1
|
LR Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-11
|
1
|
|
|
1. Projekto 1 straipsniu siūloma
pripažinti netekusiu galios Laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo
(toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies 1 punktą, kuriame zonoje
esančioms įmonėms yra numatytas draudimas užsiimti ūkine komercine veikla,
susijusia su valstybės saugumo ir gynybos užtikrinimu, taip pat ginklų,
šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu. Siūlomas pakeitimas
diskutuotinas.
Pirma, projekto
aiškinamajame rašte nurodyta, kad keičiamo įstatymo pakeitimai reikalingi
atsižvelgus į tai, kad galiojančio keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1
punkto nuostatos „nuostatos nėra pakitusios nuo originalios įstatymo
versijos, tai yra, nėra pakitusios nuo 1995 m., nors tiek geopolitinė ir
ekonominė situacija, tiek pramoniniai procesai nuo to laiko yra pasikeitę iš
esmės. <...> Siekiant didinti gynybos ir saugumo pramonės
konkurencingumą, skatinti vietos ir pritraukti tiesiogines užsienio
investicijas būtina sudaryti palankias sąlygas verslui investuoti, t. y.
būtina įgyvendinti įstatymo projekte numatytus pakeitimus, kurie leistų šią
veiklą vykdyti ir laisvosiose ekonominėse zonose kaip ir kitose pramoninėse
teritorijose. Tokiu būdu bus užtikrintinas naujų investicijų pritraukimas
laisvosiose ekonominėse zonose“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo
įstatymo 15 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą laisvosiose ekonominėse
zonose veikiančioms įmonėms gali būti taikomos įvairios pelno mokesčio,
dividendų apmokestinimo, kitos mokesčių lengvatos remiantis Lietuvos
Respublikos teisės aktais. Be to, keičiamo įstatymo 27 straipsnio 2 dalyje
nustatyta, kad valstybė garantuoja ekonominės veiklos ūkio subjektams teisę
be apribojimų įvežti į zoną ir išvežti už zonos ribų bei Lietuvos Respublikos
ribų kapitalą ir pelną. Pabrėžtina, kad valstybė, teisės aktuose įtvirtindama
atitinkamas lengvatas ir garantijas laisvosiose ekonominėse zonose ūkinę
veiklą vykdantiems subjektams, turi teisę nustatyti ir veiklos sritis, į
kurias tokiose zonose negalėtų būti investuojamas kapitalas ar tokias investicijas
riboti. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar ginklų, šaudmenų,
sprogmenų gamyba, laikymas ir pardavimas yra prioritetinės veiklos
rūšys, kad joms būtų taikomos įvairios mokesčių lengvatos bei kitos įstatyme
nustatytos garantijos. Taip pat svarstytina, ar projektu siūlomos veiklos
leidimas prisidėtų prie naujų investuotojų į tas laisvąsias ekonomines zonas,
kuriose tokia veikla būtų vykdoma, pritraukimo.
Antra,
atkreiptinas dėmesys, kad laisvosiose ekonominėse zonose nuo pat jų įkūrimo
buvo draudžiama ūkinė komercinė veikla, susijusi su valstybės saugumo ir
gynybos užtikrinimu, taip pat ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar
pardavimu. Todėl manytina, jog šių zonų teritorija buvo parenkama, zonos
projektuojamos, infrastruktūra įrengiama atsižvelgiant į tai, kad tam tikra
ypač pavojinga veikla zonose yra ir bus draudžiama (pavyzdžiui, Kauno
laisvoji ekonominė zona yra išsidėsčiusi visiškai greta gyvenamųjų vietovių).
Todėl teikiant analizuojamo pobūdžio pasiūlymus turėtų būti įvertinama, ar
zonos turi reikalingą infrastruktūrą, susijusią tiek su zonos įmonių,
tiek su visuomenės saugumo užtikrinimu, ar zonose, atsižvelgiant į jų buvimo
vietą, turėtų ir galėtų būti leidžiama projektu siūloma pavojinga veikla.
Trečia, turėtų
būti įvertinta, kaip siūlomų pavojingų veiklų leidimas paveiks šiuo metu
zonose veikiančius verslus. Pastebėtina, jog šiuo metu laisvosiose
ekonominėse zonose veikia objektai, susiję su maisto pramone, todėl turėtų
būti svarstoma, ar, pavyzdžiui, pavojingų medžiagų gamybos įteisinimas zonose
nepadarytų neigiamos įtakos tokiems maisto pramonės objektams, ar
tokie objektai apskritai galėtų veikti vienas šalia kito.
|
Nepritarti.
|
Pažymėtina, kad Nacionalinio saugumo strategijoje, patvirtintoje
Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. gegužės 28 d. nutarimu Nr. IX-907 „Dėl
Nacionalinio saugumo strategijos patvirtinimo“, įtvirtinti nacionalinio
saugumo politikos prioritetai ir uždaviniai. Vienas iš jų - parengti
ir įgyvendinti gynybos ir saugumo pramonės gaires, siekiant valstybės
ginkluotos gynybos ir viešojo saugumo užtikrinimo poreikius atitinkančios
plėtros, sudaryti sąlygas didinti šio sektoriaus konkurencingumą ir skatinti
inovacijas. Šio projekto pakeitimai atlieptų Nacionalinio saugumo
strategijoje įtvirtintus tikslus ir sudarytų palankias
sąlygas Lietuvos gynybos ir saugumo pramonės vystymuisi bei geresniam gynybos
ir saugumo gynybai ir saugumui skirtų produktų ir technologijų kūrimui (puslaidininkių,
lazerių ir optikos prietaisų ir pan.). Kartu atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos
poveikio aplinkai vertinimo įstatymas planuojamoms ūkinėms veikloms taikomas
vienodai nepriklausomai nuo to, kokioje teritorijoje ūkinė veikla yra
planuojama: LEZ ar bet kokioje kitoje teritorijoje. Taip pat galioja tiek nacionaliniai,
tiek Europos Sąjungos teisės aktai, kurie sudaro sąlygas įsitikinti
planuojamos ūkinės veiklos, taršos ir gamybinių procesų saugumu, kartu
įvertinant ar atskiri objektai apskritai
galėtų veikti vienas šalia kito. Jei atlikus visas poveikio aplinkai ir
visuomenės sveikatai vertinimo procedūras nustatoma, kad nėra užtikrinamas
pakankamas saugumas, tokia veikla LEZ nebus galima. Tačiau, šiuo atitikties
klausimus reglamentuoja atskiri teisės aktai, o juos įgyvendina specialias
žinias turintys specialistai, ekspertai bei vertintojai.
|
2
|
LR Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-11
|
1
|
|
|
2. Atkreiptinas dėmesys, jog projektu siūloma
panaikinti draudimą užsiimti ūkine komercine veikla, susijusia su valstybės
saugumo ir gynybos užtikrinimu, taip pat ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba,
laikymu ar pardavimu, t. y. specifine veikla, reglamentuojama specialiais
įstatymais, kuriais be kita ko nustatyti įvairių institucijų įgaliojimai
vykdant ginklų, šaudmenų ir sprogmenų kontrolę. Atsižvelgus į keičiamo
įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje nustatytas zonos valdymo bendrovės pareigas
bei keičiamo įstatymo 24 straipsnyje pateikiamą priežiūros institucijų,
veikiančių zonoje, sąrašą, svarstytina, ar keičiamas įstatymas neturėtų
būti papildytas nuostatomis dėl kitų institucijų veiklos zonoje
(pavyzdžiui, Sprogmenų apyvartos kontrolės įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje
nustatyta, kad sprogmenų civilinės apyvartos kontrolę pagal kompetenciją
atlieka policijos įstaiga, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba,
Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos; Ginklų ir šaudmenų
kontrolės įstatymo 45 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad ginklų ir šaudmenų
apyvartą Lietuvos Respublikos teritorijoje kontroliuoja Vidaus reikalų
ministerija, Ginklų fondas, pagal savo kompetenciją kitos valstybės
institucijos).
|
Nepritarti.
|
Keičiamo įstatymo 24 straipsnyje įtvirtinta,
kad sanitarijos ir higienos, aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo,
priešgaisrinės, darbo ir kitų valstybės inspekcijų funkcijas vykdo
Lietuvos Respublikos valstybinės priežiūros inspekcijos arba zonos valdymo
bendrovės sudarytos vietinės inspekcijos, kurioms įgaliojimus išduoda
atitinkama Lietuvos Respublikos valstybinė inspekcija. Konkrečių institucijų
funkcijų nustatymas nėra keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas ir šie
klausimai turėtų būti reguliuojami atskiruose specialiuosiuose įstatymuose,
t. y. laisvosiose ekonominėse zonose nebus nustatoma kitų, nei specialiais įstatymais reglamentuojamų,
ginklų, šaudmenų ir sprogmenų kontrolės sąlygų.
