LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11(1), 12, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 26, 27, 27(1), 28, 34, 37, 39, 47, 49, 51, 52(1), 53, 55, 56, 57, 59 STRAIPSNIŲ, ŠEŠTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO, 1 PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 11(2), 27(2), 68 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO NR. XIV-2413

3, 4, 9, 15, 18, 20, 21, 27, 30, 34 IR 37 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3462(2)

 

2024-03-28  Nr. 107-P-11

Vilnius

 

1. Komiteto / Komisijos posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Komiteto nariai: Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Aistrida Latvėnė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-27

1(3)

(2)

(1)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.             Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte dėstomo Statybos įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkto nuostata „atliekant kitus statybos darbus ir statinio pakeitimus“ nėra pakankamai aiški. Nuostata „kiti statybos darbai“ galėtų būti aiškinama kaip apimanti visus kitus statybos darbus, išskyrus naujo statinio statybą ir statinio rekonstravimą, t. y. statybos darbus, nurodytus prieš tai esančioje šio punkto nuostatoje, tačiau nuostata „statinio pakeitimai“ nėra pakankamai aiški, nes neaišku, kokius konkrečiai statinio pakeitimus ji apimtų. Svarstytina, ar siekiant aiškumo, minėtos projekto nuostatos nereikėtų patikslinti, nurodant, kokie statinio pakeitimai turimi omenyje.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projektu keičiamo įstatymo 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 3 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) statytojas žemės sklypą (teritoriją), kuriame (kurioje) naujai statomas ar rekonstruojamas statinys, valdo nuosavybės teise arba valdo ir (ar) naudoja kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais, išskyrus aplinkos ministro nustatytais atvejais, kai nėra suformuoti žemės sklypai, bet yra gautas valstybinės žemės patikėtinio sutikimas; atliekant kitus statybos darbus (atnaujinant (modernizuojant), remontuojant ar griaunant statinį) ar statinių pakeitimus (keičiant statinio (jo dalies) paskirtį, formuojant nekilnojamojo turto kadastro objektus) privaloma gauti žemės sklypo (teritorijos) savininko ar valstybinės žemės patikėtinio sutikimą šiame įstatyme ar kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytais atvejais;“.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-27

8N

 

 

 

2. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalyje dėstomo Statybos įstatymo 27 straipsnio 11 dalyje pasikeitė joje dėstomų punktų numeracija (vienu sumažėjo). Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, projektu reikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalyje dėstomo Statybos įstatymo 28 straipsnio 3 dalies nuorodą „šio įstatymo 27 straipsnio 11 dalies 1-8 punktus“, vietoj skaičiaus „8“ įrašant skaičių „7“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Papildyti projektą nauju 8 straipsniu, atitinkamai patikslinti kitų projekto straipsnių numeraciją:

8 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Pakeisti 28 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Deklaracija apie statybos užbaigimą surašoma, statinio projekto (jo dalies) ekspertizės rangovas arba statinio (jo dalies) ekspertizės rangovas tvirtina deklaraciją apie statybos užbaigimą ir ši deklaracija Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“ registruojama užbaigus kitus, negu nurodyti šio straipsnio 2 dalyje, statybos darbus, kuriems buvo išduoti šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 1–7 punktuose nurodyti statybą leidžiantys dokumentai, išskyrus šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytus branduolinės energetikos objekto statinių paprastojo remonto ir aplinkos ministro nustatytus atvejus, arba kai pagal šio įstatymo 27 straipsnio 11 dalies 1–87 punktus privaloma pranešti apie statybos pradžią.“.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-27

7(21)

 

 

 

3. Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnyje dėstomo Statybos įstatymo 272 straipsnio 5 dalies 5 punkte siūloma nustatyti, kad „inžinerinių tinklų ir susisiekimo komunikacijų savininkas (valdytojas) ar naudotojas išduoda arba motyvuotai atsisako išduoti išvadą, kad techninio darbo projekto sprendiniai atitinka prisijungimo sąlygose nustatytus reikalavimus (kai rengiant statinio projektą buvo išduotos prisijungimo sąlygos), per 10 darbo dienų nuo statytojo (užsakovo) prašymo išduoti šią išvadą gavimo ir reikalingų dokumentų pateikimo dienos“. Atkreiptinas dėmesys, kad nuostata „reikalingi dokumentai“ nėra konkreti, taikant įstatymą gali būti nevienodai aiškinama. Siekiant to išvengti, projekte reikėtų detalizuoti, kokie dokumentai turėtų būti teikiami inžinerinių tinklų ir susisiekimo komunikacijų savininkui (valdytojui) ar naudotojui.

