LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 12, 211, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 380, 381, 382, 421, 484, 576, 577, 579, 581, 584, 587, 588, 589, 594, 608, 609, 616, 617, 619, 620, 621, 627, 644, 666, 671, 673, 675, 676, 678 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO, KODEKSO PAPILDYMO 4221, 5651, 5741 STRAIPSNIAIS IR 591, 677 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS
ĮSTATYMO
PROJEKTO

 

2023-04-28 Nr. XIVP-1869(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 4 straipsnyje dėstomo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau - keičiamas kodeksas) 374 straipsnyje vartojamas terminas „tolimojo susisiekimo traukinys”, kurio turinys keičiamame kodekse nėra atskleistas. Pažymėtina, kad termino „tolimojo susisiekimo traukinys” samprata nėra atskleista ir Geležinkelių transporto kodekse. Šis terminas vartojamas Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatyme, bet jo turinys pastarajame įstatyme taip pat nėra atskleistas. Lieka neaišku, kokie konkrečiai (kokio ilgio) traukinių maršrutai Lietuvos Respublikos teritorijoje būtų laikomi tolimojo susisiekimo maršrutais (traukiniais). Konstitucinio Teismo oficialiojoje doktrinoje nurodoma, kad įstatymų leidėjas gali apibrėžti įstatymuose vartojamų sąvokų turinį, tačiau iš Konstitucijos, inter alia konstitucinio teisinės valstybės principo, kylantis reikalavimas paisyti teisės aktų hierarchijos suponuoja, kad įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžiamas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu (Konstitucinio Teismo 2011 m. rugsėjo 28 d. nutarimas). Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta bei siekiant išvengti galimo nevienodo termino „tolimojo susisiekimo traukinys” aiškinimo taikant keičiamo kodekso nuostatas, svarstytina, ar šis terminas neturėtų būti paaiškinamas keičiamame kodekse arba jo turinys atskleistas Geležinkelių transporto kodekse, teikiant atitinkamą pastarojo kodekso pakeitimo įstatymo projektą.

2.    Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 381 straipsnyje vartojamas terminas „geležinkelio statinys”, kurio turinys keičiamame kodekse nėra atskleistas. Taikant kodeksą ši nuostata gali būti nevienodai aiškinama. Pažymėtina, kad termino „geležinkelio statinys” samprata nėra atskleista ir Geležinkelių transporto kodekse. Tuo atveju, jeigu projekte turimi omenyje statiniai, kurie yra geležinkelių transporto infrastruktūros, kaip ji yra apibrėžta Geležinkelių transporto kodekso 2 straipsnio 9 dalyje, dalis, tai svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 381 straipsnyje nuostatos „geležinkelio statinių” nereikėtų pakeisti nuostata „geležinkelio infrastruktūros statinių”.

3.    Atkreipiame dėmesį, kad pagal projekto 16 straipsniu keičiamo kodekso 5741 straipsnio 3 dalyje siūlomą nustatyti naują teisinį reguliavimą administracinių nusižengimų teisenos duomenys elektronine forma Administracinių nusižengimų registre būtų tvarkomi vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 44 straipsnį nereikėtų papildyti 3 dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo įgyvendinimas, pasiūlant vidaus reikalų ministrui iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus. Tokiu atveju atitinkamai reikėtų papildyti projekto 44 straipsnio pavadinimą. Projekto 44 straipsnio 3 dalis turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas, todėl projekto 44 straipsnio 1 dalyje reikėtų nustatyti išimtį dėl projekto 44 straipsnio 3 dalies įsigaliojimo. Kartu atkreipiame dėmesį, kad projekto 42 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 678 straipsnio 1 dalyje atsisakius nuostatos, kad policija vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka vykdo nutarimus dėl baudos pakeitimo viešaisiais darbais, minėta vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka turėtų būti keičiama atsižvelgiant į projekto 42 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 678 straipsnio 1 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą. Taigi, vidaus reikalų ministras iki įstatymo įsigaliojimo turėtų pakeisti ir antrąjį įstatymui įgyvendinantį reikalingą teisės aktą.

4.    Projekto 44 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šis įstatymas įsigalioja 2023 m. gegužės 2 d. Atsižvelgiant į teisės aktuose numatytų projekto svarstymo, priėmimo, pasirašymo bei promulgacijos procedūrų trukmę, projekto 44 straipsnio 1 dalyje reikėtų nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]