LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIOSIOS TARNYBINĖS ETIKOS KOMISIJOS ĮSTATYMO NR. X-1666 4, 18, 24 IR 31 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 241 STRAIPSNIU ĮSTATYMO

PROJEKTO

 

2020-02-10  Nr. XIIIP-4426

Vilnius

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalis tikslintina, kokiais atvejais ir  kokio posėdžio data datos skelbimas turimas omenyje, nes iš projekto nuostatų, skirtingai nei nurodyta aiškinamajame rašte, nėra aišku, ar tai turėtų būti, pavyzdžiui, artimiausiais posėdis (atliekant tyrimą), ar posėdis, kuriame priimtas sprendimas (kai tyrimas jau atliktas), ar visi atliekant tyrimą vykę posėdžiai.

2.    Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad VTEK turi teisę „neatlygintinai gauti iš institucijų ir įstaigų, kitų juridinių asmenų, įskaitant Lietuvos banką, Lietuvos Respublikos teritorijoje veikiančius bankus, finansų ar kredito įstaigas, visą reikiamą informaciją, paaiškinimus ir dokumentus“, o informacijos nepateikimo atveju nurodoma atitinkamo subjekto atsakomybė.  Nuostatoje siekiama reguliuoti teisinius santykius, susijusius su privačių juridinių asmenų valdomomis informacinėmis sistemomis, ar jų tvarkomais duomenimis, dokumentais, kurie specialiaisiais įstatymais dėl jų veiklos pobūdžio nėra įpareigoti kaupti informaciją ir pateikti ją valstybės institucijoms, ir nustatyti valstybės institucijų teisę neatlygintinai gauti iš tokių privačių asmenų duomenis, turėtų būti svarstomas nuostatos derėjimas su konstituciniu nuosavybės teisės apsaugos principu, kadangi tokiu atveju siūlomas reguliavimas tiesiogiai apribotų privačių juridinių asmenų teisę į jų nuosavybę (duomenis, dokumentus, informaciją) ir sudarytų prielaidas valstybinei institucijai tokia nuosavybe neatlygintinai naudotis. Taigi svarstytinas privačių juridinių asmenų duomenų teikimo atlygintinumo nustatymas. 

3.    Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 24 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „Institucijoje ar įstaigoje galimas valstybės tarnautojų ar pagal darbo sutartis dirbančių darbuotojų Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo pažeidimas tiriamas teisės aktų nustatyta tvarka kaip tarnybinis nusižengimas ar darbo pareigų pažeidimas“. Pažymime, kad tokia siūloma formuluotė imperatyviai nustato, kad visi be išimties tyrimai, susiję viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo pažeidimais, institucijoje ar įstaigoje galės būti tiriamas tik kaip tarnybinis nusižengimas ar darbo pareigų pažeidimas. Tokiais atvejais pagal projektu siūlomą keičiamo įstatymo 24 straipsnio 3 dalį VTEK neturi teisės pati atlikti tyrimo, be to, pagal 241 straipsnio 1 dalį toks sprendimas negali būti skundžiamas VTEK. Tai reiškia, kad Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo pažeidimų nagrinėjimas iš esmės eliminuojamas iš VTEK kompetencijos. Svarstytina, kiek toks siūlomas atitinka keičiamo įstatymo 2 straipsnyje nustatytus VTEK veiklos tikslus bei 17 straipsnio 1 dalies 2  ir 8 punktuose nustatytas VTEK funkcijas.

4.    Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalis tikslintina nurodant kieno atžvilgiu išankstinė ginčų nagrinėjimo institucija yra VTEK (pavyzdžiui, ginčų nagrinėjimo ne teisme).

5.    Projekto 4 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 241 straipsnio 3 dalies  pirmojo sakinio redakcija tikslintina, vietoje formuluotės „duodamas skundas“ vartojant keičiamo įstatymo nuostatose vartojamus terminus (pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 20 straipsnio pavadinime nurodomas „Pranešimų ir prašymų pateikimas“).

6.    Projekto 4 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 241 straipsnio 4 dalyje vartojamas terminas „saugus elektroninis parašas“. Pažymime, kad nei nacionaliniuose įstatymuose, nei ES teisės aktuose, reglamentuojančiuose elektroninę atpažintį ir patikimumo užtikrinimą, „saugus“ elektroninis parašas nėra apibrėžtas, todėl projekte būtina nustatyti, ką šis elektroninio parašo požymis reiškia.

7.    Projekto 4 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 241 straipsnio 8 dalies 3 punkte, 9 ir 14 dalyse įvardijamos „bylos šalys“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo nuostatas Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos atliekamos procedūros vadinamos tyrimu, sprendimo priėmimu ir pan., o ne byla, todėl vietoje minėto termino „bylos šalys“ vartotina keičiame įstatyme įtvirtinta terminija.

           

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

J. Meškienė, tel. (8 5) 239 6089, el. p. jurgita.meskiene@lrs.lt

P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]