LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
NACIONALINIO SAUGUMO IR GYNYBOS komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOBILIZACIJOS IR PRIIMANČIOSIOS ŠALIES PARAMOS ĮSTATYMO NR. I-1623 2, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 171, 181 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3920(2)
2024-07-17 Nr. 104-P-48
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Arvydas Pocius, pirmininko pavaduotojas Dainius Gaižauskas, Komiteto nariai: Virgilijus Alekna, Arvydas Anušauskas, Jonas Jarutis, Raimundas Lopata, Valdas Rakutis. Komiteto biuro vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai Skaistė Blažinauskaitė, Vilma Greckaitė, Gediminas Kazėnas.
Kviestieji asmenys: krašto apsaugos viceministrė Greta Monika Tučkutė, Krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento direktorė Judita Nagienė, Respublikos Prezidento patarėjas Tomas Godliauskas, Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamento prie Krašto apsaugos ministerijos direktoriaus pavaduotojas Arūnas Pudžemis.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-07-12 |
1 (2) |
4 (27) |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Atsižvelgiant į projekto 7 straipsniu keičiamo Mobilizacijos ir priimančios šalies paramos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 171 straipsnio turinį, siūlytina projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamoje keičiamo įstatymo 2 straipsnio 27 dalyje pateikti nuorodą ir į Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą. |
Pritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 4 dalį.
Pasiūlymas: Įstatymo projekto 1 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: ,,4. Pakeisti 2 straipsnio 27 dalį ir ją išdėstyti taip: 27. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatyme, Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatyme, Lietuvos Respublikos karo padėties įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės rezervo įstatyme, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme.“
Balsavimo rezultatai: už–8, prieš–0, susilaikė–0. Pritarta bendru sutarimu.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-07-12 |
1 (2)
13
13
13 |
5 (27)
2
3
3-5 |
|
|
2. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 27 dalyje teikiamos papildomos nuorodos į Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymą bei į Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, ir įvertinus tai, kad 2024 m. birželio 13 d. buvo priimtas Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo Nr. I-1623 2, 18 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2731, kuriuo taip pat pakeista keičiamo įstatymo 2 straipsnio 27 dalis ir kuri įsigalios 2026 m. sausio 1 d., siekiant, kad pastaruoju įstatymu nebūtų paneigtas projekte siūlomas reguliavimas, siūlytina papildyti projektą nauju 2 straipsniu ir juo pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 27 dalį (keisti įstatymo Nr. XIV-2731 2 straipsnio 27 dalies redakciją ir joje pateikti papildomas nuorodas į minėtus įstatymus) bei projekto 13 straipsnyje nustatyti jo įsigaliojimo datą 2026 m. sausio 2 d.
|
Pritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, papildyti įstatymo projekto 1 straipsnį 5 dalimi, 13 straipsnį nauja 3 dalimi ir pakeisti įstatymo projekto 13 straipsnio 2 dalį.
Pasiūlymas: 1) Įstatymo projekto 1 straipsnį papildyti 5 dalimi: ,,5. Pakeisti 2 straipsnio 27 dalį ir ją išdėstyti taip: ,,27. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatyme, Lietuvos Respublikos karo prievolės ir alternatyviosios krašto apsaugos tarnybos įstatyme, Lietuvos Respublikos karo padėties įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės rezervo įstatyme, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme.“
2) Įstatymo projekto 13 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: ,,2. Šio įstatymo
3) Įstatymo projekto 13 straipsnį papildyti nauja 3 dalimi: ,,3. Šio įstatymo 1 straipsnio 5 dalis įsigalioja 2026 m. sausio 2 d.“
4) Įstatymo projekto 13 straipsnio 3–5 dalis laikyti 4–6 dalimis.
5) Įstatymo projekto 13 straipsnio 5 (buvusią 4) dalį išdėstyti taip: „. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota
institucija ir krašto apsaugos sistemos institucijos, dalyvaujančios
formuojant mobilizacijos politiką, vadovas iki 2024 m. gruodžio 31 d. priima
šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, išskyrus šio straipsnio
Balsavimo rezultatai: už–8, prieš–0, susilaikė–0. Pritarta bendru sutarimu. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-07-12 |
5 (14) |
(2) |
|
|
3. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad į civilinio mobilizacinio personalo rezervą mobilizacijos sistemos subjekto vadovo sprendimu taip pat įrašomi kiti Lietuvos Respublikos piliečiai, kurių atliekamos funkcijos būtinos atitinkamų civilinių mobilizacijos institucijų mobilizacijos planuose numatytiems veiksmams ir (ar) priemonėms įgyvendinti. Vertinant šią nuostatą nėra aišku, nei kokie Lietuvos Respublikos piliečiai galėtų būti įtraukiami į civilinės mobilizacijos institucijos civilinio mobilizacinio personalo rezervą (nes kitose keičiamo įstatymo nuostatose nėra atskleistas joks tokių piliečių santykis su personalo rezervą sudarančiomis civilinės mobilizacijos institucijomis ar kitais mobilizacijos sistemos subjektais), nei kodėl į atitinkamos civilinės mobilizacijos institucijos civilinio mobilizacinio personalo rezervą piliečiai įrašomi ne pačios civilinės mobilizacijos institucijos, o mobilizacijos sistemos subjekto vadovo sprendimu, t. y. nėra aišku, koks yra bet kurio mobilizacijos sistemos subjekto (o ši sąvoka apima įvairius subjektus – nuo Vyriausybės iki mobilizacinių ūkio subjektų) įgaliojimų į civilinio mobilizacinio personalo rezervą įtraukti tokius piliečius, kurių funkcijos ar veikla susijusi ne su pačiais mobilizacijos sistemos subjektais, o kitų civilinių mobilizacijos institucijų tvirtinamais mobilizacijos planais, santykis su civilinės mobilizacijos institucijos įgaliojimais pačiai tvarkyti savo civilinio mobilizacinio personalo rezervą. Pažymėtina, kad nors Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto 2024 m. birželio 26 d. išvadoje Nr. 104-P-43 argumentuojama, kad formuluotė „sudaro ir tvarko savo civilinio mobilizacinio personalo rezervą“ suponuoja, kad į šį rezervą įtraukiamas tik atitinkamos institucijos personalas, tokį argumentą paneigia projekto nuostata, kad į civilinės mobilizacijos institucijos personalo rezervą piliečiai įrašomi ir kito mobilizacijos sistemos subjekto vadovo sprendimu, o tai reiškia, kad į civilinės mobilizacijos institucijos personalo rezervą įrašomi ir ne šios institucijos darbuotojai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina ne tik aiškiai nurodyti piliečių, įrašomų į civilinės mobilizacijos institucijos personalo rezervą, santykį (darbiniai, tarnybiniai, sutartiniai) su atitinkama civilinės mobilizacijos institucija ar kitu mobilizacijos sistemos subjektu (kurio vadovo sprendimu jis gali būti įrašomas į civilinės mobilizacijos institucijos personalo rezervą), tačiau ir nustatyti, kokiais atvejais į civilinės mobilizacijos institucijos personalo rezervą piliečius įrašyti įgaliojimus turi ne tik pačios civilinės mobilizacijos institucijos vadovas (nes pagal keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalį 31 punktą būtent pati civilinės mobilizacijos institucija sudaro ir tvarko savo civilinio mobilizacinio personalo rezervą), tačiau ir kito mobilizacijos sistemos subjekto vadovas.
|
Pritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnį
Pasiūlymas: Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: ,,2. Į
civilinio mobilizacinio personalo rezervą įrašomi Lietuvos Respublikos
piliečiai, paskirti (priimti) į ministro, viceministro, ministerijos
kanclerio, savivaldybės administracijos direktoriaus, kitas
mobilizacijos sistemos subjektų vadovų pareigas, išskyrus Lietuvos
kariuomenės vado pareigas, deleguoti į Valstybės mobilizacijos operacijų
centrą ir civilinių mobilizacijos institucijų mobilizacijos valdymo grupes,
taip pat civilinės mobilizacijos
Balsavimo rezultatai: už–8, prieš–0, susilaikė–0. Pritarta bendru sutarimu. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-07-12 |
13 |
5 |
|
|
4. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 13 straipsnio 5 dalyje vietoj formuluotės „per metus nuo šio įstatymo 8 straipsnio įsigaliojimo dienos“ įrašytina konkreti data „iki 2025 m. rugsėjo 1 d.“. |
Pritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, pakeisti įstatymo projekto 13 straipsnio 6 dalį (buvusią 5 dalį).
Pasiūlymas: Įstatymo projekto 13 straipsnio 6 dalį (buvusią 5 dalį) išdėstyti taip: ,,6. Iki 2024 m. rugsėjo 1 d. į civilinio mobilizacinio personalo
rezervą įrašyti asmenys, į pareigas paskirti (priimti) valstybės tarnautojai
ir biudžetinių įstaigų darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartį, valstybės,
vidaus tarnybos sistemos ir Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnybos
pareigūnai šio įstatymo 8 straipsnyje išdėstyto Mobilizacijos ir
priimančiosios šalies paramos įstatymo 18 straipsnio 5 dalyje nurodytus
mokymus išklauso
Balsavimo rezultatai: už–8, prieš–0, susilaikė–0. Pritarta bendru sutarimu. |
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
Komiteto pirmininkas Arvydas Pocius
Komiteto biuro vedėjas E. Sinkevičius