Pritarti

Pasiūlymas:

7 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 21 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„21 straipsnis. Įstatymo papildymas 27straipsniu

Papildyti Įstatymą 272 straipsniu:

„272 straipsnis. Pranešimas apie statybos pradžią

1. Statytojas (užsakovas) privalo Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos pranešti apie statybos pradžią, kai šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalyje nurodytais atvejais privalomas statybą leidžiantis dokumentas, arba šio įstatymo 27 straipsnio 11 dalyje nurodytais atvejais.

2. Statytojas (užsakovas) gali pradėti statybos darbus, kai pranešant apie statybos pradžią jo pateikti šio straipsnio 5 dalyje nurodyti dokumentai aplinkos ministro nustatyta tvarka užregistruojami Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytus atvejus.

3. Kai išduodant statybą leidžiantį dokumentą projektinius pasiūlymus patikrina Kultūros ministerijos įgaliota institucija ar įstaiga pagal šio įstatymo 271 straipsnio 3 dalį arba Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliota institucija ar įstaiga pagal šio įstatymo 271 straipsnio 4 dalies 2 punktą, arba Susisiekimo ministerijos įgaliota institucija ar įstaiga, valstybės valdoma įmonė pagal šio įstatymo 271 straipsnio 5 dalies 1 punktą, statytojas (užsakovas) gali pradėti statybos darbus ne anksčiau kaip po 10 darbo dienų nuo pranešimo apie statybos pradžią (šio straipsnio 5 dalyje nurodytų privalomų dokumentų) užregistravimo Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“. Šioje dalyje nurodytais atvejais apie statytojo (užsakovo) užregistruotą pranešimą apie statybos pradžią ir pateiktus privalomus dokumentus Kultūros ministerijos įgaliota institucija ar įstaiga arba Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliota institucija ar įstaiga, arba Susisiekimo ministerijos įgaliota institucija ar įstaiga, valstybės valdoma įmonė informuojamos per Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinę sistemą „Infostatyba“. Kultūros ministerijos įgaliota institucija ar įstaiga arba Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliota institucija ar įstaiga, arba Susisiekimo ministerijos įgaliota institucija ar įstaiga, valstybės valdoma įmonė turi teisę patikrinti techninį darbo projektą ir, nustačiusios, kad techninio darbo projekto sprendiniai neatitinka teisės aktų ar kitų statinio projektui keliamų reikalavimų, privalo apie tai informuoti statytoją (užsakovą) ir kreiptis į Valstybinę teritorijų planavimo ir statybos inspekciją prie Aplinkos ministerijos dėl patikrinimo Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo nustatyta tvarka. Tokiu atveju statytojas (užsakovas) negali pradėti arba tęsti pradėtų statybos darbų ir privalo vykdyti Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo nustatyta tvarka priimtus sprendimus.

4. Kai šio straipsnio 1 dalyje nurodytais atvejais privaloma pranešti apie statybos pradžią, statybos darbus galima vykdyti tik pagal statinio projekto, užregistruoto Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“, sprendinius.

5. Pranešimą apie statybos pradžią sudaro šie dokumentai:

1) statybą leidžiantis dokumentas (kai jis privalomas pagal šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalį). Jeigu statybą leidžiantis dokumentas neprivalomas, turi būti pateikti šio įstatymo 27 straipsnio 5 dalies 3, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 14 punktuose nurodyti dokumentai;

2) projektiniai pasiūlymai, pagal kuriuos išduotas statybą leidžiantis dokumentas, parengti aplinkos ministro nustatyta tvarka ir sąlygomis. Jeigu statybą leidžiantis dokumentas neprivalomas, projektiniai pasiūlymai neteikiami;

3) techninis darbo projektas, pagal kurį bus vykdomi statybos darbai, parengtas aplinkos ministro nustatyta tvarka ir sąlygomis;

