LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO Nr. IX-2112  401  STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-527

 

2022-03-30  Nr.109-P-17

 

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Andrius Bagdonas pavaduojantis Simoną Gentvilą, Vytautas Gapšys, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: vedėja Alina Brazdilienė, patarėjos: Dalia Mudėnienė, Greta Genelienė, vyriausioji specialistė Audronė Čekanavičienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

NNr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-31

1

 

 

1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Mokesčių administravimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 401 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jame be kita ko nustatyti, kad patikimu mokesčių mokėtoju būtų laikomas asmuo, jei jam nebuvo paskirta didesnė nei 300 eurų bauda bent už vieną nurodytuose Administracinių nusižengimų kodekso straipsniuose numatytą administracinį nusižengimą, padarytą pakartotinai. Atkreiptinas dėmesys, jog Administracinių nusižengimų kodekso 134 straipsnio 1 dalyje ir 171 straipsnyje numatyti administraciniai nusižengimai, už kuriuos maksimali bauda (nepaisant to, ar administracinis nusižengimas padarytas pakartotinai) neviršija 300 eurų. Taigi iš teikiamo siūlymo sektų, jog minėtus administracinius nusižengimus padarę asmenys visais atvejais būtų laikomi patikimais mokesčių mokėtojais, net jeigu nuolat darytų pakartotinius administracinius nusižengimus, nurodytus Administracinių nusižengimų kodekso 134 straipsnio 1 dalyje ir 171 straipsnyje. Atsižvelgiant į tai, projektas koreguotinas.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-31

2

 

 

Projekto nuostatos įsigaliotų kitą dieną po jo oficialaus paskelbimo. Pažymėtina, jog nuo patikimo mokesčių mokėtojo statuso (arba jo neturėjimo) priklauso ir kituose įstatymuose nustatytos mokesčių mokėtojų teisės ir pareigos. Pavyzdžiui, Viešųjų pirkimų įstatymo 46 straipsnio 4 dalies 8 punkte nustatyta, kad perkančioji organizacija pašalina tiekėją iš pirkimo procedūros, jeigu tiekėjas neatitinka minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų, nustatytų Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnio 1 dalyje ir dėl to laikomas padariusiu šiurkštų profesinį pažeidimą; Energetikos įstatymo 21 straipsnio 5 dalies 10 punkte nustatyta, kad energetikos veiklos licencijos, leidimo ar atestato galiojimas, įvertinus šio ir kitų įstatymų nustatytus reikalavimus, taikomus licencijai, leidimui ar atestatui gauti, juos išduodančios institucijos sprendimu teisės aktų nustatyta tvarka sustabdomas, jeigu paaiškėja, kad asmuo, turintis leidimą verstis didmenine prekyba nefasuotais naftos produktais, neatitinka minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų, nustatytų Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnio 1 dalyje. Siekiant teisinio aiškumo bei vengiant galimų praktinių projekto nuostatų taikymo problemų, siūlytina projektą pildyti nuostatomis dėl jo įsigaliojimo ir taikymo.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-31

 

 

 

3. Atsižvelgus į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 8 d. nutarimu Nr. 1088 „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.11 papunktį vienas iš Finansų ministerijos veiklos tikslų yra formuoti valstybės politiką mokesčių ir jų administravimo srityje, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, manytina, kad dėl teikiamo projekto tikslinga gauti Vyriausybės nuomonę.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-31

 

 

 

4. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

4.1. projekto lyginamajame variante nuoroda „Lyginamasis variantas“ keistina nuoroda „Projekto lyginamasis variantas“;

4.2. projekto pavadinime esanti santrumpa „Nr.“ rašytina didžiosiomis raidėmis;

4.3. projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 401 straipsnio 1 dalies 4 punkto tekstas išskirtinas kabutėmis;

4.4. projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 401 straipsnio 1 dalies 4 punkto tekstas tikslintinas: vietoj „1881“ įrašant „1881“, o vietoj žodžio „nurodytą“ – „nurodytuose“, kadangi šis žodis derinamas prie formuluotės „Administracinio nusižengimų kodekso straipsniuose“.

Pritarti

 

5.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2021-06-07

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 40(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-527 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

EEil.

NNr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-11-10

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. birželio 9 d. sprendimo Nr. SV-S-124 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 7 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė
n u t a r i a:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 401 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-527 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui ‒ siūlomam įteisinti principui, kad ne už bet kokius (visus) Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytus pakartotinai padarytus administracinius nusižengimus asmuo būtų pripažįstamas neatitinkančiu minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų.

 

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-11-10

 

 

 

2. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui nesvarstyti Įstatymo projekto, nes Vyriausybė, sistemiškai įvertinusi asmenų pripažinimo neatitinkančiais minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų mechanizmą, nustatytą Mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnyje, ir siekdama nustatyti bendrą principą, kad asmenys pripažįstami neatitinkančiais minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų nepriklausomai nuo to, ar jie padaro pirmą administracinį nusižengimą, ar pakartotinį, o visais atvejais įvertinant už padarytą administracinį nusižengimą paskirtos baudos dydį (pvz., 1 500 eurų ar didesnio dydžio bauda), artimiausiu metu planuoja Seimui pateikti daugiau keitimų apimantį Mokesčių administravimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektą.

Pritarti iš dalies

Siekiant kaip įmanoma greičiau palengvinti mokesčių mokėtojams administracinę naštą bei į tai, kad LRV iš esmės pritaria projektui Nr. XIVP-527 ir yra parengusi Mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnio 4 punkto formuluotę, atsižvelgiant į tai, Komitetas teikia patobulintą Įstatymo projekto variantą.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nėra.

7. Komiteto sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam ir Komiteto patobulintam Mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 40(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-527(2), atsižvelgiant į LRS Kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Komiteto pasiūlymus bei Komiteto išvadai.

7.1. Komiteto pasiūlymai:

 

EEil.

NNr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas

2022-03-30

1

 

 

Argumentai:

Asmeniui paskirta 1 500 eurų bauda laikytina pakankamai reikšminga, kad toks asmuo vienus metus būtų laikomas neatitinkančiu minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų, tačiau asmens laikymas tokiu pat nepatikimu asmeniu, neatitinkančiu minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų, vien todėl, kad jis per vienus metus padarė pakartotinį administracinį nusižengimą, kuris neretai yra (gali būti) laikomas tik formaliu, techniniu, neatitinka teisingumo principo. Kadangi toks traktavimas laikytinas teisingumo principo pažeidimu, tikslinga šias MAĮ 401 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatas (dėl pakartotinumo) patikslinti, nustatant, kad tiek pirmojo, tiek pakartotino administracinio nusižengimo atveju asmuo pripažįstamas (laikomas) neatitinkančiu minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų, jeigu jam paskirta 1 500 eurų ar didesnė bauda.

Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės pritarimą įstatymo projekto tikslui, įvertinus Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pateiktą tarpinstituciniam derinimui panašią ir netgi palankesnę mokesčių mokėtojams (nei Projektu siūloma) Įstatymo formuluotę, Komitetas siūlo patobulinti projektu siūlomą Mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnio 1 dalies 4 punkto formuluotę.

 

Pasiūlymas:

4) juridinio asmens vadovui ar kitam atsakingam asmeniui arba individualia veikla užsiimančiam asmeniui per paskutinius vienus metus iki jo vertinimo dienos nebuvo paskirta 1 500 eurų ar didesnė bauda už padarytą administracinį nusižengimą, numatytą Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 95, 99, 127, 132, 134, 137, 142, 143, 150, 151, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 176, 187, 188, 1881, 189, 190, 191, 192, 193, 195, 198, 205, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 218, 223, 505, 546 straipsniuose, ir (ar) jam nebuvo paskirta bauda už šiame punkte nurodytuose Administracinių nusižengimų kodekso straipsniuose numatytą administracinį nusižengimą, padarytą pakartotinai. Šiame punkte pakartotinis administracinis nusižengimas suprantamas taip, kaip tai nustatyta Administracinių nusižengimų kodekso 40 straipsnyje.

 

Pritarti

 

2.

Biudžeto ir finansų komitetas

2022-03-30

2

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į LRS Kanceliarijos Teisės departamento pateiktą pastabą ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina Projektą papildyti 2 straipsniu, numatant Įstatymo įsigaliojimą ir taikymą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Projektą 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2022 m. liepos 1 d.

2. Šio įstatymo 1 straipsnio nuostatos dėl pakartotinių administracinių nusižengimų vertinimo atsisakymo, taikomos tik vertinant asmenų atitiktį minimaliems patikimo mokesčių mokėtojo kriterijams po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

9. Komiteto paskirtas pranešėjai: Antanas Čepononis, Andrius Palionis.

 

 

 

PRIDEDAMA. Mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 40(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr.  XIVP-527(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                      Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė