreguoto asignavimų limito dalis gali būti nenaudojama.

Pritarti

 

5.

Audito komitetas,

2023-11-15

(1)

21T,

21

 

 

1

 

Argumentai:

Siekiant kečiamame įstatyme įvardinti pagrindinius įstatymų projektų nagrinėjimo Seime etapus (t. y. projekto pateikimą, svarstymą ir priėmimą), siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 21 str. pavadinimą ir šio straipsnio 1 d.

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti keičiamo įstatymo 21 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

,,21 straipsnis. Tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projekto pateikimas, svarstymas ir priėmimas Seime

2. Pakeisti keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Vyriausybė Seimui pateikia, Seimas svarsto ir priima tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymą Seimo statute nustatyta tvarka ir terminais.“

Pritarti

 

6.

Audito komitetas,

2023-11-15

2

 

4

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Audito komiteto 3 pasiūlymą dėl keičiamo įstatymo 18 str. 4 d. nuostatos, reglamentuojančios, kada nepaskirstyta asignavimų limito dalis gali būti nenaudojama, perkėlimo iš šios dalies pradžios į jos pabaigą, siūlytina analogiškai patikslinti projekto 2 str. 4 d. dėstomą nuo 2025-01-01 įsigaliojančią keičiamo įstatymo 18 str. 4 d. redakciją.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. 2025 m. sausio 1 d. įsigalioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 18 straipsnio 4 dalies redakcija:

„4. Kai tam tikrais metais kyla rizika dėl fiskalinės drausmės taisyklių nesilaikymo, tais metais nepaskirstyta agreguoto asignavimų limito dalis gali būti nenaudojama. Nepaskirstyta agreguoto asignavimų limito dalis pirmaisiais biudžetiniais metais sudaro ne mažiau kaip 0,5 procento ir ne daugiau kaip 1 procentą tais metais nustatyto agreguoto asignavimų limito ir naudojama šio įstatymo 28 straipsnio 1 dalyje nustatytų atvejų poveikiui amortizuoti, antraisiais biudžetiniais metais sudaro ne mažiau kaip 2 procentus, o trečiaisiais biudžetiniais metais – ne mažiau kaip 3 procentus tais metais nustatytų agreguotų asignavimų limitų. Rengiant tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą ir peržiūrint ankstesnių metų biudžeto patvirtinimo įstatymu patvirtintų nustatytų antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų konsoliduotąjį biudžetą sudarantiems biudžetams paskirstytas agreguotų asignavimų limitų dalis, nepaskirstyta agreguoto asignavimų limito dalis gali būti paskirstoma konsoliduotąjį biudžetą sudarantiems biudžetams šio straipsnio 6 dalyje nustatytais atvejais. Kai tam tikrais metais kyla rizika dėl fiskalinės drausmės taisyklių nesilaikymo, tais metais nepaskirstyta agreguoto asignavimų limito dalis gali būti nenaudojama.

Pritarti

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: R. Budbergytė.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Zigmantas Balčytis

 

 

 

 

Audito komiteto biuro patarėja Diana Andriūnaitė