LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISMŲ ĮSTATYMO NR. I-480 371 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4061

 

2021-05-19  Nr. 102-P-14

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto nariai: Aušrinė Armonaitė, Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Navickas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis, Agnė Širinskienė.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Teisėjų tarybos pirmininkė S. Rudėnaitė, Teisėjų tarybos pirmininko pavaduotoja E. Tamošiūnienė, Nacionalinės teismų administracijos atstovai: direktoriaus pavaduotojas A. Jatkevičius, Teisės ir administravimo departamento direktorė J. Vasilionkienė, Teisinio reguliavimo ir atstovavimo skyriaus teisininkė J. Dudoravičiūtė, Generalinės prokuratūros Baudžiamojo persekiojimo departamento prokuroras M. Taškūnas, Policijos departamento atstovas K. Stelmokas, Susisiekimo ministerijos atstovai: Susiekimo ministro patarėjas D. Stravinskas, Ateities susisiekimo politikos grupės vyriausioji patarėja K. Semėnė; Teisingumo ministerijos atstovai: Teisinių institucijų grupės vyresnieji patarėjai J. Urbaitė ir Artūras Remeikis, Baudžiamosios justicijos grupės patarėja S. Gendvilaitė, Teisminės justicijos ir civilinės teisės grupės patarėja E. Konopliova-Budrikienė, Teisminės justicijos ir civilinės teisės grupės vyresnysis patarėjas T. Mickevičius, Mokestinių ginčų komisijos prie LRV pirmininkas E. Raistenskis, Administracinių ginčų komisijos pirmininko pavaduotoja E. Bilevičiūtė; Konstitucinio Teismo kancleris V. Lubauskas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-11-04

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabas:

1.    Projektu siūlomuose įstatymo pakeitimuose daug kartų vartojamas „Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinė sistemos“ pavadinimas. Atsižvelgiant į teisės aktų glaustumo reikalavimą, bei į tai, jog projekto aiškinamajam rašte bei galiojančiuose Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos nuostatose yra įvestas šios sistemos pavadinimo trumpinys: „E. pristatymo sistema“, siūlytina įstatymo projekto pradžioje įvesti šią santrumpą ir toliau ją vartoti kituose įstatymo projekto straipsniuose.

 

Nepritarti

Projektą siūloma atmesti.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-11-04

1

2

1

1,4

 

2.    Projekto 1 straipsniu siūlomoje keisti įstatymo 371 straipsnio 1 dalyje dalis nuostatos, reguliuojančios atvejį, kai elektroninio pristatymo dėžutė yra neaktyvi, yra išdėstyta skliaustuose. Pažymime, jog pagal teisės technikos taisykles, savarankiškos teisės normos ir jų dalys teisės aktuose negali ir neturi būti dėstomos skliaustuose, todėl atsisakytina teisinio reguliavimo dėstymo skliaustuose.

Analogiška pastaba dėl netinkamo teisės normų dėstymo skliaustuose teiktina ir dėl projekto 2 straipsniu siūlomų keisti įstatymo 371 straipsnio 1 bei 4 dalių.

 

Nepritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-11-04

1

 

 

7

8

 

3.    Atkreiptinas dėmesys, jog projekto 1 ir 2 straipsniais siūlomoje keisti įstatymo 371 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti dvi savarankiškas teisės normas, reguliuojančias du skirtingus atvejus, susijusius su teismų vykdomomis viešojo administravimo funkcijomis, nesusijusiomis su teisingumo vykdymu, todėl vadovaujantis teisės aiškumo principu ir teisės technikos taisyklėmis, nuostatos dalis, prasidedanti žodžiais „Asmenų prašymai“ turi būti išdėstyta atskira straipsnio dalimi

Nepritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-11-04

 

 

 

4.  Svarstytina, ar teismams atliekant įstatymų jiems priskirtas viešojo administravimo funkcijas ir siunčiant dokumentus per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinę sistemą, neaktyvios elektroninio pristatymo dėžutės atveju pašto siuntos neturėtų būti siunčiamos kaip registruotosios. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 371 straipsnio 1 dalyje bei 2 straipsniu keičiamo įstatymo 371 straipsnio 1 dalyje,  po žodžių „įteikiamas kaip“ įrašyti žodį „registruotoji“.

 

Nepritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisėjų taryba

2020-04-01

2

4

5

 

Teisėjų taryba, išnagrinėjusi pateiktus derinti Lietuvos Respublikos teismų įstatymo Nr. I-480 371 straipsnio pakeitimo įstatymo (toliau – Teismų įstatymo pakeitimo įstatymas), <...> (toliau kartu – Įstatymų projektai), pagal kompetenciją teikia pastabas dėl siūlomų teisinio reguliavimo priemonių ir jų taikymo pasekmių.

              Teisėjų tarybos vertinimu, atlikta Įstatymų projektų nuostatų analizė sudaro pagrindą daryti išvadą, kad Įstatymų projektų paketo nuostatomis iš esmės daugeliu aspektų atsižvelgta į Nacionalinės teismų administracijos (toliau – Administracija) poziciją, išreikštą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos 2019 m. sausio 17 d. organizuotame suinteresuotų institucijų pasitarime, kuriame siekta suderinti esmines Įstatymų projektų nuostatas, taip pat išdėstytą Administracijos 2019 m. kovo 8 d. rašte Nr. 4R-354-(1.25) „Dėl teisės aktų projektų, susijusių su E. pristatymo sistema“ (toliau – Administracijos 2019 m. kovo 8 d. raštas) Susisiekimo ministerijai ir ankstesniuose Administracijos raštuose.

Tačiau atkreiptinas dėmesys į Įstatymų projektuose likusias dviprasmiškas ir neaiškias formuluotes, nustatančias, kaip procesiniai dokumentai (1) gali būti pateikiami teismui ir (2) įteikiami proceso dalyviams, kuriems teisės aktai ar su teismų informacinės sistemos valdytoju sudarytos sutartys nenustato pareigos gauti procesinius dokumentus teisingumo ministro nustatyta tvarka, t. y. per Lietuvos teismų informacinės sistemos (toliau – LITEKO) Viešųjų elektroninių paslaugų (toliau – VEP) posistemį.

Pažymėtina, kad šiuo metu (turėtų išlikti ir ateityje) tinkamiausia priemonė, padedanti teismams tinkamai įgyvendinti konstitucinę priedermę – vykdyti teisingumą, yra speciali teismo proceso įgyvendinimui sukurta ir sėkmingai naudojama priemonė – LITEKO VEP posistemis. LITEKO VEP posistemis laikytinas pagrindiniu būdu, kuriuo turėtų būti siunčiami procesiniai dokumentai teismui ir teismo įteikiami proceso dalyviams elektroninių ryšių priemonėmis (šios pozicijos Teisėjų taryba ir Administracija nuosekliai laikosi teiktose nuomonėse, pvz., Teisėjų tarybos 2018 m. lapkričio 21 d. rašte Nr. 36P-140-(7.1.9) „Dėl Vilniaus miesto apylinkės teismo pirmininko veiksmų“, taip pat Administracijos 2018 m. rugpjūčio 10 d. rašte Nr. 4R-1217-(6.6) „Dėl teisės aktų projektų, susijusių su E. pristatymo sistema“ Susisiekimo ministerijai, 2018 m. rugsėjo 24 d. rašte Nr. 4R-1435-(1.13) „Dėl Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.49 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto derinimo“ Lietuvos Respublikos ūkio ministerijai, Administracijos 2018 m. lapkričio 28 d. rašte Nr. 4R-1782-(6.6) „Dėl teisės aktų projektų, susijusių su E. pristatymo sistema“ Susisiekimo ministerijai, Administracijos 2019 m. kovo 8 d. rašte Susisiekimo ministerijai, Administracijos 2019 m. spalio 10 d. rašte Nr. 4R-1544-(6.6) „Dėl teisės aktų projektų, susijusių su E. pristatymo sistema“ Susisiekimo ministerijai ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei).

Lietuvos Respublikos informacinių išteklių valdymo įstatymo 10 straipsnyje įtvirtinti principai reikalauja, kad institucijos, kurdamos ir tvarkydamos valstybės informacinius išteklius, turi užtikrinti patogų teikiamų elektroninių paslaugų naudojimą fiziniams ir juridiniams asmenims, taip pat sprendimas dėl informacinių išteklių atitinkamo valdymo modelio parinkimo turi būti įvertintas atitinkamo sprendinio funkcionalumo (pvz., kad vienoje vietoje būtų galima matyti/valdyti bylos informaciją), saugumo, patikimumo, pagrįstumo, naudingumo kriterijų kontekste.   

Pirma, pažymėtina, kad galimybė pateikti teismui jau parengtus procesinius dokumentus ir gauti procesinius dokumentus iš teismo (t. y. įgyvendinti Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos (toliau – E. pristatymo sistema) vienintelę funkciją) tėra viena iš LITEKO VEP posistemio naudotojams teikiamų paslaugų. Plačiai naudojama kaip palengvinanti teisingumo prieinamumą priemonė LITEKO VEP posistemyje yra numatyta galimybė asmeniui formuoti teismo proceso dokumentus tiesiogiai iš savo paskyros LITEKO VEP posistemyje (angl. on-line) pagal parengtas dokumentų formas (tai sudaro sąlygas asmeniui ir valstybei taupyti laiško išteklius, teisinių paslaugų gavimo/teikimo išlaidas ir kt.). Taip pat LITEKO VEP posistemyje įgyvendinta galimybė proceso dalyviui susipažinti su bylos eiga, jos medžiaga ir rezultatais, klausyti teismo posėdžių garso įrašų (tai yra itin aktualu siekiant efektyvaus asmens teisių teisingumo vykdymo procese įgyvendinimo). Be to, asmuo, naudodamasis LITEKO VEP posistemio teikiamomis paslaugomis, gali valdyti žyminio mokesčio, priteistų bylinėjimosi išlaidų informaciją, mokėti teismo paskirtas baudas ir kt.

Antra, priėmus siūlomą teisinį reguliavimą, nebūtų užtikrintas efektyvus ir racionalus (valstybės biudžeto lėšų taupymo aspektu) jau sukurtos ir sėkmingai veikiančios valstybės informacinės sistemos, kuriai sukurti buvo skirtos struktūrinių fondų ir valstybės biudžeto lėšos, – LITEKO VEP posistemio – panaudojimas.

Trečia, aiškinamajame rašte nurodytas vienas iš siūlomų pakeitimų įtvirtinant prioritetinį ir (ar) privalomą dokumentų siuntimą naudojantis E. pristatymo sistema siekių – užtikrinti, kad dokumentai būtų siunčiami saugia ir patikima valstybės informacine sistema – LITEKO (įskaitant LITEKO VEP posistemį) yra užtikrintas. Pažymėtina, kad LITEKO yra užtikrinami aukštesni (nei E. pristatymo sistemoje) elektroninės informacijos saugos ir kibernetinio saugumo reikalavimai, t. y. tvarkoma elektroninė informacija yra ypatingos svarbos ir LITEKO priskiriama pirmai informacinių sistemų kategorijai. Tuo tarpu E. siuntų pristatymo sistemoje tvarkoma elektroninė informacija yra priskiriama vidutinės svarbos informacijos kategorijai, o E. siuntų pristatymo sistema yra priskiriama trečiajai kategorijai (Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2017 m. sausio 9 d. įsakymu Nr. 3-9 patvirtintų Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos duomenų saugos nuostatų 13 punktas).

Taigi neišnaudoti visų LITEKO VEP posistemio funkcionalumų ar juos dubliuoti su E. pristatymo sistema būtų akivaizdžiai neracionalu ir nepagrįsta.

Administracija 2019 m. sausio 17 d. suinteresuotų institucijų pasitarime šią savo poziciją patvirtino, patikslindama, kad, priėmus Įstatymų projektus, asmenims, kuriems teisės aktuose ar su teismų informacinės sistemos valdytoju sudarytoje sutartyje nustatyta pareiga gauti procesinius dokumentus Įstatymų projektuose įvardytomis „kitomis“ elektroninių ryšių priemonėmis (t. y. teisingumo ministro nustatyta tvarka, naudojantis VEP posistemiu), taip pat tiems asmenims, kurie VEP posistemio naudotojais tapo iki Įstatymų projektų įsigaliojimo, procesiniai dokumentai ir toliau turėtų būti įteikiami (taip pat ir asmenų pateikiami teismui) per VEP posistemį. Tuo tarpu asmenims, kurie iki Įstatymų projektų įsigaliojimo nesinaudojo VEP posistemiu ir kuriems teisės aktai nenustato pareigos procesinius dokumentus teikti/gauti per VEP posistemį, kaip tai nurodyta ir Įstatymų projektų aiškinamajame rašte, Įstatymų projektų nuostatomis turėtų būti apibrėžta galimybė kreiptis į teismą (ar teismui į asmenį) per VEP posistemį arba per E. pristatymo sistemą, kitais Įstatymų projektuose numatytais būdais. Šie aspektai Įstatymų projektuose turi būti tikslinami, nes į juos nėra atsižvelgta visa apimtimi, nors 2019 m. sausio 17 d. suinteresuotų institucijų pasitarimo metu išsakytiems pastebėjimams buvo pritarta. 

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad aiškinamajame rašte dėl Įstatymų projektų, kuriuose reglamentuojamas teismo procesas, pažymima, kad „<...> paliekama galimybė teismui spręsti, kokiu būdu būtų tinkamiausia informuoti asmenį, taip pat atsižvelgiant į asmens pateiktą pageidavimą dėl informacijos gavimo būdo (pagrįstai, skirtingai nei Viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 8, 14, 18, 20, 27, 30, 31, 34, 35 ir 364 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte, nėra įteisinamas prioritetinis E. pristatymo sistemos naudojimas)“. Tačiau Įstatymų projektų nuostatos šią poziciją atspindi netiksliai ir sudaro prielaidą Įstatymų projektų nuostatas interpretuoti nevienareikšmiškai, todėl tikslintinos.

Siekiant teisinio aiškumo, vientisumo, tikslumo, nuoseklumo tiek LITEKO VEP posistemio vartotojams, tiek teismui, nustatant aiškų ir nedviprasmišką eiliškumą, kuriuo kanalu procesinis dokumentas turėtų būti (į)teikiamas, vertinant būtent iš asmens perspektyvos, ir siekiant įtvirtinti, kad prioritetinė priemonė procesiniams dokumentams (į)teikti išliktų VEP posistemis (taip pat teisingumo ministro nustatytos kitos priemonės, t. y. Administracinių nusižengimų registras, Informacinė prokuratūros sistema), Įstatymų projektų nuostatos turėtų būti patikslintos, pvz., taip:

1. Teismų įstatymo pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje vietoj formuluotės „<...> per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinę sistemą (elektroninio pristatymo paslaugos fiziniams asmenims, kai jie elektronines siuntas per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinę sistemą siunčia teismams, teikiamos neatlygintinai) arba teisingumo ministro nustatyta tvarka naudodami kitas elektroninių ryšių priemones“ reikėtų dėstyti taip: „per teismų informacinę sistemą ar naudodami kitas elektroninių ryšių priemones teisingumo ministro nustatyta tvarka arba per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinę sistemą“.

2. Teismų įstatymo pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 5 dalį reikėtų dėstyti taip: „Įstatymų nustatytais atvejais teismai praneša proceso dalyviams apie procesinius veiksmus ar procesinius sprendimus teisingumo ministro nustatyta tvarka per teismų informacinę sistemą ar naudodami kitas elektroninių ryšių priemones teisingumo ministro nustatyta tvarkakai teisės aktuose ar su teismų informacinės sistemos valdytoju sudarytoje sutartyje nustatyta pareiga gauti procesinius dokumentus šiomis elektroninių ryšių priemonėmis. Kitiems proceso dalyviams teismas procesinius dokumentus įteikia per teismų informacinę sistemą ar naudodamas kitas elektroninių ryšių priemones teisingumo ministro nustatyta tvarka arba per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinę sistemą, atsižvelgdamas į tai, kurį pageidaujamą procesinių dokumentų gavimo būdą proceso dalyvis yra nurodęs, jeigu jis yra nurodęs reikalingus kontaktinius duomenis.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, atitinkamai tikslintinos kitos Įstatymų projektų nuostatos.

Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodoma, kad, siekiant patogaus minėtų sistemų naudojimo, gali reikėti techninių pakeitimų, kuriuos kartu su E. pristatymo sistemos tvarkytoju bus galima suderinti ir atlikti iki Įstatymų projektų įsigaliojimo. E. pristatymo sistemos nuostatus, kuriuose reglamentuoti sistemos funkcionalumai, integracinės sąsajos, veiklos modelis, jos finansavimo ir kiti klausimai, siūloma pavesti tvirtinti Vyriausybei. Šiuo aspektu svarbu įvertinti finansinius kaštus, kuriems padengti turi būti skiriamos papildomos lėšos.

Atsižvelgiant į tai, jog šiuo metu jau yra sukurtas ir sėkmingai veikia LITEKO VEP posistemis, siekiant tinkamo Įstatymų projektų įgyvendinimo, būtinas LITEKO sąsajos sukūrimas su E. pristatymo sistema (tai paminėta ir Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.49 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-2833 (kuris taip pat susijęs su E. pristatymo sistemos vystymu valstybės mastu) aiškinamajame rašte). Tokiu atveju darbų atlikimo kaštai turėtų būti vertinami papildomai. Teisėjų taryba pažymi, kad LITEKO ir E. pristatymo sistemos integracijų įgyvendinimui būtinas tinkamas finansavimas. 

 

Pritarti

Atsižvelgiant į Teisėjų tarybos pastabas projektą siūloma atmesti.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinė teismų administracija

2020-04-03

 

 

 

Pastabas dėl Įstatymų projektų nuostatomis siūlomų teisinio reguliavimo priemonių ir jų įgyvendinimo pasekmių pagal kompetenciją pateikė Teisėjų taryba 2020 m. balandžio 1 d. raštu Nr. 36P-60-(7.1.10) „Dėl Įstatymų projektų Nr. XIIIP-4059-4077“ (toliau - Raštas). Administracija, kuri yra teismus ir teismų savivaldos institucijas (kartu ir Teisėjų tarybą) aptarnaujanti įstaiga (Lietuvos Respublikos  nacionalinės teismų administracijos įstatymo 1 straipsnio dalis, 2 straipsnis), šiuo raštu Jus  informuoja, kad pritaria Teisėjų tarybos rašte pateiktoms pastaboms bei pasiūlymams ir papildomų pastabų pagal kompetenciją neturi.

Pritarti

 Atsižvelgiant į Teisėjų tarybos pastabas projektą siūloma atmesti.

2.

Susisiekimo ministerija

2020-05-26

 

 

 

Šiuo metu Seime svarstomas Vyriausybės Seimui pateiktas įstatymų projektų paketas (XIIIP-4059-XIIIP-4077), kurio tikslas – įteisinti vieną elektroninį langelį valstybės mastu ir padidinti viešojo sektoriaus efektyvumą modernizuojant ir skaitmeninant procesus.

Informuojame, kad į Susisiekimo ministeriją kreipėsi asmuo, pranešdamas apie susidariusią probleminę situaciją pateikiant dokumentus naudojantis Nacionaline elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacine sistema. Asmuo pateikė dokumentus Lietuvos administracinių ginčų komisijai, naudodamasis Nacionaline elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą informacine sistema, tačiau dokumentai nebuvo priimti, argumentuojant tuo, kad Nacionalinė elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą informacine sistema, nors ir užtikrina dokumentų pateikimą elektroniniu būdu, tačiau tai savaime nereiškia, kad skundas pasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu.

Pažymime, kad prisijungti prie Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos paslaugų gavėjas gali šiais būdais: naudodamasis elektronine bankininkyste, asmens tapatybės kortele, valstybės tarnautojo pažymėjimu, UAB Skaitmeninio sertifikavimo centro išduotu sertifikatu, valstybės įmonės Registrų centro Sertifikatų centro išduotu elektroniniu parašu, sertifikatais telekomunikacijų paslaugų teikėjų SIM kortelėse. Susisiekimo ministerijos nuomone, šie prisijungimo prie Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos būdai užtikrina, kad asmens tapatybė buvo nustatyta prisijungimo prie Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos metu. Atsižvelgiant į tai, manome, kad netikslinga reikalauti iš asmens elektroninę siuntą, suformuotą Nacionalinėje elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinėje sistemoje, dar pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, kai asmuo jau buvo  identifikuotas jungdamasis prie Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos.

Vadovaujantis Administracinių bylų teisenos įstatymo 24 straipsnio 4 dalimi, kai skundas (prašymas, pareiškimas) administraciniam teismui paduodamas elektroninių ryšių priemonėmis, asmens tapatybė patvirtinama Teismų įstatyme nustatytais būdais. Teismų įstatyme nustatyti būdai iš esmės yra analogiški, tiems, kurie naudojami prisijungiant prie Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos. Pagal Teismų įstatymo  371 straipsnio 4 dalį proceso dalyviai turi teisę visus procesinius dokumentus ir su teismo procesu susijusią informaciją teismams teikti elektroninės formos, teisingumo ministro nustatyta tvarka naudodami elektroninių ryšių priemones. Asmenys, teikiantys procesinius dokumentus elektroninių ryšių priemonėmis, turi juos pasirašyti saugiu elektroniniu parašu arba savo asmens tapatybę patvirtinti kitais būdais (per elektroninės bankininkystės sistemas ir pan.), arba užsiregistruoti teismų informacinėje sistemoje.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlome:

1.            Pakeisti Ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo 7 straipsnio 1 dalį (Seime svarstomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-4062) ir ją išdėstyti taip:

„1. Administracinių ginčų komisijai duodamas skundas (prašymas) turi atitikti Administracinių bylų teisenos įstatymo 24 straipsnyje (išskyrus 24 straipsnio 2 dalies 9 punktą) nustatytus formos ir turinio reikalavimus. Skundas (prašymas) administracinių ginčų komisijai gali būti paduodamas raštu tiesiogiai per E. pristatymo sistemą, kitomis siunčiamas paštu arba elektroninių ryšių priemonėmis, paštu, tiesiogiai. Paduodant skundą (prašymą) Kai skundas, paduodamas elektroninių ryšių priemonėmis, asmens tapatybė patvirtinama pasirašant saugiu jis turi būti pasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu, išskyrus atvejus, kai jis paduodamas per E. pristatymo sistemą.

2.        Pakeisti Administracinių bylų teisenos įstatymo 24 straipsnio 4 dalį (Seime svarstomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-4059)  ir ją išdėstyti taip:

„4. Kai skundas (prašymas, pareiškimas) administraciniam teismui paduodamas per E. pristatymo sistemą arba kitomis elektroninių ryšių priemonėmis, asmens tapatybė patvirtinama Lietuvos Respublikos  Teismų  teismų įstatyme nustatytais būdais. Paduodant skundą (prašymą, pareiškimą) administracinių ginčų komisijai elektroninių ryšių priemonėmis, asmens tapatybė patvirtinama pasirašant saugiu kvalifikuotu elektroniniu parašu, išskyrus atvejus kai skundas paduodamas per E. pristatymo sistemą.“

 

Nepritarti

Projektą siūloma atmesti.

3.

Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija

2020-03-12

 

 

 

Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija (toliau – Inspekcija), įvertinusi pateiktus derinti <...> Lietuvos Respublikos teismų įstatymo Nr. I-480 371 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, <...> pastabų ir pasiūlymų pagal kompetenciją neturi.

 

Atsižvelgti

 

4.

Specialiųjų tyrimų tarnyba

2020-06-26

 

 

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdami į Jūsų 2020 m. birželio 5 d. prašymą, atlikome Administracinių bylų teisenos įstatymo Nr. VIII-1029 23, 24, 25, 33, 52, 67, 70, 72, 74, 75, 76, 95, 99, 109, 112, 123, 124, 126, 1312,  1314 , 1315 , 1316, 133, 134, 135, 139, 141, 150, 158, 160 ir 161 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4059[1] ir su juo susijusių projektų Nr. XIIIP-4060-XIIIP-4077 (toliau – Įstatymų projektai) bei Seimo narės G. Burokienės pasiūlymo projektui Nr. XIIIP-4065(2)[2] (toliau – Pasiūlymas) antikorupcinį vertinimą.

1.         Dėl Įstatymų projektų

Atliekant antikorupcinį vertinimą, nustatyta, kad Įstatymų projektais siekiama sistemiškai ir nuosekliai valstybės mastu įteisinti saugią ir patikimą valstybės informacinę sistemą[3], kurios naudojimas efektyvintų teikiamų viešųjų, administracinių ir kitų paslaugų gavimą ir viešojo administravimo subjektų veiklą.

Atlikę antikorupcinį vertinimą, teigiamai vertiname tikslą – reglamentuoti pareigą viešojo administravimo subjektams rengti ir keistis tarpusavyje parengtais elektroniniais, o ne popieriniais dokumentais, racionaliai naudojant tiek žmogiškuosius, tiek finansinius išteklius, tačiau visiškai objektyviai įvertinti šių Įstatymų projektų įtaką visuomeniniams santykiams antikorupciniu požiūriu nėra galimybės, kadangi dalis Įstatymų projektuose siūlomų nuostatų bus detalizuojama įstatymo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose (pagal Įstatymų projektų aiškinamąjį raštą[4] įstatymų įgyvendinamieji teisės aktai bus keičiami priėmus Įstatymų projektus)

Įstatymų projektams pastabų ir pasiūlymų pagal kompetenciją neturime.

Nepritarti

Projektą siūloma atmesti.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo savivaldybių komitetas

2019-11-27

 

 

 

*

Pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-4061 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal Teisės departamento pastabas.

Nepritarti

Projektą siūloma atmesti.

2.

Ekonomikos komitetas

2020-04-29

 

 

 

 

*

Pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-4061 ir siūlyti pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui koreguoti jį pagal Seimo Teisės departamento, Teisėjų tarybos, Nacionalinės teismų administracijos pasiūlymus, kuriems pritarė Komitetas.

 

Nepritarti

Projektą siūloma atmesti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: įstatymo projektą atmesti, atsižvelgiant į Teisėjų tarybos, Seimo kanceliarijos Teisės departamento nuomonę, komiteto klausymuose ir pasitarimuose išsakytus argumentus:

1. Priėmus Viešojo administravimo įstatymo pakeitimo įstatymą Nr. XIII-3329, Viešojo administravimo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje suformuluota išimtis, nustatanti, kada nebūtina naudotis e.pristatymo sistema. Pagal šią išimtį Teismų įstatymo pakeitimai nebėra būtini.

2. Šiuo metu tinkamai įgyvendinti konstitucinę priedermę – vykdyti teisingumą, yra speciali teismo proceso įgyvendinimui sukurta ir sėkmingai naudojama priemonė – LITEKO Viešųjų elektroninių paslaugų (toliau – VEP) posistemis. LITEKO VEP posistemis laikytinas tinkamiausiu būdu, kuriuo turėtų būti siunčiami procesiniai dokumentai teismui ir teismo įteikiami proceso dalyviams elektroninių ryšių priemonėmis:

1) Institucijos, kurdamos ir tvarkydamos valstybės informacinius išteklius, turi užtikrinti patogų teikiamų elektroninių paslaugų naudojimą. Sprendimas dėl informacinių išteklių atitinkamo valdymo modelio parinkimo turi būti įvertintas atitinkamo sprendinio funkcionalumo, saugumo, patikimumo, pagrįstumo, naudingumo kriterijų kontekste.

2) Galimybė pateikti teismui jau parengtus procesinius dokumentus ir gauti procesinius dokumentus iš teismo per E. pristatymo tėra viena iš LITEKO VEP posistemio naudotojams teikiamų paslaugų.

3) Priėmus siūlomą teisinį reguliavimą, nebūtų užtikrintas efektyvus ir racionalus valstybės biudžeto lėšų taupymo aspektu jau sukurtos ir sėkmingai veikiančios valstybės informacinės sistemos, kuriai sukurti buvo skirtos struktūrinių fondų ir valstybės biudžeto lėšos, – LITEKO VEP posistemio – panaudojimas.

4) LITEKO, įskaitant LITEKO VEP posistemį, yra užtikrinami aukštesni nei E. pristatymo sistemoje elektroninės informacijos saugos ir kibernetinio saugumo reikalavimai. Neišnaudoti visų LITEKO VEP posistemio funkcionalumų ar juos dubliuoti su E. pristatymo sistema būtų neracionalu ir nepagrįsta.

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė, Irena Haase.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                    Stasys Šedbaras

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja I. Leonavičiūtė



[1] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/df76d2e0f49d11e9b399af08d0c47fd2?positionInSearchResults=3&searchModelUUID=168a895c-8b47-4622-852d-afd03e161348.

[2] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/cada2110a63211eaa51db668f0092944?positionInSearchResults=1&searchModelUUID=168a895c-8b47-4622-852d-afd03e161348.

[3] Nacionalinė elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinė sistema (toliau – E. pristatymo sistema).

[4] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/dc3dd280f49e11e9b399af08d0c47fd2?positionInSearchResults=5&searchModelUUID=07edc87b-470d-4adf-bd35-2030f769f851.