LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SU NEKILNOJAMUOJU TURTU SUSIJUSIO KREDITO ĮSTATYMO NR. XII-2769 3, 6, 14 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3012
2023-12-06 Nr. 109-P-44
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Dainių Kreivį), Algirdas Butkevičius, Andrius Bagdonas (pavaduojantis Simoną Gentvilą), Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Radvilė Morkūnaitė - Mikulėnienė, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai Dalia Mudėnienė, Agnė Gedraitytė, Mindaugas Pečiulis, Audronė Čekanavičienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. rugpjūčio 25 d. |
1 3 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, manytina, kad Su nekilnojamuoju turtu susijusio kredito įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 2 dalyje, 14 straipsnio pavadinime bei šio straipsnio 2 dalyje prieš formuluotę „nekilnojamojo turto vertinimas“ reikėtų įrašyti žodį „privalomasis“. Projekto 1 ir 3 straipsniai pildytini minėtomis nuostatomis. |
Nepritarti. |
Galiojančiame SNTKSĮ vartojama yra “nepriklausomas (išorės) vertinimas“, pagal siūlomą reguliavimą tai atitinka „privalomasis vertinimas“ (nepriklausomumo reikalavimai šiam vertinimui yra projekte), todėl tikslintos tik tos SNTSKĮ nuostatos, kuriose yra nuoroda į nepriklausomą (išorės) vertinimą. Kai SNTKĮ kalba apie vertinimą apskritai (3 straipsnio 2 dalyje, 14 straipsnio pavadinime), pildyti žodžiu „privalomasis“ nėra poreikio. Atkreipiame dėmesį, kad projekto Nr. XIVP-3007 13 str. be kitų nuorodų yra nuoroda, kad „nepriklausomas turto vertinimo būdas“ laikomos nuorodomis į sąvoką „privalomasis turto arba verslo vertinimas“. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. rugpjūčio 25 d. |
* |
|
|
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 12 punkte vartojama sąvoka „privalomasis turto vertinimas“, kurios turinys nei keičiamame įstatyme, nei teikiamame įstatymo projekte nėra apibrėžtas. Atkreipiame dėmesį, kad kartu teikiamo Privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3007 (toliau – projektas reg. Nr. XIVP-3007) 2 straipsnio 2 dalyje apibrėžtas kiek kitokios sąvokos, t.y. „privalomasis turto arba verslo vertinimas“, turinys. Nėra pakankamai aišku, ar teikiamo įstatymo projekte vartojama sąvoka „privalomasis turto vertinimas“ turėtų būti suprantama taip, kaip yra nurodoma projekto reg. Nr. XIVP-3007 2 straipsnio 2 dalyje. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, keičiamo įstatymo 3 straipsnyje nereikėtų apibrėžti sąvokos „privalomasis turto vertinimas“ turinio. |
Nepritarti. |
Privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-3007 apibrėžta „privalomojo turto ir verslo vertinimo sąvoką“. SNTKSĮ projekto 2 str keičiamo įstatymo 6 straipsnio 12 punkte vartojama sąvoka „privalomasis turto vertinimas“ turi būti suprantama kaip yra nurodoma projekto reg. Nr. XIVP-3007. Yra tikslinama SNTKĮ 3 str 34 d, teikiama nuoroda į LR privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatymą. Siūlytume nekartoti tos pačios sąvokos, tik be žodžių „ir verslo“ tikslinant SNTSKĮ. Papildomai atkreipiamas dėmesys į tai, kad projekto Nr. XIVP-3007 13 str. be kitų nuorodų yra nuoroda, kad „nepriklausomas turto vertinimo būdas“ laikomos nuorodomis į sąvoką „privalomasis turto arba verslo vertinimas“. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. rugpjūčio 25 d. |
3 |
|
|
3. Atsižvelgus į tai, kad projekto 3 straipsniu yra keičiama daugiau nei pusė keičiamo įstatymo 14 straipsnio dalių, šis straipsnis dėstytinas nauja redakcija. |
Pritarti. |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. rugpjūčio 25 d. |
3 |
|
|
4. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad kredito gavėjo pasirinktas turto arba verslo vertintojas turi būti nesusijęs su kredito išdavimo procesu, taip pat vadovautis kitais Privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatyme nustatytais reikalavimais. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiais kriterijais remiantis būtų vertinama, ar turto arba verslo vertintojas nėra susijęs su kredito išdavimo procesu. Pažymėtina, kad projekto reg. Nr. XIVP-3007 4 straipsnyje įtvirtinti turto arba verslo vertintojo nepriklausomumo reikalavimai, kuriuos taip pat turi atitikti turto arba verslo vertintojas. Neaišku, ar tie patys kriterijai turėtų būti taikomi nustatant, ar kredito gavėjo pasirinktas turto arba verslo vertintojas nėra susijęs su kredito išdavimo procesu. Siekiant aiškumo, svarstytina, ar projekte nereikėtų nustatyti sąlygas, kurioms esant turto arba verslo vertintojas būtų laikomas susijusiu su kredito išdavimo procesu. |
Nepritarti. |
2014 m. vasario 4 d. Europos parlamento ir tarybos direktyvos Nr. 2014/17/ES, kurią įgyvendina SNTKSĮ, 19 str. nustatyti du skirtingi reikalavimai užtikrinti, kad vertintojas: - turėtų tinkamą profesinę kvalifikaciją; - būtų nesusijęs su kredito išdavimo procesu. Direktyva nedetalizuoja sąlygų, kurioms esant vertintojas būtų laikomas susijusiu su kredito išdavimo procesu. Vertintojo nepriklausomumo reikalavimai nustatyti projekto reg. Nr. XIVP-3007 4 straipsnyje. Detalesni reikalavimai, esant poreikiui, galėtų būti detalizuoti kredito įstaigų tvarkose arba kituose įgyvendinamuosiuose teisės aktuose. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. rugpjūčio 25 d. |
5(N) |
|
|
5. Projekto 5 straipsnyje numatyta, kad šis įstatymas įsigalios 2025 m. gegužės 1 d. Pažymėtina, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytas Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas, kuriuo sąvoka „darbingumas“ pakeista į sąvoką „dalyvumas“. Todėl vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), siūlytina projektu pakeisti ir keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 4 punktą, kuriame vietoj žodžių ,,nedarbingu“ ir „darbingu“ įrašytini žodžiai „nedalyviu“ ir „dalyviu“, be to vietoje šiame punkte nurodyto Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo nurodytinas Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas. |
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: Nėra.
7. Komiteto sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): Pritarti iniciatorių pateiktam ir atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritaria, patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: M.Lingė, A.Palionis, V.Ąžuolas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: Negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo Nr. XIVP-3012(2) projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Mindaugas Lingė
Biuro patarėjos A.Gedraitytė ir D.Mudėnienė