4) techninio darbo projekto ekspertizės aktas ir dokumentas, patvirtinantis, kad statinio projekto (jo dalies) ekspertizės rangovas yra apsidraudęs šio įstatymo 45 straipsnyje nurodytu civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu (kai statinio projekto ekspertizė privaloma pagal šio įstatymo 34 straipsnio 1 dalį);

5) susisiekimo komunikacijų ir inžinerinių tinklų, prie kurių prijungiami sklypo ar kiti inžineriniai tinklai ir (ar) susisiekimo komunikacijos, savininkų, valdytojų ar naudotojų išvada, kad techninio darbo projekto sprendiniai atitinka prisijungimo sąlygose nustatytus reikalavimus (kai rengiant statinio projektą buvo išduotos prisijungimo sąlygos). Inžinerinių tinklų ir susisiekimo komunikacijų savininkas (valdytojas) ar naudotojas išduoda arba motyvuotai atsisako išduoti išvadą, kad techninio darbo projekto sprendiniai atitinka prisijungimo sąlygose nustatytus reikalavimus (kai rengiant statinio projektą buvo išduotos prisijungimo sąlygos), per 10 darbo dienų nuo statytojo (užsakovo) prašymo išduoti šią išvadą gavimo ir reikalingų dokumentų atitinkamos techninio darbo projekto dalies pateikimo dienos;

6) statinio projekto priėmimo–perdavimo aktas, kuriuo statinio projektuotojas perdavė statinio projektą statytojui (užsakovui);

7) informacija apie pasirašytą savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį ar sumokėtą savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką, kai tai privaloma vadovaujantis Savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo nuostatomis;

8) dokumentas, patvirtinantis atlyginimo už teisę statyti valstybinėje žemėje sumokėjimą į valstybės biudžetą, kaip nustatyta Žemės įstatymo 10 straipsnyje;

9) dokumentas, patvirtinantis šio įstatymo 1 priede nurodytos įmokos už savavališkos statybos įteisinimą sumokėjimą, ir dokumentai, pagrindžiantys šios įmokos apskaičiavimo dydį, savavališkos statybos atveju;

10) dokumentas, patvirtinantis šio įstatymo 1 priede nurodytos įmokos už nepranešimą apie statybos pradžią sumokėjimą, jeigu dėl tokios įmokos Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatyme nustatyta tvarka buvo pateiktas privalomasis nurodymas;

11) informacija apie paskirtą statinio projekto vykdymo priežiūros vadovą, statinio statybos techninį prižiūrėtoją, statinio statybos vadovą, rangovą (generalinį rangovą) (kai jie turi būti šio įstatymo nustatyta tvarka);

12) informacija apie statybos organizavimo būdą: rangos, ūkio ar mišrųjį (dalį darbų atliekant rangos, dalį – ūkio būdu).

6. Už šio straipsnio 5 dalyje nurodytų dokumentų tikrumą atsako statytojas (užsakovas).

7. Apie pradedamus statybos darbus, siekiant sukurti galimybes visuomenei ginti teisę gyventi sveikatai ir gerovei tinkamoje aplinkoje, visuomenė informuojama per TPS „Vartai“ paskelbus Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“ techninio darbo projekto (kai rengiama dviem etapais) sklypo sutvarkymo ir architektūrinę dalis arba statinio projektą (kai rengiama vienu etapu), išskyrus Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo nustatyta tvarka įslaptintus statinio projekto dokumentus. Draudžiama skelbti vardą ir pavardę statytojo (užsakovo), kuris yra fizinis asmuo, ir kitų fizinių asmenų, išskyrus statinio projekto vadovą, statinio projekto dalių vadovus, statinio architektus, statinio projekto rengėjus, statinio projekto dalių rengėjus, statinio projekto ekspertizės vadovą, statinio projekto dalių ekspertizės vadovus, asmenis, dalyvaujančius išduodant specialiuosius reikalavimus, prisijungimo prie inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų sąlygas, tikrinant statinio projektą. Draudžiama skelbti fizinių asmenų asmens kodą, gimimo datą, gyvenamąją vietą. Už duomenų pateikimą be draudžiamų skelbti asmens duomenų atsako asmenys, teikiantys duomenis (dokumentus) informacinėms sistemoms. Šioje dalyje minėtų duomenų ir (ar) dokumentų paskelbimą ir jo užbaigimą užtikrina informacinių sistemų tvarkytojai.“.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-27

