LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ŠVIETIMO IR MOKSLO KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242

81 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-202

 

 

2021-09-22   Nr. 106-P-33

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja Vilija Targamadzė, Komiteto nariai: Dalia Asanavičiūtė, Kristijonas Bartoševičius (pavaduojantis Arvydą Anušauską), Eugenijus Jovaiša, Ieva Kačinskaitė-Urbonienė, Silva Lengvinienė, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Laima Nagienė, Aušrinė Norkienė, Beata Petkevič, Edmundas Pupinis, Edita Rudelienė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė, patarėjos Justina Paukštė, Rūta Steponėnienė, Deimantė Žegunė, padėjėja Girmantė Petrauskaitė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos studentų sąjungos prezidentas Vytautas Kučinskas, Vilniaus universiteto studentų atstovybės vadovė Neda Žutautaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-02-17

1

 

 

Projekto 1 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip:1 straipsnis. 81 straipsnio pakeitimas“.

 

Nesvarstyti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-02-17

 

 

 

Tikslintinas ir įstatymo projekto pavadinimas.

 

Nesvarstyti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-02-17

1

 

 

Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmė klaidingai sunumeruota antru numeriu; šios straipsnio dalies nereikia numeruoti, kadangi tai yra vienintelė straipsnio dalis.

Nesvarstyti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-02-17

1

 

 

Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje brauktini žodžiaiišdėstant taip“.

Nesvarstyti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-02-17

1

4

 

Atsižvelgiant į teisės aktuose vartojamą terminiją bei į tai, kaip šiuo metu reglamentuojamas valstybės remiamų paskolų administravimo mechanizmas, projekto 1 straipsniu pildomą įstatymo 81 straipsnio 4 dalį reikėtų dėstyti taip: „4. Valstybės remiamų paskolų studijų kainai sumokėti palūkanos, skaičiuojamos studijų metu ir penkis metus po studijų baigimo datos, apmokamos iš valstybės lėšų, kuriomis disponuoja Valstybinis studijų fondas“.

Nesvarstyti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-02-17

1

 

 

 

Pažymėtina, kad šiuo metu studentams teikiamos tik valstybės remiamos paskolos - iš kredito įstaigų lėšų su valstybės garantija, tuo tarpu valstybės paskolos nebeteikiamos. Atsižvelgiant į tai, siūlome galiojančiame įstatyme atsisakyti nebeaktualių bei iš dalies klaidinančių nuostatų dėl galimo valstybės paskolų teikimo.  Vadovaujantis kas išdėstyta, keičiamo įstatymo 81 straipsnio pavadinime atsisakyti nuostatų, numatančių ir įtvirtinančių „valstybės paskolų“ terminą.

Nesvarstyti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-02-17

1

1,2

 

81 straipsnio 1 dalies pirmojoje pastraipoje ir 2 dalyje siūlome atsisakyti nuostatų, numatančių ir įtvirtinančių „valstybės paskolų“ terminą.

Nesvarstyti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-02-17

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikėtų papildomų valstybės biudžeto lėšų, bei vadovaujantis Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatomis, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis „Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>“,  turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

Nesvarstyti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-02-17

2

1,2

 

Atkreipiame dėmesį, kad projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad projekto įgyvendinimui reikės parengti, keisti poįstatyminius teisės aktus, todėl įstatymo projektą būtina papildyti straipsniu, numatančiu vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, iki kurios institucijoms, rengiančioms poįstatyminius teisės aktus, turi būti sudaryta galimybė parengti tokius teisės aktus, kad įstatymo įgyvendinimui būtų tinkamai pasirengta. Be to, atskira šio straipsnio dalimi, institucijos turi būti įgaliotos tokius teisės aktus parengti.

Nesvarstyti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-02-17

2

2

 

Pažymime, kad įstatymai įprastai galioja tik į ateitį ir netaikomi atgal, todėl siekiant teisinio aiškumo įstatymo projekte turi būti aiškiai aptarta kokioms, kokiu laikotarpiu sudarytoms paskolų sutartims siūlomas įstatymo pakeitimas yra taikomas, t.y. ar šis įstatymas taikomas ir iki įstatymo įsigaliojimo sudarytoms ir galiojančioms sutartims, ir jeigu taip - kokia apimtimi.

Nesvarstyti

 

11.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2021-02-17

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 81 straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XIVP-202 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų neturime.

Nesvarstyti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Vilniaus universiteto Studento atstovybės prezidentas, J. Kvederavičius, 2021-03-23

 

 

 

Valstybės remiamos paskolos yra svarbi studentų finansinės paramos priemonė, kurios sąlygų gerinimas Lietuvoje gali užtikrinti studentų galimybes siekti aukštojo išsilavinimo nepriklausomai nuo jų ekonominės situacijos. Remiantis VU SA atlikto tyrimo apie valstybės remiamas paskolas rezultatais, studentai nėra linkę naudotis valstybės remiamomis paskolomis ir renkasi kitokius būdus savo išlaikymui studijų metu. Pagal tyrimo rezultatus, studentai palankiau vertintų ir būtų labiau linkę naudotis šia finansinės paramos priemone, jeigu paskolos grąžinimo sąlygos būtų siejamos su studentų pajamomis po studijų baigimo, taip pat jeigu keičiami paskolų grąžinimo terminai bei palūkanos būtų apmokami visiems studentams be konkurso.

Norime atkreipti dėmesį, jog šiuo metu esanti valstybės remiamų paskolų sistema nesudaro galimybių iš esmės gerinti studentams teikiamų paskolų grąžinimo sąlygų. Remiantis Lietuvos Respublikos Finansų ministerijos 2020 m. spalio 16 d. parengta išvada dėl Valstybės remiamų paskolų studentams suteikimo, administravimo ir grąžinimo tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) pakeitimo, Išvados Dok. Nr. ((13.22E-0301)-5K-2018020)-6K-2005850 (toliau – Išvada), 2011 metais teisę suteikti valstybės remiamas paskolas turėjo 6 kredito įstaigos, tačiau nuo 2017 metų valstybės remiamas paskolas teikia tik 1 kredito įstaiga. Dėl tokios susidariusios situacijos kyla pagrįstų abejonių, kad kredito įstaigoms nedalyvaujant organizuojamoje paskolų teikimo atrankoje nebus užtikrinamas valstybės remiamų paskolų teikimas studentams arba nebus užtikrinamos palankios sąlygos studentams pasinaudoti šia finansinės paramos priemone. Taip pat į keliamas rizikas dėl konkurencijos tarp kredito įstaigų nebuvimo atsižvelgė ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Socialinės politikos grupė savo 2020 m. gruodžio 4 d.  išvadoje (Dok. Nr. NV-3307) dėl Aprašo pakeitimo, siūlydama įvertinti ir parengti alternatyvas studentams teikiamai finansinei paramos priemonei. Alternatyvų nebuvimo pasekmes parodo dabartinė susidariusi situacija – pablogėjo studentams teikiamų paskolų sąlygos: šiais metais kredito įstaiga paskolų palūkanų maržą padidino nuo 2,1 proc. iki 2,9 proc.

Remdamiesi geraisiais užsienio šalių studijų paskolų sistemų pavyzdžiais (Vokietijos, Didžiosios Britanijos) pabrėžiame, jog paskolas teikiančios privačios kredito įstaigos neužtikrina paskolų grąžinimo sąlygų siejimo su asmens pajamomis po studijų, grąžinimo terminų pratęsimo bei palūkanų sąlygų gerinimo. Todėl siūlome iš esmės peržiūrėti studentams teikiamų paskolų modelį, jų teikimą perduodant Valstybei.

Nesvarstyti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2021-09-01

 

 

 

 

Argumentai:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 81 straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XIVP-202 (toliau – Įstatymo projektas) tiksluisiekiant sumažinti finansinę naštą baigusiems valstybės nefinansuojamas studijas asmenims, valstybės remiamų paskolų studijų kainai sumokėti palūkanas, kurios yra skaičiuojamos studijų metais ir per 5 metus po studijų pabaigos, apmokėti valstybės biudžeto lėšomis, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projekto nesvarstyti dėl šių priežasčių:

1.         Siekiant pagerinti studijų prieinamumą pagal Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“ (toliau – Įgyvendinimo planas), 2022 m. II ketvirtyje numatyta parengti I misijos (prioriteto) „Vienodos starto pozicijos visiems Lietuvos žmonėms“ 1.6.6 papunktyje nurodytą priemonę – Lietuvos aukštojo mokslo socialinės dimensijos tobulinimo veiklos planą pagal užsienio šalių patirtį. Pažymėtina, kad teisinio reguliavimo priemonės Įstatymo projekto tikslui pasiekti turėtų būti sistemiškai siejamos su Įgyvendinimo plane numatytais veiksmais ir priimamos tik tokia apimtimi, kiek tai atitiks iš Įgyvendinimo plano išplaukiančių konkrečių priemonių turinį.

2.         Valstybės remiamas paskolas reglamentuoja Valstybės remiamų paskolų studentams suteikimo, administravimo ir grąžinimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 1 d. nutarimu Nr. 149 „Dėl Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo įgyvendinimo“, kuriame numatytos labai palankios paskolų studentams teikimo sąlygos. Paskolos grąžinimo pradžia yra po 12 mėnesių nuo paskolos sutartyje nurodytos pradinės studijų pabaigos datos arba studijų nutraukimo datos, jei studijos nutrauktos anksčiau, negu studijų sutartyje nurodyta pradinė studijų pabaigos data. Paskolos grąžinimo trukmė yra 15 metų, išskyrus atvejus, kai nurodytas terminas baigtųsi paskolos gavėjui sulaukus daugiau nei 65 metų. Paskolos gavėjui, kurio šeimos pajamos per mėnesį vienam šeimos nariui pastaruosius 6 mėnesius buvo ne daugiau kaip 50 procentų didesnės už valstybės remiamų pajamų dydį, nepavykus su kredito įstaiga susitarti dėl valstybės remiamos paskolos grąžinimo atidėjimo, valstybės remiamos paskolos grąžinimas gali būti atidėtas. Paskolos grąžinimo terminas gali būti atidėtas penkis kartus. Pagal dabartinį teisinį reglamentavimą, studentui pageidaujant, ir šiuo metu yra galimybė jo studijų laikotarpiu palūkanas apmokėti iš valstybės biudžeto lėšų, todėl studijuodamas asmuo gali nemokėti jokių paskolos grąžinimo įmokų. Taigi ir pagal dabartinį teisinį reglamentavimą valstybė yra sudariusi labai palankias sąlygas asmenims grąžinti valstybės remiamas paskolas.  

3.         Valstybinio studijų fondo duomenimis, vidutiniškai vieno asmens bendra visų pasiimtų paskolų suma pabaigus studijas siekia apie 1 490 Eur. Tokio dydžio paskolos grąžinimas, priskaičiuojant 2,1 proc. dydžio metines palūkanas per 15 metų laikotarpį, nėra didelė finansinė našta asmeniui, nes tokios paskolos grąžinimo mėnesinė įmoka yra apie 10 Eur; iš jų palūkanos sudaro nuo 0,01 iki 2,6 Eur, priklausomai nuo negrąžintos paskolos sumos. Pažymėtina, kad su paskolų grąžinimo sunkumais, kai vėluojama mokėti mėnesines įmokas ar neišgalima paskolos grąžinti laiku, susiduria tik apie 2 proc. paskolas studijoms paėmusių asmenų.

4.         Preliminariai įvertinus asmenų, kurie pageidautų pasinaudoti valstybės remiamomis paskolomis, skaičių, Įstatymo projektui įgyvendinti reikėtų papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, kurios sudarytų ne mažiau kaip 500 tūkst. Eur per metus.

 

Pasiūlymas: pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projekto nesvarstyti.

 

Nesvarstyti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas,

2021-09-15

 

 

 

 

Pasiūlyti pagrindiniam Švietimo ir mokslo komitetui pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-202 ir jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritaria.

Nesvarstyti

 

 

 

7. Komiteto sprendimas: Atsižvelgiant į tai, kad projekto siūlomas reglamentavimas nesudaro galimybių iš esmės gerinti studentams teikiamų paskolų grąžinimo sąlygų ir neskatina aukštojo mokslo prieinamumo, siūloma Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 81 straipsnio papildymo įstatymo projektą Nr. XIVP-202 grąžinti iniciatoriams tobulinti.

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 5, susilaikė – 1.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Edmundas Pupinis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Artūras Žukauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėja Rūta Steponėnienė