LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

sveikatos reikalų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ODONTOLOGIJOS PRAKTIKOS IR BURNOS PRIEŽIŪROS PRAKTIKOS ĮSTATYMO NR. I-1246 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-2693(2)

 

 

2024-05-08 Nr. 111-P-17

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas A. Matulas, komiteto nariai D. Asanavičiūtė (pavaduojanti A. Bilotaitę), M. Danielė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus.

Komiteto biuras: vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: Seimo narė A. Kubilienė, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos atstovai A. Pečkauskas, E. Butkevičienė, A. Storpirštienė, K. Rušinskas, Lietuvos šeimos gydytojų profesinės sąjungos atstovė A. Astafjeva, Seimo narės A. Kubilienės patarėjas V. Turonis.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-24

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė A. Kubilienė, 2024-05-02

1

 

 

 

Argumentai: Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Odontologijos praktikos ir burnos priežiūros praktikos įstatymo (toliau – Įstatymas) 11 straipsnio 1 dalies 3 punkte įtvirtintos sąlygos dėl odontologo ar burnos priežiūros specialisto atsisakymo teikti arba nutraukti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą. Pažymėtina, kad nors yra sveikintinas šių asmenų profesinės etikos principų apsaugos stiprinimas įstatymuose, jis pagal savo apimtį ir teisinės gynybos efektyvumą negali nukonkuruoti Konstitucijoje tiesiogiai saugomų vertybių įstatyminės apsaugos. Tai reiškia, kad Konstitucijoje tiesiogiai neįvardinta profesinės etikos principų apsauga negali išstumti konstitucinės sąžinės laisvės apsaugos garantijų teisėkūroje. Atsižvelgiant į tai, kad Konstitucijos 26 str. įtvirtintas nevaržomos sąžinės laisvės principas, o taip pat į tai, kad tarp odontologų ir burnos priežiūros specialistų sąžinės ir profesinės etikos principų egzistuoja glaudus ryšys, kuris ir sudaro prielaidas realiam etikos principų taikymui profesinėje praktikoje, įstatymo pakeitimo projektą siūloma papildyti nuostata, kad atsisakymas teikti odontologinės priežiūros (pagalbos) paslaugas ar burnos priežiūros paslaugas ar šių paslaugų teikimo nutraukimas galimas esant prieštaravimui odontologo ar burnos priežiūros specialisto sąžinei ir profesinės etikos principams.

Taip pat, įvertinus, kad toliau aptariama problema atsirado nekritiškai pasinaudojus LR Vyriausybės išvadoje pateiktu projekto tobulinimo pasiūlymu, siekiant teisinio aiškumo, pažymėtina, kad Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatyme (taip pat siūlomuose jo pakeitimuose) nėra tiesiogiai reglamentuoti atvejai, kuomet šias paslaugas teikiantis asmuo negali atsisakyti teikti  arba negali nutraukti minėtų paslaugų teikimo net esant realiam pavojui paciento ar odontologo ar burnos priežiūros specialisto sveikatai ar gyvybei, todėl atitinkamos įstatymo pakeitimo projekto dalies, kurioje įvardijami numanomi kiti negu projekte tiesiogiai išvardinti draudimo atsisakyti arba nutraukti odontologinės priežiūros (pagalbos) paslaugų ar burnos priežiūros paslaugų  teikimą atvejai ir dėl to referuojama į Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymą, yra siūloma atsisakyti. O jeigu įstatymo projekto rengėjų tikslas buvo nurodyti, kad yra išimčių iš Įstatyme įtvirtinto bendro draudimo atsisakyti teikti būtinąją medicinos pagalbą, tuomet siūlytina koreguoti dabartinę formuluotę projekte, kad būtų pašalintos galimos kitokios interpretacijos galimybės. Pavyzdžiui, kaip nurodyta šiame pasiūlyme.

Taip pat, siekiant išvengti pasikartojimo, pakartotinį įvardijimą sakinyje ,,<...> šių paslaugų teikimas<...>“ siūloma keisti į ,,<...>  teikimas<...>“.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: 

„3) atsisakyti teikti odontologinės priežiūros (pagalbos) paslaugas ar burnos priežiūros paslaugas arba nutraukti šių paslaugų teikimą, jeigu tai jų teikimas prieštarauja odontologo ar burnos priežiūros specialisto sąžinei ir profesinės etikos principams arba gali sukelti realų pavojų paciento, odontologo ar burnos priežiūros specialisto sveikatai ar gyvybei, išskyrus atvejus, kai teikiama būtinoji medicinos pagalba. Išimtinius atvejus, kuomet leidžiama atsisakyti pradėti teikti arba nutraukti būtinąją medicinos pagalbą, nustato Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas.“

 

 

Nepritarti

Atkreiptinas dėmesys, kad pasiūlymas pateiktas ne Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-2693(2), o šiuo metu galiojančio keičiamo įstatymo nuostatoms. Atsižvelgiant į tai, kai kurie patikslinimai nebeaktualūs.

Nepaneigiant konstitucinės minties, tikėjimo ir sąžinės laisvės svarbos, manytina, kad pasiūlymas atsisakyti teikti sveikatos priežiūros paslaugas arba nutraukti šių paslaugų teikimą, jeigu jų teikimas prieštarauja gydytojo sąžinei, yra pernelyg abstraktus, platus ir neapibrėžtas, be to, tai subjektyvi kategorija, kurią įtvirtinus galėtų būti sudarytos prielaidos piktnaudžiavimui, kuris gali pasireikšti nenoru vykdyti svarbias profesines pareigas tais atvejais, kai tai būtina paciento sveikatai ir gyvybei apsaugoti, įskaitant prielaidas neteikti sveikatos priežiūros paslaugų dėl paciento rasės, tautybės, kalbos, kilmės, įsitikinimų ar pažiūrų ar kitais diskriminaciniais pagrindais, taip galimai pažeidžiant Konstitucijos 29 straipsnio 2 dalies nuostatas. Be to, pastebėtina, kad Konstitucijos 27 straipsnyje įtvirtinta, kad žmogaus įsitikinimais, praktikuojama religija ar tikėjimu negali būti pateisinamas <...> įstatymų nevykdymas.

Manytina, kad nacionaliniuose teisės aktuose įtvirtinant teisę atsisakyti teikti sveikatos priežiūros paslaugas, kai tai prieštarauja sveikatos priežiūros specialisto sąžinei, moraliniams, religiniams įsitikinimams, turėtų būti įtvirtintos konkrečios sveikatos priežiūros paslaugos ar procedūros, kurių sveikatos priežiūros specialistas gali neteikti ar neatlikti, naudodamasis sąžinės laisvės teise, sveikatos priežiūros specialistai, galintys pasinaudoti tokia teise, taip pat detali atsisakymo teikti konkrečią sveikatos priežiūros paslaugą ar atlikti procedūrą tvarka.

Atkreiptinas dėmesys, kad kai kurių sveikatos priežiūros sričių specialistų profesinės etikos kodeksai numato galimybę atsisakyti teikti atitinkamas sveikatos priežiūros paslaugas, remiantis sąžinės laisve – Lietuvos akušerių-ginekologų draugijos etikos kodeksas nustato galimybę gydytojui dėl savo religinių ar moralinių įsitikinimų atsisakyti nutraukti nėštumą, išskyrus tuos atvejus, kai tai būtina moters gyvybei išsaugoti.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad Komiteto patobulintu įstatymo projektu Nr. XIVP-2691(2), kuriuo keičiamas  Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas, siūloma nustatyti ne tik išimtinius atvejus, kuomet leidžiama atsisakyti pradėti teikti arba nutraukti būtinąją medicinos pagalbą, o ir kitus atsisakymo teikti sveikatos priežiūros paslaugas arba šių paslaugų teikimo nutraukimo (įskaitant būtinąją medicinos pagalbą) atvejus (pvz., kai pacientas nederamu ir nepagarbiu elgesiu žemina asmens sveikatos priežiūros specialisto garbę ir orumą ir tai trukdo jam ir (arba) kitiems pacientams teikti kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas).

 

Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 2.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Antanas Matulas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo Sveikatos reikalų komiteto patarėja Vesta Valainytė