Lietuvos Respublikos ĮSTATYMO projekto „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS IR KAZACHSTANO RESPUBLIKOS SUTARTIES DĖL TEISINĖS PAGALBOS IR TEISINIŲ SANTYKIŲ CIVILINĖSE, ŠEIMOS IR BAUDŽIAMOSIOSE BYLOSE, PASIRAŠYTOS 1994 M. RUGPJŪČIO 9 D., PAKEITIMO PROTOKOLO RATIFIKAVIMO

 

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1.  Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos ir Kazachstano Respublikos sutarties dėl teisinės pagalbos ir teisinių santykių civilinėse, šeimos ir baudžiamosiose bylose, pasirašytos 1994 m. rugpjūčio 9 d., pakeitimo protokolą (toliau – Pakeitimo protokolas), pasirašytą 2022 m. rugpjūčio 31 d. Vilniuje, inicijavo Kazachstano Respublikos pusė, siekdama išplėsti savo centrinių institucijų ratą ir nustatyti šių institucijų kompetencijų ribas, ir pateikdama pasiūlymą centrines institucijas, jų funkcijas ir kontaktinius duomenis nurodyti ne pačioje sutartyje, bet įtraukti nuostatą, kad šia informacija keičiamasi diplomatiniais kanalais.

Pakeitimo protokolas pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 138 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punktą priskirtinas prie ratifikuotinų tarptautinių sutarčių. Pakeitimo protokolo ratifikavimas Lietuvos Respublikos Seime yra būtina sąlyga Pakeitimo protokolui įsigalioti.

 

2.  Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija.

 

3.  Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Įstatymo projekte aptartus teisinius santykius šiuo metu reguliuoja Lietuvos Respublikos ir Kazachstano Respublikos sutartis dėl teisinės pagalbos ir teisinių santykių civilinėse, šeimos ir baudžiamosiose bylose, pasirašyta 1994 m. rugpjūčio 9 d. (toliau – Sutartis). Pakeitimo protokolu keičiamas Sutarties 4 straipsnis šiuo metu nustato, kad Susitariančiųjų Šalių įstaigos, teikdamos teisinę pagalbą, tarpusavyje susižino per Lietuvos Respublikos teisingumo ministeriją ir Generalinę prokuratūrą ir Kazachstano Respublikos teisingumo ministeriją ir Generalinę prokuratūrą.

 

4.  Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Pakeitimo protokolu yra keičiamas Sutarties 4 straipsnis, reglamentuojantis tarpusavio sužinojimo tvarką. Pakeitimo protokolu nustatoma, kad Susitariančiųjų Šalių įstaigos, teikdamos teisinę pagalbą, tarpusavyje susižino per centrines valdžios institucijas ir kad apie paskirtas centrines institucijas, jų funkcijas ir kontaktinius duomenis Susitariančiosios Šalys nedelsdamos praneša viena kitai diplomatiniais kanalais. Lietuvos Respublikos centrinėmis institucijomis išlieka Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija ir Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra.

Įsigaliojus Pakeitimo protokolui, Kazachstano Respublikos pusė galės oficialiai paskirti centrinėmis institucijomis tas Kazachstano Respublikos institucijas, kurioms pagal Kazachstano Respublikos teisės aktais priskirtas funkcijas yra reikalingas centrinės institucijos pagal Sutartį statusas.

 

5.  Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6.  Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priėmus įstatymo projektą, tiesioginio poveikio kriminogeninei situacijai ir korupcijai nenumatoma.

 

7.  Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo projekto įgyvendinimas nesusijęs su verslo sąlygomis ir jo plėtra. 

 

8.  Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams?

Įstatymo projektas strateginio lygmens planavimo dokumentams neprieštarauja.

 

9.  Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 138 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punktą Pakeitimo protokolas priskirtinas prie ratifikuotinų Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių. Priėmus įstatymo projektą, nereikės priimti naujų ar keisti galiojančių teisės aktų.

 

10.       Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

11.  Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

 

12.  Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus įstatymo projektą, priimti įgyvendinamųjų teisės aktų nereikės.

 

13.  Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

 


 

 

14.  Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projektas be pastabų suderintas su Lietuvos Respublikos generaline prokuratūra, Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, Lietuvos Respublikos finansų ministerija ir Nacionaline teismų administracija.

Pakeitimo protokolo projektas be pastabų buvo suderintas su Lietuvos Respublikos generaline prokuratūra, Teisėjų taryba ir Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija.

 

15.  Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas ir sritis

„teisinė pagalba“, „pakeitimo protokolo ratifikavimas“, „Kazachstano Respublika“, „bendradarbiavimas.

 

16.  Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.