PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
NEKILNOJAMOJO KULTŪROS PAVELDO APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-733 25, 30 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 301, 302, 303, 304, 305 STRAIPSNIAIS
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1757(3)
2022-06-21
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1 |
3 |
|
|
Argumentai: Paimant nuosavybę visuomenės poreikiams pagal Lietuvos Konstitucinio Teismo doktriną, EŽTT praktiką būtinos sąlygos: 1) įvertinti ar yra visuomenės poreikis ir nustačius, kad yra, reikia įvertinti, ar toks poreikis negali būti patenkintas kitu būdu (pavyzdžiui, pats savininkas sutinka sudaryti galimybę kultūros paminklo prieinamumui); 2) ar nuosavybės paėmimu bus išlaikoma pusiausvyra tarp viešojo intereso ir savininko nuosavybės teisių, įskaitant ir tai, ar nuosavybė iš tikrųjų bus naudojama visuomenės poreikiams), ir 3) teisingai atlyginti. Savininkui nuosavybės paėmimo procese turi būti užtikrinta teisė į teismą, įskaitant teisę ginčyti pirma nurodytų sąlygų buvimą. Pagal Konstitucinio Teismo doktriną tokiu atveju, kai norima pradėti naudoti privataus asmens nuosavybę visuomenės poreikiams dar iš esmės neišsprendus ginčo dėl atlyginimo už paimamą nuosavybę dydžio, teismo galima prašyti leisti nustatyti, jog nedelsiant nepatenkinus konkretaus visuomenės poreikio bus pakenkta gyvybiškai svarbiems ar kitiems reikšmingiems visuomenės interesams. Kitaip tariant, teismas, nagrinėjantis ginčą dėl nuosavybės paėmimo visuomenės poreikiams, nustatęs, kad nedelsiant nepatenkinus konkretaus visuomenės poreikio bus pakenkta gyvybiškai svarbiems ar kitiems reikšmingiems visuomenės interesams, gali leisti valstybei pradėti naudoti privataus asmens nuosavybę, t. y. dar iš esmės neišsprendus ginčo dėl atlyginimo už paimamą nuosavybę dydžio. Iš svarstomo Įstatymo projekto teksto matyti, kad siekiama leisti nuosavybę valstybei pradėti naudoti anksčiau nei pasiektas susitarimas dėl atlyginimo už paimamą nuosavybę ir kol ginčo teismas dar nėra išsprendęs. Tačiau Projektu nėra sudaroma galimybė savininkui laiku ginčyti paėmimo visuomenės poreikiams objektyvaus egzistavimo pagrindimą. Tik įsigaliojus Vyriausybės nutarimui dėl kultūros paminklo paėmimo visuomenės poreikiams, kultūros paminklo savininkas yra informuojamas. Taigi jis turėtų ginčyti vienu metu, ar yra visuomenės poreikis ir ar toks poreikis negali būti patenkintas kitu būdu (pavyzdžiui, pats savininkas sutinka sudaryti galimybę kultūros paminklo prieinamumui); 2) ar nuosavybės paėmimu bus išlaikoma pusiausvyra tarp viešojo intereso ir savininko nuosavybės teisių, įskaitant ir tai, ar nuosavybė iš tikrųjų bus naudojama visuomenės poreikiams), ir atlyginimo dydį. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Projekto 3 straipsniu siūlomas Įstatymo 301 straipsnio 1 dalies nuostatas kultūros paminklo paėmimo iniciatorius informuoja savininką ne vėliau kaip per 10 dienų nuo poveikio vertinimo pradžios (informaciniai raštai teisme apie proceso pradžią nenagrinėjami), o šio straipsnio 2 dalyje jau nustatoma, kad „paėmimo iniciatorius, atsižvelgęs į atlikto šio straipsnio 1 dalyje nurodyto poveikio vertinimo rezultatus, nusprendžia pradėti kultūros paminklo paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą“, siūlome papildyti 301 straipsnio 2 dalies pirmą sakinį nustatant, kad kultūros paminklo paėmimo iniciatorius apie priimtą sprendimą raštu praneša kultūros paminklo savininkui.
Pasiūlymas: Papildyti Įstatymo projekto 3 straipsniu pildomo įstatymo 301 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Jeigu paėmimo iniciatorius, atsižvelgęs į atlikto šio straipsnio 1 dalyje nurodyto poveikio vertinimo rezultatus, nusprendžia pradėti kultūros paminklo paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, jis apie priimtą sprendimą raštu praneša kultūros paminklo savininkui ir parengia Vyriausybės nutarimo dėl kultūros paminklo paėmimo visuomenės poreikiams projektą. Šis projektas derinamas ir teikiamas Vyriausybei jos darbo reglamente nustatyta tvarka. Kartu su Vyriausybės nutarimo dėl kultūros paminklo paėmimo visuomenės poreikiams projektu pateikiami ir atlikto poveikio vertinimo rezultatai. Jeigu paėmimo iniciatorius, atsižvelgęs į poveikio vertinimo rezultatus, nustato šio įstatymo 30 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytų sąlygų ir kriterijų neatitikčių arba nustato, kad kultūros paminklo paėmimo visuomenės poreikiams sąnaudos viršija naudą, kultūros paminklo paėmimo visuomenės poreikiams procedūros nepradedamos ir apie tai kultūros paminklo savininkas informuojamas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo atlikto poveikio vertinimo dienos.“ |
2 |
4 |
|
|
Argumentai: Įstatymo projekto 4 straipsnyje dėstomo Įstatymo 302 straipsnio 6 dalyje, be kita ko, nustatyta: “ Teismas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo visuomenės poreikiams paimamo kultūros paminklo savininko pateikto atsiliepimo dienos ar teismo nustatyto atsiliepimo pateikimo termino pabaigos, paėmimo iniciatoriaus prašymu įvertinęs kultūros paminklo paėmimo visuomenės poreikiams teisėtumą, priima nutartį dėl leidimo įregistruoti visuomenės poreikiams paimamą kultūros paminklą valstybės vardu. Priėmęs šią nutartį, teismas toliau nagrinėja ginčą iš esmės, jeigu jis yra kilęs. <...>“ Atsižvelgiant į tai, kad į teismą pagal Konstitucinio Teismo doktriną ir EŽTT praktiką gali kreiptis kultūros paminklo savininkas, todėl negalima kultūros paminklo paėmimo visuomenės poreikiams teisėtumą sieti tik su paėmimo iniciatoriaus prašymu leisti įregistruoti visuomenės poreikiams paimamą kultūros paminklą valstybės vardu. Be to, teismui nustačius, kad visuomenės poreikis yra, ir jo patenkinti kitu būdu neįmanoma, jam įvertinus, kad pusiausvyra tarp viešojo intereso ir savininko nuosavybės teisių nepažeista, jis gali nuspręsti, kad kultūros paminklo paėmimas yra teisėtas. Tačiau teismas, nagrinėjantis ginčą dėl nuosavybės paėmimo visuomenės poreikiams teisėtumą, ir nustatęs, kad kultūros paminklo paėmimas visuomenės poreikiams yra teisėtas, jis gali leisti valstybei pradėti naudoti privataus asmens nuosavybę dar neišsprendus ginčo (nepriėmus galutinio sprendimo byloje) tik tuomet, jeigu nustato, kad nedelsiant nepatenkinus konkretaus visuomenės poreikio bus pakenkta gyvybiškai svarbiems ar kitiems reikšmingiems visuomenės interesams. Atsižvelgiant į tai, siūlome 6 dalies pirmą sakinį
išdėstyti taip: „Teismas
ne vėliau kaip per 30 dienų nuo visuomenės poreikiams paimamo kultūros paminklo savininko ar kultūros paminklo paėmimo
iniciatoriaus pateikto atsiliepimo dienos ar teismo nustatyto atsiliepimo
pateikimo termino pabaigos, įvertina kultūros paminklo paėmimo visuomenės
poreikiams teisėtumą ir, nustatęs,
kad kultūros paminklo paėmimas visuomenės poreikiams yra teisėtas (kultūros
paminklo paėmimo visuomenės poreikiams išimtinis atvejis yra ir jo patenkinti
kitu būdu neįmanoma, pusiausvyra tarp viešojo intereso ir savininko nuosavybės teisių nepažeista),
iniciatoriaus
prašymu nustatęs,
kad nedelsiant nepatenkinus konkretaus visuomenės poreikio bus pakenkta
gyvybiškai svarbiems ar kitiems reikšmingiems visuomenės interesams, nustatęs,
kad savininkas apie kultūros paminklo paėmimo procedūras ir atlyginimo
už paimamą objektą pervedimo faktą yra tinkamai informuotas, gali leisti
valstybei pradėti naudoti kultūros paminklo savininko nuosavybę – priimti
Pasiūlymas: Papildyti Įstatymo projekto 4 straipsniu siūlomo įstatymo 302 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Teismas
ne vėliau kaip per 30 dienų nuo visuomenės poreikiams paimamo kultūros paminklo savininko ar kultūros paminklo paėmimo
iniciatoriaus pateikto atsiliepimo dienos ar teismo nustatyto atsiliepimo
pateikimo termino pabaigos, įvertina kultūros paminklo paėmimo visuomenės
poreikiams teisėtumą ir, nustatęs,
kad kultūros paminklo paėmimas visuomenės poreikiams yra teisėtas (kultūros
paminklo paėmimo visuomenės poreikiams išimtinis atvejis yra ir jo patenkinti
kitu būdu neįmanoma, pusiausvyra tarp viešojo intereso ir savininko nuosavybės teisių nepažeista),
iniciatoriaus
prašymu nustatęs,
kad nedelsiant nepatenkinus konkretaus visuomenės poreikio bus pakenkta
gyvybiškai svarbiems ar kitiems reikšmingiems visuomenės interesams, nustatęs,
kad savininkas apie kultūros paminklo paėmimo procedūras ir atlyginimo
už paimamą objektą pervedimo faktą yra tinkamai informuotas, gali leisti
valstybei pradėti naudoti kultūros paminklo savininko nuosavybę – priimti
|
Teikia
Seimo narys Jurgis Razma