LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AVIACIJOS ĮSTATYMO NR. VIII-2066 3, 5, 6 IR 8 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-3266

 

2023-11-22 Nr. 108-P-54

                                                                                                                         Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius, komiteto pirmininko pavaduotojas G. Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V. Fiodorovas, A.Kupčinskas,  D. Labanavičius, L. Mogenienė, I.Pakarklytė, J.Pinskus, P.Saudargas, L.Savickas, M. Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė; padėjėja Z. Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas, Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės  patarėja Indrė Meironaitė-Gudaitienė, Transporto kompetencijų agentūros Strateginio planavimo ir finansų skyriaus patarėjas Mantas Kerdokas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-06

1

 

 

1.    Atsižvelgiant į tai, kad Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos trumpinį – Čikagos konvencija –  siūloma įvesti projekto 1 straipsniu keičiamo Aviacijos įstatymo  (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 2 dalyje,  reikėtų atsisakyti pakartotinio šio trumpinio įvedimo galiojančio įstatymo 36 straipsnyje, vietoj žodžių „Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos (toliau – Čikagos konvencija)“ įrašant žodžius „Čikagos konvencijoje“.

Pritarti.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-06

1

 

 

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalis tikslintina, vietoj žodžių „šių valstybių“ įrašant „užsienio valstybių“.

Nepritarti.

Atlikus siūlomą redakcinį koregavimą būtų prarasta lingvistinė prasmė, kadangi dabartinėje nuostatoje yra akcentuojama, kad užsienio valstybės orlaiviui, esančiam Lietuvos teritorijoje, taikomi ne visų bendrai užsienio valstybių teisės aktai, o tik tos užsienio šalies, kurioje registruotas konkretus orlaivis, esantis Lietuvos teritorijoje.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-06

1

 

 

3.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 dalyje prieš žodžius „tarptautinių sutarčių reikalavimai“ įrašytini žodžiai „Lietuvos Respublikos“.

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-06

1

 

 

4.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje yra numatoma, kad „Eksperimentinės kategorijos orlaivių, <...> reikalavimus ir specialiojo tinkamumo skraidyti pažymėjimo išdavimo kriterijus ir sąlygas suderinusi su Agentūra tvirtina Lietuvos transporto saugos administracija (toliau – LTSA)“. Iš teikiamo reguliavimo galima daryti išvadą, kad LTSA tvirtina tik specialiojo tinkamumo skraidyti pažymėjimo išdavimo kriterijus. Atkreiptinas dėmesys, kad aiškinamajame rašte yra nurodoma, kad vienas iš projekto tikslų yra įtvirtinti Transporto kompetencijų agentūros (toliau – Agentūra) teisę ne tik išduoti eksperimentinės kategorijos orlaiviams specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus, bet ir pratęsti, sustabdyti ar panaikinti šiuos specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus, taip pat ši Agentūros teisė yra įtvirtinama ir projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 7 punkte. Atsižvelgiant į tai ir siekiant aiškumo, siūlytina atitinkamai patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 dalį numatant, kad LTSA suderinusi su Agentūra tvirtina ne tik eksperimentinės kategorijos orlaivių specialiųjų tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo kriterijus ir sąlygas, bet ir šių pažymėjimų pratęsimo, sustabdymo ar panaikinimo kriterijus ir sąlygas.

Pritarti.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-06

2

2

 

5.    Projekto 2 straipsnio 2 dalimi siūloma papildyti keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 9 punktą nauja konkrečia LTSA funkcija. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 8 punktas numato, kad LTSA pagal savo kompetenciją atlieka kitas šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose jai nustatytas funkcijas. Atsižvelgiant į tai, kad Projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 9 punkte įtvirtinama nauja konkreti funkcija, o  galiojančio įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 8 punktas numato kitas atliekamas LTSA funkcijas, siūlytina šiuos punktus sukeisti vietomis, t. y. projekte numatyti, kad galiojantis įstatymas yra pildomas nauju 5 straipsnio 2 dalies 8 punktu, o buvusį 5 straipsnio 2 dalies 8 punktą laikyti atitinkamai 5 straipsnio 2 dalies 9 punktu.

Pritarti.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-06

2

 

 

6.    Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau - ANK) 589 straipsnio nuostatomis LTSA pareigūnai yra įgalioti pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus už Aviacijos įstatymo pažeidimus, numatytus ANK. Galiojančio įstatymo 5 straipsnio 8 punkte įtvirtinta nuostata, kad LTSA atlieka kitas šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose jai nustatytas funkcijas. Pagal ANK 589 straipsnio 63 punktą LTSA pradeda administracinių nusižengimų teiseną, atlieka administracinių nusižengimų tyrimą ir surašo administracinių nusižengimų protokolus, taip pat ši institucija yra įgaliota nagrinėti administracinių nusižengimų bylas (ANK 615 straipsnio 1 dalis). Vertinant sistemiškai jau įtvirtintą teisinį reguliavimą svarstytina, ar projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 9 punkte reikia papildomos nuostatos dėl LTSA turimų įgaliojimų tiriant ir nagrinėjant administracinių nusižengimų bylas. Nepritarus šiai pastabai, svarstytina, ar neturėtų būti patikslinta projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 9 punkto nuostata, aiškiai nurodant LTSA kompetenciją tiriant ir nagrinėjant administracinių nusižengimų bylas. Šią nuostatą būtų galima išdėstyti, pavyzdžiui, taip: „pradeda administracinių nusižengimų teiseną, atlieka administracinių nusižengimų tyrimą, surašo administracinių nusižengimų protokolus, nagrinėja administracinių nusižengimų bylas ir teikia Agentūrai informaciją apie priimtus sprendimus, susijusius su administracinių nuobaudų už civilinės aviacijos reikalavimų pažeidimus taikymu“.

Pritarti.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-06

3

2

 

7.    Tiek projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 7 punkte, tiek projekto aiškinamajame rašte yra nurodoma, kad vienas iš projekto tikslų yra įtvirtinti Agentūros teisę ne tik išduoti eksperimentinės kategorijos orlaiviams specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus, bet ir pratęsti, sustabdyti ar panaikinti šiuos specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio įstatymo 53 straipsnio  1 dalyje yra įtvirtinta, kad Agentūra, įvertinusi eksperimentinės kategorijos orlaivio tinkamumą skraidyti arba atsižvelgdama į inspektoriaus rekomendaciją, išduoda specialųjį tinkamumo skraidyti pažymėjimą, kuriuo patvirtinama, kad eksperimentinės kategorijos orlaivis yra tinkamas skraidyti, taip pat galiojančio įstatymo 53 straipsnio  5 dalis reglamentuoja, kad patvirtintas inspektorius įgyja teisę atlikti eksperimentinės kategorijos orlaivių tinkamumo skraidyti patikras ir teikti Agentūrai rekomendacijas dėl specialiųjų tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo ar jų galiojimo laiko pratęsimo. Atsižvelgiant į tai, kad projekto nuostatomis siūloma įtvirtinti Agentūros teisę ne tik išduoti, bet ir pratęsti, sustabdyti ar panaikinti eksperimentinės kategorijos orlaiviams specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus ir į tai, kad galiojančio projekto nuostatomis inspektoriai turi teisę teikti Agentūrai rekomendacijas, išduoti specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus ar pratęsti šių pažymėjimų galiojimo laiką, svarstytina ar projekto nuostatos neturėtų būti atitinkamai papildytos, numatant, kad inspektoriai ne tik turi teisę teikti Agentūrai rekomendacijas, išduoti ar pratęsti galiojimo laiką specialiesiems tinkamumo skraidyti pažymėjimams, bet ir teisę teikti rekomendacijas dėl šių specialiųjų tinkamumo skraidyti pažymėjimų sustabdymo ar panaikinimo.

Nepritarti.

Aviacijos įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 7 punkto patikslinimas siūlomas siekiant teisinio aiškumo: pirma, nurodyti, kad Agentūra ne tik išduoda eksperimentinės kategorijos orlaiviams specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus (toliau – STPS), bet ir pratęsia, sustabdo ir panaikina jų galiojimą. Šis patikslinimas atliekamas vadovaujantis tarptautine praktika (Čikagos konvencijos 8 priedu, ICAO Doc 9760 ir kt.) ir atsižvelgiant į pagal Reglamentą (ES) Nr. 1321/2014 taikomas sąlygas išduodant tinkamumo skraidyti patikros pažymėjimus,  t. y. įvertinus galimą / rekomenduojamą taikyti praktiką, kai tinkamumo skraidyti patikros pažymėjimą kompetentinga institucija išduoda atlikusi vertinimą ir remdamasi kartu su savininko paraiška atsiųsta eksperimentinės kategorijos orlaivio tinkamumo skraidyti patikros inspektoriaus (toliau – inspektorius) išduota rekomendacija, kai rekomendacija grindžiama šio inspektoriaus atlikta tinkamumo skraidyti patikra.

