1.
|
Lietuvos Respublikos Prezidentas
(2022-07-08, dekretas Nr. 1K-1051)
|
|
|
|
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucijos
71 straipsnio pirmąja dalimi:
1 straipsnis.
G r ą ž i n u Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai
svarstyti Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir
įgyvendinimo konstitucinį įstatymą Nr. XIV-1154 (toliau – Konstitucinis
įstatymas) ir su juo susijusius Lietuvos Respublikos administracinių
nusižengimų kodekso 12, 85, 86, 88, 90, 92, 93, 94, 223, 544, 545 straipsnių,
XI skyriaus pavadinimo pakeitimo ir Kodekso papildymo 851 straipsniu
įstatymą Nr. XIV-1155, Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos
įstatymo Nr. VIII-1029 17, 20, 23, 36, 51, 77, 120, 121, 122 straipsnių ir II
dalies II skyriaus trečiojo skirsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1156,
Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso XXVI skyriaus pavadinimo, 1751 ir
295 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1157, Lietuvos Respublikos
civilinio kodekso 2.70 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1158, Lietuvos
Respublikos Konstitucinio Teismo įstatymo Nr. I-67 29, 73 ir 77 straipsnių
pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1159, Lietuvos Respublikos Lietuvos nacionalinio
radijo ir televizijos įstatymo Nr. I-1571 5 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr.
XIV-1160, Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo
Nr. IX-1007 34 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1161, Lietuvos
Respublikos labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 5, 7, 91 ir
10 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1162 dėl šių motyvų:
1) Lietuvos Respublikos Konstitucinio
Teismo 1996 m. lapkričio 23 d. išvadoje pažymėta, kad vienas iš esminių
demokratinės valstybės požymių yra demokratiški atstovaujamųjų valdžios
institucijų rinkimai.
2) Konstitucinis Teismas ne kartą yra
konstatavęs, kad konstitucinis teisinės valstybės principas – universalus
principas, kuriuo grindžiama visa Lietuvos teisės sistema ir pati
Konstitucija; konstitucinis teisinės valstybės principas – itin talpus
konstitucinis principas, apimantis daug tarpusavyje susijusių imperatyvų (inter
alia 2004 m. gruodžio 13 d., 2011 m. lapkričio 17 d.
nutarimai); konstitucinis teisinės valstybės principas yra susijęs inter
alia su tokiais konstituciniais principais, kaip antai Tautos suvereniteto
ir demokratijos, kurie sudaro tiesioginės demokratijos formų – nacionalinių
rinkimų ir referendumo – pagrindą (2019 m. vasario 15 d. nutarimas);
demokratiniai rinkimų į politines atstovaujamąsias institucijas principai
taip pat kildinami iš konstitucinio teisinės valstybės principo suponuojamų
imperatyvų ir aiškintini atsižvelgiant į juos; konstitucinėje demokratijoje
politinių atstovaujamųjų institucijų formavimui yra keliami ypatingi
reikalavimai; šios institucijos negali būti formuojamos tokiu būdu, kad kiltų
abejonių dėl jų legitimumo, teisėtumo, inter alia dėl to, ar
renkant asmenis į politines atstovaujamąsias institucijas nebuvo pažeisti
demokratinės teisinės valstybės principai (inter alia 2004 m.
lapkričio 5 d. išvada, 2010 m. lapkričio 9 d. nutarimas, 2012 m. spalio 26 d.
išvada).
3) Konstitucinis Teismas 2010 m.
lapkričio 9 d. nutarime pažymėjo, kad pagal Konstituciją negalima įtvirtinti
išimtinės politinių partijų (jų narių ar jų remiamų kandidatų) teisės
dalyvauti formuojant politines atstovaujamąsias institucijas; įstatymų
leidėjas, pasirinkęs vien proporcinę rinkimų sistemą, turi įstatyme
įtvirtinti ne tik politinių partijų teisę dalyvauti rinkimuose, bet ir
nustatyti tai, kokie dar kiti kolektyviniai subjektai gali dalyvauti ir turi
teisę kelti kandidatus rinkimuose į politines atstovaujamąsias institucijas
pateikdami savo kandidatų sąrašus.
4) Pabrėždamas politinių organizacijų
reikšmę formuojant politines atstovaujamąsias institucijas, Konstitucinis
Teismas minėtame nutarime pažymėjo, kad jeigu įstatymų leidėjas, pasirinkęs
vien proporcinę rinkimų sistemą, nustatytų tokį teisinį reguliavimą, pagal
kurį būtų įtvirtinta išimtinė politinių partijų (jų narių ar jų remiamų
kandidatų) teisė dalyvauti formuojant politines atstovaujamąsias
institucijas, tai reikštų ir tai, kad piliečių, nesančių politinių partijų
nariais ir nesusaistytų jokiais ryšiais su jokia politine partija, galimybės
įgyvendinti iš Konstitucijos kylančią pasyviąją rinkimų teisę būtų
neproporcingai pasunkintos, palyginti su asmenų, esančių politinių partijų
nariais ar susisaisčiusių su kuria nors politine partija kitokiais, ne
formalios narystės, ryšiais, galimybėmis. Tokiu teisiniu reguliavimu iš
dalyvavimo rinkimuose į politines atstovaujamąsias institucijas, inter
alia kandidatų rinkimuose į šias institucijas iškėlimo sudarant
kandidatų sąrašus, būtų nepagrįstai pašalinami kiti kolektyviniai subjektai,
t. y. politinės organizacijos. Tokiu teisiniu reguliavimu būtų sudarytos
prielaidos pažeisti iš Konstitucijos, inter alia konstitucinio
teisinės valstybės principo, kylančius teisingumo, proporcingumo imperatyvus,
nepaisyti iš Konstitucijos kylančių rinkimų teisės principų.
5) Konstitucinis Teismas ne kartą yra
pažymėjęs, kad ypatingą konstitucinių įstatymų vietą teisės aktų sistemoje
lemia pati Konstitucija (2001 m. balandžio 2 d., 2002 m. gruodžio 24 d.,
2006 m. kovo 14 d. nutarimai). Konstitucinis įstatymas negali būti keičiamas
ar panaikinamas paprastuoju įstatymu – pagal Konstituciją jis gali būti
keičiamas tik konstituciniu įstatymu (2001 m. balandžio 2 d., 2006 m. kovo 14
d. nutarimai). Konstituciniai įstatymai turi neprieštarauti Konstitucijai, o
įstatymai turi neprieštarauti Konstitucijai ir konstituciniams įstatymams;
taigi pagal Konstituciją konstituciniai įstatymai turi žemesnę galią nei
Konstitucija, tačiau aukštesnę galią nei įstatymai (2020 m. liepos 30 d.
nutarimas).
6) Seimo priimtu Konstituciniu įstatymu
patvirtintame Lietuvos Respublikos rinkimų kodekse kodifikuojami visų rūšių
rinkimus reglamentuojantys įstatymai. Konstitucinio įstatymo 2 straipsnio 1
dalyje nustatyta, kad jis įsigalioja 2022 m. rugsėjo 1 d. Taigi 2023 m.
pavasarį numatomi Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų, savivaldybių merų
(toliau – merai) rinkimai turės vykti pagal Rinkimų kodekso nuostatas.
7) Pažymėtina, kad pagal Rinkimų
kodekso 65 straipsnio 7 dalį rinkimų politinės kampanijos dalyviu, be kita
ko, savivaldybių tarybų, merų rinkimuose gali būti registruojamas politinis
komitetas, įregistruotas įstatymo nustatyta tvarka ne vėliau kaip likus 180
dienų iki rinkimų dienos. Rinkimų kodekso 68 straipsnio 10 dalyje nustatyta,
kad tik šio kodekso nustatyta tvarka įregistruotas politinės kampanijos
dalyvis turi teisę būti kandidatu arba kelti kandidatą ar kandidatų sąrašą.
Pagal Rinkimų kodekso 72 straipsnio 1, 2 dalis kandidatus į savivaldybės
tarybos narius, merus gali kelti politiniai komitetai, įregistruoti įstatymo
nustatyta tvarka ne vėliau kaip likus 180 dienų iki rinkimų dienos.
8) Šiuo metu galiojančiuose įstatymuose
nėra numatyta tokios teisinės formos juridinių asmenų kaip politiniai
komitetai, todėl šiuo metu jie negali būti steigiami ir įregistruoti įstatymo
nustatyta tvarka. Tokios teisinės formos juridinių asmenų steigimas ir veikla
yra reglamentuojami Seimo 2022 m. birželio 30 d. priimtame ir Respublikos
Prezidentui perduotame pasirašyti Lietuvos Respublikos politinių organizacijų
įstatyme, kurio įsigaliojimas numatytas 2022 m. rugsėjo 1 d. Vadinasi,
politiniai komitetai pagal šiame įstatyme įtvirtintą procedūrą, kurios trukmė
gali viršyti 30 dienų, galės būti steigiami tik įsigaliojus Politinių
organizacijų įstatymui, t. y. nuo 2022 m. rugsėjo 1 d., kai politinės
partijos gali būti steigiamos ir šiuo metu pagal galiojantį Lietuvos
Respublikos politinių partijų įstatymą.
9) Nors Politinių organizacijų įstatymo
38 straipsnio 4 dalyje yra įtvirtinta, kad 2023 metų savivaldybių tarybų ir
merų rinkimuose gali dalyvauti ne vėliau kaip prieš 85 dienas iki šių
rinkimų dienos įregistruotos politinės organizacijos, ši nuostata
prieštarauja minėtoms Rinkimų kodekso 65 straipsnio 7 daliai, 72 straipsnio
1, 2 dalims.
10) Atsižvelgiant į tai, kad Rinkimų kodeksas pagal
savo formą yra konstitucinis įstatymas, taigi ir turintis aukštesnę galią nei
įstatymai, Politinių organizacijų įstatymo 38 straipsnio 4 dalyje įtvirtintas
teisinis reguliavimas negalės konkuruoti su Rinkimų kodekse įtvirtintu
teisiniu reguliavimu ir būti taikomas. Vadinasi, 2023 metų savivaldybių
tarybų ir merų rinkimuose galėtų dalyvauti politiniai komitetai, įregistruoti
Politinių organizacijų įstatymo, kurio įsigaliojimas numatytas 2022 m.
rugsėjo 1 d., nustatyta tvarka ne vėliau kaip likus 180 dienų iki rinkimų
dienos. Politinių organizacijų įstatyme nustatyta, kad politinio komiteto
steigėjai turi sušaukti steigiamąjį suvažiavimą, priimti politinio komiteto
įstatus, programą, išrinkti valdymo organus, įregistruoti politinį komitetą
Juridinių asmenų registre prieš tai gavus Lietuvos Respublikos teisingumo
ministerijos patvirtinimą. Taigi politinių komitetų steigėjai, siekiantys
dalyvauti 2023 metų savivaldybių tarybų ir merų rinkimuose, privalės atlikti
steigimo procedūras, kurios gali užtrukti, todėl jie objektyviai gali nespėti
įgyvendinti visų administracinių reikalavimų iki Rinkimų kodekso 65
straipsnio 7 dalyje, 72 straipsnio 1, 2 dalyse nurodyto 180 dienų
termino. Toks teisinis reguliavimas lemia tai, kad politinių komitetų teisės
dalyvauti 2023 metų savivaldybių tarybų ir merų rinkimuose įgyvendinimas yra
itin apsunkinamas arba ši teisė iš esmės yra paneigiama. Tai suponuoja
konstituciškai nepateisinamą išimtinės politinių partijų teisės dalyvauti
2023 metų savivaldybių tarybų ir merų rinkimuose įtvirtinimą.
11) Siekiant užtikrinti politinių komitetų teisę
dalyvauti 2023 metų savivaldybių tarybų ir merų rinkimuose ir taip nesudaryti
prielaidų pažeisti iš Konstitucijos, inter alia konstitucinio
teisinės valstybės principo, kylančių teisingumo, proporcingumo imperatyvų ir
paisyti iš Konstitucijos kylančių rinkimų teisės principų, turi būti
keičiamas Konstitucinis įstatymas jame įtvirtinant išimtį, kad 2023 metų
savivaldybių tarybų ir merų rinkimuose gali dalyvauti ne vėliau kaip prieš 85
dienas iki šių rinkimų dienos įregistruoti politiniai komitetai.
2 straipsnis.
S i ū l a u pakeisti Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso
patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinį įstatymą Nr.
XIV-1154:
1) papildyti šio konstitucinio įstatymo
2 straipsnį nauja 2 dalimi:
„Šio kodekso 65 straipsnio 7 dalis, 72 straipsnio 1, 2
dalyse nustatytas reikalavimas politiniams komitetams būti įregistruotiems
įstatymo nustatyta tvarka ne vėliau kaip likus 180 dienų iki rinkimų dienos
netaikomi organizuojant 2023 metų Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų,
savivaldybių merų rinkimus. 2023 metų Lietuvos Respublikos savivaldybių
tarybų, savivaldybių merų rinkimų politinės kampanijos dalyviu gali būti
registruojamas politinis komitetas, įregistruotas įstatymo nustatyta tvarka
ne vėliau kaip likus 85 dienoms iki šių rinkimų dienos. 2023 metų Lietuvos
Respublikos savivaldybių tarybų, savivaldybių merų rinkimuose asmuo kandidatu
į merus vienmandatėje rinkimų apygardoje, kandidatai į savivaldybės tarybos
narius daugiamandatėje rinkimų apygardoje gali būti iškelti politinio
komiteto, įregistruoto įstatymo nustatyta tvarka ne vėliau kaip likus 85
dienoms iki šių rinkimų dienos.“;
2) šio konstitucinio įstatymo 2
straipsnio buvusią 2 dalį laikyti 3 dalimi.
<...>“
|
Pritarti
|
Konkrečių pastabų ir
pasiūlymų šiam įstatymo projektui nėra pateikta.
Lietuvos Respublikos
Prezidento dekrete teikiamos pataisos ir
papildymai pagrindiniam paketo projektui – Lietuvos Respublikos rinkimų
kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo
projektui Nr. XIVP-1279 GR.
|