LIETUVOS RESPUBLIKOS VAIKO MINIMALIOS IR VIDUTINĖS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. X-1238 2, 7, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 28, 29, 30 IR 31 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO projekto
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai.
Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo Nr. X-1238 2, 7, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 28, 29, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) sukuria prielaidas įgyvendinti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1268 nuostatas, įsigaliosiančias 2023 m. balandžio 1 d.
Įstatymo projekto tikslas – sukurti teisines prielaidas kokybiškam vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros priemonių vykdymui užtikrinti ir suderinti teisės aktų nuostatas.
Įstatymo projektu siekiama pakeisti Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo nuostatas, nurodant, kad iki šiol savivaldybės administracijos direktoriaus vykdytas su vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros priemonių įgyvendinimu susijusias funkcijas turės vykdyti savivaldybės meras.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.
Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija: Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Bendrojo ugdymo departamento direktorė Jolanta Navickaitė (tel. 8 615 68 085, el. p. [email protected]), Švietimo pagalbos skyriaus vyriausioji specialistė, atliekanti vedėjo funkcijas, Kristina Valantinienė (tel. +370 666 59 638, el. p. [email protected]), Švietimo pagalbos skyriaus vyriausioji specialistė Jurgita Bagdonaitė (tel. +370 686 75 746, el. p. [email protected]), Švietimo pagalbos skyriaus vyriausioji specialistė Vilma Matulionienė (tel. +370 666 59 321, el. p. [email protected]).
3. Kaip šiuo metu reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai.
Šiuo metu galiojančiame Vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatyme reglamentuojama, kad savivaldybės administracijos direktorius yra įgaliotas organizuoti, kontroliuoti ir koordinuoti, kaip vykdomos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros priemonės savivaldybėje, teikia siūlymus Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, kitoms ministerijoms ir suinteresuotoms institucijoms dėl vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros priemonių ar auklėjamojo poveikio priemonės tobulinimo, koordinuoja bei užtikrina reikalingų paslaugų vaikui, kuriam paskirtos minimalios ar vidutinės priežiūros ar auklėjamojo poveikio priemonės, ir jo atstovams pagal įstatymą teikimą, atlieka kitas šio įstatymų nustatytas funkcijas.
4. Naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.
Pakeitus Įstatymo projektu keičiamus straipsnius atsirastų vienodas supratimas ir būtų suderintos teisės aktų nuostatos, kurios pasikeitė priėmus Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo pakeitimus, t. y. vaiko minimalios priežiūros priemonių vykdymo organizavimą ir koordinavimą savivaldybėje vykdys savivaldybės meras.
Įvertinus derinimo metu Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos pateiktą pastabą atsižvelgti į Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 11 straipsnio 1 dalį, Įstatymo projektas papildytas nuostata, kad prašymai dėl vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros priemonių skyrimo, pratęsimo, pakeitimo ir panaikinimo teikiami ir nagrinėjami Viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka. Taip pat, atsižvelgiant į Ministerijų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų nuostatų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2007 m. sausio 18 d. įsakymu Nr. 1V-15 „Dėl Ministerijų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų nuostatų rengimo rekomendacijų, patvirtinimo“, Įstatymo projektu yra patikslintos galiojančio Įstatymo 21, 28-30 straipsnių nuostatos, išdėstant šiuos straipsnius nauja redakcija.
Laukiamas teigiamas rezultatas: Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo nuostatos bus suderintos su Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nuostatomis, įsigaliosiančiomis 2023 m. balandžio 1 d.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Neigiamų priimto įstatymo projekto pasekmių nenumatoma.
6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.
Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.
7. Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
Priimtas įstatymas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
Teikiamas įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti, panaikinti ar priimti, priėmus teikiamą įstatymo projektą.
Priėmus įstatymus, kitų įstatymų keisti, panaikinti ar priimti nereikės.
10. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, sąvokų ir terminų įvertinimas.
Įstatymo projektas parengtas, laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nevartojamos naujos sąvokos.
11. Įstatymo projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys.
Iki įstatymo įsigaliojimo turėtų būti parengti šių teisės aktų pakeitimai:
12.1. Išvados teikimo dėl vidutinės priežiūros priemonės vaikui skyrimo ir vaikų socializacijos centro parinkimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2017 m. kovo 16 d. įsakymu Nr. V-181 „Dėl Išvados teikimo dėl vidutinės priežiūros priemonės vaikui skyrimo ir vaikų socializacijos centro parinkimo tvarkos aprašo patvirtinimo ir įgaliojimų suteikimo“;
12.2. Vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros priemonių ar auklėjamojo poveikio priemonės įgyvendinimo savivaldybėje organizavimo, koordinavimo ir kontrolės rekomendacijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2017 m. liepos 5 d. įsakymu Nr. V-555 „Dėl Vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros priemonių ar auklėjamojo poveikio priemonės įgyvendinimo savivaldybėje organizavimo, koordinavimo ir kontrolės rekomendacijų patvirtinimo“;
12.3. Vaiko vidutinės priežiūros priemonės įgyvendinimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2017 m. rugpjūčio 25 d. įsakymu Nr. V-644 „Dėl Vaiko vidutinės priežiūros priemonės įgyvendinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“;
12.4 Koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2017 m. rugpjūčio 28 d. įsakymu Nr. V-651/A1-445/V-1004 „Dėl Koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų tvarkos aprašo patvirtinimo“;
12.5. Ankstyvosios intervencijos programos vykdymo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2018 m. sausio 18 d. įsakymu Nr. V-60/V-39 „Dėl Ankstyvosios intervencijos programos vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas.
Įstatymui įgyvendinti papildomų lėšų nereikės.
15. Reikšminiai šių įstatymo projekto žodžiai.
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: „socializacija“, „meras“, „minimali priežiūra“, „vidutinė priežiūra“.