LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS DARBO KODEKSO 141 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2017-09-18 Nr. XIIIP-1110
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus:
1. Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Darbo kodekso 141 straipsnį ir jo 3 dalyje nustatyti, kad ,,minimalios mėnesinės algos dydis yra apskaičiuojamas atsižvelgiant į paskutinių trejų metų įstatymų nustatyta tvarka patvirtintą vidutinį darbo užmokestį šalies ūkyje ir negali būti mažesnis negu pusė vidutinio darbo užmokesčio šalies ūkyje vidurkio, apskaičiuoto per paskutinius trejus metus.“ Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas keliais aspektais.
Visų pirma pažymėtina, kad siūloma nuostata galimai būtų perteklinė keičiamo įstatymo 141 straipsnio toje pačioje 3 dalyje įtvirtintų minimaliosios mėnesinės algos nustatymo taisyklių atžvilgiu, nes šioje dalyje jau yra nustatyta, kad minimalųjį valandinį atlygį ir minimaliąją mėnesinę algą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė, gavusi Lietuvos Respublikos trišalės tarybos rekomendaciją ir atsižvelgdama į šalies ūkio vystymosi rodiklius bei tendencijas. Kartu svarstytina, ar toks siūlymas neapribotų socialinių partnerių ir Trišalės tarybos teisės tartis dėl minimaliosios mėnesinės algos dydžio.
Antra, paskutinių trejų metų vidutinio darbo užmokesčio šalies ūkyje dydžio tvirtinimo tvarka nėra nustatyta jokiu įstatymu. Lietuvos statistikos departamentas, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 13 d. nutarimu Nr. 409 „Dėl darbo užmokesčio statistinės informacijos rinkimo, apdorojimo ir skelbimo kas ketvirtį“, kas ketvirtį skelbia praėjusio ketvirčio šalies ūkio vidutinį mėnesinį darbo užmokestį.
2. Pastebėtina, kad naujasis Darbo kodeksas įsigaliojo 2017 m. liepos 1 d., todėl siūlomas pakeitimas svarstytinas ir teisinio stabilumo bei teisinio tikrumo principų kontekste, kurie suponuoja valstybės pareigą užtikrinti teisinio reguliavimo stabilumą ir tikrumą, kad būtų užtikrintas asmens pasitikėjimas valstybe ir teise.
3. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad tikėtina, jog siūlomų nuostatų įgyvendinimas pareikalaus papildomų lėšų iš valstybės biudžeto išlaikomoms įstaigoms. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar neturėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.
4. Įstatymo projektas tikslintinas atsižvelgiant į teisės technikos reikalavimus:
1) įstatymo projekto pavadinime žodžiai „LIETUVOS RESPUBLIKOS“ rašytini atskiroje eilutėje centre;
2) įstatymo projekto 2 straipsnyje brauktinas žodelis „nuo“, kad būtų išvengta įstatymo įsigaliojimo laike termino skirtingo interpretavimo;
3) įstatymo projekto 1 straipsniu, atsižvelgiant į daromus pakeitimus, reikėtų keisti tik keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalį ir pakeitimo esmę dėstyti taip: „Pakeisti 141 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:“.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]
J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]