LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
NEĮGALIŲJŲ SOCIALINĖS INTEGRACIJOS ĮSTATYMO NR. I-2044
15 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2022-02-08 Nr. XIVP-1315
Vilnius
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas.
1. Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 15 straipsnį papildyti 3 dalimi ir nustatyti, kad „Asmeninis asistentas, lydintis neįgalųjį į kino teatrų, muziejų, bibliotekų, profesionaliojo scenos meno įstaigų ir kitų subjektų organizuojamus kultūros, pramogų ir sporto renginius, įleidžiamas nemokamai.“
Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas tikslintinas. Įstatymo projekto formuluotė „ir kitų subjektų organizuojamus“ suponuoja išvadą, kad asmeninis asistentas, lydintis neįgalųjį asmenį, turėtų būti įleidžiamas nemokamai į bet kurio subjekto organizuojamus kultūros, pramogų ir sporto renginius. Atsižvelgiant į tai, formuluotę „Asmeninis asistentas, lydintis neįgalųjį į kino teatrų, muziejų, bibliotekų, profesionaliojo scenos meno įstaigų ir kitų subjektų organizuojamus kultūros, pramogų ir sporto renginius, įleidžiamas nemokamai“ reikėtų tikslinti ir joje nurodyti arba baigtinį subjektų sąrašą arba tų subjektų vardinimo atsisakyti ir juos apibrėžti bendro pobūdžio formuluote.
Formuluotė „Asmeninis asistentas, lydintis neįgalųjį į kino teatrų, muziejų, bibliotekų, profesionaliojo scenos meno įstaigų ir kitų subjektų organizuojamus kultūros, pramogų ir sporto renginius, įleidžiamas nemokamai“ tikslintina atsižvelgiant ir į tai, kad renginio organizatorius ne visada gali būti žinomas ar esantis. Pavyzdžiui, iš aptariamos formuluotės galima numanyti, kad kino teatro organizuojamas renginys yra kino filmo rodymas, tačiau neaišku, kokie renginiai turimi omeny, kai kalbama apie bibliotekas. Neaišku, ar čia kalbama apie bibliotekos paslaugas, ar apie bibliotekoje organizuojamas parodas, koncertus ir kt.
2. Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas, pagal
kurį asmeninis asistentas, lydintis neįgalųjį į kultūros, pramogų ir sporto
renginius, įleidžiamas nemokamai, tikslintinas. Pažymėtina, kad formuluotė
„įleidžiamas nemokamai“ teisės požiūriu nėra tiksli. Teisę patekti į renginį
dažniausiai suteikia bilietas, kurį įsigijęs asmuo turi teisę į tam tikrą vietą
renginio metu. Formuluotė „Įleidžiamas nemokamai“ gali būti suprasta kaip teisė
patekti į tam tikrą patalpą ar erdvę, kurioje vyksta renginys, bet neturėti
teisės į tam tikrą vietą. Pažymėtina ir tai, kad įstatymo projekto nuostatos
siejamos su asmeninio asistento pagalba lydimam neįgaliajam, todėl galima
preziumuoti, kad renginio metu jiems būtų tikslinga būti kartu. Įstatymo
projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Naudodamiesi
asmeninio asistento pagalba žmonės, turintys negalią, gali aktyviau dalyvauti
kultūros, pramogų, sporto ir kituose (pvz. konferencijas, diskusijas,
susitikimus su įdomiais žmonėmis ir pan.) renginiuose (toliau – Renginiai),
tačiau praktikoje juos riboja finansinės galimybės, nes šiuo metu nėra
reglamentuojama asmeninio asistento, lydinčio žmogų su negalia, patekimo į Renginius
tvarka. Todėl, nors į Renginį vyksta vykdydamas savo pareigas, asmeninis
asistentas turi susimokėti už Renginio bilietą iš savo asmeninių lėšų arba
papildomą bilietą turi nupirkti žmogus su negalia. Siekiant išspręsti šią
problemą teikiamas Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo
Nr. I-2044 15 straipsnio papildymo įstatymo projektas.“ Taigi, iš įstatymo projekto aiškinamojo rašto
galima preziumuoti, kad įstatymo projekte siūloma
nustatyti asmeninio asistento teisę įsigyti bilietą su 100 procentų nuolaida į
tuos renginius, į kuriuos įėjimas mokamas. Aptariamas teisinis reguliavimas
tobulintinas atsižvelgiant į išdėstytas pastabas.
3. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo projektui įgyvendinti papildomų lėšų nereikės. Pažymėtina, kad pagal įstatymo projekte siūlomą teisinį reguliavimą, renginio organizatorius patirtų nuostolių dėl asmeninio asistento teisės dalyvauti renginyje nemokamai (neįsigijus bilieto ar jį įsigijus su 100 procentų nuolaida), todėl įstatymo projekte reikėtų nustatyti taisykles, kurios reguliuotų asmeninio asistento, įsigijusio bilietą dėl to, kad jis lydėjo neįgalųjį į renginį, bilieto kainos kompensavimo tvarką bilietą pardavusiam subjektui.
4. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikos Kultūros ministerija, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija ir savivaldybių administracijos iki 2022 m. birželio 30 d. parengia ir priima Įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus.
Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad priėmus įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos Kultūros ministerijai, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai ir savivaldybių administracijoms reikės parengti įstatymo projekto įgyvendinamuosius teisės aktus, reglamentuojančius asmeninio asistento, lydinčio negalią turintį žmogų, patekimo į kultūros, pramogų ir sporto renginius, tvarką. Pažymėtina, kad iš įstatymo projekto turinio nėra aišku, ką įstatymo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose turėtų sureguliuoti nurodyti subjektai, todėl teisinis reguliavimas tikslintinas. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad įgyvendinamuosius teisės aktus priima ne ministerijos, bet ministrai, taip pat atitinkama savivaldybės institucija, todėl aptariama dalis turėtų būti tikslintina ir šiuo aspektu.
5. Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus:
1) įstatymo projekto pavadinime vietoj žodžio „PAPILDYMO“ rašytinas žodis „PAKEITIMO“;
2) įstatymo projekto 1 straipsnio pavadinime reikėtų atsisakyti žodžio „Įstatymo“ ir vietoj žodžio „papildymas“ įrašyti žodį „pakeitimas“, o šio straipsnio pakeitimo esmėje reikėtų išbraukti perteklinius žodžius „ir išdėstyti ją taip“,
3) įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje reikia išbraukti perteklinius žodžius „parengia ir“.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]
J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]