LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

                                                                                                                                                                                   

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO PROCESO KODEKSO 10, 192 IR 263 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 NR. XIIIP-2823

 

2018-12-12  Nr. 102-P-57

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai:  Rimas Andrikis, Vitalijus Gailius, Irena Haase, Česlav Olševski, Aušrinė Norkienė, Julius Sabatauskas, Lauras Stacevičius, Irena Šiaulienė, Petras Valiūnas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Dalia Latvelienė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėja Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos viceministras Ernestas Jurkonis, Generalinio prokuroro pavaduotojas Žydrūnas Radišauskas, Generalinės prokuratūros Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras Raimondas Petrauskas, Specialiųjų tyrimų tarnybos Administravimo valdybos viršininkas Romualdas Gylys, Specialiųjų tyrimų tarnybos Korupcijos prevencijos valdybos viršininkė Rūta Kaziliūnaitė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2018-11-13

1

 

 

Įvertinus projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Teikiamo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 10 straipsnio 1 dalies pirmajame sakinyje žodžiai „<...> arba bylos medžiaga <...>“ keistini į žodžius – „<...> taip pat medžiagą <...>“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2018-11-13

 

 

 

2.    Vadovaujantis Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi, dėl projektų Reg. Nr. XIIIP-2820 – 2826 rekomenduotina prašyti Vyriausybės išvados.

 

Nepritarti

Komitetas paprašė institucijų nuomonės.

3.

Europos teisės departamentas

2018-11-15

 

 

 

             Išnagrinėję Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 10, 192 ir 263 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-2823 (toliau – Projektas), pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl Projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisingumo ministerija

2018-12-06

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

2

 

Dėl įstatymo projekto Nr. XIIIP-2823

Siekiant teisinio aiškumo ir vengiant pasikartojančių žodžių, įstatymo projekto Nr. XIIIP-2823 1 straipsniu keičiamo Civilinio proceso kodekso 10 straipsnio 1 dalies pirmajame sakinyje vietoj formuluotės ,,bylos medžiaga, kurioje“ įrašytina ,,medžiagą, kurioje“.

Atsižvelgiant į tai, kad teismas galėtų įvertinti asmens parodymų reikšmingumą bylai tik išklausęs šiuos parodymus, siūlytina svarstyti galimybę Civilinio proceso kodekso 192 straipsnio 9 dalies antrajame sakinyje vietoje žodžio „turi“ įrašyti žodžius „gali turėti“.

Atsižvelgti

 

 

 

 

 

Nepritarti

CPK 10 straipsnio pakeitimą dėstant naujoje  dalyje pastaba neaktuali.

 

 

Siūloma formuluotė nekonkreti, galimai išplečianti normos taikymo apimtį.

2.

Specialiųjų tyrimų tarnyba

2018-12-05

1

 

 

2. Atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-2822 nuostatas, kuriomis nustatoma, kad bylos medžiaga, kurioje yra asmens, kurio konfidencialumas užtikrintas PAĮ nustatyta tvarka, asmens duomenys, yra nevieša; kad liudytojo, kurio konfidencialumas užtikrintas PAĮ nustatyta tvarka, priesaikos tekstas laikomas voke ir saugomas atskirai nuo bylos medžiagos, siūlome svarstyti galimybę atitinkamai papildyti Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo projektą Nr. XIII-2825  (14 straipsnį – nurodant, kad duomenys apie pranešėją PAĮ prasme yra nevieši, 49 straipsnį – nurodant,  kad teismas turi teisę nuspręsti neleisti proceso dalyviams susipažinti su informacija apie pranešėją, 59 straipsnį – nurodant, kad, kai tai objektyviai įmanoma, atsižvelgiant į konkrečias bylos aplinkybes, pranešėjas gali būti apklausiamas nuotoliniu būdu, dokumentuose jį nuasmeninant).

Pritarti

Atitinkamai pildytinas ir CPK 10 straipsnis, nurodant,  kad teismas turi teisę nuspręsti neleisti proceso dalyviams susipažinti su informacija apie pranešėją.

Dėl aiškumo visi 10 str. pakeitimai (tiek susipažinimas su nagrinėjamos, tiek su išnagrinėtos bylos medžiaga) dėstytini naujoje 5 dalyje.  

3.

Specialiųjų tyrimų tarnyba

2018-12-05

1

2

 

2

 

              3.    2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) numatyta, kad asmens duomenys yra bet kokia informacija apie fizinį asmenį, kurio tapatybė nustatyta arba kurio tapatybę galima nustatyti; fizinis asmuo, kurio tapatybę galima nustatyti, yra asmuo, kurio tapatybę tiesiogiai arba netiesiogiai galima nustatyti, visų pirma pagal identifikatorių, kaip antai vardą ir pavardę, asmens identifikavimo numerį, buvimo vietos duomenis ir interneto identifikatorių arba pagal vieną ar kelis to fizinio asmens fizinės, fiziologinės, genetinės, psichinės, ekonominės, kultūrinės ar socialinės tapatybės požymius. Atsižvelgiant į tai, bei siekiant teisinio aiškumo dėl to, kokia informacija turėtų būti surašoma atskirame procesinio dokumento priede, Administracinių nusižengimo kodekso 581, 589, 609 straipsnių pakeitimo ir Kodekso papildymo 555(1) straipsniu įstatymo projekto 2 straipsnyje,  Civilinio proceso kodekso 10, 192 ir 263 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto 2 straipsnyje,  Civilinio proceso kodekso 10, 192 ir 263 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto 1 straipsnyje vartojama sąvoką „asmens duomenys“ siūlytina keisti į „informacija, tiesiogiai ar netiesiogiai leidžianti nustatyti asmens tapatybę“.

Nepritarti

Pastaboje minimas reglamentas yra tiesioginio taikymo aktas.

 

 

4.

Lietuvos apeliacinis teismas

2018-12-05

1

2

 

2

 

            1. CPK pakeitimo projekto 1 straipsniu siūlomas CPK 10 straipsnio 1 dalies pakeitimas, kuriuo siekiama nustatyti, kad bylos medžiaga, kurioje yra asmens, kurio konfidencialumas užtikrintas Respublikos pranešėjų apsaugos įstatyme (toliau - Pranešėjų apsaugos įstatymas) nustatyta tvarka, asmens duomenys, yra nevieša ir su ja byloje nedalyvavę asmenys susipažinti negali.             Pažymėtina, kad Pranešėjų apsaugos įstatyme tiksliai nenurodyti asmens duomenys, kuriems taikoma apsauga. Siekiant teisinio aiškumo ir apibrėžtumo, siūlytina po termino „asmens duomenys“ skliaustuose pateikti pavyzdinį, tačiau ne baigtinį, saugotinų asmens duomenų sąrašą.

Nepritarti

Netikslinga pateikti pavyzdinį asmens duomenų sąrašą.

 

 

5.

Lietuvos apeliacinis teismas

2018-12-05

2

2

 

            2. CPK pakeitimo projekto 2 straipsnio 2 dalimi siūloma papildyti CPK 192 straipsnį 9 dalimi. Šia dalimi siekiama įtvirtinti, kad kai asmens, kurio konfidencialumas turi būti užtikrinamas Pranešėjų apsaugos įstatyme nustatyta tvarka, parodymai turi esminę reikšmę bylai teisingai išspręsti ir jam nedalyvaujant procese nėra kitų galimybių nustatyti bylai reikšmingų aplinkybių, teismas motyvuota nutartimi gali nuspręsti šaukti tokį asmenį kaip liudytoją. Teismas privalo imtis priemonių, kad asmens, kuriam taikomas konfidencialumas, tapatybė nebūtų atskleista proceso dalyviams ar kitiems asmenims.

            Atsižvelgiant į Pranešėjų apsaugos įstatyme įtvirtintas liudytojų apsaugos garantijas, įvertinus aptariamą reglamentavimą, abejotina, ar siūlomu pakeitimu bus pasiekti siekiami liudytojo apsaugos tikslai, nes lieka neaišku, kaip teismai turėtų užtikrinti liudytojo apsaugą jo atvykimo į teismą metu. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso (toliau - BPK) 282 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta prokuroro pareiga, esant teismo pavedimui, organizuoti liudytojo, kuriam taikomas anonimiškumas, atvykimą į teismą, užtikrinant jo anonimiškumą. Kadangi policijos ir prokuratūros įstaigos aprūpintos priemonėmis, leidžiančiomis efektyviai užtikrinti liudytojų konfidencialumą ir apsaugą, siūlytina aiškiai reglamentuoti teismo teisę pavesti policijai ar prokuratūrai užtikrinti liudytojo, kuriam taikomas konfidencialumas, apsaugą jo pristatymo į teismo posėdį metu.

Pritarti

 

6.

Lietuvos apeliacinis teismas

2018-12-05

2

2

 

            3. CPK pakeitimo projekto 2 straipsnio 2 dalimi taip pat siekiama reglamentuoti, kad liudytojas gali būti apklausiamas garso ir vaizdo nuotolinio perdavimo priemonėmis sudarius akustines ir vizualines kliūtis nustatyti apklausiamo asmens tapatybę.

            Atsižvelgus į BPK 282 straipsnio 2 dalyje įtvirtintą imperatyvą, kad liudytojas, kuriam taikomas anonimiškumas, apklausiamas neviešame teismo posėdyje sudarius akustines ir vizualines kliūtis, trukdančias kitiems nagrinėjimo teisme dalyviams nustatyti apklausiamo asmens tapatybę, be kita ko, siekiant kuo efektyviau užtikrinti tokių liudytojų konfidencialumą ir apsaugą, siūlytina aptariamoje CPK pakeitimo projekto normoje imperatyviai įtvirtinti, kad liudytojų, kuriems taikomas konfidencialumas, apklausa būtų vykdoma neviešuose teismo posėdžiuose.

Nepritarti

Projekte įtvirtintų nuostatų pakanka liudytojo konfidencialu-mui užtikrinti.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymas:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymas: atsižvelgdamas į tai, kad Pranešėjų apsaugos įstatymas Nr. XIII-804 įsigalioja 2019 m. sausio 1 d., vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 162 straipsnio 2 dalies nuostatomis, Komitetas siūlo Seimui šio įstatymo lydimuosius įstatymų projektus Nr. XIIIP-2820 – XIIIP-2826 ir XIIIP-2953 svarstyti skubos tvarka.

8. Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Agnė Širinskienė, Stasys Šedbaras, Vitalijus Gailius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Agnė Širinskienė

 

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė