LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

NACIONALINIO SAUGUMO IR GYNYBOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KARO POLICIJOS ĮSTATYMO NR. VIII-911 PAPILDYMO PENKTUOJU1 SKIRSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR.XIIP-2374

2014 m. gruodžio 15  d.

 

      1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Artūras Paulauskas, komiteto nariai: Arvydas Anušauskas, Gediminas Jakavonis, Rasa Juknevičienė, Algis Kašėta, Andrius Mazuronis, Juozas Olekas, Eduardas Šablinskas, Valdas Vasiliauskas, biuro vedėjas Vitalij Dmitrijev, patarėjai: Mantas Lapinskas, Paulius Bačiulis. Kviestiniai: Lietuvos kariuomenės vadas gen. maj. Vytautas Žukas, Lietuvos Kariuomenės Jungtinio štabo viršininkas brg. gen. Vilmantas Tamošaitis, Prezidentės vyr. patarėjas Valdemaras Sarapinas, Prezidentės patarėjai: Mindaugas Silkauskas, Indrė Pukanasytė, Laimis Gelažius, Viešojo saugumo tarnybos vadas Sergejus Madalovas, Policijos generalinis komisaras Linas Pernavas, Vadovybės apsaugos departamento direktorius Rymantas Mockevičius, Valstybės saugumo departamento direktorius Gediminas Grina, Viešojo saugumo tarnybos vadas Vainius Butinas, Valstybės saugumo departamento pareigūnė Jolita Milerienė, Lietuvos kariuomenės Teisės departamento direktorius plk. ltn. Teisutis Jasulionis, Krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento direktorė Judita Nagienė, Vidaus reikalų viceministras Artūras Norkevičius, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos departamento Visuomenės saugumo ir viešosios tvarkos užtikrinimo skyriaus vedėjas Darius Vasaris, Lietuvos kariuomenės vado patarėjas plk. Valdemaras Rupšys, Antrojo operatyvinių tarnybų departamento prie KAM pareigūnas Arūnas Šiukšta.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Galiojančioje keičiamo įstatymo redakcijoje 15 straipsnis yra Ketvirtajame skirsnyje, Penktasis skirsnis su 16–18 straipsniais yra netekę galios, o toliau išdėstytas Šeštasis skirsnis, prasidedantis 19 straipsniu. Projektu įstatymas pildomas Penktuoju1 skirsniu, kuris turėtų būti išdėstytas po netekusio galios Penktojo skirsnio 18 straipsnio. Siūlytina šio teikiamo naujo skirsnio straipsnius numeruoti ne 151–155 straipsniais (nes jų vieta, atrodytų, turėtų būti galiojančiame Ketvirtajame skirsnyje), o 181–185 straipsniais.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

2. Diskutuotina, ar įstatymo 152 straipsnio 1 dalies 1 punkto formuluotė „ar tiesiogiai gresiančio gyvybei ar sveikatai kėsinimosi“ tikrai turi skirtis nuo 153 straipsnio 2 dalies 1 punkto formuluotės „ar tiesiogiai gresiančio pavojingo gyvybei ar sveikatai nusikalstamo kėsinimosi“ (čia ir toliau – išskirta mūsų).

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

3. Įstatymo 152 straipsnio 2 dalies frazėje „išskyrus atvejus, kai jie priešinasi pavojingu gyvybei ar sveikatai būdu arba jei užpuola tokių asmenų grupė“ nėra aišku, ar žodžiai „jie“ ir „tokių asmenų“ taikytini tik nepilnamečiams, ar visoms iki tol paminėtoms asmenų grupėms.

Analogiška pastaba išsakytina ir įstatymo 153 straipsnio 4 daliai.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

4. Diskutuotina, ar įstatymo 152 straipsnio 2 dalies formuluotė „taip pat prieš asmenis, kai akivaizdu, kad jie neįgalūs ar nepilnamečiai, jei jų amžius žinomas karo policininkui arba išvaizda atitinka amžių, išskyrus atvejus, kai jie priešinasi pavojingu gyvybei ar sveikatai būdu“ tikrai turi skirtis nuo 153 straipsnio 4 dalies formuluotės „taip pat prieš asmenis, jei akivaizdu, kad jie neįgalūs, prieš nepilnamečius, jei jų amžius žinomas pareigūnui arba išvaizda atitinka amžių, išskyrus atvejus, kai jie priešinasi pavojingu žmogaus gyvybei ar sveikatai būdu“.

Pastebėtina, kad šios išvados 2–4 pastabos išsakytinos ir atitinkamoms galiojančio Policijos veiklos įstatymo, kurio pagrindu buvo sukurtas šis projektas, nuostatoms.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

5. Įstatymo 153 straipsnio 4 dalies žodis „pareigūnui“ keistinas žodžiais „karo policininkui“.

 

Pritarti

 

6..

Europos teisės departamento 2014-11-28

 

 

 

 

Nėra visiškai aišku, ar numatytas priimti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro įsakymas dėl kovos veiksmų taisyklių sudarymo tvarkos nustatymo būtų taikomas karo policininkams. Jei taip, tuomet keltinas klausimas, ar atsižvelgiant į tai, kad tokia tvarka nebus įtvirtinta įstatymo galią turinčiame teisės akte, neturėtų būti koreguojama Lietuvos Respublikos karo policijos įstatymo Nr. VIII-911 papildymo penktuoju1 skirsniu įstatymo projekto Nr. XIIP‑2374 151 straipsnio 2 dalis, kurioje siūloma numatyti, kad karo policininkai įstatymų numatytais atvejais ir tvarka gali panaudoti psichinę ar fizinę prievartą, šaunamąjį ginklą ir sprogstamąsias medžiagas (paryškinta mūsų).

Nepritarti

Atkreiptinas dėmesys, kad Kovinių ginklų naudojimo krašto apsaugos sistemoje statuto patvirtinimo įstatymo Nr. VIII-1621 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-2368 3 str. 2 d. numatyta, kad karo policininkai, vykdydami Lietuvos Respublikos karo policijos įstatyme ir kituose įstatymuose nustatytas funkcijas, prievartos priemones (kurios nelaikytinos karine jėga) naudoja Lietuvos Respublikos karo policijos įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka. Lietuvos Respublikos karo policijos įstatymo Nr. VIII-911 papildymo penktuoju1 skirsniu įstatymo projekte yra reglamentuojamas prievartos (fizinės ir psichinės) priemonių ir šaunamojo ginklo panaudojimas vykdant karo policijos funkcijas. Atsižvelgiant į tai, kad Statuto projekto 3 str. aiškiai numatytas jo taikymas, Statuto nuostatos, reglamentuojančios karinės jėgos  (tame tarpe ir kovos veiksmų taisyklių sudarymo) panaudojimą, karo policininkams būtų taikomos tik tais atvejais, kai karo policininkas kaip profesinės karo tarnybos karys vykdytų kitas, nei karo policininko funkcijas, kurių vykdymas būtų susijęs su karinės jėgos, o ne prievartos priemonių panaudojimu.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6.  Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

7. Komiteto sprendimas ir siūlymai:  pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas bei komiteto pasiūlymą:

Projektą papildyti 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2015 m. sausio 1 d.“

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Artūras Paulauskas.                                                                                                                                                  

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                        Artūras Paulauskas