|
3
|
LR Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-11
|
2
|
|
|
3. Atsižvelgus į tai, kad tam tikri teisiniai
santykiai, susiję su ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar
pardavimu, reglamentuojami ne tik specialiais įstatymais, tačiau ir kitais
teisės aktais (pavyzdžiui, Sprogmenų apyvartos kontrolės įstatymo 9
straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad patalpos sprogmenims
laikyti, gaminti ar jais prekiauti turi atitikti Lietuvos policijos
generalinio komisaro nustatytus reikalavimus) ir įvertinus tai, kad
laisvosiose ekonominėse zonose gali būti poreikis nustatyti kitokias
taisykles, susijusias su ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar
pardavimu, svarstytina, ar projekto 2 straipsnis neturėtų būti papildytas
nuostatomis dėl projekto nuostatų įgyvendinimo.
|
Nepritarti.
|
Laisvosiose
ekonominėse zonose nebus nustatoma kitų, nei specialiais įstatymais
reglamentuojamų, ginklų, šaudmenų ir sprogmenų kontrolės sąlygų, taip pat nustatomos kitokios taisyklės, susijusios
su ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu.
|
4
|
LR Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-11
|
2
|
|
|
4. Keičiamo įstatymo 3 straipsnyje nustatyta, kad
Lietuvos Respublikoje steigiamoje laisvojoje ekonominėje zonoje gali būti
plėtojama prekybos, gamybos, importo ir eksporto, verslo ar kita Lietuvos
Respublikos įstatymų nedraudžiama veikla. Veiklos rūšis nustato atskiras
įstatymas dėl konkrečios zonos steigimo. Kauno laisvosios ekonominės zonos
įstatymo 5 straipsnyje nustatyta, kad zonoje plėtojama transporto
ir tarptautinio krovinių vežimo, prekybos, gamybos bei verslo veikla. Zonos
veikla yra detalizuojama zonos statute. Analogiškas teisinis
reguliavimas yra nustatytas ir kitų ekonominių zonų įsteigimo Lietuvos
Respublikoje įstatymuose. Atsižvelgus į tai, manytina, kad projektu siūloma
įteisinti veikla Lietuvos Respublikoje įsteigtose ekonominėse zonose galėtų
būti vykdoma tuo atveju, jeigu ji būtų nustatyta konkrečios laisvosios
ekonominės zonos statute, kurį tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Todėl svarstytina, ar projekto 2 straipsnis neturėtų būti papildytas
nuostatomis dėl projekto nuostatų įgyvendinimo, pasiūlant Vyriausybei priimti
įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
|
Nepritarti.
|
Pažymėtina, kad
atskirų laisvųjų ekonominių zonų statutuose nurodyta, kad laisvosios ekonominėse zonose, be kita
ko, gali būti gali būti plėtojama kita veikla, nurodyta Ekonominės
veiklos rūšių klasifikatoriuje (EVRK 2 red.), patvirtintame Statistikos
departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus
2007 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. DĮ-226 „Dėl Ekonominės veiklos rūšių
klasifikatoriaus patvirtinimo“. Be to, ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba,
laikymas ar pardavimas patenka į apdirbamosios gamybos arba didmeninės prekybos sekcijas, kurios, kaip veiklos
sritys, nurodytos atskiruose laisvųjų ekonominių zonų statutuose. Todėl, papildomai
detalizuoti šias apdirbamosios gamybos klases atskiruose laisvųjų ekonominių
zonų statutuose nėra tikslinga.
|
5
|
LR Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-11
|
|
|
|
5. Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 9 ir 14
straipsniuose nustatytą Vyriausybės kompetenciją laisvųjų ekonominių zonų
Lietuvos Respublikoje steigimo, jų veiklos valstybinės priežiūros srityse,
manytina, kad dėl teikiamo įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės
išvada.
|
Nepritarti.
|
Pagal
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos nuostatus, ministerija
atlieka ir koordinuoja darbus, susijusius su
laisvųjų ekonominių zonų ir pramonės parkų steigimu ir funkcionavimu Lietuvos
Respublikoje, analizuoja ir teikia Vyriausybei pasiūlymus dėl laisvųjų
ekonominių zonų ir pramonės parkų veiklos gerinimo. Atsižvelgiant į tai, kad
siūlomo pakeitimo viena iš iniciatorių yra Ekonomikos ir inovacijų ministrė,
pakartotinai gauti Ekonomikos ir inovacijų ministerijos išvadą nėra
tikslinga.
|