PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
VISUOMENĖS INFORMAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1418 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-953
2021-10-22
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
2 |
74 |
|
Argumentai: Pasiūlymas dėl Visuomenės informavimo įstatymo Nr. I-1418 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Projektas) teikiamas, siekiant aiškesnio ir tikslesnio teisinio reguliavimo. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad Projektu siūlomos naujos nuostatos yra galimai neatitinkančios teisingumo ir protingumo kriterijų, taikomų teisėkūroje. Priėmus Projektą ir išplėtus viešojo asmens sąvoką, galimai bus susiduriama su teisinėmis pasekmėmis, neatitinkančiomis ir proporcingumo principo, nes tokiu atveju viešaisiais asmenimis bus laikomi visi be išimties valstybės tarnautojai ir valstybės ar savivaldybių įstaigų darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, nepriklausomai nuo jų atliekamų funkcijų. Tai reiškia, kad viešojo asmens, kurio asmens duomenys gali būti viešinami be jų sutikimo, kategorijai būtų priskiriami ir savarankiškų sprendimų nepriimantys bei viešojo administravimo funkcijų neatliekantys valstybės tarnautojai, taip pat ūkines ar technines funkcijas atliekantys darbuotojai, kaip vairuotojas, sargas, valytojas, elektrikas, santechnikas, stalius ir pan. Siūloma nuostata, kad viešaisiais asmenimis būtų laikomi visi kandidatai rinkimuose, net jei nebuvo juose išrinkti, dviejų tos institucijos, į kurią kandidatavo, kadencijų laikotarpį, yra perteklinė, nes šių asmenų prilyginimas valstybėms politikams, teisėjams ir kitiems pareigūnams, kurie užėmė realias pareigas ir turėjo realius įgaliojimus, tačiau jų viešojo asmens statusas pasibaigia kartu su jų atitinkamų pareigų pabaiga, yra abejotinas ir galimai nelygiateisis. Akcentuotina, kad viešaisiais asmenimis būtų laikomi visi be išimties tam tikrų subjektų, gavusių valstybės ir (arba) savivaldybių finansavimą, valdymo organų nariai ir dalyviai, nepriklausomai nuo gauto finansavimo dydžio ir laikotarpio, kada tas finansavimas buvo gautas. Tai reiškia iš esmės neribotą laiką, kai ši asmenų grupė bus priskirta viešiesiems asmenims bei galimai apribos jų teisę į privatumą neapibrėžtam laikui. Atsižvelgdami į tai, kas aukščiau išdėstyta, siūlome papildyti Projektą.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 1 straipsniu keičiamo 2 straipsnio 74 dalį ir ją išdėstyti taip: „1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas Pakeisti 2 straipsnio 74 dalį ir ją išdėstyti taip:
„74. Viešaisiais asmenimis yra: 1) valstybės politikai; 2) teisėjai; 3) valstybės ir savivaldybių pareigūnai, valstybės
tarnautojai, asmenys valstybės ir savivaldybių įstaigose dirbantys pagal
darbo sutartis, taip pat šiose institucijose sudarytų darbo grupių,
komitetų, komisijų, tarybų ir kitų kolegialių institucijų nariai 4) valstybės bei savivaldybių kontroliuojamų įmonių ir įstaigų vadovai bei valdymo organų nariai; 5) politinių partijų ir rinkimų komitetų valdymo organų nariai; 6) kandidatai
rinkimuose (viešojo asmens statusas išlaikomas 7) juridinių asmenų, kurie sudaro viešųjų pirkimų sutartis ir(arba) dalyvauja viešųjų pirkimų sutarties vykdyme subrangovo teisėmis, valdymo organų nariai ir akcininkai (dalininkai); 8) lobistai ir lobistine veikla užsiimančių juridinių asmenų valdymo organų nariai, darbuotojai ir akcininkai (dalininkai); 9) asociacijų ir viešųjų įstaigų, kurios yra gavusios valstybės ir(arba) savivaldybių finansavimą einamųjų kalendorinių metų laikotarpyje, valdymo organų nariai ir akcininkai(dalininkai); 10) kiti fiziniai asmenys, einantys viešąsias pareigas ir(arba) turintys viešojo administravimo įgaliojimus ir(arba) administruojantys viešųjų paslaugų tiekimą ir(arba) naudojantys viešuosius išteklius ir(arba) atliekantys svarbų vaidmenį viešajame gyvenime.” |
Teikia:
Seimo nariai
Eugenijus Sabutis
Vidmantas Kanopa
Liudas Jonaitis
Kęstutis Vilkauskas