LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO nr. XIVP-1710

 

2022-12-07 Nr. 113-P-43

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Audrius Petrošius, Kęstutis Masiulis, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Andrius Kupčinskas, pavaduojantis Jurgitą Šiugždinienę, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovė Monika Juodvalkė, Aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vyresnioji patarėja Algė Staniūnaitė-Tonkich, Aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės patarėja Rūta Brazdžiūnienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė, Lietuvos kurortų asociacijos administracijos direktorė Kristina Citvarienė ir Lietuvos kurortų asociacijos teisininkė Inga Volungevičiūtė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

1

1

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Vietos savivaldos įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 46 punkto nuostatoje siūloma įtvirtinti šią savarankiškąją savivaldybės funkciją: „kurortų ir kurortinių teritorijų, įskaitant ir juose esamas saugomas teritorijas, priežiūra, apsauga, tvarkymas ir erdvinio miestovaizdžio formavimas, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras; kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatų tvirtinimas“. Šios nuostatos įtvirtinimas keičiamame įstatyme diskutuotinas šiais aspektais:

1.1. formuluotė „kurortų ir kurortinių teritorijų, įskaitant ir juose esamas saugomas teritorijas, priežiūra, apsauga, tvarkymas“ nedera nei su keičiamo įstatymo 6 straipsnio 25 punkto, nei su Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio nuostatomis. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 25 punktą savarankiškoji savivaldybės funkcija yra „savivaldybės saugomų teritorijų steigimas, apsauga ir tvarkymas“, o pagal Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio 6 dalį apsaugos ir tvarkymo veiklą valstybiniuose rezervatuose, valstybiniuose parkuose ir biosferos rezervatuose (t. y. valstybės įsteigtose saugomose teritorijose) įgyvendina saugomų teritorijų direkcijos – biudžetinės įstaigos;

Pritarti

 

2.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

 

1

1

 

1.2. formuluotės „erdvinio miestovaizdžio formavimas, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras“ turinys nėra pakankamai aiškus. Manytina, kad „erdvinio miestovaizdžio formavimas“ yra vienas iš teritorijų planavimo tikslų, kuris įgyvendinamas rengiant atitinkamo lygmens teritorijų planavimo dokumentus. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 19 punktą savarankiškoji savivaldybės funkcija yra „teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas“. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad aptariamas projekto nuostatas savo turiniu apima minėtos keičiamo įstatymo nuostatos. Be to, šiose projekto nuostatose nėra aiškus sąvokos „miestovaizdis“ turinys, nes ši sąvoka nėra apibrėžta galiojančiuose įstatymuose;

Pritarti

 

3.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

 

1

1

 

1.3. formuluotė „kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatų tvirtinimas“ nėra aiški dėl šių priežasčių: pirma, neaišku, kokie dokumentai yra kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatai, nes šių dokumentų nereglamentuoja jokie galiojantys įstatymai; antra, atkreiptinas dėmesys, kad iš kartu su teikiamu projektu susijusio Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo ir įstatymo V skyriaus papildymo dvidešimt aštuntuoju skirsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-1708 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatų darytina išvada, kad kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatus turėtų tvirtinti savivaldybės taryba. Atsižvelgiant į tai, šios projekto nuostatos turėtų būti dėstomos keičiamo įstatymo 16 straipsnyje, nustatančiame savivaldybės tarybos kompetenciją.

Pritarti

 

4.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

1

1, 2

 

2. Projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalyse dėstomose pakeitimo esmėse nuorodos į „1 dalį“ ir „1 dalies“ brauktinos.

Pritarti

 

5.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

*

 

 

3. Atsižvelgiant į tai, kad kečiamas įstatymas yra susijęs su Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo ir įstatymo V skyriaus papildymo dvidešimt aštuntuoju skirsniu įstatymo projektu Nr. XIVP-1708, Teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1709 bei su Seime svarstomu Kurortų ir kurortinių teritorijų darnaus vystymo įstatymo projektu Nr. XIVP-485 (dėl jo 2021 m. birželio 23 d. Seimo valdyba kreipėsi į Vyriausybę su prašymu pateikti išvadą), siūlytina gauti Vyriausybės išvadą dėl keičiamo įstatymo teisinio reguliavimo.

Pritarti

Argumentai:

Vyriausybė 2022-10-12 priėmė nutarimą Nr. 1026, kuriame nurodyta „3. Nepritarti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1710 (toliau – VSĮ projektas) 1 straipsnyje pateiktam siūlymui papildyti VSĮ 6 straipsnį nauju punktu [...]:“

6.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

 

*

 

 

4. Atsižvelgiant į tai, kad Seime yra svarstomas Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1580, kuriuo šis įstatymas dėstomas nauja redakcija (numatoma įstatymo įsigaliojimo data – 2023 m. balandžio 10 d.), matytina, kad šis ir keičiamo įstatymo projektai turėtų būti derinami tarpusavyje.

Pritarti

Argumentai:

Seimas 2022-06-30 priėmė nauja redakcija išdėstytą Vietos savivaldos įstatymą Nr. XIV-1268, todėl šio projekto nuostatos turi būti suderintos su priimtu įstatymu.

7.        

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2022-06-01

*

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1710 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų pateiktam projektui neturime.

Įvertinta

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2022-08-16

*

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija  susipažino su Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1709 ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1710“ projektu (toliau – Įstatymų projektai).

Informuojame, kad savivaldybės Įstatymų projektams pastabų neturėjo, arba nepritarė. Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte siūloma „erdvinio miestovaizdžio formavimą, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras“ funkcija būtų perteklinė, nes įgyvendindamos esamas teritorijų planavimo įstatymo normas, savivaldybės tą jau vykdo.

Esamas teritorijų planavimo teisinis reguliavimas savivaldybes įpareigoja (ar suteikia galimybę) nustatyti gyvenamųjų vietovių kraštovaizdžio savitumui svarbias teritorijas, vertingą kraštovaizdį reprezentuojančias apžvalgos vietas, kitus urbanistinių struktūrų, urbanistinių erdvių formavimo reikalavimus, todėl nėra poreikio papildyti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 3 punktą, nustatant, kad savivaldybės lygmens bendruosiuose planuose kartu su miškų, saugomų teritorijų ir kraštovaizdžio apsaugos reikalavimais turi būti nustatomi ir „kurortų ir kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reikalavimai“. Manome, kad šis siūlomas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo pakeitimas būtų perteklinis.

Pritarti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2022-10-12

1

1

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. birželio 15 d. sprendimo Nr. SV-S-565 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2, 3 ir 4 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

[...]

3. Nepritarti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1710 (toliau – VSĮ projektas) 1 straipsnyje pateiktam siūlymui papildyti VSĮ 6 straipsnį nauju punktu ir nustatyti naują savarankiškąją savivaldybių funkciją „kurortų ir kurortinių teritorijų, įskaitant ir juose esamas saugomas teritorijas, priežiūra, apsauga, tvarkymas ir erdvinio miestovaizdžio formavimas, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras; kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatų tvirtinimas“ dėl šių priežasčių:

3.1. Pateiktas siūlymas savivaldybėms priskirti į kurortus ir kurortines teritorijas patenkančių saugomų teritorijų priežiūrą, apsaugą ir tvarkymą nesuderintas su VSĮ 6 straipsnio 25 punkto ir Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio nuostatomis: VSĮ 6 straipsnio 25 punkte nustatyta, kad savarankiškoji savivaldybių funkcija yra savivaldybės saugomų teritorijų steigimas, apsauga ir tvarkymas (ši nuostata įtvirtinta ir Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio 7 dalyje), Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio 8 dalyje – apsaugos ir tvarkymo veiklą valstybiniuose rezervatuose, valstybiniuose parkuose ir biosferos rezervatuose (valstybės įsteigtose saugomose teritorijose) įgyvendina saugomų teritorijų direkcijos.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2022-10-12

*

 

 

3.2. Siekiant darnaus teritorijų vystymo, planuojamos erdvinės struktūros, atskirų jos elementų (viešųjų erdvių, urbanistinių struktūrų, želdynų ir kita) inžinerinės ir socialinės infrastruktūros formavimo principai nustatomi kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose, kurių rengimą reglamentuoja TPĮ. Architektūros kriterijai, kuriais privaloma vadovautis, nustatyti Lietuvos Respublikos architektūros įstatyme. Vadovaujantis TPĮ 14 straipsnio 6 dalies 2 punkto nuostatomis, planuojamos teritorijos urbanistinės struktūros optimizavimas priskirtinas savivaldybės ir vietovės lygmens bendrųjų planų uždaviniams, žemesnio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose detalizuojami aukštesnio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose nustatyti planuojamos teritorijos erdvinės struktūros elementai (TPĮ 15 straipsnio 3 dalies 1 punktas).

Pritarti

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2022-10-12

1

1

 

Atsižvelgiant į tai, kad VSĮ 6 straipsnio 19 punkte įtvirtinta, kad teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas yra savarankiškoji savivaldybių funkcija, VSĮ projekto 1 straipsnyje pateiktas siūlymas „erdvinio miestovaizdžio formavimą, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras“ nustatyti kaip naują savivaldybių savarankiškąją funkciją yra perteklinis, nes erdvinių struktūrų formavimo reikalavimai nustatomi kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose vadovaujantis TPĮ.

Pritarti

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: įvertinus Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Vyriausybės priimtą sprendimą nepritarti įstatymo projektui ir Lietuvos savivaldybių asociacijos išreikštą poziciją, kuri sutampa su Vyriausybės argumentu, kad įstatymo projektu siūlomas įtvirtinti teisinis reguliavimas būtų perteklinis, siūloma įstatymo projektą Nr. XIVP-1710 atmesti.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Kęstutis Masiulis.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas