LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 4, 12, 16, 20, 27, 29 IR 57 STRAIPSNIŲ

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIIIP-4545

 

2020-04-22  Nr. 113-P-16

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Vytautas Kamblevičius, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Eglė Jonevičienė, Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė, Juras Taminskas, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus vedėja Daiva Žibutienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja Vida Ablingienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-19

8

 

 

    Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, atkreipiame dėmesį, kad projekto 8 straipsnio 1 dalyje nustatoma, jog įstatymas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d., o šio straipsnio 2 dalyje nustatoma, kad šis įstatymas taikomas ataskaitų rinkiniams, sudaromiems už 2022 metus ir vėlesnius ataskaitinius laikotarpius. Atsižvelgus į tai, kad ataskaitų rinkiniai sudaromi už praėjusius ataskaitinius laikotarpius bei siekiant teisinio aiškumo, projekto 8 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl teisinio reguliavimo, kuris taikomas ataskaitų rinkiniams, sudaromiems už 2021 metus.

Pritarti

Žr. komiteto pasiūlymą Nr.3.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija

2020-04-20

2

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacijoje išnagrinėtas Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 4, 12, 16, 20, 27, 29 ir 57 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-4545.

Manome, jog Projektas parengtas neįsigilinus į savivaldybių specifiką ir yra tikslintinas. Teikiame šias pastabas:

1.      Dėl 12 straipsnio 2 dalies keitimo:

1.1.                        Šioje dalyje siūloma nustatyti, jog „Savivaldybės veiklos ataskaita turi būti paskelbta laikantis šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų“. Tačiau Vietos savivaldos įstatymo 37straipsnis  reglamentuoja gyventojų apklausai teikiamus klausimus.

1.2. Šioje dalyje siūloma nustatyti, jog „Kartu savivaldybės veiklos ataskaita kaip savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio sudedamoji dalis skelbiama ir teikiama Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nustatyta tvarka.“ Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme nustatoma, jog savivaldybės veiklos ataskaita, finansinių ataskaitų rinkinys teikiami savivaldybės tarybai iki gegužės 25 dienos, o ataskaitų rinkinį patvirtinus savivaldybės taryboje per 10 dienų jį turi būti paskelbta savivaldybės interneto svetainėje. Tai reikštų, kad įgyvendinus visas nustatytas savivaldybės tarybos posėdžio rengimo procedūras, bendruomenei ataskaita galimai būtų pateikta birželio mėn. viduryje ar pabaigoje. Kyla klausimas, ar taip vėlai pateikta ataskaita (veiklos dalis) nebus praradusi aktualumo. Norime atkreipti dėmesį, jog dabartiniu metu susiklosčiusi praktika, kai savivaldybių veiklos ataskaitos (mero, direktoriaus), yra tvirtinamos tarybose vasario, kovo, vėliausia – balandžio mėn. Šiuo metu rengiamų veiklos ataskaitų turinys iš dalies sutampa su Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo projekte numatytais reikalavimais veiklos ataskaitoms rengti ( informacija apie atliktus darbus, strateginio plano įgyvendinimas ir t. t.), tačiau kartu pateikiama informacija bendruomenei apie savivaldybės tarybos posėdžius, priimtus sprendimus, posėdžių lankomumą, komitetų ir komisijų darbą, bendradarbiavimą su nevyriausybinių ir bendruomeninėmis organizacijomis ir kita. Siūlome nekeisti per eilę metų susiformavusios savivaldybių veiklos ataskaitų sistemos. Svarstytina galimybė, savivaldybės veiklos ataskaitą tvirtinti anksčiau nei metinių finansinių ataskaitų rinkinį.

Pritarti iš dalies

Pritarta, kad savivaldybės veiklos ataskaita būtų pateikiama bendruomenei iki balandžio 1 d., o taip pat papildomai įtraukiama į ataskaitų rinkinį, kuris savivaldybės tarybai turi būti pateiktas iki gegužės 25 d.

