Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo nariai
Linas Kukuraitis,
Laima Mogenienė,
Rima Baškienė,
Laima Nagienė,
Tomas Tomilinas,
2021-10-26
|
2
|
|
|
|
Argumentai:
39,5% pensininkų gyvena žemiau skurdo rizikos. Visuotinai sutarta,
kad tai dėl mažų pensijų ir spartesnis pensijų didinimas yra būtinas. Turint
mažai resursų, visi sprendimai turi būti itin taiklūs ir skurdą mažinantys.
Įstatymo projektu siūloma iš metinių Sodros pajamų perviršio sparčiau
didinti individualią pensijos dalį. Tai reiškia, kad pensijos tiek pinigine,
tiek procentine reikšme sparčiausiai augtų tiems, kurie turi sukaupę
daugiausia taškų, o jie nėra žemiau skurdo rizikos. Šis principas, kurį
norima įteisinti, kaip ilgalaikį, pensijas tik stipriau diferencijuoja, o ne
nukreipia ribotus taikliai į skurdo mažinimą. Turint galvoje mūsų pensijų
struktūrą, kurioje net didžiausius darbo stažus (42 metai ir daugiau)
turinčių vidutines pajamas uždirbusių žmonių pensijos yra mažesnės negu
skurdo rizikos riba, toks sprendimas būtų nesavalaikis ir socialiai
neteisingas.
Todėl šiuo siūlome taikyti iki šiol egzistavusį pensijų indeksavimo
principą – visiems pensijas didinti vienodu tempu, tokiu pačiu kaip ir
individualios dalies koeficientu iš valstybės biudžeto indeksuojant ir
bendrąją pensijos dalį – taip išvengiant nelygybės tarp pensininkų didinimo
ir kur kas sparčiau sprendžiant pensininkų skurdo problemą.
Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
2 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 8 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„7. Jei Lietuvos statistikos
departamento vėliausiai paskelbtas 65 metus sukakusių ir vyresnių asmenų
skurdo rizikos lygis yra didesnis negu 25 procentai ir (arba) indeksavimo
metais prognozuojamos vidutinės senatvės pensijos santykis su tais metais
prognozuojamu vidutiniu neto darbo užmokesčiu yra mažesnis kaip 50
procentų, individualioji dalis indeksuojama papildomai, prie šio straipsnio 1
ir 2 dalyse nustatyta tvarka apskaičiuoto IK pridedant papildomą indeksą,
apskaičiuotą taip, kad indeksavimo metais
panaudotinos papildomos lėšos individualiajai daliai indeksuoti neviršytų 75
procentų planuojamo valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto teigiamo
pinigų srautų rezultato, apskaičiuoto taikant šio straipsnio 1 ir
2 dalyse nustatyta tvarka apskaičiuotą IK ir atėmus Lietuvos Respublikos
valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sandaros įstatyme nustatytą
būtinų kasos apyvartos lėšų sumą. Konkreti papildomų lėšų suma,
skiriama individualiajai daliai indeksuoti, nustatoma indeksavimo metais
galiojančiame Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo
biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatyme. Tokiu pačiu koeficientu
indeksuojama bendroji pensijos dalis. Konkreti papildomų
lėšų suma, skiriama bendrai pensijos daliai indeksuoti, nustatoma Lietuvos
Respublikos valstybės biudžete“.
2.
Papildyti 8 straipsnį 8 dalimi:
„8.
Šio straipsnio 7
dalyje nurodytas papildomas individualiosios ir bendrosios dalies
indeksavimas netaikomas, jei indeksavimo metais prognozuojamas neigiamas
Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto pinigų srautų rezultatas arba
jei pagal šio straipsnio 7 dalies nuostatas apskaičiuotas papildomas indeksas
yra mažesnis negu 1,01.“
3.
Papildyti 8 straipsnį 9 dalimi:
„9. Šio straipsnio 7 dalyje nurodytas papildomas individualiosios
dalies indeksavimas taikomas toms socialinio draudimo pensijoms, kurias
sudaro bendroji ir individualioji dalys. Pensijos, nurodytos šio įstatymo 58
straipsnio 1 dalyje ir 60 straipsnyje (išskyrus priedą už stažo metus), ir
socialinio draudimo pensijos, kurių nesudaro bendroji ir individualioji
dalys, indeksuojamos dauginant asmeniui paskirtos ir mokamos pensijos dydį
(pensijos dalį) tik iš šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatyta tvarka
apskaičiuoto IK.“
|
Svarstyti
pagrindiniame komitete.
|
|
2.
|
Seimo nariai
Linas Kukuraitis,
Laima Mogenienė,
Rima Baškienė,
Laima Nagienė,
Tomas Tomilinas,
2021-10-26
|
3
|
|
|
|
Argumentai:
Projektu siūlomas staigus stažo įtakos atsisakymas sukuria socialinį
neteisingumą, kai 15 metų stažą turinčių pensijos dydis bus labai artimos to,
kuris išdirbo 30 metų ir daugiau. Tai kuria neteisingumo jausmą visuomenėje
ir didina visuomenės nepasitikėjimą pensijų sistema.
Lentelėje pateikta, kokią dalį 15 metų turinčiojo pensija sudarys
didesnius stažus turinčiųjų pensijų atžvilgiu 2022 metais:
|
30 metai
|
42 metai
|
MMA
|
88,1%
|
66,9%
|
VDU
|
80,2%
|
60,1%
|
2 VDU
|
71,6%
|
52,9%
|
2-5 pakeitimais siūlome stažo įtaką mažinti ne iš karto, bet kasmet
po 10%. Taip būtų neutralizuojamas skaitinis ir emocinis neteisingumas bei
taupomos valstybės lėšos, kurias būtų galima skirti pirmam pasiūlymui -
bendrosios pensijų dalies indeksavimui padidinti - įgyvendinti.
Pasiūlymas: pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
3 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„17 straipsnis. Senatvės pensijos bendrosios dalies
dydis
Senatvės pensijos bendrosios dalies dydis nustatomas
pagal bazinės pensijos dydį,
atsižvelgiant į asmens įgyto stažo ir būtinojo stažo santykį, ir
apskaičiuojamas euro cento tikslumu pagal formulę β · B, kurioje:
1) β – asmens įgyto stažo ir būtinojo stažo,
galiojančio teisės gauti senatvės pensiją atsiradimo metais,
santykis (šio įstatymo 57 straipsnis), išreiškiamas keturių skaitmenų po
kablelio tikslumu. Jei asmens įgyto stažo ir būtinojo stažo, galiojančio
teisės gauti senatvės pensiją atsiradimo metais, santykis yra mažesnis už
vienetą, nuo 2022 m. sausio 1 d. ir kiekvienų vėlesnių metų sausio 1 d.
santykis didinamas 0,1, kol pasieks laikoma, kad jis lygus vienetuią.
Jei teisė gauti senatvės pensiją atsirado iki 2017 m. gruodžio 31 d., β
lygus asmens turimo stažo ir 30 metų santykiui, bet ne mažesnis už vienetą. Jei santykis yra mažesnis už vienetą, nuo 2022 m. sausio
1 d. ir kiekvienų vėlesnių metų sausio 1 d. santykis didinamas 0,1, kol
pasieks vienetą.
Jei taikant Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių nuostatas teisė į
senatvės pensiją Lietuvoje nustatoma atsižvelgiant į kitoje valstybėje įgytą
stažą, β lygus asmens turimo stažo, už kurį skiriama senatvės pensija
Lietuvoje, ir minimaliojo stažo senatvės pensijai (šio įstatymo 16 straipsnio
1 dalis) santykiui;
2) B – tą mėnesį, už kurį mokama pensija,
galiojantis bazinės pensijos
dydis.“
|
Svarstyti
pagrindiniame komitete.
|
|
3.
|
Seimo nariai
Linas Kukuraitis,
Laima Mogenienė,
Rima Baškienė,
Laima Nagienė,
Tomas Tomilinas,
2021-10-26
|
4
|
|
|
|
Pasiūlymas: pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
4 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 29 straipsnio 3 punktą ir jį išdėstyti
taip:
„3) β – asmens įgyto stažo ir teisės gauti netekto darbingumo
pensiją atsiradimo metais galiojančio būtinojo stažo senatvės pensijai
santykis (šio įstatymo 57 straipsnio 2 dalis, 5 priedas). Jei asmens įgyto stažo ir būtinojo stažo
senatvės pensijai santykis yra mažesnis už vienetą, nuo 2022 m. sausio 1
d. ir kiekvienų vėlesnių metų sausio 1 d. santykis didinamas 0,1, kol pasieks
laikoma, kad jis lygus vienetuią. Jei taikant Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių
nuostatas teisė gauti netekto darbingumo pensiją Lietuvoje nustatoma
atsižvelgiant į kitoje valstybėje įgytą stažą, β lygus asmens įgyto stažo, už
kurį skiriama pensija Lietuvoje, ir tam asmeniui nustatyto minimaliojo stažo
netekto darbingumo pensijai gauti (šio įstatymo 28 straipsnio 1 dalis)
santykiui.“
|
Svarstyti
pagrindiniame komitete.
|
|
4.
|
Seimo nariai
Linas Kukuraitis,
Laima Mogenienė,
Rima Baškienė,
Laima Nagienė,
Tomas Tomilinas,
2021-10-26
|
6
|
|
|
|
Pasiūlymas: pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
6 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 45 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį
išdėstyti taip:
„1) β – asmenims, turintiems mažiau kaip 30 metų ir daugiau
stažo, – asmens turimo ir būtinojo stažo senatvės pensijai, galiojusio
pensijos skyrimo tam asmeniui metais, santykis. Nuo 2022 m. sausio 1 d. ir kiekvienų vėlesnių metų sausio 1 d. santykis
didinamas 0,1, kol pasieks vienetą. Asmenims,
turintiems 30 metų ir didesnį stažą, – asmens turimo
stažo ir 30 metų santykis. Asmenų, turinčių mažesnį kaip 30 metų
stažo, β lygus vienetui.
Jei taikant Lietuvos Respublikos
tarptautinių sutarčių nuostatas teisė į senatvės pensiją Lietuvoje nustatoma
atsižvelgiant į kitoje valstybėje įgytą stažą, β lygus asmens turimo stažo,
už kurį skiriama senatvės pensija Lietuvoje, ir minimaliojo stažo senatvės pensijai
(šio įstatymo 16 straipsnio 1 dalis) santykiui;“.
|
Svarstyti
pagrindiniame komitete.
|
|
5.
|
Seimo nariai
Linas Kukuraitis,
Laima Mogenienė,
Rima Baškienė,
Laima Nagienė,
Tomas Tomilinas,
2021-10-26
|
|
|
|
|
Pasiūlymas: pakeisti 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
7 straipsnis. 49 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 49 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Bendroji
dalis apskaičiuojama pagal šio įstatymo 29 straipsnį, įskaitant į stažą visą
iki pensijos skyrimo asmens įgytą stažą ir visą netekto darbingumo pensijos
gavimo laikotarpį, taip pat taikant būtinojo stažo
reikalavimus, šio įstatymo nustatytus to amžiaus asmeniui, kuriam skiriama
netekto darbingumo pensija.“
|
Svarstyti
pagrindiniame komitete.
|
|