Antra, remiantis tarptautine praktika ir rekomendacijomis,  inspektoriams yra suteikiama / siūloma suteikti teisę pateikti Agentūrai rekomendaciją tik dviem atvejais: išduoti orlaiviui STPS ar pratęsti jo galiojimo laiką. Tai reiškia, kad Agentūra, kaip įgaliota institucija pagal orlaivio registracijos šalį, turi imtis veiksmų, kad netinkamos techninės būklės orlaivių STPS ar pasibaigusio galiojimo STPS būtų sustabdyti arba panaikinti, o ne inspektoriai.

Ši argumentacija pateikta ir aiškinamajame rašte.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-06

3

 

 

           8. Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamą įstatymą Agentūra savo kompetencijos ribose neatlieka administracinių nusižengimų tyrimų, o jos kompetentingi asmenys atitinkamai nėra įgalioti nustatyti, jog buvo padaryta veika, turinti administracinio nusižengimo požymių, siūlytina patikslinti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 9 punktą ir jį, pavyzdžiui, išdėstyti taip: „informuoja LTSA apie administracinio nusižengimo požymių turinčią veiką“ .

Pritarti.

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-06

4

 

 

9. Pagal projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnį už Agentūros teikiamas administracines paslaugas imamo atlyginimo konkrečius dydžius nustatytų susisiekimo ministras arba jo įgaliota institucija ar įstaiga, suderinusi su susisiekimo ministru. Toks projektu siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas keliais aspektais. Pirma, mūsų vertinimu, toks reguliavimas nėra nuoseklus, logiškas ir paneigia pačią įgaliojimo instituto esmę, nes susisiekimo ministrui suteikus įgaliojimus konkrečiai institucijai ar įstaigai  patvirtinti atlyginimo dydžius, juos vis tiek reikėtų derinti su pačiu ministru. Antra, nustačius siūlomą teisinį reguliavimą, pagal kurį atlyginimo už Agentūros teikiamas paslaugas dydžiai turėtų būti derinami su susisiekimo ministru,  iš esmės nebūtų pasiektas projekto aiškinamajame rašte nurodyti tikslas – greičiau patvirtinti reikalingus konkrečių atlyginimo už Agentūros teikiamas paslaugas dydžius arba jų pakeitimus. Trečia, nors projekto aiškinamajame rašte nėra aiškiai įvardinta, kokiai konkrečiai įstaigai būtų pavesta nustatyti atlyginimo už teikiamas paslaugas dydžius, bet iš pateiktų argumentų galima daryti prielaidą, kad tai atlikti būtų pavesta  tai pačiai įstaigai, kuri šias paslaugas ir atlieka – Agentūrai. Mūsų vertinimu, toks teisinis reguliavimas būtų teisiškai ydingas, dėl jo galėtų kilti ir korupcijos rizika. Atsižvelgiant į tai, siūlytume nekeisti šiuo metu galiojančio teisinio reguliavimo, pagal kurį už Agentūros teikiamas administracines paslaugas imamo atlyginimo konkrečius dydžius nustato aukštesnė pagal pavaldumą institucija – Susisiekimo ministerija (susisiekimo ministras savo įsakymu), juolab, kad siūlomas teisinis reguliavimas, kaip minėta, iš esmės nepakeistų situacijos, o pagal kitus analogiškus visuomeninius santykius reglamentuojančius įstatymus, pavyzdžiui, Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą už Agentūros teikiamas administracines paslaugas imamo atlyginimo dydžius taip pat nustato susisiekimo ministras.

Pritarti iš dalies.

Atkreipiame dėmesį, kad  vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punktu, viešosios įstaigos paslaugų, darbų bei produkcijos kainas ir tarifus arba jų nustatymo taisykles nustato visuotinis dalininkų susirinkimas, t. y. Susisiekimo ministerija.

Pažymėtina, kad atlyginimas už Agentūros teikiamas administracines paslaugas yra nustatytas specialiajame įstatyme – Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme, o Agentūros teikiamų paslaugų įkainių nustatymo taisyklės nustatytos Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – LRV) nutarimu. Atkreiptinas dėmesys, kad Agentūros teikiamų paslaugų įkainių apskaičiavimas pagal LRV nustatytą metodiką yra techninio pobūdžio veiksmas.  

Taip pat pažymėtina, kad suteikus teisę susisiekimo ministrui, kaip Agentūros savininkui (dalininkui), deleguoti atlyginimo už Agentūros teikiamas paslaugas įkainių nustatymą institucijai ar įstaigai, būtų išlaikyta nepiktnaudžiavimo valdžia ir korupcijos rizikos kontrolė (per Agentūros strateginio veiklos plano tvirtinimo mechanizmą ir konsultacijas su paslaugų gavėjais dėl sąnaudų dydžių). Taip pat būtų įtvirtintas įkainių de politizavimas (suinteresuotos grupės negalėtų daryti įtakos priimamiems sprendimams vykdant lobizmą – galutinis įkainio nustatymas nebūtų sutelktas vienoje institucijoje), o Susisiekimo ministerija atsisakytų ministerijai nebūdingos valstybės politikos įgyvendinimo funkcijos. Įkainių skaičiavimas ir jų tvirtinimas iš esmės negali būti priskiriamas politikos formavimui, tai ekonominė, priežiūros institucijos funkcija.

Papildomai pažymėtina, kad šiuo metu rengiamas analogiškas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimas.

Atsižvelgiant į pastabą ir išdėstytus argumentus, 8 straipsnį dėstyti taip:

8 straipsnis. Atlyginimas už Agentūros teikiamas administracines paslaugas

Už Agentūros teikiamas administracines paslaugas imamas atlyginimas. Atlyginimo dydis nustatomas (apskaičiuojamas) vadovaujantis ekonomiškai pagrįsta paslaugos savikaina. Į paslaugos savikainą negali būti įtraukiamos su konkrečios paslaugos teikimu nesusijusios sąnaudos. Paslaugos savikainos (išlaidų) dydis turi būti pagrindžiamas vadovaujantis šiais ekonominiais rodikliais: Agentūros praėjusių finansinių metų materialinių ir joms prilygintų sąnaudų (ilgalaikio materialiojo turto nusidėvėjimo ir nematerialiojo turto amortizacijos, komunalinių paslaugų, ryšio, remonto ir panašiai) ir darbo sąnaudų (darbo užmokesčio, socialinio draudimo įmokų ir darbuotojų mokymų), turėtų teikiant konkrečią paslaugą, detalizavimu strateginiame veiklos plane patvirtintais sąnaudų dydžiais ir numatomos teikti konkrečios paslaugos galimų šių sąnaudų apskaičiavimu. Atlyginimo dydžio nustatymo (apskaičiavimo) metodiką nustato Vyriausybė, o konkrečius jo dydžius, vadovaudamasis šia metodika, – susisiekimo ministras arba jo įgaliota institucija ar įstaiga.  Susisiekimo ministras arba jo įgaliota institucija ar įstaiga, tvirtindamas tvirtindama konkrečius atlyginimo už Agentūros teikiamas administracines paslaugas dydžius, nustato 30 procentų nuolaidas už leidimų naudotis ne tarptautinių oro uostų aerodromais, lauko aikštelėmis, orlaiviais, kurie nenaudojami komercinei veiklai, išdavimą ir lengvojo orlaivio piloto licencijos, piloto mėgėjo licencijos, sklandytuvo piloto licencijos, oro baliono piloto licencijos, orlaivių, kurių sertifikuota kilimo masė ne didesnė kaip 5 670 kg, techninės priežiūros specialisto licencijos išdavimą, jeigu pateikiama deklaracija, kuria patvirtinama, kad turint šiuos leidimus ar licencijas nebus vykdoma komercinė veikla. Skirtumas, jei skirtumas tarp šių paslaugų sąnaudų ir nustatytų nuolaidų dengiamas iš Susisiekimo ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų.“

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-06

5

2

 

10. Projekto 5 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „su šio įstatymo 4 straipsniu susijusius įgyvendinamuosius teisės aktus“ įrašytina formuluotė „su šio įstatymo 4 straipsnyje išdėstytu Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 8 straipsniu susijusius įgyvendinamuosius teisės aktus“.

Pritarti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

 

7.2. Pasiūlymai: nėra.

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Kupčinskas, Lukas Savickas.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris