LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KAIMO REIKALŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL Kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo Nr. I-164 3(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projektO NR. XIVP-1167
2022-04-20 Nr. 110-P-11
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, Komiteto pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika, Andrius Vyšniauskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-03. |
2 |
2 |
|
1. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto nuostatas atitinkamus poįstatyminius teisės aktus turi priimti Vyriausybės įgaliota institucija (pavyzdžiui, pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 31 straipsnio 3 dalį Vyriausybės įgaliota institucija nustato Kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) pripažinimo žemės ūkio kooperatinėmis bendrovėmis (kooperatyvais) tvarką). Atsižvelgiant į tai, reikėtų įvertinti, ar atitinkamai nereikėtų tikslinti projekto 2 straipsnio 2 dalies nuostatų, nustatant, kad šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus priima ir Vyriausybės įgaliota institucija. |
Pritarti |
|
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-03. |
2 |
2 |
|
2. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 112 punktu, teisės akte nurodant pareigų pavadinimą, jis paprastai rašomas be žodžių „Lietuvos Respublikos“ ar „Lietuvos“, todėl, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 2 dalyje prieš žodžius „žemės ūkio ministras“ nereikėtų atsisakyti perteklinių žodžių „Lietuvos Respublikos“. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Lietuvos žemės ūkio taryba, 2022-04-11. |
|
|
|
Susipažinome su LR Seimo Kaimo reikalų komiteto š. m. balandžio 13 d. posėdyje numatytais svarstyti įstatymų projektais, kurių pagrindu nuo š. m. liepos 1 d. numatoma pertvarkyti jungimo būdu Žemės ūkio ministerijos 3 valdymo srities valstybės įmones: Valstybės žemės fondas (toliau-VŽF), Distancinių tyrimų ir geoinformatikos centras „GIS-centras“ (toliau – Gis-centras) ir Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras (toliau – ŽŪIKVC) sujungiant į vieną valstybės įmonę - Žemės informacijos centrą. Manome, kad minėti įstatymų projektai yra parengti labai skubotai ir paviršutiniškai, visiškai neišanalizavus minėtų įmonių vykdomos veiklos. Mes esame įsitikinę, kad minėtų įmonių bei valstybės joms deleguotų funkcijų pertvarkymas dėl netinkamo, nepagrįsto ir drastiško valstybės įmonėms pavestų funkcijų išdraskymo Lietuvai turės neigiamų pasekmių. Tokius drastiškus pertvarkymus, iš esmės keičiančius per daugelį metų ištobulintą ir sėkmingai veikiančią sistemą, gali siūlyti atlikti tik neatsakingi specialistai. Ši pertvarka paliestų apie 500 visų siekiamų reorganizuoti įmonių darbuotojų, net ir Įmonių vidinį pertvarkymą, jei tai būtina, reikėtų daryti labai atsakingai, būtinai detaliai įvertinus visų Įmonių atliekamas funkcijas, labai atsakingai pasvėrus sąnaudas bei pasekmes. Labai akivaizdu, kad visos šios Įmonės vykdo skirtingas ir tarpusavyje visiškai nesuderinamas funkcijas. ŽŪIKVC tik viena veikla, t. y. pasėlių deklaravimas su tiesioginių išmokų mokėjimu, susijusi su Nacionaline mokėjimo agentūra prie ŽŪM. Tai padaryta tam, kad viena įstaiga negalėtų vykdyti pasėlių deklaravimo ir tiesioginių išmokų mokėjimo, taip išvengiant galimo interesų konflikto. Mūsų nuomone, sėkmingai ir pelningai veikiančių valstybės įmonių (Gis-centras ir VŽF) reorganizavimas ir sujungimas su kita įmone (ŽŪIKVC) ne tik atimtų iš valstybės nuolatines pajamas, tačiau iš esmės turėtų įtakos jų kokybiškų ir savalaikių paslaugų teikimo visuomenei proceso išbalansavimui, kas sukeltų neprognozuojamas neigiamas pasekmes. Taigi, atsižvelgus į tai, kas išdėstyta bei siekiant išvengti skubotai priimtų sprendimų ydingų bei finansiškai žalingų padarinių žemdirbiams, manome, jog būtina detaliai išanalizuoti ir išdiskutuoti pakeitimus, įtraukiant profesinę bendruomenę bei visuomenę. Išanalizavus galimus evoliucinius įmonių ir valstybės pavestų funkcijų pertvarkymo variantus bei radus pačius racionaliausius, teikti teisės aktų pakeitimų projektus. Prašome Jūsų nepritarti pilnai neišdiskutuotiems, bet pateiktiems įstatymų projektams. Juolab, kad Kaimo reikalų komitetas yra priėmęs sprendimą stabdyti Nacionalinės žemės tarnybos prie ŽŪM reorganizavimą tokia apimtimi, kokia jis buvo parengtas. Tai labai susiję. |
Nepritarti |
Dėl šių valstybės įmonių sujungimo buvo diskutuota dar 2019 m. Tapatus įstatymų projektų paketas Seimui buvo pateiktas praėjusios kadencijos Vyriausybės. Tad šie sprendimai detaliai išanalizuoti, išdiskutuoti ir nėra priimti skubotai. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam Kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo Nr. I-164 3(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Kaimo reikalų komitetas, 2022-04-20. |
1 (31) |
(2, 3, 5, 6) |
|
|
Argumentai: Sujungus 3 valstybės įmones: Valstybės žemės fondas, Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras ir Distancinių tyrimų ir geoinformatikos centras „GIS-Centras“ – tikslesnis įsteigtos vienos naujos valstybės įmonės pavadinimas būtų „Žemės ūkio duomenų centras“. Pasiūlymas: 1 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 31 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: „3) turi daugiau kaip 30 narių ir daugiau kaip 70 procentų jos narių yra fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys, kurių produkcijos standartine verte išreikštas žemės ūkio valdos ekonominis dydis pagal žemės ūkio ministro nustatyta tvarka atliktus skaičiavimus per praėjusių metų laikotarpį nuo sausio 1 dienos iki gruodžio 31 dienos yra ne mažesnis kaip 2 000 eurų, o bendra šių narių pajų vertė sudaro daugiau kaip 70 procentų visų kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) narių pajų vertės;“. 2. Pakeisti 31 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3.
Kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) pripažinimo žemės ūkio kooperatinėmis
bendrovėmis (kooperatyvais) tvarką nustato Vyriausybės įgaliota institucija.
Kooperatinė bendrovė (kooperatyvas), siekianti būti pripažinta žemės ūkio
kooperatine bendrove (kooperatyvu), pateikia valstybės įmonei 3. Pakeisti 31 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5.
Kooperatines bendroves (kooperatyvus) žemės ūkio kooperatinėmis bendrovėmis
(kooperatyvais) pripažįsta Vyriausybės įgaliota institucija pagal valstybės
įmonės 4. Pakeisti 31 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Kooperatinė
bendrovė (kooperatyvas) visą pripažinimo žemės ūkio kooperatine bendrove
(kooperatyvu) laikotarpį privalo atitikti šiame straipsnyje nurodytus
reikalavimus, pagal kuriuos ji yra pripažinta. Valstybės įmonė |
Pritarti |
|
2 |
Kaimo reikalų komitetas, 2022-04-20. |
2 |
1, 2 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 2 straipsnio „Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas“ 1 dalyje nurodytas įstatymo įsigaliojimo terminas yra 2022 m. liepos 1 d., o įstatymo projekto 2 dalyje numatyta, kad įgyvendinamieji teisės aktai turi būti priimti iki 2022 m. birželio 30 d. Taip pat įvertinat tai, kad priėmus įstatymo projektą jam įgyvendinti, t. y. priimti įgyvendinamuosius teisės aktus, bei atlikti 3 valstybės įmonių reorganizavimo procedūras, kurios vadovaujantis teisės aktų nustatytais terminais tikrai truks keletą mėnesių, siūlytina 6 mėnesiams nukelti įstatymo projekte numatytus terminus. Pasiūlymas: Įstatymo projekto 2 straipsnį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis
įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2. Lietuvos
Respublikos Vyriausybė ir žemės ūkio ministras iki 3. Pripažinimas kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams), kurių prašymai pripažinti žemės ūkio kooperatinėmis bendrovėmis (kooperatyvais) pateikti iki šio įstatymo įsigaliojimo, suteikiamas pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias nuostatas.“ |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Vyšniauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo Nr. I-164 3(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis
Komiteto biuro patarėjas Rolandas Juknevičius