AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO PROCESO KODEKSO 83, 538, 539, 540, 541 STRAIPSNIŲ IR XXXV SKYRIAUS PAVADINIMO PAKEITIMO,

NOTARIATO ĮSTATYMO NR. I-2882 26, 27, 46 IR 52 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR SUTARČIŲ IR TEISIŲ SUVARŽYMŲ REGISTRO ĮSTATYMO NR. XI-1140 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, įstatymų projektų tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitete (toliau – ir komitetas) buvo rengiami klausymai dėl Civilinės sąjungos įstatymo projekto Nr. XIVP-1694 (toliau – ir CSĮ) ir lydinčiųjų teisės aktų. Išklausius įvairių valstybės institucijų atstovų, nevyriausybinių organizacijų bei piliečių nuomones, įstatymų projektai darbo tvarka buvo koreguojami. Tobulinant minėtus projektus bei jų nuostatas, iškilo poreikis teikti pataisas į kelis kitus teisės aktus.

Siekiant tinkamai sureguliuoti Civilinės sąjungos įstatymo projekto Nr. XIVP-1694 nuostatas ir integruoti jas į teisės sistemą, papildomai teikiame šių lydinčiųjų teisės aktų pataisas ir projektus:

1) Civilinio proceso kodekso 83, 538, 539, 540, 541 straipsnių ir XXXV skyriaus pavadinimo pakeitimo įstatymas (toliau - CPK);

2) Notariato įstatymo Nr. I-2882 26, 27, 46 ir 52 straipsnių pakeitimo įstatymas (toliau - NĮ);

3) Sutarčių ir teisių suvaržymų registro įstatymo Nr. XI-1140 4 straipsnio pakeitimo įstatymas (toliau - STSRĮ).

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektai inicijuoti Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto posėdžių metu, įstatymo projektus parengė Lietuvos Respublikos Seimo narė Jurgita Sejonienė (el. p. [email protected], tel. (8 5) 239 6692).

 

3. Dabartinis Įstatymų projektuose aptartų teisinių santykių reguliavimas

Įstatymų projektais keičiamose teisės aktų galiojančiose nuostatose civilinės sąjungos instituto teisiniai santykiai nenumatyti ir nėra reguliuojami.

 

4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir laukiami teigiami rezultatai  

            Dėl CPK pakeitimo. Atsižvelgiant į tai, jog norima priimti naują CSĮ įstatymą, kuriuo siekiama sureguliuoti tarpusavio asmeninius santykius kuriančių nesusituokusių asmenų turtines ir neturtines teises bei pareigas, papildomai kartu teikiamas ir CPK projektas, atitinkamai papildant šiame įstatyme galiojančias teisines nuostatas. Papildomas CPK 83 str. 1 dalies 12 punktas, nurodant, kad civilinę sąjungą sudarę partneriai yra atleidžiami nuo žyminio mokesčio ir kitų bylinėjimosi išlaidų mokėjimo už prašymus nutraukti civilinę sąjungą bendru sutikimu ar vienašališku partnerio prašymu.            

            Koreguojamas CPK XXXV skyriaus pavadinimas, papildant žodžiais „DĖL CIVILINĖS SĄJUNGOS NUTRAUKIMO ABIEJŲ PARTNERIŲ BENDRU SUTIKIMU AR VIENAŠALIŠKAI PARTNERIO PRAŠYMU“.

            CPK 538, 539, 540 ir 541 straipsniuose detalizuojama, kokios bylos nagrinėjamos remiantis XXXV skirsnio nuostatomis, bylų leistinumas ir teismingumas, detalizuojamas teismui teikiamo prašymo turinys, bylų nagrinėjimo tvarka. Straipsnis papildomas nuostatomis dėl civilinės sąjungos nutraukimo pagrindų, prašymo turinio, nurodoma, kuriais atvejais civilinė sąjunga nutraukiama teismo sprendimu, kaip fiksuojama (registruojama) civilinės sąjungos susitarimo pabaiga.

            Dėl STSRĮ. Atsižvelgiant į tai, jog norima priimti naują CSĮ įstatymą, kuriuo siekiama sureguliuoti tarpusavio asmeninius santykius kuriančių nesusituokusių asmenų turtines ir neturtines teises bei pareigas, papildomai kartu teikiamas ir STSRĮ projektas, atitinkamai papildant šiame įstatyme galiojančias teisines nuostatas. Siūloma papildyti Sutarčių ir teisių suvaržymų registro objektų sąrašą, į jį įtraukiant susitarimo dėl civilinės sąjungos sudarymo faktą ir sutartis dėl turtinių teisių ir pareigų civilinės sąjungos metu ar civilinei sąjungai pasibaigus.

            Dėl NĮ. Atsižvelgiant į tai, jog norima priimti naują CSĮ įstatymą, kuriuo siekiama sureguliuoti tarpusavio asmeninius santykius kuriančių nesusituokusių asmenų turtines ir neturtines teises bei pareigas, papildomai kartu teikiamas ir NĮ projektas, atitinkamai papildant šiame įstatyme galiojančias teisines nuostatas. Įstatymo projektu papildomas NĮ 26 straipsnis, kuriame reglamentuojami notarų atliekami notariniai veiksmai. Nurodoma, kad notarai išduoda nuosavybės teisės į dalį partnerių, sudariusių civilinę sąjungą, bendro turto liudijimus.

            Atitinkamai keičiami NĮ 27, 46 ir 52 straipsniai, apibrėžiantys sandorių tvirtinimą ir registravimą, liudijimo išdavimus. Straipsniai pakoreguojami atsižvelgiant, kad susitarimas dėl civilinės sąjungos sudarymo registruojamas notarine tvarka ir siekiant, kad civilinę sąjungą sudariusių partnerių teisinė padėtis būtų aiškiai reglamentuota.

 

            5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

            Aptariamų Įstatymų projektų, kaip lydinčiųjų įstatymų projektų prie CSĮ projektu siūlomo civilinės sąjungos instituto teisinio reguliavimo, priėmimas padės fiziniams asmenims išspręsti pagrindines praktines problemas (pavyzdžiui, klausimus, susijusius su disponavimu bendru turtu, tarpusavio išlaikymu, paveldėjimu po vieno iš partnerių mirties, susižinojimu sveikatos priežiūros įstaigose ir kt.), kylančias tiek partnerių tarpusavio asmeniniuose santykiuose, tiek partnerių santykiuose su trečiaisiais asmenimis, o kartu sudarys sąlygas partnerių poroms pilnavertiškai funkcionuoti, stiprinant šių asmenų tarpusavio teisinius santykius bei ginant jų teises ir teisėtus interesus.

 

            6. Galima priimtų įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

            Įstatymų priėmimas įtakos kriminogeninei situacijai neturės. Išviešinus bendrus tarpusavio asmeninius santykius kuriančių, tačiau nesusituokusių porų santykius Sutarčių ir teisių suvaržymo registre, bus sudaromos prielaidos išvengti galimų korupcijos atvejų, bus užtikrinama efektyvi viešų ir privačių interesų derinimo kontrolė.

 
            7. Galima priimtų įstatymų įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

            Įstatymų priėmimas turės teigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai, gerės Lietuvos investicinis klimatas, Lietuva tarptautinių partnerių ir investuotojų bus matoma kaip demokratiška, vakarietiška, žmogaus teises gerbianti Europos Sąjungos valstybė.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams?

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti, panaikinti ar priimti, priėmus teikiamus Įstatymų projektus

Priėmus teikiamus Įstatymų projektus, kitų įstatymų priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.

 

10. Įstatymų projektų atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, Įstatymų projektų sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, Įstatymų projektuose naujos sąvokos neapibrėžiamos ir nevartojamos.

 

11. Įstatymų projektų atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams

Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvenciją ir Europos Žmogaus Teisių Teismo (EŽTT) praktiką.

 

12. Įstatymams įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų rengėjai ir parengimo terminai

Siekiant į teisinę sistemą inkorporuoti siūlomas Įstatymų projektų nuostatas, iki siūlomo šių Įstatymų projektų įsigaliojimo reikės pakeisti Sutarčių ir teisių suvaržymo registro nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. birželio 9 d. nutarimu Nr. 432.

 

13. Valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšos, kurių prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais).

Pagal siūlomą teisinį reguliavimą, Gyventojų registrui iš Sutarčių ir teisių suvaržymo registro būtų teikiamas ir tvarkomas požymis apie įregistruotą civilinę sąjungą. Preliminariais skaičiavimais šiam sprendimui įgyvendinti reikėtų apie 160 tūkst. eurų ir 6 mėnesių.

 

14. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Rengiant Įstatymų projektus, buvo atsižvelgta į Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, Lietuvos notarų rūmų, Teisėjų tarybos, VĮ „Registrų centras“ ir Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas bei pasiūlymus.  

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

            Reikšminiai žodžiai yra „civilinė sąjunga“, „partneriai“. 
 
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra. 
 

Jurgita Sejonienė