PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ ĮSTATYMO NR. IX-2135 68 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR.  XIIIP-4671

 

2020-03-30

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1

 

 

Argumentai:

  1. Dėdami visas pastangas pandemijos suvaldymui, negalime pavienių pasipriešinimo karantinui ir saviizoliacijai atvejų laikyti standartu priimant sprendimus, kurie ateityje atvertų kelią masiniam asmenų sekimui - ne tik ekstremalios padėties ir karantino metu.
  2. Vyriausybės teikiamas įstatymo pakeitimas atvertų kelią plačiam ir neproporcingam asmenų sekimui, egzistuojant itin plačiam pagrindų sąrašui. Teikiant tokio pobūdžio įstatymo projektus yra itin svarbu išlaikyti balansą tarp noro apsaugoti asmenų ir visuomenės sveikatą ir asmens teisę į privatų gyvenimą, kuris įtvirtintas LR Konstitucijos 22 straipsnyje.
  3. Projektas kelia abejonių dėl proporcingumo ir atitikties Europos žmogaus teisių konvencijai, Bendrajam duomenų apsaugos reglamentui, E. Privatumo direktyvai.
  4. Tam, kad būtų nustatyta asmens buvimo ir judėjimo vieta/istorija galima naudoti mobilią aplikaciją ir jos siunčiamus vartojo buvimo vietos GPS koordinatės duomenis. Tokią galimybę įstatymo projekte siūlome įrašyti.
  5. Mobilios aplikacijos naudojimas turėtų būti taikomas individualiai, atsižvelgiant į kiekvieno asmens situaciją, o ne masiniam visų Lietuvos vartotojų duomenų rinkimui.
  6. Įstatyme būtina numatyti, jog duomenis rinkti ir tvarkyti turėtų tik įgaliota institucija, kuri šiuo metu neaiški, kaip ir jos funkcijos.
  7. Atsisakyti nuostatos, jog būtų renkami ne tik buvimo vietos, bet ir srauto duomenys. Srauto duomenys – yra visi į mobiliuosius telefonus patenkantys ir iš jų išeinantys duomenys, o tai reiškia visa asmeninė informacija (asmens susirašinėjimai, nuotraukos, slaptažodžiai ir pan.), kuri nėra susijusi su konkrečiai sprendžiama problema.
  8. Būtina įtvirtinti nuostatą, kad gauti ir tvarkomi duomenys nedelsiant sunaikinami, kai atšaukiama karo, nepaprastoji padėtis, valstybės lygio ekstremalioji situacija ar teritorijų karantinas. Neturi būti jokių kitų aplinkybių, kai duomenimis toliau disponuojama.
  9. Kiekvienas asmuo, apie kurį renkama informacija, turi būti informuotas apie sprendimą rinkti jo buvimo vietos ir judėjimo duomenis. Asmuo per nustatytą laiką įgaliotai institucijai turi pateikti sutikimą dėl duomenų rinkimo arba patvirtinimą, kad jo buvimo ir judėjimo vietai nustatyti yra galimas kitų priemonių panaudojimas (telefono buvimo vietos aplikacija).
  10. Nepateikus sutikimo arba patvirtinimo asmuo gali būti priverstinai izoliuotas, tačiau teisėkūros požiūriu tai turi numatyti ne šis įstatymo projektas. Asmeniui turi būti suteikta teisė pasinaudoti sprendimo apskundimo galimybe.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

“1 straipsnis. 68 straipsnio pakeitimas. Papildyti 68 straipsnį 51 dalimi:

„51. Siekiant užtikrinti visuomenės saugumą ir asmenų sveikatą bei gyvybę karo, nepaprastosios padėties, valstybės lygio ekstremaliosios situacijos ar teritorijų karantino metu, viešųjų ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai neatlygintinai teikia duomenis įgaliotai institucijai, kai reikia stebėti ir nustatyti asmenų, kurių judėjimas yra apribotas arba kurie gali patekti į tam tikrą nesaugią teritoriją, buvimo vietą ar jų judėjimą arba juos perspėti, o kitų priemonių naudojimas negalimas ar netikslingas. Teisės akte, kuriuo įvedama karo ar nepaprastoji padėtis, skelbiama valstybės lygio ekstremalioji situacija ar teritorijų karantinas, ar Vyriausybės nutarimu ekstremaliųjų situacijų komisijos sprendime nurodoma, kokius šio Įstatymo 1 priede nurodytų kategorijų vietos nustatymo duomenis ir (ar) srauto duomenis viešųjų ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai turi teikti įgaliotai valstybės institucijai (duomenų valdytojui). Tokie duomenys teikiami nedelsiant, kai tik raštu arba elektroninėmis priemonėmis gaunama motyvuota užklausa. Vietos nustatymo duomenų ir (ar) srauto duomenų teikimas nutraukiamas, o gauti ir tvarkomi duomenys nedelsiant sunaikinami, kai atšaukiama karo, nepaprastoji padėtis, valstybės lygio ekstremalioji situacija ar teritorijų karantinas arba kai jie nebereikalingi tikslams, dėl kurių buvo tvarkomi. Vietos nustatymo duomenys ir (ar) srauto duomenys renkami, kaupiami ir tvarkomi įgaliotos institucijos (duomenų valdytojo) nustatyta tvarka. Įgaliota institucija informuoja asmenį apie sprendimą rinkti jo buvimo vietos ir judėjimo duomenis. Asmuo per nustatytą laiką įgaliotai institucijai turi pateikti sutikimą arba patvirtinimą, kad jo buvimo ir judėjimo vietai nustatyti yra galimas kitų priemonių panaudojimas (telefono buvimo vietos aplikacija). Asmeniui suteikiama teisė pasinaudoti sprendimo apskundimo galimybe.”

 

 

 

Teikia

Seimo nariai                                                                                                Aušrinė Armonaitė