LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Žmogaus teisių komiteto

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro įstatymo Nr. XI-1503 1 ir 6 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 6-1 straipsniu  ĮSTATYMO PROJEKTO

 NR. XVP-148

 

 

2025-03-26 Nr. 112-P-09

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Žmogaus teisių komiteto pirmininkas: Laurynas Šedvydis; komiteto nariai: Eugenijus Gentvilas (komiteto pirmininko pavaduotojas),  Matas Maldeikis, Antanas Nedzinskas, Česlav Olševski, Inga Ruginienė; Luką Savicką pavaduojantis Tomas Tomilinas; komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė; biuro patarėjos Eglė Gabrielė Gibė, Inga Strazdė; biuro padėjėja Ingrida Aidietienė.  Kviestieji asmenys: Seimo narys Ignas Vėgėlė; Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos: viceministrė Rita Grigalienė; Šeimos ir vaiko teisių apsaugos grupės vadovė Kristina Stepanova; Šeimos ir vaiko teisių apsaugos grupės patarėja Ana Buzarevič; Teisėkūros grupės vyresnioji patarėja Indrė Akaveckienė. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Švietimo pagalbos skyriaus vedėja Kristina Valantinienė; Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos: Teisės skyriaus patarėja Oksana Pedaniuk, Vyriausioji specialistė Kristina Jocaitė, Lietuvos gydytojų sąjungos advokatė Jūratė Šlitė, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės patarėja Austėja Mikutytė;  Informatikos ir ryšių departamento: direktorė Viktorija Rūkštelė; direktoriaus pavaduotoja Alvyda Pupkovienė, Teistumo informacijos tvarkymo skyriaus vedėja Milda Grajauskaitė, Teistumo informacijos tvarkymo skyriaus vyriausioji specialistė Nelė Zuj.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2025-02-27

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 1 dalį nustatant, kad šis įstatymas, be kita ko, nustato Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro (toliau – Registras) duomenų teikimą ir naudojimą. Pažymėtina, kad pagal Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 2 straipsnio 7 dalį, kuriame apibrėžiama sąvoka ,,duomenų tvarkymas“, duomenų tvarkymas apima duomenų naudojimą bei teikimą, o Registro duomenų tvarkymas jau yra nustatytas keičiamo įstatymo 6 straipsnyje. Atsižvelgiant į tai, siūlytina atsisakyti keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalies keitimo ir keičiamo įstatymo pildymo nauju 61 straipsniu, o 61 straipsnio 1-3 dalių nuostatas, prireikus, inkorporuoti į keičiamo įstatymo 6 straipsnį.

Pritarti

 

1.2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2025-02-27

2

 

 

2.    Projekto 2 straipsniu siūloma pripažinti netekusia galios keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalį, nustatančią, kad Registro duomenys viešai neskelbiami. Tačiau pažymėtina, kad tokia nuostata yra būtina, nes pagal keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalį Registro objektas yra įtariami, kaltinami ir nuteisti fiziniai ir juridiniai asmenys. Šie duomenys yra jautrūs ir susiję su nekaltumo prezumpcijos, privatumo apsaugos bei duomenų apsaugos principais, todėl jų viešinimas gali neproporcingai pažeisti asmenų teisę į privatų gyvenimą ir duomenų apsaugą. Atkreiptinas dėmesys, kad duomenų skelbimas ir duomenų teikimas skiriasi: nors duomenys negali būti skelbiami, jie gali būti teikiami duomenų gavėjams, vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Reglamentas (ES) 2016/679), Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu, Registro nuostatais ir kitais teisės aktais (pvz., nors Registro duomenys neskelbiami, Registro duomenys gali būti teikiami neatlygintinai fiziniams asmenims, kai jame tvarkomi duomenys apie šiuos asmenis). Atsižvelgiant į tai, siūlytina atsisakyti pripažinti netekusia galios keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalį.

Pritarti

 

1.3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2025-02-27

3

 

 

3.    Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad Registre tvarkomi tam tikri duomenys, ir į tai, kad Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 2 straipsnyje nėra apibrėžtos sąvokos ,,informacija“ (bet yra apibrėžta „duomenų“ sąvoka), siekiant teisinio aiškumo ir nuoseklumo, siūlytina projekto 3 straipsnyje vartoti apibrėžtas sąvokas. Taip pat, tarpusavyje derintinos projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6straipsnio 2 dalies nuostatos kartu su šiuo projektu registruoto Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 30 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XVP-147 1 straipsnio 1 dalimi, nes keičiamo įstatymo 6straipsnio 2 dalyje nurodyti ne visi duomenys, kurie turėtų būti teikiami duomenų gavėjams (nenurodyti duomenys, susiję su asmenimis, kurie atleisti nuo baudžiamosios atsakomybės). Be to, siūlytina žodžių ,,gali būti“ atsisakyti, nes formuluotė ,,gali būti teikiama“ suponuoja, kad informacija gali būti ir neteikiama.

Pritarti

 

1.4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2025-02-27

3,4

 

 

4.    Atsižvelgiant į Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 28 straipsnio 1 dalį, pagal kurią duomenų teikimo tvarka nustatoma informacinių sistemų nuostatuose, ir keičiamo įstatymo 6straipsnio 1 dalį, pagal kurią Registro duomenys teikiami vadovaujantis Registro nuostatais, siūlytina atsisakyti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6straipsnio 4 dalies, kuria įpareigojama Vyriausybė ar jos įgaliota institucija nustatyti duomenų teikimo būdus ir tvarką, kaip perteklinės. Pritarus šiai pastabai, projekto 4 straipsnio 2 dalyje žodžių ,,ir jos įgaliota institucija“ atsisakytina, nes Registro nuostatus tvirtina Vyriausybė.

Pritarti

 

1.5

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2025-02-27

 

 

 

5.    Atsižvelgiant į Reglamento (ES) 2016/679 36 straipsnio 4 dalį, kurioje nustatyta, kad rengiant pasiūlymą dėl teisėkūros priemonės, kurią turi priimti nacionalinis parlamentas, susijusios su duomenų tvarkymu, turi būti konsultuojamasi su priežiūros institucija, ir 57 straipsnio 1 dalies c punktą, pagal kurį priežiūros institucija pataria nacionaliniam parlamentui teisėkūros ir administracinių priemonių, susijusių su fizinių asmenų teisių ir laisvių apsauga tvarkant duomenis, klausimais, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos nuomonė.

Pritarti

 

1.6

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2025-02-27

 

 

 

6.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 7 straipsnį Registras finansuojamas iš valstybės biudžeto lėšų ir įvertinus tai, kad projektu siūloma kai kuriuos Registro duomenis teikti neatlygintinai, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

Pritarti

 

1.7

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2025-02-27

 

 

 

7.    Atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijas, patvirtintas Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, projekto 3 straipsnyje atsisakytina žodžio ,,nauju“, keičiamo įstatymo 6¹ straipsnis ir jo pavadinimas turi būti rašomas paryškintu skaičiumi ir raidėmis, o projekto 4 straipsnio 1 dalyje po žodžių ,,Šis įstatymas“ reikėtų įrašyti žodžius ,,išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti

 

1.8

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2025-02-27

 

 

 

8.    Vadovaujantis Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktų teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašu, patvirtintu teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 1R-72 „Dėl Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktų teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“, kartu turėtų būti keičiama keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalis, išbraukiant reglamento oficialaus paskelbimo šaltinį ,,(OL 2016 L 119, p. 1)“.

Pritarti

 

2.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2025-03-13

 

 

 

2. Projekto 2 straipsniu siūloma pripažinti netekusia galios Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalį, nustatančią, kad Registro duomenys viešai neskelbiami. Iš Projekto aiškinamojo rašto neaišku, kodėl šią nuostatą norima panaikinti. Manytina, kad draudimas Registro duomenis skelbti viešai veikia kaip papildoma duomenų subjektų teisių ir laisvių apsaugos priemonė, padedanti užtikrinti asmens duomenų apsaugos reikalavimų laikymąsi pagal Reglamentą (ES) 2016/679[1].

Be to, atkreiptinas dėmesys, kad Keičiamo įstatymo nuostatos, pagal kurią Registro duomenys viešai neskelbiami, panaikinimas savaime nereiškia, kad šie duomenys galėtų būti viešai skelbiami. Viešam asmens duomenų skelbimui taikomi Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimai, t. y. asmens duomenų skelbimas turi būti aiškiai įtvirtintas įstatyme (prieš tai pagrindžiant viešinimo būtinumą ir proporcingumą aiškinamajame rašte), kartu nurodant asmens duomenų skelbimo tikslą (Reglamento (ES) 2016/679 5 straipsnio 1 dalies b punktas), baigtinį viešai skelbiamų asmens duomenų sąrašą (Reglamento (ES) 2016/679 5 straipsnio 1 dalies c punktas), laikotarpį, kurį bus viešinami asmens duomenys (Reglamento (ES) 2016/679 5 straipsnio 1 dalies e punktas) ir valstybės instituciją, kuri asmens duomenis skelbtų viešai. Atkreipiame dėmesį, jog Reglamento (ES) 2016/679 10 straipsnis numato, jog asmens duomenys apie apkaltinamuosius nuosprendžius ir nusikalstamas veikas arba susijusias saugumo priemones remiantis 6 straipsnio 1 dalimi tvarkomi tik prižiūrint valdžios institucijai arba kai duomenų tvarkymas leidžiamas Sąjungos arba valstybės narės teise, kurioje nustatytos tinkamos duomenų subjektų teisių ir laisvių apsaugos priemonės. Bet kuris išsamus apkaltinamųjų nuosprendžių duomenų registras tvarkomas tik prižiūrint valdžios institucijai. Atsižvelgiant į tai, turėtų būti įvertinta, ar būtina skelbti asmens duomenis (jeigu pagal keičiamą įstatymą būtų ketinama juos skelbti), Projekto lydimojoje medžiagoje pagrįsti tokio skelbimo poreikį ir papildyti Keičiamą įstatymą nurodytais aspektais, t. y. įtvirtinti asmens duomenų viešinimą, nurodyti viešinimo tikslą, baigtinį skelbiamų asmens duomenų sąrašą, viešinimo laikotarpį ir subjektą, kuris duomenis skelbtų viešai.

Pritarti

 

7.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2025-03-13

 

 

 

3. Vadovaudamiesi Reglamento (ES) 2016/679 36 straipsnio 4 dalimi, kurioje numatyta, kad rengiant pasiūlymą dėl teisėkūros priemonės, kurią turi priimti nacionalinis parlamentas, susijusios su duomenų tvarkymu, turi būti konsultuojamasi su priežiūros institucija, bei Reglamento (ES) 2016/679  57 straipsnio 1 dalies c punktu, pagal kurį priežiūros institucija pataria nacionaliniam parlamentui teisėkūros ir administracinių priemonių, susijusių su fizinių asmenų teisių ir laisvių apsauga tvarkant duomenis, klausimais, siūlome Projektą suderinti su Valstybine duomenų apsaugos inspekcija.

 

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2025-02-27

 

 

 

6.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 7 straipsnį Registras finansuojamas iš valstybės biudžeto lėšų ir įvertinus tai, kad projektu siūloma kai kuriuos Registro duomenis teikti neatlygintinai, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

Nesvarstyta

Siūloma projektą atmesti.

Pritariama Informatikos ir ryšių departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos nuomonei,  kad siūlomas Registro įstatymo pakeitimas nėra tikslingas.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2025-02-27

 

 

 

7.    Atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijas, patvirtintas Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, projekto 3 straipsnyje atsisakytina žodžio ,,nauju“, keičiamo įstatymo 6¹ straipsnis ir jo pavadinimas turi būti rašomas paryškintu skaičiumi ir raidėmis, o projekto 4 straipsnio 1 dalyje po žodžių ,,Šis įstatymas“ reikėtų įrašyti žodžius ,,išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2025-02-27

 

 

 

8.    Vadovaujantis Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktų teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašu, patvirtintu teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 1R-72 „Dėl Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktų teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“, kartu turėtų būti keičiama keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalis, išbraukiant reglamento oficialaus paskelbimo šaltinį ,,(OL 2016 L 119, p. 1)“.

 

Pritarti

 

11.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2025-03-13

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro įstatymo Nr. XI-1503 (toliau - Keičiamas įstatymas) 1 ir 6 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 6-1 straipsniu įstatymo projekto Nr. XVP-148 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame pastabų ir pasiūlymų.

1. Pažymime, jog Projektui aktualios Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos 2025 m. kovo 7 d. išvadoje Nr. (8.7.1 Mr)4T-52 dėl Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 30 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr.  XVP-147 teiktos pastabos.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:-.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.1

Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2025-03-24

 

 

 

Dėl ĮKNR projekto:

1. ĮKNR projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro įstatymo (toliau – ĮKNR įstatymas) 1 straipsnio 1 dalį nustatant, kad šis įstatymas nustato ĮKNR duomenų teikimą ir naudojimą. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 2 straipsnio 7 dalį duomenų tvarkymas apima duomenų naudojimą bei teikimą, o ĮKNR duomenų tvarkymas jau yra nustatytas keičiamo įstatymo straipsnyje. Be to, siūlomo 61 straipsnio 1 dalies nuostatos dubliuojasi su ĮKNR įstatymo 6 straipsnio 2 dalies, kuri paliekama galioti, nuostatomis. Atsižvelgiant į tai, siūlytina atsisakyti ĮKNR įstatymo 1 straipsnio 1 dalies keitimo ir keičiamo įstatymo pildymo nauju 61 straipsniu, o 61 straipsnio 1–3 dalių nuostatas prireikus įtraukti į keičiamo įstatymo 6 straipsnį.

Pritarti

 

1.2

Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2025-03-24

 

 

 

2. ĮKNR projekto 2 straipsniu siūloma pripažinti netekusia galios ĮKNR įstatymo 6 straipsnio 4 dalį, nustatančią, kad ĮKNR duomenys viešai neskelbiami. Atsižvelgdami į tai, kad pagal ĮKNR įstatymo 4 straipsnio 1 dalį ĮKNR objektas yra įtariami, kaltinami ir nuteisti fiziniai ir juridiniai asmenys, kurių asmens duomenys yra jautrūs ir jų viešinimas galėtų neproporcingai pažeisti asmenų teisę į privatų gyvenimą ir duomenų apsaugą, manome, kad nuostata, jog ĮKNR duomenys viešai neskelbiami, yra būtina.

Pritarti

 

2.

Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija

2025-03-24

 

 

 

Projekto Nr. 148 2 straipsniu, siūloma pripažinti netekusia galios keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalį, kuria įtvirtintas draudimas Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro (toliau – Registras) duomenis skelbti viešai. Projekto Nr. 148 aiškinamajame rašte nurodoma, kad dėl minėtos keičiamo įstatymo nuostatos asmenys negali gauti Registro duomenų. Inspekcija atkreipia dėmesį, kad įtvirtintas draudimas Registro duomenis skelbti viešai, nesukuria draudimo teikti Registro duomenis teisę juos gauti turintiems subjektams. Registro duomenys gali būti teikiami laikantis Registro duomenų teikimui nustatytų reikalavimų. Inspekcija palaiko šiuo aspektu pateiktą Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2025-02-27 išvados Nr. XVP-148 2 pastabą ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos 2025-02-25 rašte Nr. S-2025-1011-XVP-148 2 pastabą ir laikosi nuomonės, kad šiuo metu įtvirtintas draudimas Registro duomenis skelbti viešai yra pagrįstas ir neturėtų būti naikinamas.

Pritarti

 

3.

Informatikos ir ryšių departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2025-03-24

 

 

 

Iš esmės pritardami Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2025-02-27 išvadoje pateiktoms pastabos dėl įstatymo projekto, manome, kad atsižvelgus į šias pastabas (ypač į 1, 2 ir 4 pastabas) Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro įstatymo Nr. XI-1503 keitimas yra netikslingas.

 

Pritarti

 

3.1

Informatikos ir ryšių departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2025-03-24

 

 

 

1.1.             Projekto Nr. 3 2 straipsniu siūloma pripažinti netekusia galios Lietuvos Respublikos įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro įstatymo (toliau – Registro įstatymas) 6 straipsnio 4 dalį, nustatančią, kad Registro duomenys viešai neskelbiami. Atkreiptinas dėmesys, kad Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registre (toliau – Registras) tvarkomi įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų asmenų duomenys, kurie apima duomenis apie apkaltinamuosius nuosprendžius ir nusikalstamas veikas ir kuriems, vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Reglamentas) 10 straipsniu, turi būti nustatytos tinkamos duomenų subjektų teisių ir laisvių apsaugos priemonės. Informatikos ir ryšių departamentas, kaip Registro valdytojas ir tvarkytojas, privalo užtikrinti tinkamą šių duomenų apsaugą. Skelbiant minėtus Registro duomenis viešai, būtų visiškai prarandama Registre tvarkomų duomenų apsaugos kontrolė, jų apsaugos mechanizmai neveiktų tinkamai, nebūtų užtikrinama asmens teisė į privataus gyvenimo neliečiamumą ir teisė į asmens duomenų apsaugą. Atsižvelgiant į tai, nepritariame pasiūlymui dėl Registro įstatymo 6 straipsnio 4 dalies pripažinimo netekusia galios.

 

Pritarti

 

3.2

Informatikos ir ryšių departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2025-03-24

 

 

 

1.2.             Projekto Nr. 3 3 straipsniu siūloma papildyti Registro įstatymą 61 straipsniu. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 2 straipsnio 7 dalimi, sąvoka „duomenų tvarkymas“ apima ir duomenų teikimą, ir duomenų naudojimą. Registro duomenų tvarkymas reglamentuojamas Registro įstatymo 6 straipsnyje. Atsižvelgiant į tai, siūlome atsisakyti Registro įstatymo papildymo 61 straipsniu arba, esant poreikiui, atitinkamomis nuostatomis papildyti Registro įstatymo 6 straipsnį.

Pritarti

 

3.3

Informatikos ir ryšių departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2025-03-24

 

 

 

1.3.             Projekto Nr. 3 3 straipsniu siūloma papildyti Registro įstatymo 61 straipsnio 2 dalį nuostatomis dėl neatlygintino Registro duomenų teikimo, nustatant, kad be Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme nustatytų atvejų Registro duomenys neatlygintinai teikiami vieno specialaus teisės akto, t. y. Įstatymo, ribose. Projektų aiškinamajame rašte nepaaiškinama, dėl kokios priežasties pasirinktas toks teisinis reglamentavimas. Manome, kad siūlomas Registro įstatymo pakeitimas nėra tikslingas. Neprieštaraujame, kad nuostatomis dėl neatlygintino duomenų gavimo įgyvendinant Įstatymo reikalavimus, būtų papildytas Įstatymas.

Pritarti

 

3.4

Informatikos ir ryšių departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2025-03-24

 

 

 

1.4.    Siekiant teisinio aiškumo ir nuoseklumo, siūlytina Projekto Nr. 3 3 straipsniu keičiamo Registro įstatymo 61 straipsnio 2 dalyje aiškiau įvardinti „duomenų gavėjus“, susiejant juos su Įstatymo 30 straipsnio 5 dalyje nurodytais subjektais, kuriems yra nustatyta pareiga įsitikinti, ar pagal Įstatymą asmeniui nėra taikomi darbo, paslaugų teikimo, savanoriškos veiklos, individualios veiklos, praktikos ir stažuotės, susijusios su vaikais, apribojimai. Pastebėtina, kad asmens duomenys gali būti tvarkomi, įskaitant teikimą, tik laikantis su asmens duomenų tvarkymu susijusių principų, įtvirtintų Reglamento 5 straipsnyje, ir kai toks asmens duomenų tvarkymas gali būti pagrįstas bent viena teisėto asmens duomenų tvarkymo sąlyga, numatyta Reglamento 6 ir (ar) 9 straipsnyje. Priešingu atveju, asmens duomenys negali būti tvarkomi (šiuo atveju — teikiami). Pabrėžtina, kad Reglamento 5 straipsnio 2 dalis numato, kad duomenų valdytojas yra atsakingas už tai, kad būtų laikomasi Reglamento ir turi sugebėti įrodyti, kad jo laikomasi (atskaitomybės principas). Taip pat ne mažiau svarbu įvertinti, ar asmens duomenų teikimas neprieštarautų kitiems teisės aktams, kuriuose gali būti nustatyti papildomi ribojimai. Atsižvelgiant į Reglamento 5 straipsnio 1 dalies b, c ir f punktuose įtvirtintus su asmens duomenų tvarkymu susijusius principus, duomenų valdytojas gali perduoti asmens duomenis kitam asmeniui tik esant visoms šioms sąlygoms: pirma, asmens duomenų prašoma, siekiant teisėto tikslo, antra, prašymą pateikęs duomenų valdytojas turi teisę gauti prašomus pateikti asmens duomenis, trečia, yra aiškiai apibrėžta prašomų asmens duomenų apimtis, būtina konkrečiam tikslui pasiekti. Duomenų valdytojas (šiuo atveju – Informatikos ir ryšių departamentas) turi įvertinti, ar asmens duomenų teikimas atitiktų šiuos kriterijus.

Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos Prašymų dėl asmens duomenų teikimo vertinimo gairėse (2020 m. rugpjūčio 11 d.) nurodyti trys pagrindiniai duomenų perdavimo kitam asmeniui kriterijai: 1) teisėtas tikslas, 2) tinkamas duomenų gavėjas ir 3) adekvati (proporcinga) asmens duomenų apimtis. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkte yra nustatyta, kad „Kandidato, pretenduojančio eiti pareigas arba atlikti darbo funkcijas, ir darbuotojo asmens duomenų apie apkaltinamuosius nuosprendžius ir nusikalstamas veikas tvarkymas teisėtas tik jeigu taikoma bent viena iš šių sąlygų ir tik tokiu mastu, kokiu ji taikoma: 1) Tvarkyti šiuos duomenis būtina, kad būtų įvykdyta duomenų valdytojui taikoma teisinė prievolė patikrinti, ar asmuo atitinka įstatymuose ir įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytus reikalavimus pareigoms eiti arba darbo funkcijoms atlikti. Todėl tiksliau įvardinus „duomenų gavėjus“ būtų aiškesnė nuostata dėl subjekto, turinčio teisę gauti Registro duomenis t. y. ar čia turimi minty darbdavys, priimančioji organizacija, taip pat juridinis asmuo, kuris pasitelkia asmenį teikti paslaugas ar kuriame asmuo ketina atlikti praktiką ar stažuotis, kuriems pagal Įstatymą nustatyta pareiga tikrinti asmenis, kurie jų įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje dirba, atlieka praktiką, stažuojasi, užsiima savanoriška veikla ar teikia paslaugas vaikams, ar jiems nėra taikomi Įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje numatyti darbo su vaikais apribojimai, ar bet kurie asmenys, siekiantys patikrinti šią informaciją.

 

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:-.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Projektą atmesti.

6.2 Argumentai: Atmestas pagrindinis projektas XVP-147, taip pat pritartina Informatikos ir ryšių departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos nuomonei, kad Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro įstatymo keitimas nėra tikslingas.

7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Laurynas Šedvydis.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Laurynas Šedvydis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Eglė Gabrielė Gibė



[1] 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas)