PASIŪLYMAS
DĖL GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR.IX-1007 2, 6, 16, 20, 21 IR 27 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR.XIII-1335 4 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO REG. NR. XIIIP-3614
2019-09-18
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
3 (N) |
|
|
Argumentai: siūlomas ženklus NPD padidinimas negalią turintiems dirbantiesiems turės ribotą poveikį tiems neįgaliesiems, kurie gauna pačius menkiausius darbo užmokesčius, didinant NPD būtina numatyti mechanizmą, kaip dėl NPD tenkanti mokestinė nauda būtų prieinama visiems dirbantiems neįgaliesiems, turintiems atitinkamo laipsnio negalią.
Kaip antai, socialinėse įmonėse dirbančių didžiausią negalią turinčių darbuotojų vidutinis darbo užmokestis šių metų vidurio duomenimis nesiekia nė 500 eurų, tad net ir turėdami didžiausią negalią tokie žmonės praktiškai negalės pasinaudoti papildoma pajamų mokesčio lengvata. Nors socialinės įmonės apima tik apie dešimtadalį dirbančiųjų, nėra netikėtina, kad su šia problema susidurs ir dirbantieji atviroje darbo rinkoje, nes pvz. didžiausią negalią turinčių dirbančiųjų socialinėse įmonėse ir atviroje rinkoje santykis yra maždaug 1:3, tad socialinių įmonių atlygio vidurkiai gali būti gana indikatyvūs. O šiems žmonėms NPD siūloma didinti itin ženkliai.
Tuo tarpu neįgaliųjų socialinė grupė pastaruoju metu susiduria su kone didžiausiu santykinio skurdo lygiu (35 procentai), todėl siūlomos priemonės turėtų būti taiklesnės ir nebūti koncentruotos į didesnių pajamų gavėjus vien dėl objektyviai jų didesnių atlyginimų.
Primenu, kad dėl panašios problemos – per mažų pajamų pasinaudoti pajamų mokesčio lengvata – anksčiau taikytas PNPD buvo pakeistas vaiko pinigais.
Todėl siūlau pavesti Vyriausybei numatyti mechanizmą, per kurį dirbantiems neįgaliesiems, kurių darbo užmokestis nesiekia įstatymu patvirtintų NPD dydžių, dėl to netenkama mokestinė nauda būtų kompensuojama taip išlaikant neįgaliųjų suinteresuotumą dalyvauti darbo rinkoje. Tokie mechanizmai veikia kitose šalyse, kai įvairių mokesčio kredito įrankių pagalba išlyginama mokestinė parama gyventojams/namų ūkiams su menkesnėmis pajamomis.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo projektą nauju 3 straipsniu
„3 straipsnis. Pasiūlymai Lietuvos Respublikos Vyriausybei
Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengti ir iki 2020 m. kovo 31 d. pateikti Lietuvos Respublikos Seimui teisės aktus, numatančius mokestinės naudos, negautos dėl nepakankamo (Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 20 straipsnio 6 dalyje nustatytų atitinkamų neapmokestinamųjų pajamų dydžių nesiekiančio) apmokestinamųjų pajamų lygio, kompensavimo asmenims, kuriems nustatytas 0-55 procentų darbingumo lygis ar specialiųjų poreikių lygis, tvarką.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Teikia
Seimo narys Ingrida Šimonytė