LIETUVOS RESPUBLIKOS

GYVENTOJŲ TURTO DEKLARAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1338  10 STRAIPSNIO    

                                    PAKEITIMO ĮSTATYMO  PROJEKTO                                                                                             

                                     AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

           1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

            Kalendorinių metų, už kuriuos deklaruojamas turimas turtas, gruodžio 31 dieną ėjusių pareigas Respublikos Prezidento, Lietuvos Respublikos Seimo narių, Europos Parlamento narių, Ministro Pirmininko, ministrų, Vyriausybės kanclerio, Vyriausybės kanclerio pavaduotojų, Ministro Pirmininko patarėjų, viceministrų, savivaldybių tarybų narių, ministerijų kanclerių, Lietuvos Respublikos teismų pirmininkų, teismų pirmininkų pavaduotojų, teismų skyrių pirmininkų, teisėjų, Mokestinių ginčų komisijos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės narių, Vyriausiosios administracinių ginčų komisijos narių, generalinio prokuroro, generalinio prokuroro pavaduotojų, Generalinės prokuratūros struktūrinių padalinių, taip pat apygardų ir apylinkių prokuratūrų vadovų, valstybės kontrolieriaus, valstybės kontrolieriaus pavaduotojų, Valstybės kontrolės valstybės tarnautojų, Seimo kontrolierių, Vyriausybės įstaigų, prie ministerijų įsteigtų departamentų, tarnybų, inspekcijų, kitų valstybės valdymo institucijų vadovų (generalinių direktorių, direktorių, viršininkų) ir vadovų pavaduotojų, valstybės ir savivaldybių įstaigų, kitų biudžetinių įstaigų vadovų, jų pavaduotojų, viešųjų įstaigų, kurių steigėja ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybė, vadovų, jų pavaduotojų, valstybės ir savivaldybių įmonių, strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių valstybės ir savivaldybės įmonių ir akcinių bendrovių bei nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių vadovų, jų pavaduotojų, akcinių bendrovių, kurių akcininkė yra valstybė ar savivaldybė, vadovų, jų pavaduotojų, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų, Lietuvos banko valdybos pirmininko, valdybos pirmininko pavaduotojų ir valdybos narių, Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir teritorinių muitinių valstybės tarnautojų, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir teritorinių mokesčių inspekcijų valstybės tarnautojų, Vidaus reikalų ministerijos valdymo srities statutinių įstaigų valstybės tarnautojų, valstybės saugumo sistemos valstybės tarnautojų ir jų šeimos narių deklaracijų duomenys, išskyrus asmenų, kurių duomenys įstatymų nustatyta tvarka yra įslaptinti, bei jų šeimos narių ir kriminalinės žvalgybos subjektų valstybės tarnautojų ir pareigūnų, kurių veiklą reglamentuoja Kriminalinės žvalgybos įstatymas ir Žvalgybos įstatymas, ir jų šeimos narių bei žvalgybos pareigūnų ir jų šeimos narių deklaracijų duomenis, yra skelbiami be šių gyventojų rašytinio sutikimo.  

            Pagal valstybės tarnybos įstatymą ( toliau -VTĮ), seniūnai yra karjeros valstybės tarnautojai, tačiau jų skyrimą į pareigas reglamentuoja ne tik VTĮ, bet ir Vietos savivaldos įstatymas (VSĮ), kuris numato, kad konkurso užimti seniūno pareigas komisijoje yra privalomas bendruomenės atstovų dalyvavimas (VSĮ 31 str. 9 d.), taigi,  seniūno skyrimo į pareigas tvarka  išskiria šią pareigybę iš kitų valstybės tarnautojų pareigybių skyrimo į pareigas tvarkos.

        2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

                 Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos Seimo narys Aurimas Gaidžiūnas.

           3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

                 Pagal Vietos savivaldos įstatymo ( VSĮ) 31 str. 1 d. – seniūnijos gali būti šių formų: savivaldybės administracijos filialai arba biudžetinės įstaigos. Lietuvos savivaldybių asociacijos duomenimis Lietuvoje yra 545 seniūnijos ir visos jos yra savivaldybių administracijų filialai. Dar nė viena savivaldybė nėra įsteigusi seniūnijos biudžetinės įstaigos, o šios įstaigos vadovo turto deklaracija teoriškai būtų viešinama. Šiuo metu nėra seniūnijų, biudžetinių įstaigų, todėl seniūnų deklaracijos nėra viešinamos, tad visuomenė neturi galimybės su jomis susipažinti.

            4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

                  Priėmus Įstatymą būtų viešinami  visų seniūnų, nepriklausomai nuo seniūnijos statuso,  turto deklaracijų duomenys be šių gyventojų rašytinio sutikimo.

 

             5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

                Priėmus Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

           6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

                Įstatymo projektas turės teigiamą įtaką kovai su  korupcija, viešojo sektoriaus išskaidrinimui bei užtikrins visuomenei galimybę įgyvendinti viešąją atsakingas pareigas einančių asmenų pajamų ir turto kontrolę.

           7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

                Nenumatoma.

           8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

               Valstybinė mokesčių inspekcija koreguos gyventojų turto deklaravimo viešinimo sąrašą.

            9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

                Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte naujų sąvokų nenustato, todėl jų vertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka nereikia.

           10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

                 Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

            11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

                 Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija turėtų atitinkamai pakoreguoti pagrindinių deklaracijos duomenų išrašą.

            12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

                 Papildomų biudžeto lėšų  Įstatymo įgyvendinimui nereikės.

            13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

                  Įstatymų projektų rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

            14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

                  Nėra.

            15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

                    Nėra.

 

Teikia 

Seimo nariai                                                                                         Aurimas Gaidžiūnas

                                                                                                               Agnė Širinskienė

                                                                                                                Tomas Tomilinas

                                                                                                                Audrys Šimas