LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
BIUDŽETO IR FINANSŲ komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
AZARTINIŲ LOŠIMŲ ĮSTATYMO
NR. IX-325 2, 13, 19 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIP-2153)
2014 m. rugsėjo 17 d. Nr. 109-P-42
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo (vardas, pavardė, institucija): Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Bronius Bradauskas, Kęstutis Glaveckas, Petras Narkevičius, Kęstutis Bartkevičius, Povilas Gylys, Irena Degutienė, Andrius Palionis, Raimundas Markauskas, Andrius Kubilius, Rytas Kupčinskas, Rita Tamašunienė, Antanas Nesteckis, Vitalija Vonžutaitė. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai Janina Baltrušaitienė, Gediminas Morkūnas, Jolanta Dzikaitė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-09-10 |
5 |
1 |
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir juridinės technikos taisyklėms, atkreipiame dėmesį, kad įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalyje vietoj skaičiaus „5“ įrašytinas skaičius „6“. |
Pritarti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
||||||
1. |
Seimo narys S. Jovaiša, 2014-09-11 |
1 |
|
|
|
Argumentai: Azartinių lošimų įstatymo aktualioje redakcijoje yra nustatyta, kad lošiant B kategorijos lošimo automatu, didžiausia statoma suma yra 1 litas, o vieno lošimo laimėjimas negali būti daugiau kaip 200 kartų didesnis už statomą sumą. LR Azartinių lošimų įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. X-800 pagrindu nuo Euro įvedimo įstatymo Lietuvoje įsigaliojimo dienos keičiasi, lošiant B kategorijos lošimo automatu, didžiausia statoma suma iš 1 lito į 0,3 EUR. Analogiškas, didžiausios statomos sumos keitimo siūlymas yra pateiktas LR azartinių lošimų įstatymo Nr. IX-325 2, 13, 19 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIP-2153. Lietuvoje B kategorijos lošimo automatų veiklą organizuojančių bendrovių išsakytu bendru požiūriu, įvedant eurą Lietuvoje reikėtų šiuo metu galiojanti B kategorijos automato parametrą – 1 litas keisti ne į 0,3 euro, o į artimiausią 0,5 euro parametrą, nes lošimo automato programinės įrangos (lošimo algoritmo programos) funkcionavimui 0,3 euro parametras yra komplikuotas įgyvendinimo prasme, kadangi sukelia pakankamai didelių techninio pobūdžio kliūčių, tarp jų ir laiko minėtoms kliūtims išspręsti bei pareikalaus nemažų lošimų operatorių finansinių sąnaudų. Minėtą nuomonę iš esmės patvirtina B kategorijos lošimo automatų gamintojų ir akredituotos Lietuvoje įstaigos (laboratorijos) Nmi Certin BV(Olandija) atstovų pateikta informacija. Būtina atsižvelgti į tai, jog Azartinių lošimų įstatyme nustatytas maksimalus statymo dydis turi ne tik finansinę išraišką – 1 litas, bet ir techninę reikšmę (mato vienetas - 1), todėl negali būti išimtinai vertinamas tik socialiniu poveikio vartotojui aspektu. Nuo Euro įvedimo įstatymo Lietuvoje įsigaliojimo dienos, keičiant maksimalaus statymo dydį valiutų konvertavimo būdu iš 1 Lt į 0,3 euro, visiškai neatsižvelgta į lošimo įrenginių programines įrangos prisitaikymo (perprogramavimo) ir šių įrenginių vizualizacijos pakeitimo galimybes bei jų įgyvendinimui būtinų sąnaudų dydžius. Įrenginių programinės (algoritmo) įrangos ir paties įrenginio vizualizacijos (visa su lošimu susijusi informacija yra pateikta ant automatų stiklų – valiutos, statymo ir laimėjimo dydžių žymėjimų (šilkografijos būdu)) keitimas finansine prasme yra tolygus naujų lošimo automatų įsigijimui. Tai reikštų didžiulę finansinę naštą veiklą vykdančioms bendrovėms Lietuvoje, kas daugumos bendrovių atveju galėtų reikšti bankrotą ir darbo vietų praradimą, o tai jau prieštarautų Vyriausybės viešai deklaruotam Nacionalinio euro įvedimo plano įsipareigojimui – sudaryti galimybes sklandžiai ir mažesnėmis sąnaudomis prisitaikyti prie euro įvedimo Lietuvoje. Siūlomas maksimalios statymo sumos keitimas santykiu 1 Lt : 0,5 EUR jokiu būdu nėra saistomas su paslaugos kainos didinimu. Seimo nariai nustatys tik maksimalią galimo statymo ribą. Kaina šiuo atveju pasirenka klientas (nuo 5 euro centų iki 50 euro centų), todėl maksimalios statymo ribos nustatymas neprieštarauja Euro įvedimo Lietuvos Respublikoje nuostatoms bei Vyriausybės kainų nedidinimo įsipareigojimui. B kategorijos lošimo automatams (įrenginiams) Lietuvoje yra taikomi specialus techniniai reikalavimai. Atsižvelgiant į tai, jog minėtų lošimo automatų ir juose esančios programinės įrangos gamintojai bei Lietuvoje akredituotos laboratorijos yra už Lietuvos ribų (Olandija, Austrija ir t.t.), lošimų veiklą organizuojančios bendrovės, lošimo automatų darbui su euru pritaikymo metu, susidurs su laike ištemptu techniniu procesu, susidedančiu iš žemiau pateikiamų veiksmų sekos. Gamintojas atlikęs programinės įrangos, atitinkančios naujai nustatytus parametrus, pagaminimą privalės ją sertifikuoti akredituotoje įstaigoje (laboratorijoje) bei patvirtinti Lošimų priežiūros tarnyboje prie Finansų ministerijos. Tik po to, gamintojas ar jo atstovas galės programinės įrangos instaliavimo bei lošimo įrenginių vizualizacijos keitimo darbus atlikti Lietuvoje esantiems automatams. Nepaisant to, jog programinė įranga akredituotos laboratorijos turės būti sertifikuota prieš jos instaliavimą į Lietuvoje šiuo metu eksploatuojamus lošimo automatus, lošimų organizatorius, po minėtos programinės įrangos instaliavimo į Lietuvoje esančius lošimo įrenginius, privalės dar kartą persertifikuoti kiekvieną lošimo automatą bei Lošimų priežiūros tarnybai prie Finansų ministerijos pateikti visų lošimo įrenginių sertifikatus, patvirtinančius įrenginių atitikimą Lietuvoje nustatytiems reikalavimams. Pakartotinio persertifikavimo procesas yra tiesiogiai saistomas su priverstine veiklos prastova, nes kol pastarasis nebus atliktas, Lošimų priežiūros tarnyba neišduos bendrovėms lošimo įrenginių eksploatavimo leidimo. Akivaizdu, jog priverstinės bendrovių vykdomos veiklos prastovos atveju bendrovės prarastų pajamas, o darbuotojai finansiškai nukentėtų gaudami prastovos (ne dėl darbuotojo kaltės) metu tik Vyriausybės nustatytą minimalųjį valandinį atlygį už kiekvieną prastovos valandą. Įvertinus tai, kad šiuo metu (2014-08-01 d. Lošimų priežiūros tarnybos duomenys) lošimų rinkoje eksploatuojama 3190 B kategorijos ir 590 A kategorijos lošimo automatų, siūloma įtvirtinti protingą 12 mėnesių terminą antram sertifikavimo etapui (persertifikavimui) atlikti, kuris turės būti atliktas po jau sertifikuotos programinės įrangos instaliavimo į Lietuvoje esančius lošimo įrenginius, pradedant nuo 2015-01-01. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus faktinius duomenis, tikslinga priimti Azartinių lošimų įstatymo pataisą, numatančią, kad B kategorijos automato didžiausia statoma suma yra 0,5 EUR bei nustatyti protingą, 12 mėnesių, lošimo įrenginių, pritaikytų darbui su euru, persertifikavimo procedūros atlikimo terminą. Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas Pakeisti 2 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: 2) B
kategorijos automatas – riboto laimėjimo automatas, kuriame didžiausia
statoma suma – 0, |
Pritarti
|
|
2. |
Seimo narys S. Jovaiša, 2014-09-11 |
5 |
1 |
|
|
Pakeisti projekto 5 straipsnio 2 ir 3 dalis bei papildyti nauja 4 dalimi ir visą straipsnį išdėstyti taip: „5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas 1. Šis įstatymas, išskyrus 5 straipsnį, įsigalioja 2015 m. sausio 1 d. |
Pritarti iš dalies |
Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalyje vietoj skaičiaus „5“ įrašyti skaičių „6“. |
3. |
Seimo narys S. Jovaiša, 2014-09-11 |
5 |
2 |
|
|
2. Lošimo
įrenginiai, pritaikyti darbui su euru, tačiau neturintys akredituotų įstaigų
(laboratorijų) išduotų sertifikatų, nurodytų Lietuvos Respublikos azartinių
lošimų įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje, nuo 2015 m. sausio 1 d. gali būti
eksploatuojami Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų
ministerijos (toliau – Priežiūros tarnyba) nustatyta tvarka, bet ne ilgiau
kaip iki 2015 m. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo narys S. Jovaiša, 2014-09-11 |
5 |
3 |
|
|
3. Darbui su
euru pritaikyti lošimo įrenginiai turi būti sertifikuojami per |
Pritarti |
|
5. |
Seimo narys S. Jovaiša, 2014-09-11 |
5 |
4 |
|
N |
4. Nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos LR Azartinių lošimų įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. X-800 pripažinti netekusi galios.“ |
Nepritarti |
Teikiamas pasiūlymas yra ne šio įstatymo projekto klausimas. Vadovaujantis LR Teisingumo ministro 2013-12-23 įsakymu Nr.1R-298 „Dėl teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, pasiūlymas turėtų būti registruojamas atskiru įstatymo projektu. |
6. |
Seimo narys S. Jovaiša, 2014-09-11 |
6 |
|
|
|
Pakeisti projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „6 straipsnis. Pasiūlymas Priežiūros tarnybai Priežiūros tarnyba iki 2014 m. |
Pritarti |
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.
7.1. Sprendimas (pagal Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2014-09-17 |
2 |
5 |
3 |
Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 5 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: „3) B kategorijos lošimo automatui |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Palionis, K. Glaveckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA:
Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Bronius Bradauskas