11

(37)

 

(5)

 

 

4. Projekto 11 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 37 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad šioje dalyje nurodyti keičiamo įstatymo straipsniai, straipsnių dalys įsigalioja ne 2024 m. lapkričio 1 d., kaip yra nustatyta Seimo priimto keičiamo įstatymo 37 straipsnyje, bet 2024 m. gegužės 1 d. Taigi, projektu siūloma paankstinti projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 37 straipsnio 5 dalyje nurodytų keičiamo įstatymo straipsnių, jų dalių įsigaliojimą. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu keičiamas įstatymas buvo priimtas tik 2023 m. gruodžio 19 d. Be to, projektu siūloma ne tik, kad paankstinti atitinkamų įstatymo straipsnių bei jų dalių įsigaliojimą, tačiau dar neįsigaliojusius straipsnius ar jų dalis dar kartą pakeisti, pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalį, 4 straipsnį, 15 straipsnio 3 dalį. Vertinant projektu siūlomą teisinį reguliavimą, pažymėtina, kad konstitucinis teisinės valstybės principas suponuoja įvairius reikalavimus įstatymų leidėjui, kitiems teisėkūros subjektams. Vienas iš tokių reikalavimų yra tai, kad teisinis reguliavimas turi būti santykinai stabilus, jog teisinių santykių subjektai galėtų savo elgesį orientuoti pagal teisės reikalavimus (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d., 2013 m. vasario 15 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos svarstytinos aukščiau nurodytu aspektu. Be to, Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 11 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 37 straipsnio 5 dalyje nurodyti keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje, 4 straipsnyje, 15 straipsnio 3 dalyje siūlomas nustatyti naujas teisinis reguliavimas įsigaliotų 2024 m. gegužės 1 d., t. y. nepraėjus trijų mėnesių laikotarpiui nuo įstatymo oficialaus paskelbimo dienos. Atsižvelgiant į tai, kyla abejonių ar, ūkio subjektai turėtų pakankamai laiko pasirengti naujo teisinio reguliavimo taikymui, o projekto 11 straipsnyje dėstomų keičiamo įstatymo 37 straipsnio 5 dalyje nurodytų keičiamo įstatymo atitinkamų straipsnių ar jų dalių įsigaliojimas neturėtų būti pavėlintas bent trimis mėnesiais.

Pritarti iš dalies

 

Argumentai:

Projektu keičiamo Statybos įstatymo nuostatos, kurių įsigaliojimo terminas ankstinamas, yra itin svarbios užtikrinant statybos procesų efektyvumą, teisėtumą, skaidrumą, dėl šių nuostatų svarbos yra pasisakiusi  parlamentinė kontrolė ir darbo grupės. Atsižvelgiant į tai, kad dėl šių nuostatų įsigaliojimo reikalingi minimalūs poįstatyminių teisės aktų pakeitimai ir į poreikį kaip galima greičiau reglamentuoti nesureguliuotus santykius, laikytina, kad šių nuostatų įsigaliojimo paankstinimas yra tikslingas.

Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad projektu keičiamas Statybos įstatymo pakeitimo įstatymas jo rengimo metu buvo derinamas su suinteresuotomis institucijomis ir asmenimis du kartus: 2023 m. gegužės 17 d. – 2023 m. gegužės 31 d jis pateiktas derinti 103 suinteresuotoms institucijoms; 2023 m. liepos 4 d. – 2023 m. liepos 26 d projektas pakartotinai pateiktas derinti 105 suinteresuotoms institucijoms ir asmenims. Įvertinus pateiktas pastabas, buvo organizuojami susitikimai pastabų įvertinimui aptarti. Atsižvelgiant į tai, laikytina, kad subjektai, kurių atžvilgiu bus taikomas teisinis reguliavimas, turėjo galimybę įsivertinti vykdomus Statybos įstatymo pakeitimus.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                 (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

Biuro patarėja

Aistrida Latvėnė