AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1.  Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnis nurodo, jog Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva. O valstybė remia visuomenei naudingas ūkines pastangas ir iniciatyvą.

Tuo tarpu Lietuvos Respublikos Konstitucijos 47 straipsnis numato, jog Lietuvos Respublikai išimtine nuosavybės teise priklauso: žemės gelmės, taip pat valstybinės reikšmės vidaus vandenys, miškai, parkai, keliai, istorijos, archeologijos ir kultūros objektai. Valstybei nuosavybės teise priklausantys žemės sklypai išnuomojami Žemės įstatymo Nr. I-466 ir kitų įstatymų ir teisės aktų nustatyta tvarka.

Šiuo metu galiojanti Žemės įstatymo Nr. I-466 redakcija leidžia be aukciono išnuomotų valstybinių žemės sklypų nuomotojams keisti žemės sklypų paskirtį. Keičiant žemės sklypo paskirtį gali būti sumažinama ir jo vertė, žemės sklypas, pakeitus jo paskirtį, naudojamas pažeidžiant viešuosius interesus, ne pagal tikslą, kuriam jis buvo išnuomotas.

Praktikoje, kaip ne kartą konstatavo ir Valstybės kontrolė, be aukciono išnuomojamas kur kas didesnis valstybinės žemės sklypas, nei reikalingas statiniams ir įrenginiams naudoti. Pakeitus valstybinės žemės sklypo paskirtį tokiame žemės sklype toliau vykdoma ūkinė – komercinė veikla, investiciniai projektai, statomi nauji pastatai. Tokiu būdu rinkoje iškraipoma konkurencija, kai vieni ūkio subjektai tokiais veiksmais įgyja konkurencinį pranašumą prieš kitus.

Siekiant išvengti tokios situacijos, kai išnuomotos valstybinės žemės paskirtis pakeičiama ir toliau valstybinė žemė naudojama visai kitam tikslui, nei buvo išnuomota, įstatymo projektu siūloma nustatyti, jog be aukciono išnuomotos valstybinės žemės paskirtis negali būti keičiama. Žemės sklypo paskirtis gali būti keičiama tik teisės aktų nustatyta tvarka įsigijus valstybinės žemės sklypą už rinkos kainą.

Pirminiai projekto iniciatoriai ir rengėjai – Seimo nariai: Andrius Palionis, Bronius Bradauskas, Gintautas Mikolaitis.

 

2. Projekto tikslai ir uždaviniai

Projekto tikslas – nustatyti, jog be aukciono išnuomoto žemės sklypo paskirtis negali būti keičiama.

Projekto uždaviniai – nustatyti teisinį reguliavimą, kuris užtikrintų, jog valstybinė žemė būtų išnuomojama ir vėliau naudojama pagal nustatytą paskirtį.

 

3. Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu

Šiuo metu Lietuvos Respublikos žemės įstatyme nėra numatyto draudimo keisti be aukciono išnuomotos valstybinės žemės paskirtį.

 

4.  Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos

Projektu siūloma nustatyti, kad be aukciono išnuomotos valstybinės žemės paskirties nebūtų galima keisti.

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Projekto įgyvendinimas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą

Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir žemės ūkio ministras atitinkamai turės pakeisti ar priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

 

10. Projekto atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei ES teisei

Įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11. Įstatymo įgyvendinimui reikalingi lydimieji aktai

Įstatymo įgyvendinimui Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir žemės ūkio ministras atitinkamai turės pakeisti ar priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus.

 

12. Projekto įgyvendinimo poveikis biudžeto lėšoms

Projekto įgyvendinimas biudžeto lėšų surinkimui įtakos neturės.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Negauta.

 

14. Projekto rengėjai

Įstatymo projektą rengė Seimo nariai: Andrius Palionis, Bronius Bradauskas, Gintautas Mikolaitis.

 

15. Projekto reikšminiai žodžiai

„Valstybinė žemė“, „be aukciono“, „žemės sklypo paskirtis“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

Teikia                                                                                             

 

Seimo nariai                                                                                                    Andrius Palionis

 

                                                                                                                            Bronius Bradauskas

                                                                                                                            Gintautas Mikolaitis