PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽVALGYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1861 2, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 21, 24, 26, 29, 31, 32, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 47, 49, 50, 53, 54, 58, 59, 60, 62, 64, 65, 68, 70 STRAIPSNIŲ IR 1 PRIEDO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1603(2)

 

2023-12-

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

1

11

 

 

Argumentai:

 

Pagrindinis žvalgybos institucijų veiklos tikslas – stiprinti Lietuvos Respublikos nacionalinį saugumą, renkant informaciją apie rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes, pateikiant ją nacionalinį saugumą užtikrinančioms institucijoms ir šalinant šiuos rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes, o tinkama žvalgybos institucijų kontrolė turi būti vykdoma griežtai laikantis Lietuvos Respublikos įstatymų ir turi būti naudojama tik tiek, kiek tai susiję su viešuoju interesu ir žvalgybos institucijoms keliamų uždavinių įgyvendinimu bei jų veiklos teisėtumo užtikrinimu.

Žvalgybos metodų taikymas renkant ir panaudojant žvalgybinę informaciją turi užtikrinti pagrindines žmogaus teises ir laisves, o pasitikėjimas žvalgybos institucijų veikla neatsiejamas nuo žvalgybos tarnybos ir jos darbuotojų formuojamos ir puoselėjamos žvalgybos kultūros, kuri turi būti pagrįsta pagarba įstatymams ir pagrindinėms žmogaus teisėms. Tinkama žvalgybos institucijų veiklos teisėtumo kontrolė be kita ko neatsiejama nuo veiksmingos pranešėjų apsaugos.

Lietuvos Respublikos žvalgybos įstatymo 21 straipsnyje nustatyta, kad žvalgybos pareigūnai dėl žvalgybos institucijos vykdomos veiklos turi teisę tiesiogiai kreiptis į Seimo statute nurodytą Seimo komitetą, kuris atlieka Žvalgybos institucijų parlamentinę kontrolę. Žvalgybos pareigūnų pateikta informacija, apie žvalgybos institucijų veiklą gali užkirsti kelią galimai neteisėtai, žvalgybos institucijos vykdomai veiklai ir (ar) jos priimtų galimai neteisėtų sprendimų, priešingu atveju tokia veikla liktų nepastebėta. Nerimas, susijęs su atsakomųjų veiksmų baime, dažnai atgraso pareigūnus nuo pranešimų apie galimus pažeidimus.

Lietuvos Respublikos Seimas 2017 m. lapkričio 28 d. priėmė Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymą, kuriuo buvo sukurtas ir teisiškai sureguliuotas pranešėjų apsaugos institutas, kurio atsiradimas ir taikymas neabejotinai paskatino informacijos apie neteisėtą ir neetišką veiklą atskleidimą bei veiksmingesnę viešųjų interesų apsaugą tiek viešajame, tiek privačiame sektoriuose.

Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad ir Lietuvos Respublikos Seimo laikinosioms tyrimo komisijoms gali būti pavesta ištirti klausimus, susijusius su žvalgybos institucijų vykdoma veikla. Lietuvos Respublikos Seimas, pripažinęs būtinybę ištirti valstybinės ypatingos svarbos klausimą, gali sudaryti Seimo laikinąją tyrimo komisiją ypatingiems, valstybinės svarbos, klausimams ištirti. Seimo konstitucinės funkcijos, Konstitucijoje įtvirtinti Seimo įgaliojimai suponuoja Seimo įgaliojimus kiekvienu atveju, kai iškyla būtinybė spręsti kurį nors Seimo konstitucinei kompetencijai priskirtą klausimą, siekti gauti išsamią, objektyvią informaciją, reikalingą atitinkamiems sprendimams priimti. Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įgaliojimai sietini su Seimo konstitucine paskirtimi bei funkcijomis.

Įstatymuose nėra aptarti atvejai, kaip užtikrinamos apie galimus pažeidimus pranešusių pareigūnų garantijos. Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymas numato, kad pranešėjo statusą asmeniui suteikia prokuroras, o Lietuvos Respublikos Generalinė prokuratūrą yra atsakinga už Pranešėjų apsaugos įstatymo įgyvendinimą, tačiau prokuratūrai įstatymais nėra priskirta žvalgybos veiklos kontrolė, tai išimtinė Lietuvos Respublikos Seimo ir jo paskirtų Seimo komitetų pareigą. Praktinėse situacijose susiklosto atvejai, kuomet asmuo, pranešęs Seimo komitetui arba Lietuvos Respublikos Seimo laikinajai tyrimo komisijai apie galimus žvalgybos pareigūnų daromus pažeidimus neturi galimybės naudotis Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatyme numatytomis teisėmis ir garantijomis.

Lietuvos Respublikos Seimo laikinosioms tyrimo komisijoms, kurioms pavesta ištirti klausimus, susijusius su žvalgybos institucijų vykdoma veikla atsiranda būtinybė gauti išsamią ir objektyvią informaciją apie žvalgybos institucijų vykdoma veikla, įskaitant ir informaciją apie galimai neteisėtą žvalgybos institucijos vykdomą veiklą ir (ar) jos priimtus galimai neteisėtus sprendimus. Minimą informaciją Seimo laikinosioms tyrimo komisijoms galėtų suteikti žvalgybos pareigūnai, tačiau žvalgybos institucijų atsakomųjų veiksmų baimė taip pat gali atgrasyti tokius pareigūnus nuo pranešimų apie galimus pažeidimus.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta ir siekiant paskatinti informacijos apie galimai neteisėtos žvalgybos institucijų vykdomos veiklos atskleidimą ir ištyrimą, užtikrinti tinkama žvalgybos institucijų veiklos teisėtumo kontrolę būtina sudaryti sąlygas žvalgybos pareigūnams pateikti informacija, apie tokias veiklas ir (ar) žvalgybos institucijų priimtus galimai neteisėtus sprendimus, pateikti ne tik Seimo statute nurodytam Seimo komitetui, tačiau ir Lietuvos Respublikos Seimo laikinajai tyrimo komisijai, kuri tiria klausimus, susijusius su žvalgybos institucijų vykdoma veikla, savaime tai negarantuotu, kad pareigūnai apie teisių pažeidimus praneš, nes, kaip jau minėta pareigūnus, galinčius pateikti tokio pobūdžio informaciją gali atgrasyti žvalgybos institucijų atsakomųjų veiksmų baimė, todėl būtina sukurti prielaidas veiksmingai tokių pareigūnų apsaugai. Atsižvelgiant į tai, siūlytina nustatyti, kad žvalgybos pareigūnas, pateikęs informaciją apie pažeidimą įstaigoje, apie kurį sužinojo iš savo turimų ar turėtų tarnybos santykių su šia įstaiga, Seimo komiteto ar Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos sprendimu galėtų būti pripažįstamas pranešėju ir įgytų visas Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatyme nustatytas pranešėjams taikomas garantijas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

„11 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 21 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

21 straipsnis. Žvalgybos institucijų parlamentinė kontrolė

1. Žvalgybos institucijų parlamentinę kontrolę Lietuvos Respublikos Seimo statuto nustatyta tvarka atlieka Seimo statute nurodytas Seimo komitetas.

2. Žvalgybos institucijos vadovas Seimo komitetui kiekvienais metais Seimo statuto nustatyta tvarka pateikia vadovaujamos žvalgybos institucijos veiklos ataskaitą.

3. Seimo komitetas:

1) kontroliuoja, kaip žvalgybos institucijos ir žvalgybos pareigūnai, įgyvendindami pavestus uždavinius, laikosi Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų;

2) nagrinėja asmenų skundus dėl žvalgybos institucijų ir žvalgybos pareigūnų veiksmų;

3) rengia siūlymus dėl teisės aktų, susijusių su žvalgybos institucijų veikla ir žmogaus teisių apsauga vykdant žvalgybą ir kontržvalgybą, tobulinimo;

4) nustato žvalgybos institucijų veiklos trūkumus ir teikia rekomendacijas dėl jų šalinimo.

5) susipažinęs su žvalgybos institucijos vadovo pateikta žvalgybos institucijos veiklos ataskaita, sprendžia dėl neįslaptintos veiklos ataskaitos dalies ir grėsmių nacionaliniam saugumui vertinimo viešo pristatymo visuomenei sąlygų ir tvarkos.

4. Seimo komitetas turi teisę gauti ir svarstyti:

1) žvalgybos informacijos poreikius;

2) žvalgybos institucijų veiklos ataskaitas;

3) duomenis apie žvalgybos institucijų biudžeto lėšų poreikį ir jų naudojimą;

4) žvalgybos institucijų vadovų ir pareigūnų paaiškinimus žodžiu ir raštu, pranešimus, kaip vykdomi Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti teisės aktai;

5) kitą informaciją žvalgybos institucijų veiklos klausimais.

5. Žvalgybos pareigūnai turi teisę tiesiogiai kreiptis į Seimo komitetą dėl žvalgybos institucijos vykdomos veiklos. arba į Lietuvos Respublikos Seimo laikinąją tyrimo komisiją, kuri tiria klausimus, susijusius su žvalgybos institucijų vykdoma veikla.“

6. Žvalgybos pareigūnas, pateikęs informaciją apie pažeidimą įstaigoje, apie kurį sužinojo iš savo turimų ar turėtų tarnybos santykių su šia įstaiga, Seimo komiteto ar Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos sprendimu gali būti pripažįstamas pranešėju ir įgyja visas Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatyme nustatytas pranešėjams taikomas garantijas.

 

 

Teikia

Seimo nariai