LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ ĮSTATYMO NR. XII-336 2, 4 IR 8 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-05-06 Nr. XIVP-3503(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.              Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 18 dalis dėstytina taip: „Ūkio subjektas – kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme“.

2.               Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma numatytai, kad Licencijos turėtojai privalo „importuoti tik įteisintų veislių šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje nurodytus pluoštinių kanapių produktus, atitinkančius Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnyje nustatytus reikalavimus. Ši nuostata netaikoma mokslo ir studijų institucijoms ar ūkio subjektams, importuojantiems ne daugiau nei 6 kg konkrečios veislės sėjai skirtų pluoštinių kanapių sėklų per kalendorinius metus moksliniais eksperimentiniais ar selekcijos tikslais, ir Tarnybos atliekamo veislių ūkinio vertingumo tyrimo, siekiant jas įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą;“. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad tokiu būdu „siekiama sudaryti galimybę mokslo ir studijų institucijoms vykdyti mokslinius tyrimus ar eksperimentus su ne ES [Europos Sąjungos] kilmės pluoštinių kanapių veislėmis, selekciniais tikslais ar ūkinio vertingumo tyrimams atlikti siekiant pluoštinių kanapių veislę įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą. Tokiu būdu Lietuvoje bus leidžiama auginti daugiau pluoštinių kanapių veislių, plėtojamos pluoštinių kanapių panaudojimo galimybės.“ Šiame kontekste pažymėtina, kad Reglamento (ES) Nr. 1308/2013[1] 189 straipsnyje (Kanapių importas) nustatyti reikalavimai kanapių sėklų importui į Europos Sąjungą.  Atkreiptinas dėmesys į tai, kad aptariamoje minėto reglamento straipsnio nuostatoje nėra numatyta ir įtvirtinta kokių nors išimčių šios nuostatos taikymui, tame tarpe nei dėl tam tikrų subjektų (pvz. mokslo ir studijų institucijų ar ūkio subjektų), nei dėl importuojamų kanapių sėklų kiekio, nei dėl importavimo tikslų. Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 2 dalyje numatyta, kad šis straipsnis taikomas nedarant poveikio griežtesnėms nuostatoms, kurias valstybės narės yra priėmusios. Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo (toliau – galiojantis įstatymas) 5 straipsnio 6 dalyje numatyta, kad importuojami pluoštinių kanapių produktai ir jų gaminiai turi būti gauti ar pagaminti iš pluoštinių kanapių, kuriose THC kiekis neviršija leidžiamos 0,3 procento ribos, ir turėti trečiosios šalies atsakingos institucijos išduotą tai patvirtinantį dokumentą. Atsižvelgiant į tai, kas nurodyta, pažymėtina, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punktas neatitinka Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnio ir galiojančio įstatymo 5 straipsnio 6 dalyje numatytų reikalavimų dėl importuojamų kanapių ir kanapių sėklų THC kiekio. Atsižvelgiant į tai, kas nurodyta, siūlytina atsisakyti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punkto kaip neatitinkančio aukščiau nurodyto Europos Sąjungos teisės akto ir nacionalinio teisinio reguliavimo.

3.              Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punkte po žodžio „tyrimo“ įrašytinas žodis „tikslu“.

4.              Projekto 4 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „Iki įstatymo įsigaliojimo“ nustatytina konkreti data, iki kurios turėtų būti priimti įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai.

5.              Atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijas, patvirtintas teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“:

-                 projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje brauktinas žodis „nauja“;

-                 projekto 2 straipsnio pakeitimų esmėje vietoj žodžio „paskelbti“ įrašytinas žodis „pripažinti“;

-                 projekto 4 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“;

-                 projekto lyginamajame variante tikslintina straipsnių numeracija (projekto lyginamajame variante dėstomi du 2 straipsniai).

6.              Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija formuoja valstybės politiką žemės ir maisto ūkio srityse, maisto produktų ir jų žaliavų kokybės srityse, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja šios politikos įgyvendinimą, dėl projekto siūlytina gauti Vyriausybės išvadą.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                        Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Gaisrytė, tel. (0 5) 209 6376, el. p. [email protected]

M. Griščenko, tel. (0 5) 209 6552, el. p. mantas.griscenko@lrs.lt

E. Mušinskis, tel. (0 5) 209 6536, el. p. [email protected]



[1] 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1308/2013, kuriuo nustatomas bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas ir panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 922/72, (EEB) Nr. 234/79, (EB) Nr. 1037/2001 ir (EB) Nr. 1234/2007.