LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

HERBAS

                       

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai                Į 2016-07-13 Nr. (1.1.3-14)10-6028

El. p. [email protected]

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO IR SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ NR. 16-8141, Nr. 16-8142

 

 

                2016 m. liepos   19  d. Nr. 4-01-5618

 

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, atlikome Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 15, 22, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 37, 38, 46, 53 ir 55 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. 16-8141[1] (toliau – projektas Nr. 16-8141) ir Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 11 ir 53 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. 16-8142[2] (toliau – projektas Nr. 16-8142) antikorupcinį vertinimą.

            Atliekant antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad projektu Nr. 16–8141 siekiama nustatyti aiškią Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (toliau – LNSS) biudžetinių ir viešųjų įstaigų, kurių steigėja yra Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, valdymo tvarką ir užtikrinti vidaus administravimo įgaliojimus turinčių asmenų kompetenciją bei priėmimo į pareigas skaidrumą, taip pat įtvirtinti įstatyme LNSS viešųjų ir biudžetinių įstaigų vadovams, vadovų pavaduotojams, padalinių ir filialų vadovams bei vyriausiesiems finansininkams (buhalteriams) nepriekaištingos reputacijos reikalavimą. Projektu Nr. 16–8142 siekiama nustatyti LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinės ir viešosios įstaigos valdymo įgaliojimus ne įstaigos administracijai, o įstaigos vadovui, atsižvelgiant į projektu Nr. 16–8141 siūlomas keisti Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatas. Projektas Nr. 16–8141 parengtas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės valstybinio audito ataskaitoje[3] pateiktas rekomendacijas ir Specialiųjų tyrimų tarnybos antikorupcinio vertinimo išvadose[4] nustatytus siekius užtikrinti, kad valstybės ir savivaldybių viešųjų įstaigų administracijos darbuotojai būtų priimami į darbą viešo konkurso būdu ir būtų užtikrintas skaidrus bei efektyvus įstaigų valdymas ir racionalus valstybės biudžeto lėšų naudojimas.

1. Atlikę antikorupcinį vertinimą, teigiamai vertiname projekte Nr. 16–8141 numatomas nuostatas, reglamentuojančias LNSS viešųjų ir biudžetinių įstaigų vadovams, vadovų pavaduotojams, padalinių ir filialų vadovams bei vyriausiesiems finansininkams (buhalteriams) nepriekaištingos reputacijos reikalavimo nustatymą, tačiau minėtose Specialiųjų tyrimų tarnybos antikorupcinio vertinimo išvadose buvo teiktas siūlymas įtvirtinti įstatyme ne tik nepriekaištingos reputacijos reikalavimą, bet pagrindinius bendruosius reikalavimus[5] LNSS viešųjų ir biudžetinių įstaigų vadovams, vadovų pavaduotojams, padalinių ir filialų vadovams.

Projektų rengėjas aiškinamajame rašte nurodė, kad projekte nustatyti bendruosius reikalavimus LNSS viešųjų ir biudžetinių įstaigų vadovams, vadovų pavaduotojams, padalinių ir filialų vadovams bei vyriausiesiems finansininkams (buhalteriams) yra netikslinga, kadangi jie nustatyti kituose teisės aktuose[6]. Pažymėtina, kad vertinant galiojančius teisės aktus[7] buvo nustatyti didesni, neretai keičiami įstaigos vadovo tvirtinami pretendentams į vadovaujančias pareigas keliami reikalavimai[8], nei aukštesnės galios teisės aktuose[9]. Todėl, siekiant išvengti situacijos, kai pareigoms užimti keliami skirtingi reikalavimai, manome, kad pagrindiniai reikalavimai aukšto lygio LNSS viešųjų ir biudžetinių įstaigų vadovams, vadovų pavaduotojams, padalinių ir filialų vadovams turėtų būti nustatyti įstatyme.

Taip pat manome, kad kadencijų skaičiaus ribojimas yra viena iš apsaugos priemonių, mažinančių korupcijos pasireiškimo tikimybę. Siekdami išvengti galimybės pasireikšti korupcijos rizikos veiksniui, kai LNSS viešųjų ir biudžetinių įstaigų vadovo, vadovų pavaduotojo, padalinių ir filialų vadovo pareigas kelias kadencijas iš eilės viešojo konkurso būdu laimi ir užima tie patys asmenys, siūlome šiame projekte nustatyti kadencijų skaičių LNSS viešųjų ir biudžetinių įstaigų vadovams, vadovų pavaduotojams, padalinių ir filialų vadovams.

2. Projekto Nr. 16–8141 8 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnis nustatoma LNSS viešosios įstaigos stebėtojų tarybos sudėties sudarymas, jos veikla. Siekdami LNSS viešosios įstaigos stebėtojų tarybos veiklos viešumo, siūlome viešai skelbti LNSS viešosios įstaigų svetainėse LNSS viešosios įstaigos stebėtojų tarybos sudėtį papildant Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 33 straipsnį 7 dalimi ir nustatyti ją taip: ,,LNSS viešosios įstaigos stebėtojų tarybos sudėtis skelbiama LNSS viešosios įstaigos interneto svetainėje“.

Kitų pastabų ir pasiūlymų minėtiems projektams neturime.

 

Direktoriaus pavaduotojas                                                                                             Romas Zienka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olga Meškienė, tel. (8 706) 63 347, el. p. [email protected]



[1] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/04dbce00498911e68f45bcf65e0a17ee?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=eb72b996-f474-4b36-9691-1121940abd29

[2] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/c67c4940498911e68f45bcf65e0a17ee?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=eb72b996-f474-4b36-9691-1121940abd29

[3] 2015 m. liepos 20 d. valstybinio audito ataskaitoje Nr. FA-P-10-6-10-1 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijoje atlikto finansinio (teisėtumo) audito rezultatų“ rekomendacijų įgyvendinimo plano 10 punktas. Prieiga per internetą: https://www.vkontrole.lt/audito_ataskaitos.aspx?tipas=1

[4] 2014 m. gegužės 28 d. antikorupcinio vertinimo išvada Nr. 4-01-2969. Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/60ee9a90e63211e3a0be833418c290fb?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=eb72b996-f474-4b36-9691-1121940abd29

2016 m. balandžio 5 d. antikorupcinio vertinimo išvada Nr. 4-01-2708. Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/33a5fb40fb1c11e5bf4ee4a6d3cdb874?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=eb72b996-f474-4b36-9691-1121940abd29

[5] Pavyzdžiui, kadencijų skaičius, amžiaus cenzas (jei būtina).

[6] Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatyme nustatytas reikalavimas mokėti lietuvių kalbą, įstatymuose, nustatančiuose teisę dirbti Lietuvos Respublikoje (t. y. būti Lietuvos Respublikos piliečiu arba turėti leidimą nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje).

[7] 1. Ligoninės direktoriaus 2015 m. vasario 17 d. įsakymu Nr. V1-7 patvirtinti:

1.1. Ligoninės konkurso dokumentų skyrių (padalinių) vadovų darbo vietai užimti pateikimo tvarka ir reikalavimai;

1.2. Ligoninės skelbiamo konkurso Infrastruktūros tarnybos Ūkio skyriaus vedėjo vietai užimti pateikimo tvarka ir reikalavimai;

1.3. Ligoninės skelbiamo konkurso Infrastruktūros tarnybos viršininko vietai užimti pateikimo tvarka ir reikalavimai.

2. Ligoninės direktoriaus įsakymais patvirtinti dokumentų pateikimo tvarkos ir reikalavimai:

2.1. 2015 m. gegužės 11 d. Nr. V-174 - Anesteziologijos, reanimatologijos ir kritinių būklių centro vadovo vietai užimti;

2.2. 2015 m. liepos 14 d. Nr. V1-19 - Vyriausiojo slaugos administratoriaus vietai užimti;

2.3. 2015 m. liepos 30 d. Nr. V1-22 - Traumatologijos skyriaus vedėjo vietai užimti;

2.4. 2015 m. gegužės 11 d. Nr. V-174 - Infekcijų kontrolės tarnybos vedėjo vietai užimti.

[8] Pavyzdžiui, nepriekaištingos reputacijos, amžiaus cenzo ir kadencijos reikalavimai.

[9] Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 15 straipsnio 3 dalyje ir Ligoninės įstatų 71 punkte, ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2001 m. gegužės 25 d. įsakyme Nr. 299 „Dėl kvalifikacinių reikalavimų Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos biudžetinių ir viešųjų įstaigų, jų padalinių ir filialų vadovams tvirtinimo(kartu su 2013 m. kovo 12 d. įsakymo Nr. V-254 pakeitimais).