LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS POLITIKŲ, TEISĖJŲ, VALSTYBĖS PAREIGŪNŲ,

VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ, VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ DARBUOTOJŲ

PAREIGINĖS ALGOS (ATLYGINIMO) BAZINIO DYDŽIO, TAIKOMO 2022 METAIS,

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-962

 

2021-11-08  Nr. 103-P-43

Vilnius

 

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė – komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Mindaugas Puidokas, Jurgita Sejonienė (pavaduojanti Gintarę Skaistę), Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėjos Renata Liekienė, Indrė Žukauskaitė; kviestieji asmenys: Vytautas Šilinskas – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, Ana Selčinskienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kanclerė, Vita Baliukevičienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus vedėja, Gediminas Norkūnas – finansų viceministras,  Daiva Kamarauskienė – Finansų ministerijos Biudžeto departamento direktorė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-10-15

 

 

*

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, pastabų neturime.

Atsižvelgti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai

Ieva Kačinskaitė-Urbonienė,

Viktoras Fiodorovas,

Valentinas Bukauskas,

Vaida Giraitytė-Juškevičienė,

Andrius Mazuronis,

Aidas Gedvilas,

Artūras Skardžius,

Mindaugas Puidokas,

Vytautas Gapšys,

Vigilijus Jukna,

2021-10-18

 

3

 

 

 

Argumentai:

Pasiūlymas parengtas, atsižvelgiant į praėjusių metų vidutinę metinę infliaciją (skaičiuojant nacionalinį vartotojų kainų indeksą), minimaliosios mėnesinės algos dydį ir kitų vidutinio darbo užmokesčio viešajame sektoriuje dydžiui bei kitimui poveikį turinčių veiksnių įtaką, sulygtą nacionalinėje kolektyvinėje sutartyje pareiginės algos bazinį dydį (toliau – bazinis dydis), kurį tvirtina Lietuvos Respublikos Seimas iki Lietuvos Respublikos Seimo pavasario sesijos pabaigos. Jeigu nacionalinė kolektyvinė sutartis nesudaryta arba pakeista iki einamųjų metų birželio 1 dienos, ateinančių finansinių metų bazinį dydį Vyriausybės teikimu, įvertinęs ir atsižvelgęs į šioje dalyje numatytas aplinkybes, tvirtina Seimas.

Siūloma patvirtinti 2022 metų bazinį dydį – 185 (vienas šimtas aštuoniasdešimt penki) eurai, kuris bus taikomas apskaičiuojant valstybės politikų, bendrosios kompetencijos ir specializuotų teismų teisėjų, valstybės pareigūnų, valstybės tarnautojų, valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų, finansuojamų iš valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ir kitų valstybės įsteigtų pinigų fondų lėšų (toliau – valstybės ir savivaldybių biudžetinės įstaigos), darbuotojų pareigines algas, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo teisėjų atlyginimus, karių  tarnybinius atlyginimus, įstatymų pagrindais sudarytų komisijų narių atlygį ir kitas teisės aktuose nustatytas išmokas ar atlygius.

Siūlomą bazinį dydį lyginant su šiuo metu galiojančiu, jis didėtų 4,5 procento. Tuo tarpu Lietuvos Statistikos departamento duomenimis 2021 metų rugsėjo mėnesį, palyginti su 2020 metų gruodžio mėnesiu vartojimo prekės ir paslaugos brango 6,4 procento. Dėl 2021-2022 metais elektros energijos, gamtinių dujų, centralizuoto šildymo ir karšto vandens bei kuro kainų didėjimo prognozuojamas dar didesnis vartojimo prekių ir paslaugų brangimas, todėl siūlymas yra pagrįstas ir reikalingas.

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Pareiginės algos (atlyginimo) bazinis dydis

Valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų, valstybės tarnautojų, valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų darbuotojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinis dydis 
2022 metais – 177 185 eurai.“

Nepritarti.

Argumentai: Lyginant su šiuo metu galiojančiu pareiginės algos baziniu dydžiu, teikiamu pasiūlymu siūlomas bazinis dydis (185 eurai) didėtų 4,5 proc. arba 8 eurais. Baziniam dydžiui padidinti 1 euru iš valstybės biudžeto reikia apie 21,5 mln. eurų per metus. Padidinti   eurais reikėtų 172 mln eurų per metus.

Siūlymas grindžiamas Lietuvos Statistikos departamento duomenimis, jog 2021 metų rugsėjo mėnesį, palyginti su 2020 metų gruodžio mėnesiu vartojimo prekės ir paslaugos brango 6,4 procento. Dėl 2021-2022 metais elektros energijos, gamtinių dujų, centralizuoto šildymo ir karšto vandens bei kuro kainų didėjimo prognozuojamas dar didesnis vartojimo prekių ir paslaugų brangimas.

Tačiau Ekonominės raidos scenarijuje 2021–2024 metams, viešai paskelbtame 2021 m. rugsėjo 10 d. LR finansų ministerijos interneto svetainėje, pateikti šie duomenys dėl suderinto vartotojų kainų indekso: suderintas vartotojų kainų indeksas (vidutinis metinis) 2020 m. buvo 1,1 proc. (2021 m., planuojama, bus 3,4 proc., 2022 m. – 2,5 proc.).

Tuo tarpu vidutinis mėnesinis bruto darbo užmokestis šalies ūkyje 2020 m. buvo 1428,60 Eur (2021 m. prognozuojamas bus dar didesnis – 1557,80 Eur, 2022 m. – 1681,90 Eur). Vidutinis mėnesinis bruto darbo užmokestis 2020 m., palyginti su 2019 m., padidėjo 10,2 proc. (2021 m. prognozuojama didės 9 proc., 2022 m. – 8 proc.).

Viešasis sektorius yra didžiausias Lietuvos darbdavys, galintis daryti tam tikrą įtaką vidutinio darbo užmokesčio (VDU) kaitai šalyje. Tiek per daug spartus, tiek per lėtas viešojo sektoriaus darbuotojų darbo užmokesčio augimas gali turėti neigiamų padarinių. Spartus jo didėjimas gali skatinti VDU augti sparčiau už darbo našumą, o tai ilgainiui gali mažinti Lietuvos konkurencingumą. Savo ruožtu lėtas viešojo sektoriaus darbo užmokesčio augimas gali lemti vidinį „protų nutekėjimą“ iš viešojo į privatų sektorių, o tai gali bloginti viešųjų paslaugų kokybę.

Taip pat, siekiama išvengti pernelyg didelės rizikos makroekonominiam stabilumui ir viešųjų finansų tvarumui. Šiuo metu Lietuvos ekonomikos produktyvumo augimas atsilieka nuo VDU augimo ir tampa rimta kliūtimi Lietuvos ekonomikai.

Be to, konkretus bazinio dydžio dydis buvo sulygtas 2022 m. nacionalinėje kolektyvinėje sutartyje, tarpusavyje derantis profesinių sąjungų atstovams.

Didinant bazinį dydį darbo užmokestis didės beveik viso viešojo sektoriaus darbuotojams (kurių darbo užmokesčiui apskaičiuoti taikomas bazinis dydis) ir daugiausiai didės tiems darbuotojams, kurie uždirba daugiausia (mažiausiai uždirbančiojo didėja 16,8, o daugiausia uždirbančiojo - 129,20 eur.). Siekiant, kad darbo užmokestis daugiau didėtų mažiausiai uždirbantiems, kartu su bazinio dydžio didinimo projektu kartu teikiami įstatymų projektai, kuriais didinami mažiausiai uždirbančiųjų koeficientai.

2.

Seimo narys Algirdas Sysas,

2021-10-19

3

 

 

 

Pasiūlymas:

  Pakeisti projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 „Valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų, valstybės tarnautojų, valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų darbuotojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinis dydis 
2022 metais –  181 183 eurų“.

 

Nepritarti.

 

Argumentai: Lyginant su šiuo metu galiojančiu pareiginės algos baziniu dydžiu, teikiamu pasiūlymu siūlomas bazinis dydis (183 eurai) didėtų 3,4 proc. arba 6 eurais. Baziniam dydžiui padidinti 1 euru iš valstybės biudžeto reikia apie 21,5 mln. eurų per metus. Padidinti 6 eurais reikėtų 129 mln eurų per metus. Palyginus su Įstatymo projekte numatytu lėšų poreikiu padidinti bazinį dydį 4 eurais (apie 86 mln. eurų), pasiūlyme numatytam baziniam dydžiui padidinti iki 183 eurų reikėtų 43 mln. eurų daugiau. Neaišku, ar tokia suma būtų galima papildyti 2022 metų valstybės biudžeto projektą.

Didinant bazinį dydį darbo užmokestis didės beveik viso viešojo sektoriaus darbuotojams (kurių darbo užmokesčiui apskaičiuoti taikomas bazinis dydis) ir daugiausiai didės tiems darbuotojams, kurie uždirba daugiausia (mažiausiai uždirbančiojo didėja 16,8, o daugiausia uždirbančiojo - 129,20 eur.). Siekiant, kad darbo užmokestis daugiau didėtų mažiausiai uždirbantiems, kartu su bazinio dydžio didinimo projektu kartu teikiami įstatymų projektai, kuriais didinami mažiausiai uždirbančiųjų koeficientai.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas,

2021-11-03

 

 

 

*

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

Atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybės teikiamas Seimui tvirtinti bazinis dydis 2022 m. yra mažesnis už 2008 m. taikytą bazinį dydį, pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui įvertinti ar tai atitinka įstatymuose įtvirtintą nuostatą, kad „Tvirtinamas naujas bazinis dydis negali būti mažesnis už esamą bazinį dydį, išskyrus atvejus, kai Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniame įstatyme nustatyta tvarka nustatomos ir paskelbiamos išskirtinės aplinkybės.“

Pritarti.

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2021-11-03

 

 

 

*

Pritarti iniciatorių siūlomam įstatymo projektui Nr. XIVP-962 ir komiteto išvadai.

Pritarti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 0, susilaikė – 2.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Justas Džiugelis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Mindaugas Lingė

 

 

 

 

 

Patarėja A. Kazlauskienė