LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO NR. IX-1565 20, 23 IR 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-1678

 

2022-06-01  Nr. 107-P-21

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, pirmininko pavaduotojas Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Romualdas Vaitkus.

Kviestieji asmenys: Energetikos ministerijos (EM) Energetikos konkurencingumo grupės patarėja Vida Dzermeikienė, EM Energijos efektyvumo politikos grupė vadovas Mindaugas Stonkus, Aplinkos ministerijos Statybos ir teritorijų planavimo politikos (STPP) grupės vadovas Dainius Čergelis, AM STPP grupės vyr. specialistė Vaiva Rumbutienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-16

1

(20)

1

(6)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.               Projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūloma keisti įstatymo 20 straipsnio 6 dalį ir nustatyti, kad daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų patikrinimų dėl jų atitikties teisės aktų reikalavimams tvarką ir formą nustato bei patikrinimus atlieka Taryba. Pagal galiojantį reguliavimą, toks patikrinimas turi būti atliekamas ne rečiau kaip kartą per ketverius metus. Pasiūlymo turinys kelia abejonių. Pažymėtina, jog priėmus siūlomą pakeitimą, įstatymo įgyvendinimas, ar neįgyvendinimas priklausys išimtinai tik nuo tam tikrų asmenų valios, t. y. Tarybai suteikiama teisė tiek organizuoti tikrinimus itin dažnai, tiek ir neorganizuoti tokių tikrinimų niekada. Toks reguliavimo pobūdis kelia abejonių dėl jo derėjimo su konstituciniu teisės aktų hierarchijos principu, nes įstatymo turinys turi būti aiškus iš įstatymo teksto, be to, įstatymo vykdymo privalomumas negali būti nulemiamas poįstatyminių teisės aktų turiniu. Kartu manytina, kad atsižvelgiant į tai, kad minėti tikrinimai yra tiesiogiai susiję su kitų asmenų teisėmis ir pareigomis, įstatyme turėtų išlikti bent minimalus tikrinimų reguliarumo reguliavimas, taip užtikrinant susijusių asmenų teises ir įstatymo vykdymui suteikiant privalomumo pobūdį.

Pritarti

Pasiūlymas:

Įvertinant Teisės departamento išvadą, siūlome atsisakyti šios dalies pakeitimo ir palikti galiojančią Įstatymo redakciją.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-16

1

(20)

2

(7)

 

2. Projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 20 straipsnio 7 dalyje vartojama sąvoka „daugiabučių namų valdytojai“, kuri kituose siūlomo keisti įstatymo straipsniuose nevartojama. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina vietoje nurodytos sąvokos vartoti kitą jos turinį atitinkančią sąvoką, vartojamą keičiamame įstatyme.

Pritarti

Pasiūlymas:

20 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip:

7. Daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų valdytojų veiklą, vykdant organizacines ir technines priemones daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų privalomiesiems reikalavimams užtikrinti kontroliuoja savivaldybių vykdomosios institucijos teisės aktų nustatyta tvarka.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-16

2

(23)

 

(2)

 

3. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 23 straipsnio 2 dalyje siūlytina nustatyti per kokį terminą nuo informacijos apie neefektyviai šilumą vartojančius daugiabučius namus gavimo daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtojas (eksploatuotojas) kartu su daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytoju privalo atlikti namų šildymo ir karšto vandens sistemų atitikties daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų privalomiesiems reikalavimams vertinimą.

Kartu svarstytina, ar, vadovaujantis teisinio aiškumo principu, nuostatoje neturėtų būti nustatyta, kad darbai, reikalingi atlikti tam, kad būtų užtikrinta atitiktis daugiabučio namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemų privalomiesiems reikalavimams, pradedami nedelsiant arba ne vėliau, kaip per du metus ne nuo šilumos tiekėjo pranešimo, o nuo to momento, kai atlikus vertinimą dėl namų šildymo ir karšto vandens sistemų atitikties daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų privalomiesiems reikalavimams, nustatoma neatitiktis reikalavimams.

Pritarti

Pasiūlymas:

Siūlome 23 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemos privalomieji reikalavimai apima technines galimybes vartotojams reguliuoti šilumos suvartojimą pastate. Namo pertvarkymas pagal privalomuosius reikalavimus turi būti remiamas Vyriausybės nustatyta tvarka. Šilumos tiekėjas ir (arba) daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų prižiūrėtojas (eksploatuotojas) pagal kompetenciją raštu informuoja daugiabučio namo savininkus, daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytoją bei Tarybą apie daugiabučius namus, kurių šildymo ir karšto vandens sistemos neatitinka daugiabučių namų šildymo ir karšto vandens sistemų privalomųjų reikalavimų. Pagal gautą informaciją šiems reikalavimams užtikrinti darbus pagal kompetenciją atlieka daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų prižiūrėtojas (eksploatuotojas), o kitų darbų atitikimą daugiabučio namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemų privalomiesiems reikalavimams užtikrinti organizuoja daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojas be daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų sprendimo, ne vėliau, kaip per keturis metus nuo pranešimo gavimo dienos. Darbų išlaidas apmoka daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkai pagal Civilinio kodekso 4.82 straipsnio 3 dalies nuostatas. Šių darbų išlaidoms kompensuoti gali būti teikiama valstybės parama pagal Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymą.“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-16

2

(23)

 

(2)

 

4. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 23 straipsnio 2 dalies trečiajame sakinyje prieš žodį „valdytojai“ įrašytini žodžiai „daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų“.

Pritarti

Žr. Komiteto siūlomą projektu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 2 dalies formuluotę prie 3 TD pastabos.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-16

2

(23)

 

(2)

 

5. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 23 straipsnio 2 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti: „Darbai, reikalingi atlikti tam, kad būtų užtikrinta atitiktis daugiabučio namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemų privalomiesiems reikalavimams, finansuojami Civilinio kodekso nustatyta tvarka ir gali būti remiami Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo nustatyta tvarka.“ Projekto nuostata tikslintina, nes neaišku, kokia Civiliniame kodekse nustatyta darbų finansavimo tvarka turima omenyje. Pastebėtina, kad Civilinis kodeksas reguliuoja rangos darbų finansavimą iš valstybės ar savivaldybių biudžeto (6.705 straipsni) bei faktoringą (6.903-6.912 straipsniai), tačiau abejotina, ar tai turima omenyje. Projektas tikslintinas aiškiai nurodant, kieno lėšomis atliekami analizuojamame straipsnyje nurodyti darbai. Šiame kontekste pastebėtina, kad pagal projektu siūlomą 23 straipsnio 3 dalį, daugiabučio namo savininkų sprendimas dėl darbų atlikimo nepriimamas. Jeigu turima omenyje, jog už atliktus darbus apmokama iš daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų privalomai sukauptų lėšų, skiriamų namui (statiniui) atnaujinti pagal privalomuosius statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimus, kaip tai nustatyta Civilinio kodekso 4.82 straipsnio 4 dalyje, tai projekte reikia ir pateikti nuorodą į šį Civilinio kodekso straipsnį, atitinkamai suderinus projekto ir nurodyto Civilinio kodekso straipsnio formuluotes.

Pritarti

Žr. Komiteto siūlomą projektu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 2 dalies formuluotę prie 3 TD pastabos.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-16

2

(23)

 

(3)

 

6. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti: „Nustačius, kad daugiabučio namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemos neatitinka daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemos privalomųjų reikalavimų daugiabučio namo butų ir patalpų savininkų sprendimo dėl darbų, reikalingų atlikti tam, kad būtų užtikrinta atitiktis daugiabučio namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemų privalomiesiems reikalavimams, priimti nereikia.“ Pastebėtina, kad kartu su analizuojamu projektu yra teikiamas Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo Nr. I-2455 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1679, tačiau nėra pakankamai aiškus šiais abiem projektais teikiamų siūlymų tarpusavio ryšys. Neaišku, ar analizuojamame projekto straipsnyje nustatyti privalomieji darbai būtų laikomi daugiabučio namo atnaujinimu (modernizavimu), kaip jis apibrėžtas Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatyme. Jeigu taip, tai šių privalomųjų darbų organizavimui ir atlikimui turėtų būti taikomos Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo nuostatos, įskaitant 5 straipsnio nuostatas dėl sprendimų dėl atnaujinimo projekto įgyvendinimo priėmimo ir vykdymo tvarkos bei 6 straipsnio nuostatas dėl kaupiamojo įnašo mėnesinės įmokos dydžių ir šių įnašų panaudojimo tvarkos.

Kartu atkreipiame dėmesį, kad nesant daugiabučio namo butų ir patalpų savininkų sprendimo dėl darbų, savininkai galimai apskritai liktų neinformuoti apie numatomus ar pradedamus darbus. Manytina, jog įstatymas turėtų aiškiai nustatyti asmenį, priimantį sprendimą organizuoti tam tikrus darbus, ir šio asmens pareigą tokį sprendimą pateikti savininkams. Be kita ko, tai svarbu ir dėl to, kad tik žinodami apie sprendimo organizuoti tam tikrus darbus egzistavimą, savininkai galėtų realizuoti savo teisę tokius sprendimus apskųsti. Šiame kontekste manytina, kad įstatymas turėtų numatyti ir aiškią tokių sprendimų apskundimo tvarką.

Pritarti

Pasiūlymas:

Siūlome projektu teikiamas 23 straipsnio 3 dalies nuostatas perkelti į šio straipsnio 2 dalį.

Žr. Komiteto siūlomą projektu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 2 dalies formuluotę prie 3 TD pastabos.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-16

2

(23)

 

(4)

 

7. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 23 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti: „4. Kai šilumos punkto savininkas yra šilumos tiekėjas, darbus, reikalingus užtikrinti, kad šilumos punktas atitiktų teisės aktuose nustatytus privalomuosius reikalavimus, už kurių atlikimą teisės aktų nustatyta tvarka nėra atsakingas daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų prižiūrėtojas (eksploatuotojas), atlieka šilumos tiekėjas Civilinio kodekso nustatyta tvarka ir šilumos punkto atnaujinimo (modernizavimo) kaina gali būti remiama Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo nustatyta tvarka.“ Projekto nuostatos tobulintinos. Neaišku, kokia konkrečiai darbų atlikimo „Civilinio kodekso nustatyta tvarka“ turima omenyje, kai darbus atlieka savininkas  (šiuo atveju – šilumos tiekėjas) jam nuosavybės teise priklausančiame daikte (šiuo atveju – šilumos punkte). Siūlytina arba pateikti nuorodą į konkrečias Civilinio kodekso normas, arba išbraukti formuluotę „Civilinio kodekso nustatyta tvarka“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Siūlome 23 straipsnio 4 dalį laikyti 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

3. Kai šilumos punkto savininkas yra šilumos tiekėjas, darbus daugiabučio namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemų privalomiesiems reikalavimams užtikrinti, už kurių atlikimą teisės aktų nustatyta tvarka nėra atsakingas daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemų prižiūrėtojas (eksploatuotojas), atlieka šilumos tiekėjas šio įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje nustatytomis sąlygomis. Darbų išlaidas apmoka butų ir kitų patalpų savininkai pagal Civilinio kodekso 4.82 straipsnio 3 dalies nuostatas. Šių darbų išlaidoms kompensuoti gali būti teikiama valstybės parama pagal Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymą.“

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-16

2

(23)

 

(5)

 

8. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 23 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, jog „Ginčus tarp pastato šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtojo (eksploatuotojo), šilumos tiekėjo, valdytojo dėl pastato šildymo ir (ar) karšto vandens sistemų atitikties daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemos privalomiesiems reikalavimams užtikrinimo sprendžia Taryba.“ Manytina, kad nuostata yra neišsami ir neaiški. Atkreipiame dėmesį, kad nuostatoje turėtų būti nustatyta: ar toks ginčų nagrinėjimas yra privalomas ikiteisminis ginčų nagrinėjimas, ar asmenys galėtų kreiptis tiesiai į teismą; kokia tvarka nagrinėjami ginčai (pavyzdžiui, pagal Tarybos patvirtintas energetikos įmonių ginčų nagrinėjimo taisykles, ar Vartotojų teisių apsaugos įstatymo nustatyta tvarka, ar kt.); kokia yra Tarybos priimto sprendimo apskundimo teismui tvarka; ar skundo pateikimas teismui stabdo Tarybos sprendimo vykdymą ir t.t. Atkreiptinas dėmesys, jog išsamaus ir aiškaus reguliavimo pavyzdžiu galėtų būti laikomas Energetikos įstatymo 34 straipsnis.

Pritarti

Pasiūlymas:

Siūlome 23 straipsnio 5 dalį laikyti 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:

4. Taryba ne teismo tvarka, pagal Tarybos patvirtintas ginčų nagrinėjimo taisykles, sprendžia ginčus, kilusius tarp pastato šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtojo (eksploatuotojo), šilumos tiekėjo, daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojo dėl pastato šildymo ir (ar) karšto vandens sistemų atitikties daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemos privalomiesiems reikalavimams užtikrinimo.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-16

2

(23)

 

(5)

 

9. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 23 straipsnio 5 dalyje prieš žodį „valdytojo“ įrašytini žodžiai „daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų“.

Pritarti

Redakcinio pobūdžio pastaba.

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-16

4

1

 

10. Projekto 4 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė“ išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti

Redakcinio pobūdžio pastaba.

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-16

 

 

*

11. Atsižvelgiant į įstatymuose nustatytą Vyriausybės kompetenciją reguliuojant energetikos sektorių, manytina, kad dėl įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

Nepritarti

Projekto pateikimo metu siūlymui kreiptis į LRV dėl išvados pateikimo nepritarta.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Pritarti įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Komitetui jį patobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas ir Komiteto pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                            (Parašas)                             Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėja Aistrida Latvėnė