LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LAISVŲJŲ EKONOMINIŲ ZONŲ PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. I-976 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-2607

 

2023-05-10 Nr. 108-P-17

 

                                                                                                                         Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius, komiteto pirmininko pavaduotojas G. Paluckas; komiteto nariai: A. Bagdonas, V. Fiodorovas, D. Labanavičius, A. Kupčinskas, L. Mogenienė, I. Pakarklytė, P. Saudargas, L. Savickas, M. Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R. Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R. Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė.

Kviestieji asmenys:  Ekonomikos ir inovacijų ministerijos: viceministras K. Žemaitis, Ekonominės plėtros grupės vadovė G. Jaugielavičienė, patarėja L. Daukšienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-11

1

 

 

1. Projekto 1 straipsniu siūloma pripažinti netekusiu galios Laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies 1 punktą, kuriame zonoje esančioms įmonėms yra numatytas draudimas užsiimti ūkine komercine veikla, susijusia su valstybės saugumo ir gynybos užtikrinimu, taip pat ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu. Siūlomas pakeitimas diskutuotinas.

Pirma, projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad keičiamo įstatymo pakeitimai reikalingi atsižvelgus į tai, kad galiojančio keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatos „nuostatos nėra pakitusios nuo originalios įstatymo versijos, tai yra, nėra pakitusios nuo 1995 m., nors tiek geopolitinė ir ekonominė situacija, tiek pramoniniai procesai nuo to laiko yra pasikeitę iš esmės. <...> Siekiant didinti gynybos ir saugumo pramonės konkurencingumą, skatinti vietos ir pritraukti tiesiogines užsienio investicijas būtina sudaryti palankias sąlygas verslui investuoti, t. y. būtina įgyvendinti įstatymo projekte numatytus pakeitimus, kurie leistų šią veiklą vykdyti ir laisvosiose ekonominėse zonose kaip ir kitose pramoninėse teritorijose. Tokiu būdu bus užtikrintinas naujų investicijų pritraukimas laisvosiose ekonominėse zonose“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 15 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą laisvosiose ekonominėse zonose veikiančioms įmonėms gali būti taikomos įvairios pelno mokesčio, dividendų apmokestinimo, kitos mokesčių lengvatos remiantis Lietuvos Respublikos teisės aktais. Be to, keičiamo įstatymo 27 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad valstybė garantuoja ekonominės veiklos ūkio subjektams teisę be apribojimų įvežti į zoną ir išvežti už zonos ribų bei Lietuvos Respublikos ribų kapitalą ir pelną. Pabrėžtina, kad valstybė, teisės aktuose įtvirtindama atitinkamas lengvatas ir garantijas laisvosiose ekonominėse zonose ūkinę veiklą vykdantiems subjektams, turi teisę nustatyti ir veiklos sritis, į kurias tokiose zonose negalėtų būti investuojamas kapitalas ar tokias investicijas riboti. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymas ir pardavimas yra prioritetinės veiklos rūšys, kad joms būtų taikomos įvairios mokesčių lengvatos bei kitos įstatyme nustatytos garantijos. Taip pat svarstytina, ar projektu siūlomos veiklos leidimas prisidėtų prie naujų investuotojų į tas laisvąsias ekonomines zonas, kuriose tokia veikla būtų vykdoma, pritraukimo.

Antra, atkreiptinas dėmesys, kad laisvosiose ekonominėse zonose nuo pat jų įkūrimo buvo draudžiama ūkinė komercinė veikla, susijusi su valstybės saugumo ir gynybos užtikrinimu, taip pat ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu. Todėl manytina, jog šių zonų teritorija buvo parenkama, zonos projektuojamos, infrastruktūra įrengiama atsižvelgiant į tai, kad tam tikra ypač pavojinga veikla zonose yra ir bus draudžiama (pavyzdžiui, Kauno laisvoji ekonominė zona yra išsidėsčiusi visiškai greta gyvenamųjų vietovių). Todėl teikiant analizuojamo pobūdžio pasiūlymus turėtų būti įvertinama, ar zonos turi reikalingą infrastruktūrą, susijusią tiek su zonos įmonių, tiek su visuomenės saugumo užtikrinimu, ar zonose, atsižvelgiant į jų buvimo vietą, turėtų ir galėtų būti leidžiama projektu siūloma pavojinga veikla.

Trečia, turėtų būti įvertinta, kaip siūlomų pavojingų veiklų leidimas paveiks šiuo metu zonose veikiančius verslus. Pastebėtina, jog šiuo metu laisvosiose ekonominėse zonose veikia objektai, susiję su maisto pramone, todėl turėtų būti svarstoma, ar, pavyzdžiui, pavojingų medžiagų gamybos įteisinimas zonose nepadarytų neigiamos įtakos tokiems maisto pramonės objektams, ar tokie objektai apskritai galėtų veikti vienas šalia kito.

Nepritarti.

Pažymėtina, kad Nacionalinio saugumo strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. gegužės 28 d. nutarimu Nr. IX-907 „Dėl Nacionalinio saugumo strategijos patvirtinimo“,  įtvirtinti nacionalinio saugumo politikos prioritetai ir uždaviniai. Vienas iš jų -   parengti ir įgyvendinti gynybos ir saugumo pramonės gaires, siekiant valstybės ginkluotos gynybos ir viešojo saugumo užtikrinimo poreikius atitinkančios plėtros, sudaryti sąlygas didinti šio sektoriaus konkurencingumą ir skatinti inovacijas. Šio projekto pakeitimai atlieptų   Nacionalinio saugumo strategijoje įtvirtintus tikslus ir sudarytų palankias sąlygas Lietuvos gynybos ir saugumo pramonės vystymuisi bei geresniam gynybos ir saugumo gynybai ir saugumui skirtų produktų ir technologijų kūrimui (puslaidininkių, lazerių ir optikos prietaisų ir pan.).  Kartu atkreiptinas dėmesys, kad  Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymas planuojamoms ūkinėms veikloms taikomas vienodai nepriklausomai nuo to, kokioje teritorijoje ūkinė veikla yra planuojama: LEZ ar bet kokioje kitoje teritorijoje. Taip pat  galioja tiek nacionaliniai, tiek Europos Sąjungos teisės aktai, kurie sudaro sąlygas įsitikinti planuojamos ūkinės veiklos, taršos ir gamybinių procesų saugumu, kartu įvertinant  ar atskiri objektai apskritai galėtų veikti vienas šalia kito. Jei atlikus visas poveikio aplinkai ir visuomenės sveikatai vertinimo procedūras nustatoma,  kad nėra užtikrinamas pakankamas saugumas, tokia veikla LEZ nebus galima. Tačiau, šiuo atitikties klausimus reglamentuoja atskiri teisės aktai, o juos įgyvendina specialias žinias turintys specialistai, ekspertai bei vertintojai.

2

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-11

1

 

 

2. Atkreiptinas dėmesys, jog projektu siūloma panaikinti draudimą užsiimti ūkine komercine veikla, susijusia su valstybės saugumo ir gynybos užtikrinimu, taip pat ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu, t. y. specifine veikla, reglamentuojama specialiais įstatymais, kuriais be kita ko nustatyti įvairių institucijų įgaliojimai vykdant ginklų, šaudmenų ir sprogmenų kontrolę. Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje nustatytas zonos valdymo bendrovės pareigas bei keičiamo įstatymo 24 straipsnyje pateikiamą priežiūros institucijų, veikiančių zonoje, sąrašą, svarstytina, ar keičiamas įstatymas neturėtų būti papildytas nuostatomis dėl kitų institucijų veiklos zonoje (pavyzdžiui, Sprogmenų apyvartos kontrolės įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad sprogmenų civilinės apyvartos kontrolę pagal kompetenciją atlieka policijos įstaiga, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos; Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo 45 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad ginklų ir šaudmenų apyvartą Lietuvos Respublikos teritorijoje kontroliuoja Vidaus reikalų ministerija, Ginklų fondas, pagal savo kompetenciją kitos valstybės institucijos).

Nepritarti.

Keičiamo įstatymo 24 straipsnyje įtvirtinta, kad sanitarijos ir higienos, aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo, priešgaisrinės, darbo ir kitų valstybės inspekcijų funkcijas vykdo Lietuvos Respublikos valstybinės priežiūros inspekcijos arba zonos valdymo bendrovės sudarytos vietinės inspekcijos, kurioms įgaliojimus išduoda atitinkama Lietuvos Respublikos valstybinė inspekcija. Konkrečių institucijų funkcijų  nustatymas nėra keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas ir šie klausimai turėtų būti reguliuojami atskiruose specialiuosiuose įstatymuose, t. y. laisvosiose ekonominėse zonose nebus nustatoma kitų, nei  specialiais įstatymais reglamentuojamų, ginklų, šaudmenų ir sprogmenų kontrolės sąlygų.

3

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-11

2

 

 

3. Atsižvelgus į tai, kad tam tikri teisiniai santykiai, susiję su ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu, reglamentuojami ne tik specialiais įstatymais, tačiau ir kitais teisės aktais (pavyzdžiui, Sprogmenų apyvartos kontrolės įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad patalpos sprogmenims laikyti, gaminti ar jais prekiauti turi atitikti Lietuvos policijos generalinio komisaro nustatytus reikalavimus) ir įvertinus tai, kad laisvosiose ekonominėse zonose gali būti poreikis nustatyti kitokias taisykles, susijusias su ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu, svarstytina, ar projekto 2 straipsnis neturėtų būti papildytas nuostatomis dėl projekto nuostatų įgyvendinimo.

Nepritarti.

Laisvosiose ekonominėse zonose  nebus nustatoma kitų, nei  specialiais įstatymais reglamentuojamų, ginklų, šaudmenų ir sprogmenų kontrolės sąlygų, taip pat nustatomos kitokios taisyklės, susijusios su ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu.

4

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-11

2

 

 

4. Keičiamo įstatymo 3 straipsnyje nustatyta, kad Lietuvos Respublikoje steigiamoje laisvojoje ekonominėje zonoje gali būti plėtojama prekybos, gamybos, importo ir eksporto, verslo ar kita Lietuvos Respublikos įstatymų nedraudžiama veikla. Veiklos rūšis nustato atskiras įstatymas dėl konkrečios zonos steigimo. Kauno laisvosios ekonominės zonos įstatymo 5 straipsnyje nustatyta, kad zonoje plėtojama transporto ir tarptautinio krovinių vežimo, prekybos, gamybos bei verslo veikla. Zonos veikla yra detalizuojama zonos statuteAnalogiškas teisinis reguliavimas yra nustatytas ir kitų ekonominių zonų įsteigimo Lietuvos Respublikoje įstatymuose. Atsižvelgus į tai, manytina, kad projektu siūloma įteisinti veikla Lietuvos Respublikoje įsteigtose ekonominėse zonose galėtų būti vykdoma tuo atveju, jeigu ji būtų nustatyta konkrečios laisvosios ekonominės zonos statute, kurį tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Todėl svarstytina, ar  projekto 2 straipsnis neturėtų būti papildytas nuostatomis dėl projekto nuostatų įgyvendinimo, pasiūlant Vyriausybei priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Nepritarti.

Pažymėtina, kad atskirų laisvųjų ekonominių zonų statutuose nurodyta, kad  laisvosios ekonominėse zonose, be kita ko, gali būti  gali būti plėtojama kita veikla, nurodyta Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriuje (EVRK 2 red.), patvirtintame Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2007 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. DĮ-226 „Dėl Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus patvirtinimo“. Be to, ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymas ar pardavimas patenka į apdirbamosios gamybos arba didmeninės prekybos sekcijas, kurios, kaip veiklos sritys, nurodytos atskiruose laisvųjų ekonominių zonų statutuose. Todėl, papildomai  detalizuoti šias apdirbamosios gamybos  klases atskiruose laisvųjų ekonominių zonų statutuose nėra tikslinga.

5

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-11

 

 

 

5. Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 9 ir 14 straipsniuose nustatytą Vyriausybės kompetenciją laisvųjų ekonominių zonų Lietuvos Respublikoje steigimo, jų veiklos valstybinės priežiūros srityse, manytina, kad dėl teikiamo įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Nepritarti.

Pagal Ekonomikos ir inovacijų ministerijos nuostatus,  ministerija atlieka ir koordinuoja darbus, susijusius su laisvųjų ekonominių zonų ir pramonės parkų steigimu ir funkcionavimu Lietuvos Respublikoje, analizuoja ir teikia Vyriausybei pasiūlymus dėl laisvųjų ekonominių zonų ir pramonės parkų veiklos gerinimo.  Atsižvelgiant į tai, kad siūlomo pakeitimo viena iš iniciatorių yra Ekonomikos ir inovacijų ministrė, pakartotinai gauti Ekonomikos ir inovacijų ministerijos išvadą nėra tikslinga.

6

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-11

1

 

 

  6. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.

   6.1. projekto 1 straipsnio 2 dalies atsisakytina kaip perteklinės.

   6.2. pagal Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalies 8 punktą, projekto aiškinamajame rašte turi būti nurodyta, ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams, tačiau teikiamo projekto aiškinamajame rašte ši informacija nėra nurodoma.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-04-26

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo Nr. I-976 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2607 (toliau – Įstatymo projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šią pastabą.

Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – SESV) 107 straipsnio 1 dalis nustato, kad prekybos plėtojimui neturi būti daroma tokio poveikio, kuris prieštarautų Sąjungos interesams. Išskyrus tuos atvejus, kai Sutartys[1] nustato kitaip, valstybės narės arba iš jos valstybinių išteklių bet kokia forma suteikta pagalba, kuri, palaikydama tam tikras įmones arba tam tikrų prekių gamybą, iškraipo konkurenciją arba gali ją iškraipyti, yra nesuderinama su vidaus rinka, kai ji daro įtaką valstybių narių tarpusavio prekybai. Kad tam tikros priemonės būtų nelaikomos valstybės pagalba, kaip apibrėžta SESV 107 straipsnyje, šios priemonės turi būti taikomos tik esant visoms Europos Sąjungos teisėje nustatytoms sąlygoms ir turi atitikti Europos Sąjungos teisėje nustatytus reikalavimus.

Atsižvelgiant į tai, kad nustatoma priemonė gali būti laikoma valstybės pagalba ir daryti poveikį konkurencijai, siūlome Įstatymo projektui gauti Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos išvadą.

 

Nepritarti

Mokestinės lengvatos (taip pat ir pelno mokesčio lengvata) laisvosiose ekonominėse zonose taikomos tiek, kiek jos suderinamos su Reglamento Nr. 651/2014 nuostatomis. Siekiant užtikrinti Reglamento Nr. 651/2014 nuostatų įgyvendinimą, patvirtinta Regioninės valstybės pagalbos teikimo laisvosiose ekonominėse zonose schema[1]. Svarbu pažymėti, kad vadovaujantis minėtos schemos 6 punktu, schema taikoma tik toms laisvosiose ekonominėse zonose  veikiančioms įmonėms, besikreipiančioms dėl pagalbos, kurių veikla, vadovaujantis keičiamo įstatymo 8 straipsniu, nėra priskirta prie draudžiamų investavimo ir veiklos sričių. Jei ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymas ar pardavimas būtų eliminuojami iš draudžiamų veiklos sričių, kitos valstybės pagalbos sąlygos nesikeistų (t. y. nesikeistų valstybės pagalbos teikimo forma, sąlygos, apimtis, trukmė, pagal schemą planuojamo biudžeto bendra metinė suma ir pan.)

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

 

7.2. Pasiūlymai: nėra.

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjaiG. Paluckas, K. Starkevičius.

 

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris 



[1]