PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 1, 2, 5, 11, 14, 201, 202, 221, 26, 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 204 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2828
2023-10-16
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
|
7 |
|
|
Argumentai:
Pagal esamą Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (AIEĮ) 202 straipsnio 2 dalį nėra ribojamas savivaldybės valdomų įmonių dalyvavimas atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) bendrijose, t.y. AEI bendrijos nariais gali būti ir didelės savivaldybių valdomos įmonės.
Įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 202 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti apribojimą, pagal kurį atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) bendrijos nariais nebegalėtų būti didelės savivaldybių valdomos įmonės.
Siūlomos priimti apribojimas nėra pagrįstas ir yra tikslintinas dėl žemiau nurodytų priežasčių.
Visų pirma, būtent
2022-06-23 AIEĮ pakeitimu Nr. XIV-1169
nustatyta, kad neturi būti ribojamas savivaldybės valdomų įmonių dalyvavimas
AEI bendrijų veikloje, t.y. jos nariais gali būti ir didelės savivaldybių
valdomos įmonės. Minėto priimto AIEĮ pakeitimo aiškinamajame rašte, kuriame
grįstas poreikis neriboti didelių savivaldybės valdomų įmonių dalyvavimo AEI
bendrijų veikloje, nurodyta, kad: „Šiuo metu AIEĮ nustatyta teisinė
forma (viešoji įstaiga) susiaurina savivaldybės galimybes dalyvauti AIE
bendrijų veikloje. Taip pat susiaurinamos 2018 m. gruodžio
Svarstant aukščiau nurodytą AIEĮ pakeitimą LRV skelbė, kad juo siekiama mažinti barjerus ir administracines kliūtis AEI bendrijų steigimui (Vyriausybė pritarė atsinaujinančią energetiką spartinančioms pataisoms | Lietuvos Respublikos energetikos ministerija (lrv.lt)
Taigi, Įstatymo projekte numatytu pakeitimu yra siūloma grįžti prie iš esmės AEI bendrijų veiklą ribojančio reguliavimo, pagal kurį AEI bendrijų nariais negalėtų būti didelės savivaldybių valdomos įmonės.
Pabrėžtina, kad didelių savivaldybės valdomų įmonių dalyvavimas AEI bendrijų veikloje skatina ne tik atsinaujinančios energetikos plėtrą, bet ir užtikrina savivaldybių interesus ir viešąjį interesą.
Būdamos didžiausiais elektros energijos vartotojais, didelės savivaldybių įmonės dalyvaudamos AEI bendrijų veikloje gali užtikrinti ne tik atsinaujinančių išteklių panaudojimo plėtrą, bet ir siekti elektros išlaidų mažinimo, kas leistų sumažinti jų teikiamų viešųjų paslaugų kainą tokių viešųjų paslaugų vartotojams, t.y. atitinkamos savivaldybės gyventojams. Tokiu būdu visą su tuo susijusią naudą gautų būtent galutinis vartotojas – savivaldybės gyventojas.
Valdymo koordinavimo centro duomenis, 2022 metais didelių savivaldybės valdymo įmonių buvo 14 (SVI-metiniai-rezultatai-2022-m._VKC_nauja.pdf (governance.lt) ir jos veikia didžiausiuose Lietuvos miestuose.
Taigi, Įstatymo projektu siūlomas nustatyti apribojimas tiesiogiai paveiks visų didžiųjų miestų savivaldybės valdomų įmonių galimybes būti AEI bendrijų nariais ir efektyviausiu būdu sumažinti savivaldybių gyventojams tenkančius viešųjų paslaugų kaštus gyventojams.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto Nr. XIVP-2828 7 straipsniu keičiamo įstatymo 202 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Pelno nesiekiantis juridinis asmuo, siekiantis įgyti atsinaujinančių išteklių energijos bendrijos statusą ir jį įgijęs, turi atitikti šiuos reikalavimus: 1) jo dalyviais yra fiziniai asmenys ir (ar) vidutinės, mažos ir labai mažos įmonės, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, ir (ar) kiti pelno nesiekiantys juridiniai asmenys, ir (ar) savivaldybės, ir (ar) savivaldybės valdomos įmonės ir įstaigos; 2) ne mažiau kaip 51 procentas balsų dalyvių susirinkime priklauso šios dalies 1 punkte nurodytiems dalyviams, gyvenantiems ar veikiantiems apskrityje, kurioje planuojama statyti ar įrengti atsinaujinančių išteklių energijos bendrijos nuosavybės teise valdomą energijos gamybos įrenginį (įrenginius); 3) pelno nesiekiančio juridinio asmens steigimo dokumentuose nustatytas tikslas – vystyti vietos bendruomenes, tai yra teikti aplinkos, ekonominę arba socialinę visuomeninę naudą savo dalyviams ar tą naudą teikti vietose, kuriose ji vykdo veiklą, ir jos pagrindinis tikslas nėra pelno siekimas.“
|
|
12 |
|
|
Argumentai:
AIEĮ 202 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) bendrijos statusą pelno nesiekiantis juridinis asmuo įgyja leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ar leidimo gaminti elektros energiją išdavimo metu. Iki nurodytų veiksmų, t.y. leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus išdavimo, asmuo privalo atlikti visą eilę veiksmų: (i) įsteigti juridinį asmenį, kuris vėliau bus AEI bendrija; (ii) atlikti investicinį projektą; (iii) pateikti prašymą gauti išankstines prijungimo sąlygas; (iv) užsitikrinti žemės, reikiamos AEI elektrinei, valdymą AEI bendrijos vardu; (v) teikti prašymą rezervuoti tinklo galią; (vii) pasirašyti ketinimų protokolą, pateikiant prievolių įvykdymo užtikrinimą ir kt.
Didelės savivaldybių valdomos įmonės, šiuo metu dalyvaujančios AEI bendrijų steigimo procesuose, į kurių elektros suvartojamą yra atsižvelgta planuojant elektrinės galią, turi pagrįstą teisėtą lūkestį tikėtis, kad Įstatymo projektu priimtas reguliavimas nebus taikomas jau įsteigtų AEI bendrijų narių atžvilgiu, o nustatytas įsigaliojimo laikotarpis bus pakankamas asmenims įsivertinti ateityje būsimus taikyti ribojimus AEI bendrijų nariams.
Tuo tarpu nenumačius vėlesnio AIEĮ 202 straipsnio 2 dalies įsigaliojimo bei nenustačius, kad jo nuostatos taikomos tik naujų AEI bendrijų statuso įgijimui, būtų pažeistas lex restro non agit (įstatymas negalioja atgal) principas.
Taip pat pastebėtina, kad būtinybę nustatyti pereinamojo laikotarpio taisykles nurodė ir Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-06-08 išvadoje Įstatymo projektui (išvados 7 p.).
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto Nr. XIVP-2828 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „12 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 2, 7 ir 8
straipsnius ir šio straipsnio 2. Šio įstatymo 2 ir 8 straipsniai įsigalioja 2024 m. sausio 1 d., 7 straipsnis įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. 3. Šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstytos Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 201 straipsnio nuostatos taikomos asmenims, planuojantiems vykdyti veiklą Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 201 straipsnio 8 dalyje nustatytomis sąlygomis, elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų ketinimų protokolą (toliau – ketinimų protokolas) pasirašiusiems po šio įstatymo įsigaliojimo. 4. Po šio įstatymo 8 straipsnyje išdėstyto Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 204 straipsnio įsigaliojimo Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 201 straipsnio 2 dalyje nurodyti elektros energijos kiekio apskaitos principai nėra taikomi asmenims, išskyrus ne pelno siekiančius juridinius asmenis, siekiantiems tapti nebuitiniais gaminančiais vartotojais ar gaminančiais vartotojais, kurie nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdo vėjo elektrinę ar jos dalį. Šiems asmenims, po šio įstatymo 8 straipsnyje išdėstyto Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 204 straipsnio įsigaliojimo elektros energijos vartojimo vietoje įgijus gaminančio vartotojo statusą taikomos šio įstatymo 8 straipsnyje išdėstyto Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 204 straipsnio nuostatos. 5. Šio įstatymo 8 straipsnyje išdėstyto Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 204 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytas pirmasis apskaitos laikotarpis skaičiuojamas nuo šio straipsnio įsigaliojimo iki 2026 m. kovo 31 d. Apskaitos laikotarpis taikomas nepriklausomai nuo asmens ir elektros energijos tiekėjo sutarties dėl grynojo atsiskaitymo sudarymo datos. 6. Šio įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje išdėstyto Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 221 straipsnio 10 dalies 16 punktas taikomas organizuojant konkursus naudoti jūrinę teritoriją Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje nustatytose dalyse atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, kurie pradėti organizuoti (pradėtas asmenų, siekiančių dalyvauti konkurse, registracijos ir dokumentų teikimo etapas) po šio įstatymo įsigaliojimo dienos. 7. Šio įstatymo 11 straipsnio 2–5 dalyse išdėstyti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49 straipsnio 14–17 dalių nuostatų pakeitimai netaikomi tais atvejais, kai asmenys iki šio įstatymo įsigaliojimo gavo statybą leidžiantį dokumentą. 8. Asmenys, kuriems prijungimo sąlygos yra išduotos iki 2023 m. liepos 8 d. ir kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo nėra gavę leidimo gaminti elektros energiją, turi teisę vieną kartą leidimo plėtoti elektros energiją galiojimo laikotarpiu keisti veiklą į elektros energiją gaminančio vartotojo arba asmens, vykdančio veiklą Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 201 straipsnio 8 dalyje nurodytomis sąlygomis, išlaikydami turimą elektros tinklų rezervaciją. 9. Šio įstatymo 7 straipsnyje išdėstyti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 202 straipsnio 2 dalies nuostatų pakeitimai netaikomi tais atvejais, kai asmenys iki šios įstatymo nuostatos įsigaliojimo įgijo atsinaujinančių išteklių energijos bendrijos statusą.
|
Teikia
Seimo narys
Remigijus Žemaitaitis