LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO iŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO PATVIRTINIMO, ĮSIGALIOJIMO IR ĮGYVENDINIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO NR. XIV-1381 17 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2557
2023-09-13 Nr. 102-P-40
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydas Anušauskas, Aušrinė Armonaitė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Dalia Latvelienė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Dalia Asanavičiūtė Seimo narė, Paulė Kuzmickienė Seimo narė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja Viktorija Staugaitytė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko pavaduotojas Andrius Puksas, Vyriausiosios komisijos narys Martynas Čerkauskas, Olga Kilkinova Vyriausiosios komisijos narė, Jolanta Petrušauskienė Vyriausiosios komisijos narė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Mokymų ir komunikacijos laikinai vykdanti skyriaus vedėjo funkcijas Diana Daubarė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Teisės ir tyrimų skyriaus vedėjas Rokas Stabingis, Vyriausios rinkimų komisijos Rinkimų organizavimo skyriaus vedėja Reda Daniškevičiūtė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Kompiuterinių technologijos skyriaus vedėjas Darius Gaižauskas, Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės patarėjas Tomas Naruševičius, Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės patarėja Sandra Vasiulytė-Maliaukė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Reda Nikrėvičė, Vidaus reikalų ministerijos Strateginių sprendimų paramos grupės vyresnysis patarėjas Adomas Puidokas, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos grupės patarėja Justina Ronkaitienė, Vidaus reikalų ministerijos Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė, Valstybės saugumo departamento atstovė Kristina Vaičiūnė.
Grinkevičiūtė Agnė Seimo nario V. Semeškos patarėja, Rasa Kiūdytė Seimo nario A. Stončaičio patarėja, Seimo narės I. Haase patarėja Erika Puišytė, Seimo narės A. Armonaitės patarėjas Lukas Stravinskas, Seimo nario A. Anušausko patarėja Meda Taleikytė, Seimo nario A. Vyšniausko patarėja Rugilė Valatkienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-03-27 |
|
|
* |
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Kaip matyti iš projekto turinio, juo siūloma pakeisti ne Rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo, o šiuo konstituciniu įstatymu patvirtinto Rinkimų kodekso 17 straipsnį. Kadangi Rinkimų kodeksas yra patvirtintas konstituciniu įstatymu, šio kodekso teisinė forma taip pat yra konstitucinis įstatymas, kuris pagal Konstitucijos 69 straipsnio 3 dalį keičiamas ne mažesne kaip 3/5 visų Seimo narių balsų dauguma priimamu konstituciniu įstatymu. Atsižvelgiant į tai, projekto pavadinimas taisytinas – jo dalis „patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381“ išbrauktina, o prieš žodį „įstatymas“ įrašytinas žodis „konstitucinis“. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-03-27 |
|
|
|
2. Pagal projektu teikiamą siūlymą keičiant Rinkimų kodekso 17 straipsnio 1 dalyje pavartotą sąvoką „dalyvavusių“ formuluote „elektroniniu būdu užsiregistravusių“, atitinkamai reikėtų pakeisti ir šio straipsnio 2 bei 3 dalis, kuriose taip pat yra vartojama sąvoka „dalyvavusių“. |
Pritarti |
Pastabai pritartina, tačiau klausymų metu apsispręsta sąvokos nekeisti. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-03-27 |
|
|
|
3. Projektu keičiamo Rinkimų kodekso 17 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda būtų sudaroma tuo atveju, jeigu paskutiniuose Seimo rinkimuose užsienyje balsavusių rinkėjų skaičius būtų nuo 0,9 iki 1,1 vidutinio rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus (pagal galiojantį teisinį reguliavimą ši apygarda sudaroma, jeigu minėtas rinkėjų skaičius yra didesnis kaip 1,1 vidutinio rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus). Šią projektu siūlomą nuostatą reikėtų suderinti su to paties straipsnio 3 dalyje nustatytu teisiniu reguliavimu, pagal kurį antra Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda gali būti sudaroma tik jeigu užsienyje balsavusių rinkėjų skaičius viršija dviejų vienmandačių rinkimų apygardų vidutinį rinkėjų skaičių; nesuderinus šių nuostatų tarpusavyje, užsienyje balsavusių rinkėjų skaičiui esant didesniam nei 1,1 vidutinio rinkėjų skaičiaus, bet neviršijant dvigubo šio skaičiaus, antra Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda negalėtų būti sudaroma. Be to, tokiu atveju galėtų kilti abejonių net ir dėl vienos tokios apygardos sudarymo, nes pagal projektu siūlomą formuluotę Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda būtų sudaroma, jeigu užsienyje balsavusių rinkėjų skaičius neviršytų 1,1 vidutinio rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus. |
Pritarti |
Klausymų metu
apsispręsta, kad ši apygarda būtų sudaroma, jeigu
minėtas rinkėjų skaičius yra didesnis kaip |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-03-27 |
|
|
|
4. Projektu keičiamo Rinkimų kodekso 17 straipsnio 2 dalyje po skaičiaus „1,1“ vietoj žodžio „vidutinių“ įrašytinas žodis „vidutinio“ (skaičiaus). |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-03-27 |
|
|
|
5. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija). 5.1. Projekto 1 straipsnio pavadinime išbrauktinas žodis „Įstatymo“ (175.1 papunktis). |
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-03-27 |
|
|
|
5.2. Projekto 1 straipsnį sudaranti vienintelė dalis nenumeruotina (37.5 papunktis).
|
Pritarti |
|
7. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2023-04-04 |
|
|
|
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
|
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Pasaulio lietuvių jaunimo sąjunga 2023-04-02 |
17 |
1 |
|
|
Reaguodami į kodekso keitimo projektą (reg. nr. XIVP-2557) ir Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės departamento išvadas, PLJS valdyba rekomenduoja: 1. punktuose 17.2 ir 17.3 vietoje „dalyvavusių“ naudoti „elektroniniu būdu užsiregistravusių“, taip suvienodinant šiuos punktus su siūlomu pakeitimu 17.1 punkte. 2. 2. įtraukti papildomą punktą 17.4, kuriame būtų numatyta, kurioje apygardoje įrašomi užsienyje balsuojantys piliečiai, kai jų skaičius yra mažiau nei 0.9 vidutinių rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus, arba kai jų skaičius sudarytoje vienmandatėje pasaulio lietuvių apygardoje yra didesnis nei 1.1 vidutinių rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus, bet nepakankamas sudaryti papildomą, 17.3 punkte numatytą antrą arba trečią, pasaulio lietuvių vienmandatę apygardą. Remiantis iki 2022-09-01 galiojusiu Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo (nr. I-2721) 33.1 punkto pavyzdžiu, kitose valstybėse esantys Lietuvos Respublikos piliečiai yra įrašomi į tos vienmandatės rinkimų apygardos rinkėjų sąrašą, kurios teritorijoje yra Lietuvos Respublikos Seimas. Dabartinė rinkimų kodekso redakcija neapibrėžia šių situacijų. Šiais atvejais, užsienio šalyse esančios atskiros rinkimų apylinkės, potencialiai galėtų būti priskiriamos skirtingoms vienmandatėms. Praktika priskirti užsienyje gyvenančius Lietuvos piliečius į rinkimų apygardos rinkėjų sąrašą, kurios teritorijoje yra Lietuvos Respublikos Seimas buvo taikoma iki 2020 m. Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų. Tokiu būdu būtų užtikrinamas suderinamumas su kodekso 16 straipsnyje numatyta sąlyga, kad rinkėjų skaičius apygardoje turi būti nuo 0,9 iki 1,1 vidutinio rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus. Pagal šias rekomendacijas siūlome pakeisti 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip (lyginamasis variantas): 17 straipsnis. Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda 1.
Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda sudaroma Seimo rinkimuose.
Sudarant vienmandatę rinkimų apygardą, kurioje balsuoja kitose valstybėse
esantys Lietuvos Respublikos piliečiai, jos rinkėjų skaičius nustatomas
įskaičiuojant paskutiniuose Seimo rinkimuose 2. Kai paskutiniuose
Seimo rinkimuose 3. Jeigu
paskutiniuose Seimo rinkimuose 4. Kitose valstybėse esantys Lietuvos Respublikos piliečiai, kurių skaičiaus nepakanka sudaryti atskirą Pasaulio lietuvių vienmandatę apygardą yra įrašomi į tos vienmandatės rinkimų apygardos rinkėjų sąrašą, kurios teritorijoje yra Lietuvos Respublikos Seimas. |
Pritarti iš dalies |
Skaidyti užsienyje balsuojančius į Pasaulio lietuvių apygardą ir Lietuvoje esančią apygardą būtų neefektyvu ir sudėtinga. Todėl šiai nuostatai siūloma nepritarti. Klausymų metu
apsispręsta, kad ši apygarda būtų sudaroma,
jeigu minėtas rinkėjų skaičius yra didesnis kaip |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
|
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Vyriausioji rinkimų komisija 2023-05-26 |
17 |
1 |
|
|
1. Projekto Rinkimų kodekso 17 straipsnio 1 dalyje siūloma keisti rinkėjų skaičiaus nustatymo, sudarant vienmandatę rinkimų apygardą, kurioje balsuoja kitose valstybėse esantys Lietuvos Respublikos piliečiai, būdą, t. y. vietoje „dalyvavusių“ į „elektroniniu būdu užsiregistravusių“. Pažymime, kad „asmenų registravimasis elektroniniu būdu“ pagal Rinkimų kodekso 58 straipsnio 3 dalies nuostatas, tėra tik procedūrinis veiksmas, t. y. tų asmenų prašymas įrašyti juos į Lietuvos Respublikos diplomatinėse atstovybėse ir konsulinėse įstaigose balsuojančių rinkėjų sąrašą. Toks asmenų elektroninis registravimasis (prašymas) savaime nereiškia, kad asmuo bus įrašytas į rinkėjų sąrašus. Be to, VRK oficialiai gali vadovautis tik patvirtintais duomenimis, t. y. patvirtintais rinkėjų sąrašais, nes vien tik prašymo pateikimas nereiškia, kad asmuo atitinka Rinkimų kodekse nustatytas sąlygas. Siūlytume nekeisti minėto būdo ir palikti esamą teisinį reguliavimą arba vietoje „dalyvavusių“ rašyti „rinkėjų sąrašuose esančius“ (pastarasis skaičius visuomet yra didesnis, lyginant su dalyvavusiais rinkimuose). Nusprendus keisti vietoje „dalyvavusių“ į „ rinkimų sąrašuose esančius“, kartu siūlome jį suvienodinti ir šio straipsnio 2 ir 3 dalyse. |
Pritarti |
Siūloma nekeisti rinkėjų skaičiaus nustatymo, sudarant vienmandatę rinkimų apygardą, kurioje balsuoja kitose valstybėse esantys Lietuvos Respublikos piliečiai, būdo, t. y. vietoje „dalyvavusių“ į „elektroniniu būdu užsiregistravusių“ ir palikti esamą teisinį reguliavimą. |
2. |
Vyriausioji rinkimų komisija 2023-05-26 |
17 |
2 |
|
|
2. Nepritartume projekto Rinkimų kodekso 17 straipsnio 2 dalyje siūlomam intervalo įtvirtinimui („nuo 0,9 iki 1,1“ vietoje buvusio „didesnio kaip 1,1“), skaičiuojant vidutinį rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičių, sudarant Pasaulio vienmandatę rinkimų apygardą, kadangi rinkėjų skaičiui „nepatenkant“ į nustatyto intervalo ribas, gali kilti grėsmė, kad rinkimų apygarda gali būti iš viso nesudaroma. Projektu siekiant mažinti minėtą skaičių, siūlytume atsisakyti viršutinės ribos ir vietose esamo „didesnio kaip 1,1“, numatyti „didesnio kaip 0,9“. |
Pritarti |
|
3. |
Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos 2023-05-22
|
|
|
* |
|
Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos įvertino pateiktus derinti Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymų projektus Nr. XIVP-2557, XIVP-2696, XIVP-2707, XIVP-2708, XIVP-2439, XIVP-2566, XIVP-2556, XIVP-2619 (toliau – Projektai). Pastabų ir pasiūlymų dėl Projektų neturime. |
Atsižvelgti |
|
4. |
Teisingumo ministerija 2023-05-30 |
|
|
* |
|
Dėl Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381 17 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2557 pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
|
5. |
Vidaus reikalų ministerija 2023-05-31 |
|
|
|
|
Dėl Rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381 17 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2557 3.1. Projekte siūloma pakeisti įstatymo nuostatą, kurioje rinkėjų skaičius yra nustatomas įskaičiuojant paskutiniuose Seimo rinkimuose dalyvavusių rinkėjų skaičių ir vietoj to nustatant, jog šis skaičius būtų nustatomas atsižvelgiant į elektroniniu būdu užsiregistravusių rinkėjų skaičių. Pabrėžtina, kad projekto aiškinamajame rašte nėra paaiškintas šio keitimo turinys, juo siekiami tikslai, bei nauda, kurios iš to yra tikimasi. 3.2. Projekte taip pat siūloma nustatyti, kad „kai paskutiniuose Seimo rinkimuose dalyvavusių ir Lietuvos Respublikos diplomatinėse atstovybėse ir konsulinėse įstaigose, taip pat papildomose balsavimo vietose užsienyje prie Lietuvos Respublikos diplomatinės atstovybės ar konsulinės įstaigos balsavusių užsienyje esančių rinkėjų skaičius, nustatomas iki Seimo rinkimų likus vieniems metams, yra nuo 0,9 iki 1,1 vidutinių rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus, sudaroma Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda“. Šiuo pakeitimu siūloma pakeisti galiojančią tvarką, pagal kurią Pasaulio lietuvių vienmandatei rinkimų apygardai sudaryti rinkėjų skaičius turi būti didesnis kaip 1,1 vidutinio rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus. Atkreiptinas dėmesys, kad nustačius siūlomą reguliavimą, esant rinkėjui skaičiui didesniam nei 1,1 vidutinio rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus, Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda nebūtų sudaroma. |
Pritarti |
Klausymų metu apsispręsta, kad ši apygarda būtų sudaroma, jeigu minėtas rinkėjų skaičius yra
didesnis kaip |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: papildomas komitetas projektą svarstė savo iniciatyva.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
|
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas 2023-06-14 |
17 |
|
|
|
6.1. Sprendimas: Projektą Nr. XIVP-2557 atmesti dėl šių priežasčių: 1. Rengiant Rinkimų kodeksą darbo grupėje buvo ligai diskutuojama dėl Pasaulio lietuvių rinkimų apygardų sudarymo ir buvo priimtas bendras sutarimas. Neaišku, kodėl nepraėjus metams siūloma paneigti šį susitarimą ir keisti galiojančias nuostatas. 2. Siūlymas sąvoką užsienyje „balsavusių“ keisti į „elektroniniu būdu užsiregistravusių“ yra ydingas, kadangi toks užsiregistravimas yra formalus, ir tik pagal dalyvavusių rinkėjų skaičių galima spręsti, kurie rinkėjai tapatinasi save su Lietuva, kurie neturi galimų ryšių su kitomis valstybėmis ir gali viešai reikšti savo nuomonę bei vykdyti pareigas savo šaliai (privaloma pradinė karinė tarnyba ir kt). 3. Projektas diskriminuotų Lietuvoje gyvenančius rinkėjus. Didinant Pasaulio lietuvių rinkimų apygardų skaičių, mažėtų Lietuvos teritorijoje esančių vienmandačių apygardų skaičius, o jų teritorija dar labiau išsiplėstų, kas apsunkintų vienmandatėse apygardose renkamų Seimo narių darbą ir pablogintų atstovavimą rinkėjams. Taip pat, jeigu būtų nuspręsta mažinti dydį, pagal kurį būtų sudaromos užsienyje balsuojančių rinkėjų rinkimų apygardos, galimai nepagrįstai padidėtų Pasaulio lietuvių apygardų skaičius, nes sudarant apygardas Lietuvos teritorijoje liktų galioti didesnė riba.
|
Pritarti iš dalies |
Pritartina VVSK sprendimo 2 daliai. Komitetas siūlo nekeisti rinkėjų skaičiaus nustatymo, sudarant vienmandatę rinkimų apygardą, kurioje balsuoja kitose valstybėse esantys Lietuvos Respublikos piliečiai, būdo, t. y. vietoje „dalyvavusių“ į „elektroniniu būdu užsiregistravusių“ ir palikti esamą teisinį reguliavimą. Dėl 3 dalyje dėstomos nuomonės, tai pažymėtina, kad ir dabar galiojančiame RK numatyta galimybė sudaryti daugiau nei viena Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda. Taip pat pažymėtina, kad RK 16 straipsnis numato, kad VRK sudarant rinkimų apygardas turi atsižvelgti į rinkėjų skaičių apygardoje, kuris turi būti nuo 0,9 iki 1,1 vidutinio rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus. Skaičiuojant vidutinį rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičių, sudarant Pasaulio vienmandatę rinkimų apygardą, rinkėjų skaičiui „nepatenkant“ į nustatyto intervalo ribas, gali kilti grėsmė, kad rinkimų apygarda gali būti iš viso nesudaroma. Todėl pritartina TD,VRM,VRK siūlymams atsisakyti viršutinės ribos ir vietose esamo „didesnio kaip 1,1“, numatyti „didesnio kaip 0,9“. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam konstitucinio įstatymo projektui XIVP-2557(2) ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš –0 , susilaikė –0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Andrius Vyšniauskas, Vilius Semeška, Julius Sabatauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas konstitucinio įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė