LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS BENDRUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ PLĖTROS ĮSTATYMO PROJEKTO
2018-09-06 Nr. XIIIP-2402
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projektu yra siūloma nauju atskiru įstatymu reglamentuoti vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politikos formavimo ir įgyvendinimo principus, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų bendradarbiavimo su vietos bendruomeninėmis organizacijomis ir kitas vietos bendruomeninių organizacijų veiklos sąlygas, skatinančias jų plėtrą. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto nuostatos iš esmės atkartoja Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo nuostatas, pritaikant jas vietos bendruomeninėms organizacijoms, o kai kurios Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo nuostatos perkeliamos į projektą tiesiogiai, jų nekeičiant.
Teisėkūros įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte yra apibrėžtas teisėkūros tikslingumo principas, reiškiantis, kad teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis. To paties straipsnio 2 dalies 5 punkte įtvirtintas teisėkūros efektyvumo principas, reiškiantis, kad rengiant teisės akto projektą turi būti įvertinamos visos galimos teisinio reguliavimo alternatyvos ir pasirenkama geriausia iš jų.
Atsižvelgiant į aukščiau nurodytas Teisėkūros įstatymo nuostatas, bei įvertinus, kad nevyriausybinės organizacijos apibrėžimas apima vietos bendruomenines organizacijas, svarstytina, ar būtinos projekto nuostatos, iš esmės atkartojančios Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo nuostatas (pavyzdžiui, projekto 3, 6, 9 straipsniai, dauguma 5 straipsnio nuostatų), ar nepakaktų nuorodų į esamą teisinį reguliavimą.
2. Projekte vartojama sąvoka "vietos bendruomeninė organizacija" neatitinka Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme apibrėžtos "bendruomeninės organizacijos" sąvokos, nors apibrėžiama analogiškai. Esant apibrėžtai ir savo turiniu tapačiai sąvokai, siekiant teisinės sistemos aiškumo ir darnos, naujos sąvokos neturėtų būti kuriamos, arba turėtų būti aiškiai apibrėžti skirtumai nuo jau egzistuojančios ir apibrėžtos sąvokos.
3. Projekto 1 straipsnyje nurodomas įstatymo tikslas - stiprinti bendruomeninių organizacijų "narių sutelktumą ir tarpusavio pasitikėjimą". Pažymime, kad projektu reglamentuojami bendruomeninių organizacijų plėtros politikos, šių organizacijų veiklos, jos koordinavimo ir bendradarbiavimo su valstybės bei savivaldybių institucijomis pagrindai, o organizacijų narių būklė nėra reglamentuojama, todėl šio tikslo reikėtų atsisakyti, jo paminėjimas būtų pakankamas projekto 2 straipsnio 3 dalyje apibrėžiant bendruomeninių organizacijų plėtros politikos turinį.
4. Projekto 2 straipsnio 1 ir 2 dalyse apibrėžiamos sąvokos, kurios yra apibrėžtos ir vartojamos Vietos savivaldos įstatyme, todėl šių apibrėžimų kartoti nereikėtų. Be to, projekto 1 straipsnyje vietos bendruomeninė organizacija apibrėžiama netiksliai ir nepakankamai - nėra nurodyta juridinio asmens teisinė forma ar rūšis, nurodomi "steigėjai", kurių funkcijos pasibaigia po juridinio asmens įsteigimo jiems tampant dalyviais, nurodomi "nariai", kurie yra tik viena iš galimų juridinio asmens dalyvio, priklausomai nuo jo teisinės formos, rūšių.
5. Diskutuotinas projekto 2 straipsnio 4 dalyje apibrėžiamos savivaldybės vietos bendruomeninės organizacijos sąvokos tikslingumas. Ši sąvoka projekte vartojama vienintelį kartą 5 straipsno 4 dalyje, tačiau ir toje normoje pagal kontekstą turėtų būti nurodomos savivaldybėje veikiančios bendruomeninės organizacijos, o ne jų asociacija ar kitoks junginys. Jeigu būtų pagrįstas sąvokos tikslingumas ir ji tobulinant įstatymą būtų vartojama, pati sąvoka bei jos apibrėžimas tikslintini, kadangi nėra aiškus šios organizacijos statusas, t.y. ar ši organizacija yra tam tikra asociacija, jungianti toje savivaldybėje veikiančias vietos bendruomenines organizacijas, ar savarankiška vietos bendruomeninė organizacija.
6. Projekto 2 straipsnio 5 dalyje nurodomi tarybą sudarantys subjektai nesutampa su projekto 7 straipsnio 3 dalyje nurodytais subjektais.
7. Projekto 2 straipsnio 7 dalyje apibrėžiama sąvoka tikslintina:
7.1. sąvokoje vartojami žodžiai "nacionalinė" ir "vietos" yra nesuderinami ir negali abu apibūdinti tos pačios organizacijos, nes „nacionalinis“ yra visoje Lietuvos teritorijoje veikiančio subjekto požymis, o „vietos“ – tam tikroje vietoje (teritorijos dalyje) veikiančio subjekto. Nacionalinė organizacija vienija vietos bendruomenines organizacijas, tačiau logikos požiūriu pati negali būti „vietos“. Ši sąvoka galėtų būti konstruojama pavyzdžiui, kaip „Nacionalinė vietos bendruomenių asociacija“;
7.2. apibrėžime vietoje žodžių "organizacija, įsteigta ir veikianti pagal Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymą" pakanka įrašyti "asociacija";
7.3. kadangi projekto kontekste nacionalinė skėtinė bendruomeninių organizacijų asociacija yra tik viena, ją sudarančių bendruomeninių organizacijų veiklos teritorijų ar tikslų nurodymas nesukuria jokio teisinio turinio ir yra perteklinis. Apibrėžime turėtų būti nurodyta, kad tai yra asociacija, vienijanti bendruomenines organizacijas.
8. Projekto 5 straipsnio 1, 5 ir 6 dalyse, 7 straipsnio 4, 6, 7 ir 9 dalyse nebe pirmą kartą įstatymo tekste yra minimi Vyriausybės ir ministerijų pavadinimai. Atsižvelgiant į tai, šių institucijų pavadinimuose brauktini pertekliniai žodžiai „Lietuvos Respublikos“.
9. Diskutuotinos projekto 5 straipsnio 2 ir 5 dalių nuostatos, apibrėžiančios trijų ministerijų kompetenciją bendruomeninių organizacijų plėtros politikos formavimo ir įgyvendinimo srityje. Būtina aiškiai apibrėžti, kokiais atvejais ministerijų funkcijos joms pagal joms priskirtas valdymo sritis yra savarankiškos, o kokiais atvejais šios funkcijos yra bendros, t.y., šių funkcijų vykdymas turi būti suderintas tarp visų ministerijų. Pavyzdžiui, bendruomeninių organizacijų politikos formavimo koordinavimas, atsižvelgiant į funkcijos turinį, turėtų būti priskirtas vienai konkrečiai ministerijai ir, manytume, negalėtų būti įgyvendinamas kelių ministerijų atskirai ir savarankiškai.
10. Projekto 5 straipsnio 4 dalies turinys nėra aiškus, nes jei turima omenyje projekto 2 straipsnio 4 dalyje apibrėžta organizacija, tai bendrame projekto kontekste reglamentuojama ne jos, o ją sudarančių bendruomeninių organizacijų plėtra, o jei turimos omenyje bendruomeninės organizacijos, šią sąvoką ir reikėtų vartoti diskutuotinoje nuostatoje.
11. Projekto 7 straipsnio 1 dalis tikslintina - nereikėtų kartoti projekto 2 straipsnio 5 dalyje nustatytų tarybos apibrėžimo elementų bei 7 straipsnio 3 dalyje nurodytų tarybą sudarančių subjektų.
12. Projekto 7 straipsnio 2 dalyje neturi būti nurodomas tarybos požymis "patariamoji institucija", nes jis nurodytas projekto 2 straipsnio 5 dalyje pateikiamame tarybos apibrėžime.
13. Projekto 7 straipsnio 3 dalyje neaišku, iš kokių valstybės institucijų ir kokiais atrankos kriterijais vadovaujantis yra deleguojami asmenys į tarybą.
14. Projekto 7 straipsnio 4 dalyje pirmą kartą minint vidaus reikalų ministro pareigas, šios pareigos turi būti dėstomi su žodžiais „Lietuvos Respublikos“.
15. Projekto 7 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad Nacionalinės vietos bendruomeninių organizacijų tarybos nario kadencijos trukmė yra dveji metai. Šiuo atveju lieka neaišku, ar iš tikrųjų siūlomu teisiniu reguliavimu siekiama nustatyti, kad kiekvienas šios tarybos narys bus skiriamas „savo“ kadencijai, o pati taryba kadencijų neturės. Nenustačius vieningos tarybos kadencijos trukmės, gali kilti sunkumų dėl tarybos pirmininko ir pirmininko pavaduotojo skyrimo, jų įgaliojimų trukmės bei visos tarybos veiklos nuoseklumo ir tęstinumo. Atsižvelgiant į tai, kad daugeliu atvejų reglamentuojant kolegialių institucijų teisinį statusą, yra nustatoma visos kolegialios institucijos, o ne jos narių, kadencijos trukmė, projekte taip pat siūlytina nustatyti Nacionalinės vietos bendruomeninių organizacijų tarybos kadencijos trukmę. Analogiška pastaba taikytina ir projekto 8 straipsnio 1 dalyje reglamentuojamos savivaldybės vietos bendruomeninių organizacijų tarybos kadencijos nustatymui.
16. Projekto 7 straipsnio 4 dalyje nurodant teisę atšaukti savo deleguotus atstovus visų be išimties atstovus deleguojančių subjektų išvardinimas yra perteklinis.
17. Projekto 7 straipsnio 7 dalies 3 punkte siūlytina patikslinti vartojamą sąvoką „vietos bendruomeninių organizacijų būklė“ (pabraukta mūsų), kadangi nėra aišku, kokie būtent duomenys apie vietos bendruomenines organizacijas bus teikiami Nacionalinės vietos bendruomeninių organizacijų tarybos ataskaitoje .
18. Projekto 7 straipsnio 7 dalies 4 punkte vietoj žodžio „Nacionalinėje“ įrašytinas žodis „Nacionalinės“.
19. Projekto 7 straipsnio 9 dalyje nurodoma, kad Nacionalinės vietos bendruomeninių organizacijų tarybos darbą techniškai aptarnauja Vidaus reikalų ministerija. Pirma, turėtų būti patikslinta sąvoka „techniškai aptarnauja“, konkrečiai atskleidžiant kokiais būdais vykdomas „aptarnavimas“. Antra, kadangi toks techninis aptarnavimas bus nauja nurodytosios ministerijos funkcija, kuriai įgyvendinti gali prireikti papildomo valstybės biudžeto finansavimo (nors projekto aiškinamajame rašte ir nurodyta, kad projekto įgyvendinimui papildomų valstybės biudžeto lėšų neprireiks), ir atsižvelgiant į tai, kad projekto įsigaliojimo data numatyta 2019 m. sausio 1 d., o 2019 metų valstybės biudžeto projektas teisės aktų nustatyta tvarka jau pradėtas rengti, dėl projekto turi būti gauta Vyriausybės, kaip valstybės biudžeto planuotojos, nuomonė.
Analogiška pastaba taikytina ir projekto 8 straipsnio 3 dalies nuostatoms.
20. Projekto 8 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose išplėstinė seniūnaičių sueiga turėtų būti nurodoma vienaskaita, nes savivaldybėje veikia tik viena tokia institucija.
21. Projekto 8 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostata, numatanti siūlymus dėl "viešųjų paslaugų, už kurių teikimą yra atsakinga savivaldybė, teikimo perdavimo vietos bendruomeninėms ir kitoms nevyriausybinėms organizacijoms" eliminuotina iš projekto, nes negali sukurti jokių teisinių pasekmių. Pagal Vietos savivaldos įstatymo 5 straipsnio 3 dalį viešąsias paslaugas teikia savivaldybių įsteigti paslaugų teikėjai arba pagal sudarytas sutartis kiti viešai pasirenkami fiziniai ar juridiniai asmenys. Viešųjų paslaugų teikėjai parenkami ir sutartys su jais gali būti sudaromos tik įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka (Vietos savivaldos įstatymo 9 straipsnio 1 dalis). Pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 25 dalį savivaldybių institucijos yra perkančiosios organizacijos, taigi paslaugų pirkimą vykdyti ir sutartis su viešųjų paslaugų tiekėjais sudaryti gali tik Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka. Dėl šios priežasties siūlymai dėl galimo viešųjų paslaugų teikimo perdavimo konkretiems subjektams neturi prasmės.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]
P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. pranas.zukauskas@lrs.lt