Žr. komiteto pasiūlymą Nr. 1

2.

Lietuvos savivaldybių asociacija

2020-04-20

5

3 N

 

2. 16 straipsnio 2 dalies 8 punktu siūloma nustatyti, jog savivaldybės taryba, vietoje savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos metinės veiklos atskaitos, svarsto ir priima sprendimą dėl šios tarnybos metinio ataskaitų rinkinio. Tačiau įstatymo projektu nesiūloma įstatymo 27 straipsnio 9 dalies 15 punktui, kuriame įtvirtinta savivaldybės kontrolieriaus pareiga reglamente nustatyta tvarka ir terminais pateikti savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklos ataskaitą ir ją viešinti savivaldybės interneto svetainėje, visuomenės informavimo priemonėse.

Pritarti

Pasiūlymas:

1. Papildyti projekto 5 straipsnį nauja 3 dalimi:

„3. Pakeisti įstatymo 27 straipsnio 9 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) reglamente nustatyta tvarka ir terminais pateikia savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklos ataskaitą metinį ataskaitų rinkinį; savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklos ataskaitą metinį ataskaitų rinkinį arba jos santrauką paskelbia vietinėje spaudoje, savivaldybės interneto svetainėje, o jeigu įmanoma, – ir per kitas visuomenės informavimo priemones;“.

 

2. Buvusią projekto 5 straipsnio 3 dalį laikyti 4 dalimi.

3.

Lietuvos savivaldybių asociacija

2020-04-20

3

3

 

3. Dėl 16 straipsnio 2 dalies 19 punkto „19) mero, savivaldybės administracijos direktoriaus, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos, biudžetinių ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė), savivaldybės valdomų įmonių ir organizacijų metinių veiklos ataskaitų rinkinių ir atsakymų į savivaldybės tarybos narių paklausimus išklausymas reglamento nustatyta tvarka, sprendimų dėl šių ataskaitų ir atsakymų priėmimas“:

3.1.                        Atkreipiame dėmesį, jog Projektu siūloma pakeisti 12 straipsnio 2 dalį ir nustatyti, jog mero veiklos ataskaita tampa sudėtine savivaldybės veiklos ataskaitos dalimi, taip projektu numatoma panaikinti 20 straipsnio 7 dalį, kuriuo meras buvo įpareigotas ne rečiau kaip kartą per metus atsiskaityti savivaldybės tarybai teikiant savivaldybės veiklos ataskaitą. Tačiau Įstatymo projekto 16 straipsnio 2 dalies 19 punkte palikta nuostata, kad savivaldybės taryba kasmet išklauso mero ataskaitą ir priima sprendimą dėl šios ataskaitos. Siekiant, kad įstatymo nuostatos neprieštarautų viena kitai iš šio punkto išbraukti žodį „meras“.

3.2.                        Manome, jog pakeitimai atlikti automatiškai „metines veiklos ataskaitas“ pakeičiant „metinių ataskaitų rinkiniais“ ir tuo pačiu sugriaunant galiojančio įstatymo logiką.

3.2.1.      Dabartiniu metu vykdydama 16 straipsnio 2 dalies 19 punktą savivaldybės taryba išklauso įvairių subjektų veiklos ataskaitas ir priima dėl jų sprendimus. Konsoliduotų ataskaitų rinkinius tvirtina vykdama 16 straipsnio 2 dalies 15 punktą, o biudžetinių ir viešųjų įstaigų finansinių ataskaitų rinkinių tvirtinimą deleguoja savivaldybės administracijos direktoriui (16 straipsnio 3 dalies 2 ir 5 punktai).

3.2.2.      Projekte 16 straipsnio 2 dalies 19 punkto pakeitimu savivaldybės tarybai užkraunama pareiga priimti sprendimus dėl kiekvieno viešojo sektoriaus subjekto metinių ataskaitų rinkinių. 2018 metais savivaldybėse buvo 3369 viešojo sektoriaus subjektai. Įvertinus tai, kad savivaldybių tarybų posėdžiai paprastai vyksta vieną kartą į mėnesį, šis siūlymas komplikuos tarybų darbą, žymiai išplėsdamas darbotvarkes. Siūlome atsisakyti šio reikalavimo. Taip pat turi atsisakyta 29 straipsnio 8 dalies punkto nuostatos dėl savivaldybės administracijos direktoriaus savivaldybės tarybai ir merui teikiamo administracijos metinių ataskaitų rinkinio.

3.2.3.      Pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo projektą nei meras, nei administracijos direktorius nėra viešojo sektoriaus subjektai, tačiau šiame punkte numatytas mero ir administracijos direktoriaus metinių ataskaitų rinkinių išklausymas.

Pritarti iš dalies

Pritarti dėl punktų 3.1, 3.2.1, 3.2.2 Žr. komiteto pasiūlymą Nr. 2.

Nepritarti dėl siūlymo atsisakyti įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 9 punkto pakeitimo. Savivaldybės administracijos direktorius kaip savivaldybės administracijos vadovas turi pateikti merui ir savivaldybės tarybai savivaldybės administracijos metinių ataskaitų rinkinį kaip atsiskaitymą už savo ir savivaldybės administracijos veiklą.

4.

Lietuvos savivaldybių asociacija

2020-04-20

5

 

 

4. Siūlomame 27 straipsnio pakeitime numatoma, kad savivaldybės kontrolieriai kiekvienais metais iki liepos 15 gegužės 25 dienos parengia ir reglamente nustatyta tvarka pateikia savivaldybės tarybai išvadą dėl pateikto tvirtinti savivaldybės konsoliduotųjų metinių ataskaitų rinkinio“, tuo tarpu Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo projekto priede „Metinių ataskaitų pateikimo terminai“, nurodyta, kad savivaldybės veiklos ataskaita turi būti pateikta savivaldybės tarybai tvirtinti taip pat gegužės 25 d. Kyla klausimas dėl šių terminų pagrįstumo. Savivaldybės tarybos sprendimo projektas negali būti parengtas, nustatyta tvarka suderintas ir pateiktas savivaldybės tarybai pačią dieną. Siūlytume nustatyti vėlesnį (liepos 1 d.) ataskaitos teikimo tarybai terminą

Nepritarti

Iki gegužės 25 dienos savivaldybės metinių ataskaitų rinkinys turi būti pateiktas savivaldybės tarybai, tačiau nei Vietos savivaldos įstatymas, nei Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymas nereikalauja, kad savivaldybės taryba sprendimą dėl ataskaitų priimtų tą pačią dieną.

5.

Lietuvos savivaldybių asociacija

2020-04-20

 

 

 

5. Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo priede numatyti ataskaitų parengimo ir pateikimo terminai. Savivaldybių nuomone šie yra pernelyg glausti. Savivaldybės finansinių ataskaitų rinkinys turės būti parengtas iki balandžio 25 dienos (šiuo metu iki gegužės 31 dienos) ir iki gegužės 25 dienos pateiktas savivaldybės tarybai (šiuo metu liepos 15 dienos). Siūlome nekeisti šiuo metu galiojančių ataskaitų parengimo ir pateikimo terminų.

Nepritarti

Ataskaitų rengimo ir teikimo terminai trumpinami ne tik savivaldybėms, bet ir kiekvienai biudžetinei įstaigai, ir Finansų ministerijai, rengiančiai konsoliduotąsias finansines ataskaitas, ir Valstybės kontrolei, ir savivaldybių kontrolės ir audito tarnyboms siekiant bendro tikslo –  galimybės parengti valstybės metinių ataskaitų rinkinį ir jį pateikti Seimui pavasario sesijoje, kad, pradedant planuoti kitų metų biudžetą, praėjusių metų ataskaitos jau būtų patvirtintos ir būtų galima šių ataskaitų informaciją naudoti sprendimams priimti (tame tarpe ir dėl biudžeto).

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-4545 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą, Lietuvos savivaldybių asociacijos pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė, ir Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2020-04-22

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad šis projektas buvo derintas su Vietos savivaldos įstatymo pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-2834(2), kuris šiuo metu dar nėra pateiktas Seime, siūlome atsisakyti nuorodos į Vietos savivaldos įstatymo 37 straipsnį.

Atsižvelgiant į Lietuvos savivaldybių asociacijos pastabą Nr. 1, į projekte siūlomą teisinį reguliavimą ir į visas nustatytas savivaldybės tarybos posėdžio rengimo procedūras, savivaldybės veiklos ataskaita savivaldybės bendruomenei būtų pristatyta birželio mėnesį. Abejotina, ar taip vėlai pateikta ataskaita nebus praradusi aktualumo. Įvertinus dabartiniu metu susiklosčiusią praktiką, siūlome palikti galimybę merui pateikti savivaldybės veiklos ataskaitą bendruomenei iki balandžio 1 d. Ši  ataskaita vėliau inkorporuojama ir į savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį.

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybės taryba ne rečiau kaip vieną kartą per metus reglamento nustatyta tvarka iki balandžio 1 dienos turi pateikti savivaldybės bendruomenei savivaldybės veiklos ataskaitą, kurios sudedamoji dalis yra mero veiklos ataskaita. Savivaldybės veiklos ataskaitą savivaldybės tarybos vardu pateikia meras. Savivaldybės veiklos ataskaita turi būti paskelbta laikantis šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų. Kartu sSavivaldybės veiklos ataskaita kaip savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio sudedamoji dalis skelbiama ir teikiama Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nustatyta tvarka“

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2020-04-22

3

3

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Lietuvos savivaldybių asociacijos pastabą Nr. 3, į projekto 4 straipsnį, kuriame panaikinamas įpareigojimas merui teikti ataskaitą savivaldybės tarybai, o mero veiklos ataskaita tampa sudėtine savivaldybės veiklos ataskaitos dalimi ir į tai, kad pagal projekto 3 straipsnio 2 dalį savivaldybės tarybai suteikiami įgaliojimai tvirtinti savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį, projekto 3 straipsnio 3 dalyje tikslinga nustatyti, kad savivaldybės taryba išklauso numatytų subjektų veiklos ataskaitas (vietoje siūlomų ataskaitų rinkinių, kurių apimtis yra labai didelė ir praktiškai savivaldybės tarybos posėdžiuose fiziškai jų išklausyti neįmanoma), kurios yra sudėtinė metinių ataskaitų rinkinių dalis ir dėl kurių savivaldybės taryba diskutuoja.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Pakeisti įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 19 punktą ir jį išdėstyti taip:

„19) mero, savivaldybės administracijos direktoriaus, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos, biudžetinių ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė), savivaldybės valdomų įmonių ir organizacijų metinių veiklos ataskaitų rinkinių ir atsakymų į savivaldybės tarybos narių paklausimus išklausymas reglamento nustatyta tvarka, sprendimų dėl šių ataskaitų ir atsakymų priėmimas šio įstatymo 13 straipsnio 5, 6, 8 ir 9 dalyse nustatyta tvarka rengiant, pateikiant sprendimų projektus ir dėl jų balsuojant;“.

Pritarti

 

3.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2020-04-22

8

3

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą ir siekiant teisinio reguliavimo tikslumo siūlome nustatyti, kokios nuostatos taikomos ataskaitų rinkiniams, sudaromiems už 2021 metų ataskaitinį laikotarpį.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 8 straipsnį 3 dalimi:

3. Sudarant ataskaitų rinkinius už 2021 metus taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios nuostatos.

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Valentinas Bukauskas.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                               (Parašas)                                                          Guoda Burokienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Rasa Mačiulytė