LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Audito komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO SEKTORIAUS ATSKAITOMYBĖS ĮSTATYMO NR. X-1212 1, 2, 16, 19, 20, 22, 23, 30, 31, 32, 33 IR 35 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, SEPTINTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 221 IR 321 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1862
2018-05-09 Nr. 141-P-12
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Petras Gražulis, Aušra Maldeikienė, Gintaras Vaičekauskas.
Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Modesta Banytė, Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Lina Virgailytė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktorė Ingrida Muckutė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktoriaus pavaduotoja Paulė Svorobovičienė, VŠĮ Atviros Lietuvos Fondo Finansų direktorė Julija Motiejūnienė, NVO atstovas Rytis Jokubauskas, NVO atstovas Paulius Bukelis, NVO, Lietuvos neįgaliųjų forumo atstovė Henrika Varnienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-05 |
2 |
3 |
|
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 2 straipsnio 2 dalimi pildomos keičiamo Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 102 dalies 4 punkte įtvirtinant lemiamo poveikio požymį rašoma, kad šis poveikis atsiranda, kai viešojo sektoriaus subjektas turi teisę rinkti arba atšaukti subjekto vadovą. Pagal projekto 2 straipsnio 6 dalimi keičiamoje įstatymo 2 straipsnio 22 dalyje pateiktą apibrėžimą, viešojo sektoriaus subjektai, be kita ko, yra valstybė, savivaldybės, biudžetinės įstaigos, pelno nesiekiantys juridiniai asmenys (1–4 punktai). Atsižvelgus į tai, kad viešajame sektoriuje įstaigų vadovai taip pat skiriami į pareigas ir atleidžiami iš jų, aptariamą nuostatą siūlytina patobulinti (Viešųjų įstaigų įstatymo 4 straipsnis, Biudžetinių įstaigų įstatymo 4 straipsnis, Vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnis, Valstybės ir savivaldybių įmonių įstatymo 4 straipsnis ir kt.). |
Pritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą Nr.1, siūloma patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
Pasiūlymas: Patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalį, kuriuo papildomas keičiamo įstatymo 2 straipsnio 102 dalimi 4 punktas ir jį išdėstyti taip: 4) turi teisę rinkti (skirti) arba atšaukti (atleisti) subjekto vadovą, daugumą subjekto valdymo ar priežiūros organo narių, arba |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-05 |
7 |
|
|
2. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 7 straipsniu pildomoje keičiamo įstatymo 221 straipsnio 3 dalyje po žodžių „2 dalyje nurodytą“ įrašytini žodžiai „veiklos ataskaitoje pateikiamą“. |
Pritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą Nr. 2, siūloma patikslinti įstatymo projekto 7 straipsniu pildomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 3 dalį. Pasiūlymas: Patikslinti įstatymo projekto 7 straipsnį, kuriuo keičiamas įstatymas pildomas 221 straipsniu 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3.
Savivaldybės taryba gali nustatyti kitokią savivaldybių kontroliuojamų
viešojo sektoriaus subjektų veiklos ataskaitos ir grupės veiklos ataskaitos
parengimo tvarką ir (arba) kitokią |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-05 |
16 |
3 |
1 2 |
3. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 16 straipsnio 3 dalies 1 punkte siūlytina nurodyti, kad iki 2018 m. birželio 30 d. priimami šio straipsnio 1 dalyje nurodytų nuostatų įgyvendinamieji teisės aktai, o projekto 16 straipsnio 3 dalies 2 punkte – kad iki 2018 m. gruodžio 31 d. priimami šio straipsnio 2 dalyje nurodytų nuostatų įgyvendinamieji teisės aktai.
Be to, projekto 16 straipsnio 4 dalyje, nustatant, kad savivaldybės tarybos iki 2018 metų gruodžio 31 d. priima šio įstatymo „13 straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus“, neatsižvelgta į projekto 7 straipsnį (pildomo įstatymo 221 straipsnio 3 dalis), kuriame siūloma įtvirtinti, kad „savivaldybės taryba gali nustatyti kitokią <...> viešojo sektoriaus subjektų veiklos atskaitos parengimo tvarką ir (arba) kitokią nei šio straipsnio 2 dalyje nurodytą informaciją“. |
Pritarti
Nepritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą Nr. 3 ir siekiant teisinio aiškumo, siūloma patikslinti įstatymo projekto 16 straipsnio 3 dalies 1 ir 2 punktus.
Pasiūlymas: Patikslinti įstatymo projekto 16 straipsnio 3 dalies 1 ir 2 punktus ir juos išdėstyti taip: „3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir (arba) jos įgaliota institucija: 1) iki 2018 m. birželio 30 d. priima šio 2) iki 2018 m.
gruodžio 31 d. priima šio
Savivaldybės taryboms suteikiama teisė, o ne įpareigojimas „nustatyti kitokią <...> viešojo sektoriaus subjektų veiklos atskaitos parengimo tvarką ir (arba) kitokią nei šio straipsnio 2 dalyje nurodytą informaciją.“ Todėl atsiradus poreikiui, jos bet kada galės nustatyti viešojo sektoriaus subjektų veiklos atskaitos parengimo tvarką ir (arba) kitokią nei šio straipsnio 2 dalyje nurodytą informaciją. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-05 |
|
|
|
4. Vadovaujantis Teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintomis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis (2017 m. liepos 11 d. redakcija): 4.1. projekto pavadinime po žodžio „straipsnių“ brauktinas perteklinis žodis „pakeitimo“; 4.2. jei teisės akto, institucijos, pareigūno ir pan. pavadinimas, kuris prasideda žodžiais „Lietuvos Respublikos“, minimas ne kartą, pirmą kartą parašius visą pavadinimą, toliau jis gali būti rašomas be žodžių „Lietuvos Respublika“. Trumpinio šiuo atveju įvesti nereikia. Atsižvelgiant į tai, brauktini trumpiniai projekto 2 straipsnio 1 dalimi pildomoje keičiamo įstatymo 2 straipsnio 81 dalyje, projekto 2 straipsnio 12 dalimi keičiamoje įstatymo 2 straipsnio 40 dalyje ir projekto 10 straipsnio 1 dalimi keičiamoje įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje; 4.3. projekto 3 straipsnio pakeitimo esmė taisytina, pasirenkant vieną iš šių pakeitimo dėstymo būdų: 1) pakeitimo esmėje nurodant žodžius „Pakeisti 16 straipsnį ir jį išdėstyti taip:“ ir dėstyti visą pakeistąjį straipsnio tekstą, arba 2) pakeitimo esmėje nurodant žodžius „papildyti 16 straipsnį 2 dalimi“ ir dėstyti tik naujai pildomos 2 dalies tekstą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pastaruoju atveju buvusi vienintelė keičiamo įstatymo 16 straipsnio dalis automatiškai tampa 1 dalimi ir jos numeruoti projektu atskirai nereikia; 4.4. projekto lyginamasis variantas neatitinka teisės technikos taisyklių – projekte daromi pakeitimai turi būti paryškinami, o siūlomi išbraukti žodžiai turi būti perbraukiami plona linija. Šie reikalavimai taikomi žodžiams, o ne keičiamoms žodžių dalims, kaip tai dėstoma projekto lyginamajame variante. |
Pritarti |
Žr. Audito komiteto parengtą įstatymo projektą Nr. XIIIP-1862(2). |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos Seimo Audito komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo Nr. X-1212 1, 2, 16, 19, 20, 22, 23, 30, 31, 32, 33 ir 35 straipsnių, septintojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 221 ir 321 straipsniais įstatymo projektui Nr. XIIIP-1862(2) ir komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Audito komitetas, 2018-05-09 |
1 |
2 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad termino „finansinių ataskaitų rinkinys“ trumpinys keičiamame įstatyme naudojamas tik nuo 3 straipsnio 1 dalies t. y. „finansinių ataskaitų rinkinys (toliau – finansinės ataskaitos)“, siūloma patikslinti įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalį. Pasiūlymas: Patikslinti įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „ |
Pritarti |
|
2. |
Audito komitetas, 2018-05-09 |
2 |
8 |
|
|
Argumentai: Siekiant teisinio aiškumo, patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio 8 dalį. Pasiūlymas: Patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „311. Viešojo sektoriaus subjektų grupės metinė veiklos ataskaita (toliau – grupės veiklos ataskaita) – kaip viena veiklos ataskaita teikiamos sujungtos viešojo sektoriaus subjektų grupę sudarančių subjektų veiklos ataskaitos.“ |
Pritarti |
|
3. |
Audito komitetas, 2018-05-09 |
2 |
11 |
|
|
Argumentai: Siekiant suderinti teikiamame įstatymo projekte vartojamas sąvokas su kituose su šiuo įstatymo projektu susijusiuose projektuose Nr. XIIIP-1863, XIIIP-1864, XIIIP-1865 vartojamas sąvokas, siūloma patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio 11 dalį.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 11 dalį, kuriuo keičiama galiojančio įstatymo 2 straipsnio 37 dalis ir ją išdėstyti taip: „37. Viešojo sektoriaus subjekto veiklos
rezultatų ataskaita – finansinė ataskaita, kurioje nurodomos visos viešojo
sektoriaus subjekto ataskaitinio laikotarpio pajamos, sąnaudos ir veiklos
rezultatai – |
Pritarti |
|
4. |
Audito komitetas, 2018-05-09 |
2 |
13 |
|
N |
Argumentai: Siekiant patikslinti viešojo sektoriaus subjektų, pelno nesiekiančių juridinių asmenų, nurodytų 2 straipsnio 22 dalies 4 ir 5 punktuose, finansines ataskaitas, kad tokių subjektų „nuosavas kapitalas“ atitinka „grynąjį turtą“, siūloma papildyti įstatymo projekto 2 straipsnį nauja 13 dalimi.
Pasiūlymas: „13. Papildyti 2 straipsnį 42 dalimi: „42. Pelno nesiekiančių juridinių asmenų, nurodytų šio straipsnio 22 dalies 4 ir 5 punktuose, nuosavas kapitalas atitinka viešojo sektoriaus subjektų grynąjį turtą.“ |
Pritarti |
|
5. |
Audito komitetas, 2018-05-09 |
7 |
4 |
|
N |
Argumentai: Viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 1, 9, 10, 11, 12 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1863 11 straipsnio 6 dalyje nurodyta, kad viešosios įstaigos metinių finansinių ataskaitų auditas turi būti atliekamas, kai tenkinama tenkinamos bent dvi iš trijų sąlygų: 1) viešoji įstaiga pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą priskiriama prie viešojo sektoriaus subjektų ir jos veikla ne mažiau 50 procentų finansuojama iš valstybės ir (arba) savivaldybės (-ių) biudžeto (-ų); 2) paskutinę finansinių metų dieną finansinės būklės ataskaitoje nurodyto turto vertė viršija 1 800 000 eurų; 3) pajamos per ataskaitinius finansinius metus viršija 3 500 000 eurų. Viešoji įstaiga, tenkinanti nurodytus kriterijus laikoma didele ir reikšminga, kurios veikla ir atskaitomybė visuomenei taip pat yra reikšminga. Siekiant, kad finansinių ataskaitų vartotojai galėtų pasitikėti jų teikiamomis finansinėmis ataskaitomis, yra numatytas reikalavimas atlikti tokių viešųjų įstaigų finansinių ataskaitų auditą pagal Finansinių ataskaitų audito įstatymą. Siekiant užtikrinti nurodytus kriterijus atitinkančių viešųjų įstaigų, priskiriamų viešojo sektoriaus subjektams, teikiamos informacijos apie savo veiklą skaidrumą, tikslinga numatyti, kad jų veiklos ataskaitose būtų pateikta papildoma informacija, atitinkamai siūloma papildyti įstatymo projekto 7 straipsnį.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 7 straipsnį, kuriuo papildomas keičiamas įstatymas 221 straipsnį nauja 4 dalimi ir ją išdėstyti taip: „4. Viešojo sektoriaus subjektas, kurio teisinė forma yra viešoji įstaiga, jeigu tenkina Viešųjų įstaigų įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytas bent dvi sąlygas, veiklos ataskaitoje, be šio straipsnio 1 ir 3 dalyje nurodytos informacijos, turi pateikti informaciją apie: 1) kiekvieno vadovaujamas pareigas einančio asmens atlyginimą per ataskaitinius metus (atskirai nurodant premijas, priemokas ir kitokias išmokas); 2) kiekvieną reikšmingą sandorį, sudarytą per ataskaitinius metus, nurodant sandorio šalis (juridinio asmens teisinė forma, pavadinimas, kodas, registras, kuriame kaupiami ir saugomi duomenys apie šį asmenį, buveinė (adresas); fizinio asmens vardas, pavardė, adresas korespondencijai), objektą ir vertę; 3) per ataskaitinius metus sudarytus sandorius su susijusiomis šalimis, kaip jos apibrėžtos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartuose, nurodant sandorio šalis (juridinio asmens teisinė forma, pavadinimas, kodas, registras, kuriame kaupiami ir saugomi duomenys apie šį asmenį, buveinė (adresas); fizinio asmens vardas, pavardė, adresas korespondencijai) objektą ir vertę.“ |
Pritarti |
|
6. |
Audito komitetas, 2018-05-09 |
10 |
3 |
|
N |
Argumentai: Siekiant gauti patikimas grupės, kurios kontroliuojantysis viešojo sektoriaus subjektas - viešoji įstaiga ir kurios konsoliduotieji rodikliai atitinka Viešųjų įstaigų įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytus bent du rodiklius, finansines ataskaitas, siūloma nustatyti reikalavimą, kad būtų atliktas tokios grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 10 straipsnį nauja 3 dalimi, kuriuo keičiamo įstatymo 30 straipsnis papildomas nauja 4 dalimi ir ją išdėstyti taip: „4. Jeigu viešojo sektoriaus subjektų grupės kontroliuojantysis viešojo sektoriaus subjektas yra viešoji įstaiga ir tokios grupės konsoliduotieji rodikliai tenkina Viešųjų įstaigų įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytas bent dvi sąlygas, turi būti atliktas tokios grupės metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas pagal Finansinių ataskaitų audito įstatymą.“ |
Pritarti |
|
7. |
Audito komitetas, 2018-05-09 |
16 |
5 |
|
N |
Argumentai: Siekiant, kad finansinių ataskaitų vartotojus kuo greičiau pasiektų patikimos grupės, kurios kontroliuojantysis viešojo sektoriaus subjektas – viešoji įstaiga ir kurios konsoliduotieji rodikliai atitinka Viešųjų įstaigų įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytus bent du rodiklius, finansinės ataskaitos ir atsižvelgiant į tai, kad už 2018 m. finansinis auditas atliekamas jau pasibaigus finansiniams metams t. y. 2019 m., siūloma įstatymo projektą papildyti nuostatomis, kurios aiškiai nustatytų, kad viešojo sektoriaus subjektų grupių metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių auditai atliekami jau už prasidėjusį 2018 m. laikotarpį.
Pasiūlymas: 1. Papildyti įstatymo projekto 16 straipsnį nauja 5 dalimi ir ją išdėstyti taip: „5. Šis įstatymas taikomas 2018 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nurodytų viešojo sektoriaus subjektų grupių metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių auditams.“ 2. Įstatymo projekto 16 straipsnio 5 dalį laikyti 6 dalimi. |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aušra Maldeikienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė
(Komiteto biuro patarėja Jolanta Zibavičiūtė)