LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-2223 PAPILDYMO 1083 IR 1084 STRAIPSNIAIS 

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2603

 

 

2023-12-15  Nr. 107-P-50

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę);

komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Rasa Liucija Matusevičiūtė, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;

            kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos Atliekų politikos grupės vyriausioji patarėja Greta Česnaitytė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo Aplinkos apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1083 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad juridiniai asmenys atsakomybėn, be kita ko, būtų traukiami „už neatlygintinos daugkartinės gėrimų pakuotės, kaip alternatyvos vienkartinėms gėrimų pakuotėms nepateikimą“. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su teikiamu projektu susijusio Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 papildymo 83 straipsniu įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-2601) (toliau – projektas Nr. XIVP-2601) 1 straipsniu keičiamo Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 83 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad neatlygintinos gėrimų daugkartinės pakuotės, kaip alternatyvos gėrimų vienkartinėms pakuotėms turi būti teikiamos viešojo maitinimo vietose vartojimui vietoje (pabraukta – mūsų). Siekiant teisinio aiškumo ir įstatymų nuostatų suderinamumo, atitinkamai turėtų būti tikslinamos projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalies nuostatos.

Atsižvelgiant į projekto Nr. XIVP-2601 1 straipsniu keičiamo Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 83 straipsnio 4 dalį, analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 1084 straipsnio 1 dalies.

Pritarti iš dalies

Tikslinti Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 papildymo 1083 ir 1084 straipsniais įstatymo projektu Nr. XIVP-2603 (toliau – AAĮ projektas) atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.

 

2

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

 

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su projektu teikiamame projekte Nr. XIVP-2601 siūloma nustatyti, kad viešojo maitinimo vietose, vartojimui vietoje, vietoj gėrimų ir maisto vienkartinės pakuotės kaip alternatyva privalo būti neatlygintinai teikiama gėrimų ir maisto daugkartinė pakuotė, t. y. nustatoma tik vienintelė alternatyva - privaloma daugkartinė pakuotė. Atkreiptinas dėmesys, kad viešojo maitinimo vietose vartojimui vietoje gėrimai ir maistas paprastai pateikiami stalo induose, kurie, abejotina, ar pagal Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo (toliau - PPAT įstatymas) 2 straipsnio 21 dalyje apibrėžtos sąvokos turinį suprantami kaip daugkartinė pakuotė. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar toks projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamo įstatymo 1083 ir 1084 straipsniuose siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas, kai juridiniai asmenys būtų traukiami atsakomybėn už neatlygintinos gėrimų ir maisto daugkartinės pakuotės, kaip alternatyvos gėrimų ir maisto vienkartinėms pakuotėms nepateikimą, atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nustatytus tikslingumo, proporcingumo ir aiškumo teisėkūros principus, nes, manytina, kad šie asmenys vartojimui vietoje gėrimus ir maistą neatlygintinai galėtų teikti ne tik gėrimų ir maisto daugkartinėse pakuotėse, kaip alternatyvą gėrimų ir maisto vienkartinėms pakuotėms, bet ir stalo induose.

Pritarti

Tikslinti AAĮ projektą atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą:

 

1 straipsnis. Įstatymo papildymas 1083 straipsniu

Papildyti Įstatymą 1083 straipsniu:

1083 straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už vienkartinių plastikinių gaminių naudojimo mažinimo reikalavimų nevykdymą

Viešojo maitinimo paslaugą teikiančių juridinių asmenų neatlygintinis vienkartinių plastikinių gaminių, nurodytų Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose, kai jie pardavimo metu užpildomi maisto produktais ar gėrimais viešojo maitinimo vietose, neatlygintinis  dalijimas vartotojams ir (ar) alternatyvos, kokia ji numatyta Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 83 straipsnio 2 dalyje, šiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams nepateikimas vartoti viešojo maitinimo vietose (patalpose ar lauko sąlygomis ne didesniu kaip 40 metrų atstumu nuo viešojo maitinimo vietos įrengtose aptarnavimo vietose (zonose))  užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio iki trijų tūkstančių eurų.

Šio straipsnio 1 dalyje numatytas pažeidimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo trijų tūkstančių iki penkių tūkstančių eurų.“

 

Atkreipiamas dėmesys, kad kartu su AAĮ projektu pateiktas projektas Nr. XIVP-2601 dėl alternatyvų tikslinimas taip:

 

„[...] kaip alternatyva šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiamos daugkartinės pakuotės arba vienkartinės pakuotės, kurių sudėtyje nėra plastiko, arba stalo indai“.

3

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalyje vartojama formuluotė „daugkartinės gėrimų pakuotės“ turėtų būti suderinta su PPAT įstatymo 2 straipsnio 21  dalyje pateiktu daugkartinės pakuotės apibrėžimu. Pagal PPAT įstatyme pateiktą apibrėžimą, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalyje turėtų būti pateikta formuluotė „gėrimų daugkartinės pakuotės“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 1084 straipsnio 1 dalies, kurioje vartojama formuluotė „daugkartinės maisto pakuotės“.

Pritarti iš dalies

Tikslinti AAĮ projektą atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą.

4

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalyje formuluotė „vienkartinėms gėrimų pakuotėms“ derintina su PPAT įstatymo 2 straipsnio 29  dalyje pateiktu vienkartinės pakuotės apibrėžimu. Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalyje turėtų būti pateikta formuluotė „gėrimų vienkartinėms pakuotėms“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl keičiamo įstatymo 1084 straipsnio 1 dalies, kurioje vartojama formuluotė „vienkartinėms maisto pakuotėms“.

Pritarti iš dalies

Tikslinti AAĮ projektą atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą.

 

5

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1, 2

 

 

Projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 1 dalyje ir 1084 straipsnio 1 dalyje tam tikros nuostatos yra išdėstytos skliaustuose. Pažymėtina, kad norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose pavyzdžius, paaiškinimus, sąlygas ar pan.; atsižvelgus į tai, projekto nuostatų formuluotės taisytinos, atsisakant skliaustų.

Pritarti iš dalies

Tikslinti AAĮ projektą atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą, kurioje siūloma kartu su AAĮ projektu pateiktame projekte Nr. XIVP-2601 numatyto 83 straipsnio 2 dalyje minimas viešojo maitinimo vietas patikslinti skliaustuose.

6

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 2 dalis, nustatant sankcijas už pakartotinius pažeidimus, tikslintina lingvistiškai, vietoj formuluotės „Šiame straipsnyje“ nurodant formuluotę „Šio straipsnio 1 dalyje“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl keičiamo įstatymo 1084 straipsnio 2 dalies.

Pritarti

Tikslinti AAĮ projektą atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą ir:

1) AAĮ projektu keičiamo įstatymo 1083 straipsnio 2 dalyje numatyti:

 

Šio straipsnio 1 dalyje numatytas pažeidimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo trijų tūkstančių iki penkių tūkstančių eurų.“

2) atsisakyti AAĮ projekto 2 straipsnio, o 3 straipsnį pernumeruoti.

7

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

 

 

 

Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija), sunumeruotinos projekto 3 straipsnio dvi struktūrinės dalys.

Pritarti iš dalies

 

Tikslinti AAĮ projektą atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą ir numatyti, kad AAĮ projekto nuostatos įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo narys Kasparas Adomaitis

2023-12-14

3

 

 

 

Argumentai:

Lydintysis pasiūlymas pasiūlymui dėl Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 papildymo 83 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-2601. Argumentai pateikiami pagrindiniame pasiūlyme.

 

Pasiūlymas:

1.       Papildyti Įstatymo projektą 3 straipsniu:

3 straipsnis. Įstatymo papildymas 1085 straipsniu

Papildyti Įstatymą 1085 straipsniu:

1085 straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už vienkartinių plastikinių gaminių naudojimo masiniuose renginiuose ir paplūdimiuose mažinimo reikalavimų nevykdymą

Viešojo maitinimo paslaugą teikiančių juridinių asmenų neatlygintinis vienkartinių plastikinių gaminių, nurodytų Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose, kurie teikiant viešojo maitinimo paslaugą užpildomi maisto produktais ar gėrimais, dalinimas ir (ar) pardavimas masiniuose renginiuose ir paplūdimiuose įrengtose viešojo maitinimo vietose vartotojams, užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio iki trijų tūkstančių eurų.

Šiame straipsnyje numatytas pažeidimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo trijų tūkstančių iki penkių tūkstančių eurų.

Buvusį Įstatymo projekto 3 straipsnį laikyti atitinkamai 4 straipsniu.

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-223 papildymo 1083 ir 1084 straipsniais įstatymo projektui Nr. XIVP-2603 ir Komiteto išvadoms ir pasiūlymams.

7.2. Pasiūlymai: nėra

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu

9. Komiteto paskirti pranešėjai: T. Tomilinas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-223 papildymo 1083 ir 1084 straipsniais įstatymo projektas Nr. XIVP-2603(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėjas A. Želvys, el. p. [email protected]