LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1120 7, 18, 20, 29, 31, 33, 34 IR 35 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMo NR. XIV-2420 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3463

 

2024-03-20  Nr. 107-P-07

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Komiteto nariai: Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Aistrida Latvėnė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-02-08

1(9)

1(3)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.             Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad šioje dalyje nurodyti keičiamo įstatymo straipsniai įsigalioja ne 2024 m. lapkričio 1 d., kaip yra nustatyta keičiamo įstatymo 9 straipsnyje, bet 2024 m. gegužės 1 d. Taigi, projektu siūloma paankstinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nurodytų keičiamo įstatymo straipsnių įsigaliojimą. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu keičiamas įstatymas buvo priimtas tik 2023 m. gruodžio 19 d. Vertinant projektu siūlomą teisinį reguliavimą, pažymėtina, kad konstitucinis teisinės valstybės principas suponuoja įvairius reikalavimus įstatymų leidėjui, kitiems teisėkūros subjektams. Vienas iš tokių reikalavimų yra tai, kad teisinis reguliavimas turi būti santykinai stabilus, jog teisinių santykių subjektai galėtų savo elgesį orientuoti pagal teisės reikalavimus (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d., 2013 m. vasario 15 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos svarstytinos aukščiau nurodytu aspektu. Be to, Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nurodyti keičiamo įstatymo straipsniai įsigaliotų 2024 m. gegužės 1 d., tačiau svarstytina, ar subjektai, kurių atžvilgiu būtų taikomas teisinis reguliavimas, atsižvelgiant į teisėkūros procedūrų trukmę priimant įstatymą, turėtų pakankamai laiko pasirengti naujo teisinio reguliavimo taikymui.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo projektu keičiamas Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymas buvo derinamas su suinteresuotomis institucijomis ir asmenimis du kartus: 2023 m. gegužės 17 d. – 2023 m. gegužės 31 d įstatymo pakeitimo įstatymas pateiktas derinti 103 suinteresuotoms institucijoms; 2023 m. liepos 4 d. – 2023 m. liepos 26 d pakartotinai pateiktas derinti 105 suinteresuotoms institucijoms ir asmenims. Įvertinus pateiktas pastabas, buvo organizuojami susitikimai pastabų įvertinimui aptarti. Atsižvelgiant į tai, laikytina, kad subjektai, kurių atžvilgiu bus taikomas teisinis reguliavimas, turėjo galimybę įsivertinti vykdomus Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimus.

Pažymėtina, kad nuostatos, kurių įsigaliojimo terminas ankstinamas,  yra svarbios užtikrinant teritorijų planavimo ir statybos procesų efektyvumą, teisėtumą, skaidrumą, dėl šių nuostatų svarbos yra pasisakiusi  parlamentinė kontrolė ir darbo grupės. Atsižvelgiant į tai, kad dėl šių nuostatų įsigaliojimo reikalingi minimalūs poįstatyminių teisės aktų pakeitimai ir į poreikį kaip galima greičiau reglamentuoti nesureguliuotus santykius laikytina, kad šių nuostatų įsigaliojimo paankstinimas yra tikslingas.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-02-08

 

 

*

2. Atsižvelgiant į Teritorijų planavimo įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, manytina, kad dėl teikiamo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

Nepritarti

 Argumentai:

 Atsižvelgiant į tai, kad Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymas buvo kelis kartus derinamas su suinteresuotomis institucijomis ir į tai, kad keičiamos tik įstatymo įsigaliojimo nuostatos, jas paankstinant, Komiteto nuomone, prašyti Vyriausybės išvados dėl pateikto projekto netikslinga.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-02-08

1(9)

1(1)

 

3. Siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, projektu siūlytina kartu tikslinti ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalį, joje vietoj formuluotės „išskyrus šio straipsnio 2 dalį ir 3 dalyje nurodytus straipsnius“ įrašant formuluotę „išskyrus šio įstatymo 3 straipsnį ir šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti projektu keičiamo įstatymo  9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį ir 3 dalyje nurodytus straipsnius 3 straipsnį ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. gegužės 1 d.“

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Romualdas Vaitkus.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėja

Aistrida Latvėnė