LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Užsienio reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO IR HUMANITARINĖS PAGALBOS ĮSTATYMO NR. XII-311 7 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XIVP-3083
2023 m. spalio 25 d. Nr. 105-P-102
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Užsienio reikalų komiteto pirmininkas Žygimantas Pavilionis, Užsienio reikalų komiteto nariai Marius Matijošaitis, Rūta Miliūtė, Matas Skamarakas, Giedrius Surplys, Antanas Vinkus.
Užsienio reikalų komiteto biuras: biuro vedėjas Evaldas Zelenka, patarėjos Eglė Mažėlė, Inga Milašiūtė ir Laura Plyniuvienė, padėjėja Silvija Vaičiulytė.
Kviestieji asmenys: užsienio reikalų viceministrė Jovita Neliupšienė, Užsienio reikalų ministerijos Teisės ir tarptautinių sutarčių departamento Tarptautinių sutarčių skyriaus vedėja Ingrida Bačiulienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-25 |
2 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 13 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti: „Fondo lėšas taip pat sudaro už Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme nustatytų tarptautinių sankcijų pažeidimus ir už Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytų ribojamųjų priemonių pažeidimus sumokėtos baudos, už Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 1231 straipsnyje įtvirtintos nusikalstamos veikos ar už Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 515 straipsnyje įtvirtinto administracinio nusižengimo padarymą sumokėtos baudos, taip pat lėšos, gautos iš konfiskuoto turto realizavimo, jei tokia poveikio priemonė paskirta už šioje dalyje numatytus pažeidimus. Šios lėšos naudojamos 6 straipsnio 2 dalyje numatytoms dvišalės ir daugiašalės paramos vystymuisi priemonėms, išskirtinai susijusioms su Ukrainos atstatymu ir atkūrimu, reikalingu dėl Rusijos Federacijos agresijos prieš Ukrainą, įgyvendinti.“ Šios projekto nuostatos svarstytinos keliais aspektais. Pirma, kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, kad „projektas parengtas siekiant nustatyti, kad biudžeto lėšos, gautos iš sumokėtų baudų, paskirtų už tarptautinių sankcijų ir Lietuvos Respublikos įstatymais nustatytų ribojamųjų priemonių pažeidimus, taip pat už pažeidimus, numatytus Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 1231 straipsnyje ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 515 straipsnyje, patektų į Vystomojo bendradarbiavimo fondą, numatytą Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo 13 straipsnyje, ir būtų naudojamos su Ukrainos atstatymu susijusiems projektams įgyvendinti.“ Pažymėtina, jog iš teikiamo projekto nuostatų iki galo nėra aišku, kaip siūlomos lėšos patektų į Fondą – projekte nėra siūloma nustatyti mechanizmo, kuris būtų taikomas Fondo lėšoms gauti. Atkreiptinas dėmesys, kad aptariamoje dalyje minimais atvejais teisinis reguliavimas nustato, jog atitinkamos baudos yra pervedamos į valstybės biudžetą: Tarptautinių sankcijų įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad juridinis asmuo poveikio priemones taikančios institucijos sprendimu paskirtą baudą privalo sumokėti į valstybės biudžetą per tam tikrą terminą; Bausmių vykdymo kodekso 6 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatyta, kad baudą privaloma sumokėti į valstybės biudžeto surenkamąją sąskaitą; Biudžeto sandaros įstatymo 28 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad baudos už administracinius nusižengimus įskaitomos į tą biudžetą, iš kurio išlaikoma institucija ar įstaiga, kurios įgaliotas pareigūnas surašė administracinio nusižengimo protokolą arba skyrė baudą, išskyrus kituose įstatymuose nustatytus atvejus. Siekiant teisinio aiškumo, projektas tobulintinas.
|
Nepritarti |
Įstatymo projekto iniciatoriai Komitetą informavo, kad priimto įstatymo įgyvendinimo mechanizmas, bus nustatytas poįstatyminiuose teisės aktuose. Valstybinės mokesčių inspekcijos ir Muitinės departamento informacinės sistemos bus pritaikytos, siekiant „atsekti“ patenkančias lėšas iš sumokėtų baudų, ir atitinkamas sumas pervesti į Vystomojo bendradarbiavimo fondą. Šie aspektai bus išspręsti Įstatymo įgyvendinimo metu. Finansų ministerija Biudžeto sandaros įstatymo 28 str. 3 dalį, nustatančią, kad, „baudos už administracinius nusižengimus įskaitomos į tą biudžetą, iš kurio išlaikoma institucija ar įstaiga, kurios įgaliotas pareigūnas surašė administracinio nusižengimo protokolą arba skyrė baudą, išskyrus kituose įstatymuose nustatytus atvejus“, aiškina taip, kad jei pareigūnas, kuris surašė pažeidimo aktą, išlaikomas iš savivaldybės biudžeto, tai bauda patenka į savivaldybės biudžetą, jei išlaikomas iš valstybės biudžeto – į valstybės biudžetą. Kadangi už Administracinių nusižengimo kodekso 515 straipsnyje numatytą pažeidimą [Tarptautinių sankcijų arba Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytų ribojamųjų priemonių pažeidimas] protokolą pagal ANK 589 str. gali surašyti ir baudą skirti tik iš valstybės biudžeto išlaikomų institucijų pareigūnai (Muitinės departamento, FNTT, Transporto saugos inspekcijos, Ryšių reguliavimo tarnyba ir pan.), todėl nėra poreikio tikslinti Įstatymo projekto nuostatas, kadangi lėšos iš šių baudų pateks į valstybės biudžetą.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-25 |
2 |
|
|
Antra, kaip matyti iš aptariamos projekto nuostatos, Fondo lėšas sudarytų baudos už visų Lietuvos Respublikoje taikomų tarptautinių sankcijų ar ribojamųjų priemonių pažeidimus, o šios lėšos būtų naudojamos dvišalės ir daugiašalės paramos vystymuisi priemonėms, išskirtinai susijusioms su Ukrainos atstatymu ir atkūrimu, reikalingu dėl Rusijos Federacijos agresijos prieš Ukrainą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Tarptautinių sankcijų įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje tarptautinės sankcijos yra apibrėžiamos kaip „Europos Sąjungos teisės aktais, Jungtinių Tautų ir kitų tarptautinių organizacijų, kurių narė yra arba kuriose dalyvauja Lietuvos Respublika, sprendimais <...> nustatytų priemonių visuma.“ Pagal Tarptautinių sankcijų įstatymo 3 straipsnį Lietuvoje gali būti įgyvendinamos įvairios tarptautinės sankcijos: ekonominės, finansinės, politinės, susisiekimo, socialinės, taip pat kitokius apribojimus ir įpareigojimus nustatančios tarptautinės sankcijos, už kurių pažeidimus gali būti taikomos poveikio priemonės pagal Tarptautinių sankcijų įstatymą, Administracinių nusižengimo kodeksą bei Baudžiamąjį kodeksą. Šiame kontekste pažymėtina, kad, pavyzdžiui, Europos Sąjunga yra patvirtinusi apie 30 įvairių sankcijų režimų prieš trečiąsias šalis, kurios yra susijusios su situacija Sirijoje, Irane, Kongo Demokratinėje Respublikoje, Venesueloje, Libijoje, Šiaurės Korėjoje ir pan. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar baudos, kurios galimai būtų paskirtos, sumokėtos ir pervestos į Fondą už įvairių tarptautinių sankcijų pažeidimus, vienareikšmiškai galėtų būtų naudojamos tik projekte nurodytais tikslais. Kita vertus, kaip matyti iš projekto 3 straipsnio 2 dalies, aptariama projekto nuostata galiotų (būtų taikoma) pakankamai ilgą laikotarpį – 10 metų, per kurį galėtų atsirasti poreikis skirti Fondo lėšas paramos vystymuisi priemonėms, susijusioms ir su kita (kitomis) valstybėmis, nei nurodyta projekte.
|
Nepritarti |
Šiame etape, esant dabartinėms geopolitinėms realijoms, parama Ukrainos atstatymui yra siūlomas Seimui Lietuvos Respublikos Vyriausybės politinis sprendimas. Paramos mechanizmas yra suderintas su Finansų ministerija. Be to, mažai tikėtina, kad Lietuvoje bus nustatyta daug sankcijų pažeidimų, susijusių su kitomis situacijomis. Ilgas 10 metų taikymo laikotarpis pasirinktas todėl, kad Ukrainai padarytos žalos dydis yra ypatingai didelis ir ši žala tik auga. Todėl prireiks daugelio metų ir didelių finansinių resursų, prisidedant prie Ukrainos atstatymo ir atkūrimo. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-25 |
2 |
|
|
Trečia, pagal aptariamą projekto nuostatą Fondo lėšos būtų naudojamos keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje numatytoms dvišalės ir daugiašalės paramos vystymuisi priemonėms. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje yra nustatyta, kad „Siekiant užtikrinti daugiašalės ir dvišalės paramos vystymuisi konvergenciją, Fondui skiriami valstybės biudžeto asignavimai gali būti panaudojami tik kaip dvišalė parama vystymuisi <...>.“ Pažymėtina, kad projekto aiškinamajame rašte lėšos, gautos iš sumokėtų baudų, paskirtų už tarptautinių sankcijų ir Lietuvos Respublikos įstatymais nustatytų ribojamųjų priemonių pažeidimus, taip pat už pažeidimus, numatytus Baudžiamojo kodekso 1231 straipsnyje ir Administracinių nusižengimų kodekso 515 straipsnyje, bei lėšos, gautos už nurodytus pažeidimus paskyrus poveikio priemonę turto konfiskavimą, yra įvardijamos kaip biudžeto lėšos. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 5 dalyje, pateikiant nuorodas tiek į keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalį, tiek ir į šioje pastaboje aptariamą projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalį, yra įvardijami tik dvišalės paramos vystymuisi projektai, finansuojami Fondo lėšomis. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, kodėl projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad Fondo lėšos būtų naudojamos ne tik dvišalės, bet ir daugiašalės paramos vystymuisi priemonėms.
|
Pritarti |
Siūloma iš 13 straipsnio 4 dalies nuostatos išbraukti žodžius „dvišalės ir daugiašalės“. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-25 |
3
2
4 |
2 |
N
N |
2. Projekto 3 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „šio įstatymo 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo 13 straipsnio 4 dalies nuostatos taikomos 10 metų nuo šio įstatymo įsigaliojimo“. Pastebėtina, jog iš esmės projektu nustatomas terminuotas keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalies galiojimas. Atsižvelgus į tai bei siekiant teisinio aiškumo ir apibrėžtumo, manytina, jog projektas turėtų būti papildytas nauju 3 straipsniu, kuriuo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalis būtų pripažinta netekusia galios, atitinkamai nustatant vėlesnę šio pakeitimo įsigaliojimo datą.
|
Pritarti |
Papildyti įstatymo projektą dviem naujais straipsniais.
1 Pasiūlymas: Įstatymo projektą papildyti nauju 2 straipsniu (kuris įsigaliotų 2034 m. sausio 1 d. – būtų sugrąžinta dabar galiojančios 7 straipsnio 5 dalies redakcija) ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas Pakeisti 7 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Vyriausybės nustatyta tvarka šio straipsnio 3 dalyje nurodytus vystomojo bendradarbiavimo Programos lėšomis finansuojamus projektus atrenka Užsienio reikalų ministerija, šio straipsnio 4 dalyje nurodytus vystomojo bendradarbiavimo projektus – valstybės ir savivaldybių institucijos, o šio įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje nurodytus dvišalės paramos vystymuisi projektus, finansuojamus Fondo lėšomis, – Fondo taryba.“
2 Pasiūlymas: Įstatymo projektą papildyti nauju 4 straipsniu (kuris įsigaliotų 2034 m. sausio 1 d. – būtų sugrąžinta dabar galiojančio 13 straipsnio redakcija be naujos 4 dalies) ir jį išdėstyti taip: „4 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas Pripažinti netekusia galios 13 straipsnio 4 dalį.“
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-25 |
3
5 |
|
N |
3. Projekto 3 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl įstatymo taikymo, kadangi iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip ir kokiai paskirčiai suėjus 10 metų laikotarpiui būtų naudojamos Fondo lėšos, kurios į Fondą būtų patekusios dar taikant projektu siūlomą teisinį reguliavimą.
|
Pritarti |
Papildyti įstatymo projektą nauju 5 straipsniu, numatančiu Įstatymo įsigaliojimą, įgyvendinimą ir taikymą: Žr. URK pasiūlymą.
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-25 |
2 |
1 |
|
4. Projekto 2 straipsnio 1 dalimi dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalies antrame sakinyje prieš formuluotę „6 straipsnio“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo“.
|
Nepritarti |
Siūloma straipsnyje atsisakyti referencijos į įstatymo 6 straipsnio 2 dalį ir visą nauja numeracija dėstomą įstatymo projekto 3 straipsnį dėstyti taip: Pasiūlymas: Įstatymo projekto naujos numeracijos 3 straipsnį išdėstyti taip: „ 1. Papildyti 13 straipsnį nauja 4 dalimi: „4. Fondo lėš 2. Buvusias 13 straipsnio 4, 5 ir 6 dalis laikyti atitinkamai 5, 6 ir 7 dalimis.
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Užsienio reikalų komitetas, 2023-10-25 |
5 |
|
|
N |
Argumentai: Atsižvelgdamas į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, kad Įstatymo projektas turėtų būti papildytas nauju straipsniu, kuriuo keičiamo Įstatymo 13 straipsnio 4 dalis po 10 metų galiojimo būtų pripažinta netekusia galios, Užsienio reikalų komitetas siūlo įgyvendinamosiose Įstatymo projekto nuostatose nustatyti vėlesnę įstatymo 13 straipsnio pakeitimo įsigaliojimo datą – nuo 2034 m. sausio 1 d. Komitetas taip pat siūlo numatyti, kad Fondo lėšos, įskaitytos, bet nepanaudotos iki 2033 m. gruodžio 31 d., ir po 2034 m. sausio 1 d. bus naudojamos paramai vystymuisi, išskirtinai susijusiai su Ukrainos atstatymu ir atkūrimu, reikalingu dėl Rusijos Federacijos agresijos prieš Ukrainą. Be to, Užsienio reikalų komitetas, atsižvelgdamas į tai, kad aiškinamajame rašte yra išdėstyta, kokie po Įstatymo priėmimo turės būti pakeisti įgyvendinamieji teisės aktai, įgyvendinamosiose Įstatymo projekto nuostatose siūlo numatyti pavedimus Vyriausybei, užsienio reikalų ministrui, Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Muitinės departamentui prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos šiuos darbus atlikti iki 2023 m. gruodžio 31 d.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto naujos numeracijos 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „ 1. Šis įstatymas, išskyrus 2, 4 straipsnius ir šio straipsnio 3
dalį, įsigalioja 2. Šio įstatymo 2 ir 4 straipsniai įsigalioja 2034 m. sausio 1 d. 3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, užsienio reikalų ministras, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Ž. Pavilionis, G. Surplys.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Žygimantas Pavilionis
Užsienio reikalų komiteto biuro patarėja Laura Plyniuvienė