LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Sveikatos reikalų komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 18 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-486
2023-09-20 Nr. 111-P-29
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja V. Valainytė, patarėja B. Sesickienė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas P. Gradeckas, Lietuvos Respublikos Ministrės Pirmininkės patarėja Ž. Gudlevičienė, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos viceministrė I. Valeškaitė, Sveikatos apsaugos viceministrė D. Jankauskienė, viceministras A. Pečkauskas, Psichikos sveikatos skyriaus vedėjas I. Rubikas, patarėja J. Talačkienė, patarėja M. Oleškevičienė, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vedėjas G. Karanda, Nacionalinės tabako gamintojų asociacijos vykdomasis direktorius A. Neverauskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-05-17 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje po žodžių „išskyrus, kai parama“ siūlytina įrašyti žodžius „vadovaujantis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymu“, o po žodžių „kovai su tabako“ įrašytinas žodis „gaminių“. |
Nepritarti |
Kadangi įstatymo projekto nuostatos galimai prieštarauja Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvencijos (toliau – Konvencija) 5 straipsnio 3 dalies ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 3 straipsnio 12 punkto nuostatoms (nustatant ir įgyvendinant su tabako kontrole susijusias politikos kryptis, apsaugoti jas nuo komercinių ir kitų tabako pramonės interesų), todėl, prieš svarstant šį projektą, tikslinga kreiptis į Konvencijos sekretoriatą nuomonės, ar toks įstatymo projektu siūlomas reguliavimas neprieštarautų Konvencijai.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-05-17 |
1 |
|
|
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies antrojo sakinio, nustatančio, kad tokia skiriama parama negali būti naudojama tabako gaminių ir (ar) susijusių gaminių įsigijimo ir (ar) vartojimo skatinimui, turinys stokoja aiškumo. Pažymėtina, kad valstybės institucijų ir įstaigų, kurioms būtų skiriama parama, kompetencija ir vykdomos funkcijos niekaip nėra ir negali būti susijusios su tabako gaminių ir (ar) susijusių gaminių įsigijimo ir vartojimo skatinimu. Kitaip sakant, valstybės institucijų ir įstaigų veiklą reglamentuojantys teisės aktai bei tokių institucijų ir įstaigų steigimo dokumentai nenumato jokios galimybės šioms įstaigoms bet kokia forma ar priemonėmis skatinti tabako gaminių įsigijimą ir (ar) vartojimą. Pabrėžtina, kad parama būtų teikiama būtent šių institucijų ir įstaigų nuostatuose numatytai ir jų vykdomai visuomenei naudingai veiklai – kovai su tabako gaminių ir (ar) su jais susijusių gaminių kontrabanda ir nelegalia prekyba, kas, savo esme, netgi yra priešinga veikla tabako gaminių įsigijimo ir (ar) vartojimo skatinimui. Taip pat būtina pabrėžti, kad Lietuvos Respublikoje bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis skleisti informaciją apie tabako gaminius ir (ar) susijusius gaminius, tiesiogiai ar netiesiogiai skatinanti įsigyti ir (ar) vartoti tabako gaminius ir (ar) susijusius gaminius, yra draudžiama. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlome atsisakyti keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies antrojo sakinio. |
Nepritarti |
Argumentai tie patys. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija, 2023-09-20 |
|
|
|
Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija (toliau – NTAKK) siūlo nepritarti Lietuvos Respublikos Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-486. Siūlomas įstatymo pakeitimo projektas prieštarauja Lietuvos Respublikos tarptautiniams įsipareigojimams ir pažeidžia ES ir Lietuvoje ratifikuotą Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) Tabako kontrolės pagrindų konvenciją (angl. FCTC), kurioje pabrėžiama, kad nustatydamos ir įgyvendindamos savo sveikatos politikos kryptis, susijusias su tabako kontrole, šalys pagal savo nacionalinę teisę stengiasi apsaugoti jas nuo komercinių ir kitų tabako pramonės interesų. Šios konvencijos nuostatos įgyvendinimo gairėse teigiama, kad mokėjimai, dovanos ir paslaugos, piniginis ar natūra ir mokslinių tyrimų finansavimas tabako pramonės siūlomos valdžios institucijoms, pareigūnams ar darbuotojams gali sukelti interesų konfliktą. Šiuo metu nebetrūksta įrodymų, kad tabako kompanijos nuo 1960 m. pačios pelnėsi iš nelegalios prekybos tabako gaminiais, prisidėdamos prie jos organizavimo. Kontrabanda padėjo tabako kompanijoms surinkti didesnį pelną dėl nesumokamų mokesčių ar jų mokėjimo vietose, kur nustatyta mažesnė rinkliava. Taip pat yra žinoma, kad tarptautinės tabako gamintojos naudojosi neteisėta prekyba kaip įrankiu sukurti naują rinką žemo uždarbio šalyse ir ten, kur jų produktai nebuvo pasiekiami ar ribojamas jų importas, ir apeiti tarifines bei netarifines prekybos kliūtis, kad patektų į uždaras rinkas. Žinoma, kad tabako kompanijos gamino perteklių cigarečių, žinodamos, kad įžengs į neteisėtą rinką, bet viešajame diskurse neteisėtos prekybos problemą stengėsi siaurinti iki klastočių, kad nukreiptų visuomenės ir politikų dėmesį nuo jų pačių atsakomybės ir gerintų savo įvaizdį, bei reputaciją. (https://lrv.lt/uploads/main/documents/files/NAKD%20nepakaitytotabakogaminiproblemos.pdf ) Tabako pramonė paramą kovai su nelegalia rinka pateikia kaip svarbų indėlį į organizuoto nusikalstamumo mažinimą, nors galima teigti, kad tikrasis tikslas – sukurti duomenų ir suinteresuotų partnerių platformą, padedančią užsiimti lobizmu ir viešaisiais ryšiais. Iškyla didelis pavojus, kad per su įvairiomis vyriausybės institucijomis pasirašomas finansavimo sutartis, tabako gamintojai taip pat gauna tiesioginį “priėjimą” prie sprendimų priėmėjų. Kaip parodė Lietuvoje atliktas nuo pramonės finansavimo nepriklausomas tuščių tabako gaminių pakelių tyrimas, Gardino tabako fabrike Neman gaminamos Premier, Minsk, Fest ir NZ prekės ženklų cigaretės sudarė didžiąją dalį (81,8 proc.) visų neapskaitytų cigarečių pakelių (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36680765/#:~:text=Results%3A%20In%20total%2C%2028.9%25,the%20Grodno%20Tobacco%20Factory%20Neman.) Daugelis ekspertų ir su nelegalios prekybos tabako gaminiais problema dirbančių institucijų pareigūnų pripažįsta, kad pagrindinė didelės nelegalių cigarečių rinkos Lietuvoje priežastis – viena valstybinė gamykla kaimyninėje Baltarusijoje. Nors ir gerokai vėluodama ir motyvuota kitų priežasčių nei buvo galima tikėtis, tačiau Lietuva visgi ėmėsi aktyviai įgyvendinti priemones, kurios gali reikšmingai sumažinti nelegalių baltarusiškų cigarečių srautą į ir per Lietuvą. Reaguodama į Lukašenkos režimo keliamas grėsmės, susijusias su bandymu sukelti migracijos krizę Lietuvos pasienyje, Lietuva jau pasirūpino tinkama sienos apsaugine tvora ir stebėjimo technologijomis tokiu būdu sudarydama kliūtis smulkiajai kontrabandai. Matome, kad vyksta žvalgybos ir analitinio darbo Lietuvos muitinėje stiprinimas bei sienų kontrolės modernizavimas, pagaliau bandoma spręsti rentgeno skaitytuvų krovininėms transporto priemonėms ir traukinių vagonams trūkumo problemą. Tai parodo, kad atsakingos institucijos turi pakankamai įrankių problemai spręsti. Suprantame, kad finansavimo klausimas yra aktualus, tačiau siūlome ieškoti tvaresnių sprendimų trūkstamam finansavimui gauti, nei įsisavinti lėšas iš tabako gamintojų, dėl kurių gaminamų produktų vartojimo Lietuvoje kasmet miršta apie 7 tūkstančius žmonių. Tabako gamintojai visų pirma yra priklausomybės nuo tabako gaminių vartojimo sukėlėjai, o ne šios problemos sprendėjai, todėl Lietuvos Respublikos institucijos neturėtų dalyvauti šios pramonės šakos reputacijos skaidrinime. |
Atsižvelgti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2021-06-01 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-486 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam Seimo Ekonomikos komitetui grąžinti įstatymo projektą Nr. XIVP-486 iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto nuostatos galimai prieštarauja Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvencijos (toliau – Konvencija) 5 straipsnio 3 dalies ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 3 straipsnio 12 punkto nuostatoms (nustatant ir įgyvendinant su tabako kontrole susijusias politikos kryptis, apsaugoti jas nuo komercinių ir kitų tabako pramonės interesų), ir svarstyti toliau šį projektą, tik gavus Konvencijos sekretoriato nuomonę, ar toks įstatymo projektu siūlomas reguliavimas neprieštarautų Konvencijai.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Danielė, J. Sejonienė.
Komiteto pirmininkas Antanas Matulas
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas