Išrašas

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS

 

POSĖDŽIO PROTOKOLAS

 

2016 m. birželio 28 d. Nr.

Vilnius

 

SVARSTYTA: Pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai) dėl Lietuvos Respublikos pagalbinio apvaisinimo įstatymo projekto (Nr. XIP- 2502(6))

1. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

2

13

 

 

1.           Projekto 2 straipsnio 13 dalyje, apibrėžiančioje žmogaus lytinių ląstelių banko sąvoką, nustatoma, kad tokiu banku yra laikoma asmens sveikatos priežiūros įstaiga, turinti licenciją vykdyti žmogaus lytinių ląstelių paėmimo, jų paruošimo, konservavimo ir paskirstymo veiklą. Ši nuostata turi būti suderinta su projekto 4 straipsniu, kuriame įtvirtinta, kad lytinių ląstelių banko paslaugas teikti turi teisę asmenys, turintys licenciją asmens sveikatos priežiūros veiklai, kurioje nurodyta, kad jie įgijo teisę teikti licencijuojamas lytinių ląstelių banko paslaugas. 

 

Pritarti

Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„13. Žmogaus lytinių ląstelių bankas (toliau – lytinių ląstelių bankas) – asmens sveikatos priežiūros įstaiga, turinti licenciją vykdyti žmogaus lytinių ląstelių paėmimo, jų paruošimo, laikymo, konservavimo ir paskirstymo veiklą asmens sveikatos priežiūros veiklai, kurioje nurodyta, kad ji įgijo  teisę teikti licencijuojamas lytinių ląstelių banko paslaugas.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

1

1

 

 

2. Atkreipiame dėmesį, kad nors projekto 1 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad šis įstatymas be kitų klausimų nustato ir po pagalbinio apvaisinimo gimusio vaiko teises, tačiau pačiame įstatyme po pagalbinio apvaisinimo gimusių vaikų teisės nėra reglamentuojamos. Atsižvelgiant į tai, siūlome patikslinti projekto 1 straipsnio 1 dalį.

 

Pritarti

Pasiūlymas: pakeisti 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas nustato moters pagalbinio apvaisinimo sąlygas, būdus, tvarką, taip pat  įstatymų nustatyta tvarka santuoką sudariusių asmenų arba registruotos partnerystės sutartį sudariusių asmenų (toliau – sugyventiniai), kurių prašymu atliekamas pagalbinis apvaisinimas, ir po pagalbinio apvaisinimo gimusio vaiko teises.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

3

7

 

 

3. Projekto 3 straipsnio 7 dalies formuluotė tikslintina, nes ji suponuoja, kad pagalbinis apvaisinimas gali būti atliekamas naudojant tris donorystės subjektus: 1) lytinių ląstelių donorus, 2) su moterimi gyvenančio įstatymų nustatyta tvarka sutuoktinio ar 3) sugyventinio. Siekiant teisinio aiškumo bei derinant projekto nuostatas tarpusavyje, reikėtų aiškiai nurodyti, kad pagalbinis apvaisinimas gali būti atliekamas tik naudojant apvaisinamos moters sutuoktinio arba sugyventinio lytines ląsteles (atsisakant nuostatos dėl gyvenimo kartu įstatymų nustatyta tvarka). Taip pat reikėtų papildyti šią dalį nuostata, nurodančia, kas gali būti lytinių ląstelių donoru (jei įstatymu siekiama numatyti tokią galimybę) tuo atveju, kai vieno iš sutuoktinių ar sugyventinių lytinės ląstelės yra pažeistos ar jų nepakanka, o taip pat tais atvejais, kai su jomis yra didelė rizika perduoti ligą, sukeliančią didelę negalią.

 

Pritarti

Pasiūlymas: pakeisti 3 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Pagalbinis apvaisinimas gali būti atliekamas tik naudojant apvaisinamos moters ir  lytinių ląstelių donoro, su ja gyvenančio įstatymų nustatyta tvarka jos sutuoktinio ar sugyventinio, lytines ląsteles, išskyrus tuos atvejus, kai vieno iš sutuoktinių ar sugyventinio lytinės ląstelės yra pažeistos ar jų nepakanka ir dėl to jos negali būti panaudotos pagalbiniam apvaisinimui, o taip pat tais atvejais, kai su jomis yra didelė rizika perduoti didelę negalią sukeliančią ligą, sukeliančią didelę negalią įrašytą į sveikatos apsaugos ministro patvirtintą sąrašą. Lytinių ląstelių donorams taikomų atrankos kriterijų ir laboratorinių tyrimų sąrašus tvirtina sveikatos apsaugos ministras.“

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

3

7

 

 

4. Projekto 3 straipsnio 7 dalyje vartojama sąvoka „didelė negalia“.  Pastebėtina, jog šiuo metu nėra galiojančių įstatymų, kuriuose tokia sąvoka būtų apibrėžta. Manytina, jog atsižvelgiant į tai, jog šios sąvokos turinys lemtų tam tikras asmenų teisės į pagalbinį apvaisinimą įgyvendinimo sąlygas, šios sąvokos apibrėžtis turėtų būti išdėstyta įstatyme, arba turėtų būti pateikta nuoroda į teisės aktą, apibrėžiantį šią sąvoką.

 

Pritarti

Pasiūlymas: pakeisti 3 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Pagalbinis apvaisinimas gali būti atliekamas tik naudojant apvaisinamos moters ir  lytinių ląstelių donoro, su ja gyvenančio įstatymų nustatyta tvarka jos sutuoktinio ar sugyventinio, lytines ląsteles, išskyrus tuos atvejus, kai vieno iš sutuoktinių ar sugyventinio lytinės ląstelės yra pažeistos ar jų nepakanka ir dėl to jos negali būti panaudotos pagalbiniam apvaisinimui, o taip pat tais atvejais, kai su jomis yra didelė rizika perduoti didelę negalią sukeliančią ligą, sukeliančią didelę negalią įrašytą į sveikatos apsaugos ministro patvirtintą sąrašą. Lytinių ląstelių donorams taikomų atrankos kriterijų ir laboratorinių tyrimų sąrašus tvirtina sveikatos apsaugos ministras.“

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

7

9

14

15

1

 

2

2

 

 

 

4

 

5. Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 7 straipsnio 1 dalyje, 9 straipsnyje, 14 straipsnio 2 dalyje ir 15 straipsnio 2 dalies 4 punkte prieš žodžius „sveikatos priežiūros“ įrašytinas žodis „asmens“.

 

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

7

2

 

 

6. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 7 straipsnyje nustatyta, kad teisinės pasekmės kyla pasirašius informuoto paciento sutikimą, projekto 7 straipsnio 2 dalyje po žodžio „užpildant“ įrašytini žodžiai „ir pasirašant“.

 

Pritarti

Pasiūlymas: pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Informacija, nurodyta šio straipsnio 1 dalyje, prieš pagalbinio apvaisinimo pradžią turi būti pateikta ir raštu, sutuoktiniams ar sugyventiniams užpildant ir pasirašant informuoto paciento sutikimą.“

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

8

5

 

 

7. Projekto 8 straipsnio 5 dalyje vietoj žodžio „nebent‘ įrašytini žodžiai „išskyrus tuos atvejus, kai“. Taip pat reikėtų nurodyti šioje dalyje minimo susitarimo su lytinių ląstelių banku pažeidimo bei lytinių ląstelių donoro mirties teisines pasekmes, t.y. reikėtų aiškiai nurodyti, kad  šiais atvejais lytinės ląstelės sunaikinamos nepasibaigus lytinių ląstelių saugojimo laikotarpiui.

 

Pritarti

Pasiūlymas: pakeisti 8 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Lytinės ląstelės lytinių ląstelių banke yra laikomos informuoto paciento sutikime nurodytą laikotarpį, nebent išskyrus tuos atvejus, kai lytines ląsteles davęs asmuo pažeidžia susitarimą su lytinių ląstelių banku dėl lytinių ląstelių saugojimo arba miršta nedavęs informuoto paciento sutikimo naudoti jo lytines ląsteles konkrečiam asmeniui taikant pagalbinio apvaisinimo būdą. Pasibaigus lytinių ląstelių saugojimo laikotarpiui, lytines ląsteles davusiam asmeniui pažeidus susitarimą su lytinių ląstelių banku dėl lytinių ląstelių saugojimo arba kai asmuo miršta nedavęs informuoto paciento sutikimo naudoti jo lytines ląsteles konkrečiam asmeniui taikant pagalbinio apvaisinimo būdą, šios šio asmens lytinės ląstelės sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka sunaikinamos.“

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

10

17

7

 

 

8. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 10 straipsnio 7 dalis savo turiniu turėtų būti laikoma labiau kaip pereinamojo laikotarpio nuostata, nustatanti iki šio įstatymo įsigaliojimo atsiradusių teisinių santykių reguliavimą, siūlome jas dėstyti įstatymo baigiamosiose nuostatose.

 

Pritarti

Argumentai: atsižvelgiant į pastabą, siūlytina išbraukti 10 straipsnio 7 dalį, šios dalies nuostatas perkeliant į 17 straipsnio 2 dalį (buvusią 17 straipsnio 2 dalį laikyti 17 straipsnio 3 dalimi).

 

Pasiūlymas: 10 straipsnio 7 dalį išbraukti (šios dalies nuostatas perkeliant į 17 straipsnį):

7.   Iki šio įstatymo įsigaliojimo datos sukurti embrionai yra laikomi lytinių ląstelių banke, paskirstomi ir naudojami sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos (toliau Sveikatos apsaugos ministerija) įgaliota institucija atlieka iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sukurtų embrionų ir į moters organizmą neperkeltų embrionų laikymo, paskirstymo ir naudojimo kontrolę sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.

 

Pasiūlymas: pakeisti 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

17 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 3 dalį, įsigalioja 2016 m. liepos 1 d. 2017 m. sausio 1 d.

2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo datos sukurti embrionai yra laikomi lytinių ląstelių banke, paskirstomi ir naudojami sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka. Sveikatos apsaugos ministro įgaliota institucija atlieka iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sukurtų embrionų ir į moters organizmą neperkeltų embrionų laikymo, paskirstymo ir naudojimo priežiūrą sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.

2. 3. Vyriausybė ir sveikatos apsaugos ministras  iki 2016 m. birželio 30 d. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

10

15

7

1

 

 

9. Projekto 10 straipsnio 7 dalyje ir 15 straipsnio 1 dalyje vartojama formuluotė „Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliota institucija“. Vertinant šią nuostatą, atkreiptinas dėmesys, kad ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais privalomos galios administracinius aktus (įsakymus) tvirtina ministras, o ne ministerija. Atitinkamai  valstybės institucijas ar įstaigas įgalioti vykdyti tam tikrą funkciją gali tam įgaliojimus turintis sveikatos apsaugos ministras, o ne Sveikatos apsaugos ministerija.

 

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

15

2

 

 

10.        Projekto 15 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad sveikatos apsaugos ministro įgaliota institucija kontroliuoja lytinių ląstelių paėmimą, tyrimą, paruošimą, laikymą ir paskirstymą bei kontroliuoja lytinių ląstelių ir embriono atsekamumo sistemos sukūrimą, įdiegimą. Vertinant šias nuostatas, atkreipiame dėmesį, kad pagal Viešojo administravimo įstatymą, viena iš viešojo administravimo sričių yra įstatymų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo kontrolė, kas apima pavaldžių subjektų kontrolę bei  nepavaldžių subjektų priežiūrą. Atsižvelgiant į tai, kad veiklos priežiūra bus vykdoma Sveikatos apsaugos ministerijai nepavaldžių asmens sveikatos priežiūros sveikatos įstaigų atžvilgiu, vietoj žodžio „kontroliuoja“ įrašytinas žodis „prižiūri“.

 

Pritarti

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

13

 

 

 

11. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 13 straipsnyje reikėtų patikslinti  kokiu būdu ar kokioje informacinėje duomenų bazėje asmens sveikatos priežiūros įstaigos ir lytinių ląstelių bankai privalo registruoti visus pavojingus nepageidaujamus reiškinius ir (ar) reakcijas.

 

Nepritarti

Argumentai: projektu siūloma nustatyti, kad pavojingų nepageidaujamų reiškinių ir (ar) reakcijų registravimo, tyrimo ir pranešimo kompetentingai institucijai tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras – šiame dokumente bus nustatyta, kokiu būdu asmens sveikatos priežiūros įstaigos ir lytinių ląstelių bankai privalo registruoti pavojingus nepageidaujamus reiškinius ir (ar) reakcijas.

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-27

 

17

 

 

 

12. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikės priimti poįstatyminius tesės aktus, projekto 17 straipsnyje turėtų būti numatytas toks įstatymo įsigaliojimo terminas, per kurį būtų įmanoma priimti visus įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Pritarti

 

 

2. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo nariai

D. Mikutienė,
P. Urbšys,
R. Tamašunienė,
L. Talmont,
A. Dumbrava,
P. Gražulis,
P. Narkevičius,
V. Kravčionok,
J. Narkevič,
J. Kvetkovskij,
M. Mackevič,
R. J. Dagys,
A. Dumčius,
D. Kreivys,
V. Stundys,
M. Adomėnas,
P. Saudargas,
R. Baškienė,
V. Aleknaitė–Abramikienė,
A. Ažubalis,
A. Anušauskas,
L. Kazlavickas,
V. V. Margevičienė,
A. Bilotaitė,
K. Kuzminskas,
R. Kupčinskas,
M. Zasčiurinskas,
K. Starkevičius,
A. Strelčiūnas,
D. Jankauskas,
P. Žeimys,
V. Vasiliauskas,
R. A. Ručys,
V. Bukauskas,
K. Daukšys,
A. Pitrėnienė,
Z. Žvikienė,
D. Ulickas,
R. Sargūnas,
J. Kondrotas,
S. Dmitrijev,
S. Ursul,
V. Simulik,
V. Juozapaitis,
S. Šedbaras,
Z. Jedinskij,
V. Gapšys,
2016-06-23

 

2

2

 

 

Argumentai:

Pagalbinio apvaisinimo įstatymo projekto Nr. XIP- 2502(5) (toliau – Projektas) 2 straipsnio 2 dalyje formuluojant “pagalbinio apvaisinimo” apibrėžimą yra nenurodyti nei specialieji subjektai, kurių atžvilgiu jis bus taikomas, nei konkrečios medicininės procedūros atlikimo indikacijos, nei daromos blanketinės nuorodos į kitus, tai apibrėžiančius, įstatymo straipsnius.

Dėl tokio reguliavimo vakuumo susiklosto situacija, kai 2 straipsnio 2 dalis gali būti aiškinama taip, kad įstatymo leidėjas leidžia, jog pagalbinis apvaisinimas būtų taikomas ir tada, kai tam nėra indikacijų (pvz. net tada, kai asmuo dėl kažkokių priežasčių nenori turėti lytinių santykių). Tokia plati “pagalbinio apvaisinimo” sąvokos formuluotė kuria teisės koliziją su pagalbinio apvaisinimo sąlygomis, numatytomis 5 straipsnio 1 dalyje.

Todėl praktikoje priimant sprendimą dėl konkrečios procedūros atlikimo, kils problemų kaip sistemiškai aiškinti 2 straipsnio 2 dalies ir 5 straipsnio 1 dalies santykį.

Toks kolizines normas kuriantis reguliavimas yra ydingas, nes jis lems skirtingą įstatymo aiškinimo ir taikymo praktiką. Turint tai omenyje, yra svarbu panaikinti koliziją, suvienodinant minėtuose įstatymo straipsniuose nurodytas sąlygas. Be to, manytume, kad pagalbinis apvaisinimas turėtų būti priemone susilaukti vaikų tik esant nevaisingumui, o ne įprastine priemone visiems, net ir natūraliu būdu galintiems susilaukti vaikų.

Pasiūlymas:

Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

“2. Pagalbinis apvaisinimas – procesas, atliekamas naudojant medicinos technologijas, apimantis  su lytinėmis ląstelėmis ir (ar) embrionu atliekamus veiksmus, taikomus siekiant sukelti moters nėštumą, kai nevaisingumo negalima išgydyti jokiais gydymo būdais arba juos taikant nėra realios sėkmės tikimybės.

 

Nepritarti

Argumentai: Komitetas laikosi pozicijos, kuriai buvo pritarta Seimo plenariniame posėdyje, svarstant įstatymo projektą.

2.

Seimo nariai

D. Mikutienė,
P. Urbšys,
R. Tamašunienė,
L. Talmont,
A. Dumbrava,
P. Gražulis,
P. Narkevičius,
V. Kravčionok,
J. Narkevič,
J. Kvetkovskij,
M. Mackevič,
R. J. Dagys,
A. Dumčius,
D. Kreivys,
V. Stundys,
M. Adomėnas,
P. Saudargas,
R. Baškienė,
V. Aleknaitė–Abramikienė,
A. Ažubalis,
A. Anušauskas,
L. Kazlavickas,
V. V. Margevičienė,
A. Bilotaitė,
K. Kuzminskas,
R. Kupčinskas,
M. Zasčiurinskas,
K. Starkevičius,
A. Strelčiūnas,
D. Jankauskas,
P. Žeimys,
V. Vasiliauskas,
R. A. Ručys,
V. Bukauskas,
K. Daukšys,
A. Pitrėnienė,
Z. Žvikienė,
D. Ulickas,
R. Sargūnas,
J. Kondrotas,
S. Dmitrijev,
S. Ursul,
V. Simulik,
V. Juozapaitis,
S. Šedbaras,
Z. Jedinskij,
V. Gapšys,
2016-06-23

 

3

1

 

 

Argumentai:

Projekto 3 straipsnio 1 dalyje įtvirtinamas vaiko bei nevaisingos poros interesų pirmumo principas. Tokia reguliavimo praktika yra ydinga, nes:

1.            Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvencijos 3 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas tik vaiko interesų pirmumo principas, nesiejant jo su kitų asmenų interesų apsauga: Imantis bet kokių vaiką liečiančių veiksmų, nesvarbu, ar tai darytų valstybinės ar privačios įstaigos, užsiimančios socialiniu aprūpinimu, teismai, administracijos ar įstatymų leidimo organai, svarbiausia - vaiko interesai.” Taigi ir pagalbinio apvaisinimo, kaip veiksmo tiesiogiai liečiančio vaiką, atveju vaiko interesų pirmumo principas turi būti išlaikytas.

2.            Poreikį atskirai įtvirtinti vaiko interesų pirmumo principą paremia ir ta aplinkybė, kad nei iš 3 straipsnio 1 dalies, nei iš Projekto reguliavimo visumos nėra aišku, kaip turės būti priimami sprendimai, kai kyla būsimo vaiko ir nevaisingos poros interesų konfliktas, t.y. kai pora reikalauja tokių sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojo veiksmų, kurie sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojo vertinimu pažeis būsimo vaiko interesus. Vaiko interesų pirmumo principo įtvirtinimas šią dilemą išspręstų. 

3.            Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad nevaisingos poros interesų apsauga yra pakankamai ir labai konkrečiai užtikrinta kituose Projekto straipsniuose (pvz. 3 straipsnio 2 dalis – prioritetas moters sveikatai ir nevaisingos poros lygiateisiškumo principas, 3 straipsnio 3 dalis – pareiga įvertinti naudą bei žalą motinai, 5 straipsnio 2 dalis – draudimas atlikti apvaisinimą esant kontraindikacijoms, 7 straipsnis – prievolė gauti abiejų sutuoktinių (sugyventinių) sutikimą ir t.t.). Taigi, įtvirtinus vaiko interesų pirmumo principą, nevaisingos poros interesų apsauga de facto nenukentės ir nėra poreikio dar kartą įstatymo leidėjui 3 straipsnio 1 dalyje vartoti abstrakčiai suformuluoto nevaisingos poros interesų principo, nes aiškinant įstatymą vis tiek bus privalu remtis šį principą konkretizuojančiais aukščiau nurodytais kitais įstatymo straipsniais.

Pasiūlymas:

Pakeisti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Visi klausimai, susiję su pagalbiniu apvaisinimu, privalo būti sprendžiami atsižvelgiant į vaiko, kuris gims po pagalbinio apvaisinimo, bei nevaisingos poros interesus”

 

Nepritarti

Argumentai: Komitetas laikosi pozicijos, kuriai buvo pritarta Seimo plenariniame posėdyje, svarstant įstatymo projektą.

3.

Seimo nariai

D. Mikutienė,
P. Urbšys,
R. Tamašunienė,
L. Talmont,
A. Dumbrava,
P. Gražulis,
P. Narkevičius,
V. Kravčionok,
J. Narkevič,
J. Kvetkovskij,
M. Mackevič,
R. J. Dagys,
A. Dumčius,
D. Kreivys,
V. Stundys,
M. Adomėnas,
P. Saudargas,
R. Baškienė,
V. Aleknaitė–Abramikienė,
A. Ažubalis,
A. Anušauskas,
L. Kazlavickas,
V. V. Margevičienė,
A. Bilotaitė,
K. Kuzminskas,
R. Kupčinskas,
M. Zasčiurinskas,
K. Starkevičius,
A. Strelčiūnas,
D. Jankauskas,
P. Žeimys,
V. Vasiliauskas,
R. A. Ručys,
V. Bukauskas,
K. Daukšys,
A. Pitrėnienė,
Z. Žvikienė,
D. Ulickas,
R. Sargūnas,
J. Kondrotas,
S. Dmitrijev,
S. Ursul,
V. Simulik,
V. Juozapaitis,
S. Šedbaras,
Z. Jedinskij,
V. Gapšys,
2016-06-23

 

 

 

3

5

 

 

Argumentai:

3 straipsnio 5 dalimi, darant nuorodą į leidimą atlikti pagalbinį apvaisinimą būsimo vaiko ligos išvengimo tikslu, yra įteisinama preimplantacinė diagnostika. Tokia praktika neturėtų būti įteisinta dėl šių priežasčių:

1.      Preimplantacinė diagnostika leidžia nustatyti embriono genetinius požymius ir pagal juos atrinkti embrionus, kurie norimus požymius atitinka. Likusieji embrionai yra sunaikinami. Taigi,preimplantacinės diagnostikos dėka yra vykdoma embrionų selekcija ir atsikratoma potencialių būsimų pacientų. Dėl to preimplantacinė diagnostika neturi nieko bendra su būsimo vaiko ligų prevencija ar gydymu. Į tai Sveikatos reikalų komiteto dėmesį atkreipė irLietuvos Sveikatos mokslų universitetas savo  2016 m. vasario 24 d. rašte.

2.       Preimplantacinės diagnostikos įteisinimas ir žmonių rūšiavimas pagal genetinius požymius neabejotinai visuomenei pasiųs žinią, kad genetinių savybių nulemtą negalią turintys asmenys yra nepageidaujami ir yra geriau, kad šie asmenys iš viso negimtų. Tokia nuostata dar labiau padidins žmonių su negalia atskirtį, stigmatizavimą bei diskriminavimą Lietuvoje. Lietuva, ratifikuodama Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių konvenciją, skirtingai nei kitos valstybės, padarė pareiškimą, jog jos tarptautiniai įsipareigojimai neapima medicinos procedūrų, galinčių nulemti diskriminaciją genetinių požymių pagrindu, rėmimo, skatinimo ar reklamavimo.

3.      Aiškinant Projekto normas sistemiškai,yra visiškai neaišku, kokio pobūdžio ir sunkumo ligų bus siekiama išvengti preimplantacinės diagnostikos pagalba, nes 3 straipsnio 5 dalyje įtvirtinamas bet kokios „ligos“ vengimas (t.y. liga neapibrėžiama ją kvalifikuojančiais požymiais), tuo tarpu pvz. 5 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti kitą sąvoką - „liga, sukelianti didelę negalią“. Dėl aukščiau nurodytų kolizijų įstatymas negalės būti vienodai aiškinamas ir taikomas, todėl siūlomas preimplantacinės diagnostikos reguliavimas teisėkūros požiūriu yra ydingas.

 

Taip pat 3 straipsnio 5 dalyje siūloma įtvirtinti leidimą naudoti pagalbinį apvaisinimą būsimo vaiko gydymo tiksluToks būsimo vaiko gydymas, suteikiant jam tam tikras savybes, yra mediciniškai įmanomas tik tais atvejais, kai atliekamas:

-         lytinių ląstelių genetinis modifikavimas arba

-         jau sukurto embriono genetinis modifikavimas.

Abu Projekto 3 straipsnio 5 dalyje numatomi įteisinti gydymo būdai yra eksperimentiniai. Lytinių ląstelių genetinį modifikavimą draudžia Projekto 3 straipsnio 4 dalis. Šis draudimas atkartoja Lietuvos Respublikos ratifikuotos Oviedo konvencijos, nustatančios žmogaus teises biomedicinos srityje, 13 straipsnį. Tuo tarpu žmogaus embriono genetinis modifikavimas, kaip ekisperimentinis būdas, jau dabar yra reguliuojamas Biomedicininių tyrimų etikos įstatymo 3 straipsnio 3 dalimi.

Dėl to Projekto 3 straipsnio 5 dalyje negali būti įtvirtinta norma, kuri, viena vertus, prieštarauja to paties straipsnio kitai daliai ir Lietuvos Respublikos tarptautiniams įsipareigojimams, bei, antra vertus, kaip kolizinė norma ima kaip įprastinę asmens sveikatos priežiūros paslaugą reguliuoti tai, kas jau įtvirtinta kaip medicinos mokslo eksperimentas, t.y. biomedicininis tyrimas.  Dėl šių priežasčių iš Projekto  3 straipsnio 5 dalies yra brauktina nuoroda į būsimo vaiko gydymą, kaip priežastį pagalbiniam apvaisinimui atlikti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 3 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Pagalbinis apvaisinimas negali būti naudojamas suteikti  pagalbinio apvaisinimo būdu pradėtam vaikui tam tikrų savybių, taip pat ir norimą lytį, išskyrus tuos atvejus, kai siekiama išvengti ligos ar ją gydyti., tiesiogiai susijusios su tam tikra lytimi. Pastaruoju atveju leidžiama apvaisinti moterišką lytinę ląstelę pagal lyties chromosomą pasirinkta vyriška lytine ląstele.

 

Nepritarti

Argumentai: Komitetas laikosi pozicijos, kuriai buvo pritarta Seimo plenariniame posėdyje, svarstant įstatymo projektą.

4.

Seimo nariai

D. Mikutienė,
P. Urbšys,
R. Tamašunienė,
L. Talmont,
A. Dumbrava,
P. Gražulis,
P. Narkevičius,
V. Kravčionok,
J. Narkevič,
J. Kvetkovskij,
M. Mackevič,
R. J. Dagys,
A. Dumčius,
D. Kreivys,
V. Stundys,
M. Adomėnas,
P. Saudargas,
R. Baškienė,
V. Aleknaitė–Abramikienė,
A. Ažubalis,
A. Anušauskas,
L. Kazlavickas,
V. V. Margevičienė,
A. Bilotaitė,
K. Kuzminskas,
R. Kupčinskas,
M. Zasčiurinskas,
K. Starkevičius,
A. Strelčiūnas,
D. Jankauskas,
P. Žeimys,
V. Vasiliauskas,
R. A. Ručys,
V. Bukauskas,
K. Daukšys,
A. Pitrėnienė,
Z. Žvikienė,
D. Ulickas,
R. Sargūnas,
J. Kondrotas,
S. Dmitrijev,
S. Ursul,
V. Simulik,
V. Juozapaitis,
S. Šedbaras,
Z. Jedinskij,
V. Gapšys,
2016-06-23

 

3

7

 

 

Argumentai:

 Projekto 3 straipsnio 7 dalimi siekiama įteisinti trečiųjų asmenų (ne sutuoktinio ar sugyventinio) spermos donorystę. Tokia praktika neturėtų būti įteisinta dėl šių priežasčių:

1.       Trečiųjų asmenų spermos donorystė pažeistų vaiko teisę žinoti savo biologinius tėvus, kurią nustato Vaiko teisių konvencijos 7 str. Be to, donorystė iškreiptų prigimtinės šeimos sampratą bei pažeistų vaiko geriausių interesų augti biologinėje šeimoje principą.

2.       Įteisinant trečiųjų asmenų spermos donorystę Projekte nėra nustatyti ir atvejai, kiek vaikų būtų galima susilaukti naudojant vieno ir to paties donoro spermą. Tai neišvengiamai sukurs sąlygas vieno ir to paties  donoro spermą panaudoti neribotai. Kaip žinia, didelis vieno donoro palikuonių skaičius didina incesto tikimybę ypač mažai gyventojų turinčioje populiacijoje.

3.       Trečiųjų asmenų spermos donorystės įteisinimas nėra integruotas į teisės sistemą. Nėra lydinčiųjų CK pataisų, kurios ribotų tėvo, kuriam gimė vaikas naudojant lytines donoro ląsteles, teises nuginčyti tėvystę ir įpareigotų tokiam vaikui teikti materialinį išlaikymą skyrybų atveju. Pagal šiuo metu esantį reguliavimą nesutarimų šeimoje atveju tėvystė būtų lengvai nuginčyta (genetinis tyrimas) ir asmuo, nors ir davęs sutikimą, kad jo sutuoktinė ar sugyventinė būtų apvaisinta kito vyro sperma, neturėtų pareigos po skyrybų išlaikyti ne savo biologinio vaiko. Toks reguliavimas prieštarauja geriausiems vaiko interesams.

Pasiūlymas:

Pakeisti 3 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Pagalbinis apvaisinimas gali būti atliekamas tik naudojant apvaisinamos moters ir  lytinių ląstelių donoro, su ja gyvenančio įstatymų nustatyta tvarka sutuoktinio ar sugyventinio, lytines ląsteles, išskyrus tuos atvejus, kai vieno iš sutuoktinių ar sugyventinio lytinės ląstelės yra pažeistos ar jų nepakanka ir dėl to jos negali būti panaudotos pagalbiniam apvaisinimui, o taip pat tais atvejais, kai su jomis yra didelė rizika perduoti ligą, sukeliančią didelę negaliąPagalbinis apvaisinimas naudojant lytinių ląstelių donoro, su kuriuo apvaisinamos moters nesieja įstatymų nustatyta tvarka sudarytos santuokos ar registruotos partnerystės sutarties ryšiai, lytines ląsteles  yra draudžiamas.”

 

Nepritarti

Argumentai: Komitetas laikosi pozicijos, kuriai buvo pritarta Seimo plenariniame posėdyje, svarstant įstatymo projektą.

5.

Seimo nariai

D. Mikutienė,
P. Urbšys,
R. Tamašunienė,
L. Talmont,
A. Dumbrava,
P. Gražulis,
P. Narkevičius,
V. Kravčionok,
J. Narkevič,
J. Kvetkovskij,
M. Mackevič,
R. J. Dagys,
A. Dumčius,
D. Kreivys,
V. Stundys,
M. Adomėnas,
P. Saudargas,
R. Baškienė,
V. Aleknaitė–Abramikienė,
A. Ažubalis,
A. Anušauskas,
L. Kazlavickas,
V. V. Margevičienė,
A. Bilotaitė,
K. Kuzminskas,
R. Kupčinskas,
M. Zasčiurinskas,
K. Starkevičius,
A. Strelčiūnas,
D. Jankauskas,
P. Žeimys,
V. Vasiliauskas,
R. A. Ručys,
V. Bukauskas,
K. Daukšys,
A. Pitrėnienė,
Z. Žvikienė,
D. Ulickas,
R. Sargūnas,
J. Kondrotas,
S. Dmitrijev,
S. Ursul,
V. Simulik,
V. Juozapaitis,
S. Šedbaras,
Z. Jedinskij,
V. Gapšys,
2016-06-23

5

1

 

 

Argumentai:

Dėl preimplantacinės diagnostikos bei genetinio modifikavimo įteisinimo ir atsirandančios teisės kolizijos (žr. argumentus 3 straipsnio 5 dalies pakeitimui).

Pasiūlymas:

Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Pagalbinį apvaisinimą atlikti leidžiama tik tada, kai nevaisingumo negalima išgydyti jokiais gydymo būdais arba juos taikant nėra realios sėkmės tikimybės, taip pat ir tais atvejais, kai siekiama išvengti ligos, sukeliančios didelę negalią, ar ją gydyti.”

 

Nepritarti

Argumentai: Komitetas laikosi pozicijos, kuriai buvo pritarta Seimo plenariniame posėdyje, svarstant įstatymo projektą.

6.

Seimo nariai

D. Mikutienė,
P. Urbšys,
R. Tamašunienė,
L. Talmont,
A. Dumbrava,
P. Gražulis,
P. Narkevičius,
V. Kravčionok,
J. Narkevič,
J. Kvetkovskij,
M. Mackevič,
R. J. Dagys,
A. Dumčius,
D. Kreivys,
V. Stundys,
M. Adomėnas,
P. Saudargas,
R. Baškienė,
V. Aleknaitė–Abramikienė,
A. Ažubalis,
A. Anušauskas,
L. Kazlavickas,
V. V. Margevičienė,
A. Bilotaitė,
K. Kuzminskas,
R. Kupčinskas,
M. Zasčiurinskas,
K. Starkevičius,
A. Strelčiūnas,
D. Jankauskas,
P. Žeimys,
V. Vasiliauskas,
R. A. Ručys,
V. Bukauskas,
K. Daukšys,
A. Pitrėnienė,
Z. Žvikienė,
D. Ulickas,
R. Sargūnas,
J. Kondrotas,
S. Dmitrijev,
S. Ursul,
V. Simulik,
V. Juozapaitis,
S. Šedbaras,
Z. Jedinskij,
V. Gapšys,
2016-06-23

5

3

 

 

Argumentai:

5 straipsnio 3 dalyje apibrėžiamas sąrašas dokumentų, kurie turi būti pateikti prieš asmens sveikatos priežiūros įstaigoje atliekant pagalbinį apvaisinimą. Nors 5 straipsnio 1 dalyje yra nurodytos būtinos sąlygos – indikacijos, kurioms esant leidžiama atlikti pagalbinį apvaisinimą, to paties straipsnio 3 dalyje įvardijant prieš pagalbinio apvaisinimo atlikimą būtinus pateikti dokumentus, medicinos dokumentų, kurie patvirtintų indikacijų egzistavimą, nėra reikalaujama. Tuo tarpu praktikoje yra neišvengiamos situacijos, kai nevaisingumas yra diagnozuojamas vienoje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje, o dėl pagalbinio apvaisinimo atlikimo – kreipiamasi į kitą, kuri diagnostikos neatliko ir medicinos dokumentų, jei jie nebus pateikti, neturės.

Siekiant užtikrinti subjektų, atliekančių pagalbinį apvaisinimą, veiklos skaidrumą, kontrolės efektyvumą bei PSDF lėšų panaudojimo tikslingumą pagalbinio apvaisinimo kompensavimo atveju yra privalu įstatymu nustatyti pareigą subjektui, atliekančiam pagalbinį apvaisinimą, turėti būtinas pagalbinio apvaisinimo atlikimo sąlygas patvirtinančius dokumentus.

Pasiūlymas:

Pakeisti 5 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Pagalbinis apvaisinimas gali būti atliekamas tik įstatymų nustatyta tvarka santuoką ar registruotos partnerystės sutartį sudariusiems veiksniems asmenims pateikus: asmens tapatybę, amžių, santuokos ar partnerystės sudarymą patvirtinančius dokumentus, medicinos dokumentus, patvirtinančius šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sąlygų egzistavimą, rašytinį prašymą atlikti pagalbinį apvaisinimą ir šio įstatymo 7 straipsnyje nustatyta tvarka pasirašytą nustatytos formos informuoto paciento sutikimą atlikti pagalbinį apvaisinimą.”

 

Nepritarti

Argumentai: Komitetas laikosi pozicijos, kuriai buvo pritarta Seimo plenariniame posėdyje, svarstant įstatymo projektą.

7.

Seimo nariai

D. Mikutienė,
P. Urbšys,
R. Tamašunienė,
L. Talmont,
A. Dumbrava,
P. Gražulis,
P. Narkevičius,
V. Kravčionok,
J. Narkevič,
J. Kvetkovskij,
M. Mackevič,
R. J. Dagys,
A. Dumčius,
D. Kreivys,
V. Stundys,
M. Adomėnas,
P. Saudargas,
R. Baškienė,
V. Aleknaitė–Abramikienė,
A. Ažubalis,
A. Anušauskas,
L. Kazlavickas,
V. V. Margevičienė,
A. Bilotaitė,
K. Kuzminskas,
R. Kupčinskas,
M. Zasčiurinskas,
K. Starkevičius,
A. Strelčiūnas,
D. Jankauskas,
P. Žeimys,
V. Vasiliauskas,
R. A. Ručys,
V. Bukauskas,
K. Daukšys,
A. Pitrėnienė,
Z. Žvikienė,
D. Ulickas,
R. Sargūnas,
J. Kondrotas,
S. Dmitrijev,
S. Ursul,
V. Simulik,
V. Juozapaitis,
S. Šedbaras,
Z. Jedinskij,
V. Gapšys,
2016-06-23

 

 

 

10

1

 

 

Argumentai:

Pagalbinio apvaisinimo įstatyme turi būti nustatyta adekvati embriono apsauga, kuri išlaikytų pagarbą žmogaus gyvybei bei užtikrintų teisingą  nevaisingos poros ir pagalbinio apvaisinimo būdu pradėto vaiko interesų pusiausvyrą. Tokius požymius atitinkantis reguliavimas yra įmanomas tik numatant sukuriamų ir į moters organizmą perkeliamų embrionų skaičiaus ribojimą ir atsisakant perteklinių embrionų kūrimo bei šaldymo.

Šiandienos medicinos lygis leidžia atsisakyti perteklinių embrionų kūrimo ir embrionų šaldymo bei vienu metu sukurti tiek embrionų, kiek jų bus perkeliama į moters organizmą. Tuo tarpu likusios embrionų kūrimui nepanaudotos kiaušialąstės gali būti saugomos kitiems tos moters apvaisinimams ateityje. Kiaušialąsčių šaldymas ir saugojimas leidžia išvengti pakartotinio moters organizmo stimuliavimo hormoniniais preparatais, šių preparatų sukeltų komplikacijų bei papildomų chirurginių intervencijų tada, kai nepavykus pirmąjam apvaisinimui, moteris norėtų procedūrą vėl pakartoti.

 Sveikatos reikalų komiteto gautame Lietuvos Sveikatos mokslų universiteto prorektorės mokslui prof. Vaivos Lesauskaitės pasirašytame 2016 m. vasario 24 d. rašte (raštas parengtas embriologijos profesorės Angelijos Valančiūtės), nurodoma, kad: „Vertinant Europos žmogaus reprodukcijos ir embriologijos draugijos duomenis <...>šaldytų kiaušialąsčių panaudojimo efektyvumas ne tik kad nenusileidžia šaldytų embrionų panaudojimo efektyvumui, bet netgi jį viršija. Europoje, klinikinių nėštumų  po atšildytų embrionų perkėlimo vidurkis yra 20.3%, o klinikinių nėštumų pagalbiniam apvaisinimui panaudojus šaldytas kiaušialąstes vidurkis -25.4%. Atitinkamai, gimdymų vidurkis: 14.1 ir15.5 proc. <...> Maltoje, kurioje leidžiama šaldyti tik kiaušialąstes ir vienu metu į gimdą perkeliama ne daugiau dviejų embrionų (trijų embrionų perkėlimui privalomas specialus leidimas), taip pat stebimas didesnis embrionų, sukurtų iš šaldytų kiaušialąsčių, o ne iš šviežių, panaudojimo efektyvumas (atitinkamai 30.77% ir 27.91%klinikinių nėštumų). <...> embrionų šaldymas įrodymais pagrįstos medicinos duomenimis šiuo metu nėra tikslingas, ir netgi nepriimtinas, vertinant jį kaip sveikatos priežiūros paslaugos dalį.

 

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad Projekte privalo būti suvienodintos sąvokos – nors įstatymo leidėjas apsisprendė kituose įstatymo straipsniuose nurodyti embriono perkėlimą į „moters organizmą“, dėl nesuprantamų priežasčių 10 straipsnio 1 dalyje buvo paliktas perkėlimas „į moters gimdą“.

Pasiūlymas:

Papildyti 10 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1.  Embrionų turi būti sukuriama tiek, kiek vienu metu jų bus perkelta į moters organizmą.  Sukurtų embrionų skaičius negali viršyti 3. Sutuoktiniai (sugyventiniai), kuriems atliktas pagalbinis apvaisinimas, jų pageidavimu privalo būti informuojami apie perkeltų į motersgimdą organizmą embrionų vystymosi eigą.”

 

Nepritarti

Argumentai: Komitetas laikosi pozicijos, kuriai buvo pritarta Seimo plenariniame posėdyje, svarstant įstatymo projektą.

8.

Seimo nariai

D. Mikutienė,
P. Urbšys,
R. Tamašunienė,
L. Talmont,
A. Dumbrava,
P. Gražulis,
P. Narkevičius,
V. Kravčionok,
J. Narkevič,
J. Kvetkovskij,
M. Mackevič,
R. J. Dagys,
A. Dumčius,
D. Kreivys,
V. Stundys,
M. Adomėnas,
P. Saudargas,
R. Baškienė,
V. Aleknaitė–Abramikienė,
A. Ažubalis,
A. Anušauskas,
L. Kazlavickas,
V. V. Margevičienė,
A. Bilotaitė,
K. Kuzminskas,
R. Kupčinskas,
M. Zasčiurinskas,
K. Starkevičius,
A. Strelčiūnas,
D. Jankauskas,
P. Žeimys,
V. Vasiliauskas,
R. A. Ručys,
V. Bukauskas,
K. Daukšys,
A. Pitrėnienė,
Z. Žvikienė,
D. Ulickas,
R. Sargūnas,
J. Kondrotas,
S. Dmitrijev,
S. Ursul,
V. Simulik,
V. Juozapaitis,
S. Šedbaras,
Z. Jedinskij,
V. Gapšys,
2016-06-23

10

5

 

 

Argumentai:

Praktikoje gali susiklostyti iš anksto nenumatyta situacija, kai dėl netikėtai pablogėjusios moters sveikatos būklės ar kitų nenumatytų aplinkybių sukurtų ir in vitro laikomų embrionų perkėlimas į moters organizmą tampa laikinai neįmanomu ir pagalbinio apvaisinimo procedūrą tenka kuriam laikui sustabdyti. Dėl to, siekiant išsaugoti jau sukurtų embrionų gyvybingumą, turi būti leistas jų laikinas saugojimas lytinių ląstelių banke. Neužtikrinus tokio saugojimo, embrionai žūtų.

Pasiūlymas:

Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Sukurti, tačiau dėl embrionų sukūrimo metu nenumatytų aplinkybių, įskaitant moters sveikatos būklę, kurių sąrašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras, pagalbinio apvaisinimo metu į moters organizmą neperkelti embrionai laikomi lytinių ląstelių banke. Lytinių ląstelių banke embrionai laikomi ir naudojami sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.”

 

Nepritarti

Argumentai: Komitetas laikosi pozicijos, kuriai buvo pritarta Seimo plenariniame posėdyje, svarstant įstatymo projektą.

9.

Seimo nariai

D. Mikutienė,
P. Urbšys,
R. Tamašunienė,
L. Talmont,
A. Dumbrava,
P. Gražulis,
P. Narkevičius,
V. Kravčionok,
J. Narkevič,
J. Kvetkovskij,
M. Mackevič,
R. J. Dagys,
A. Dumčius,
D. Kreivys,
V. Stundys,
M. Adomėnas,
P. Saudargas,
R. Baškienė,
V. Aleknaitė–Abramikienė,
A. Ažubalis,
A. Anušauskas,
L. Kazlavickas,
V. V. Margevičienė,
A. Bilotaitė,
K. Kuzminskas,
R. Kupčinskas,
M. Zasčiurinskas,
K. Starkevičius,
A. Strelčiūnas,
D. Jankauskas,
P. Žeimys,
V. Vasiliauskas,
R. A. Ručys,
V. Bukauskas,
K. Daukšys,
A. Pitrėnienė,
Z. Žvikienė,
D. Ulickas,
R. Sargūnas,
J. Kondrotas,
S. Dmitrijev,
S. Ursul,
V. Simulik,
V. Juozapaitis,
S. Šedbaras,
Z. Jedinskij,
V. Gapšys,
2016-06-23

 

17

1

 

 

Argumentai:

Sveikatos apsaugos ministerija turės parengti įstatymo lydimuosius teisės aktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė – įsteigti Pagalbinio apvaisinimo informacinę sistemą, paskelbti ir vykdyti jos sukūrimui reikalingus viešuosius pirkimus, o ūkio subjektai – tinkamai pasirengti įstatymo ir poįstatyminių teisės aktų įgyvendinimui (pvz. įdiegti atsekamumo, kontrolės sistemas ir kt.). Dėl to tikslinga įstatymo įsigaliojimo datą nukelti, taip paliekant pakankamai laiko pasirengimo darbams.

Pasiūlymas:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2016m. liepos sausio 1 d.”

 

Pritarti

 

10.

Seimo nariai

D. Mikutienė,
P. Urbšys,
R. Tamašunienė,
L. Talmont,
A. Dumbrava,
P. Gražulis,
P. Narkevičius,
V. Kravčionok,
J. Narkevič,
J. Kvetkovskij,
M. Mackevič,
R. J. Dagys,
A. Dumčius,
D. Kreivys,
V. Stundys,
M. Adomėnas,
P. Saudargas,
R. Baškienė,
V. Aleknaitė–Abramikienė,
A. Ažubalis,
A. Anušauskas,
L. Kazlavickas,
V. V. Margevičienė,
A. Bilotaitė,
K. Kuzminskas,
R. Kupčinskas,
M. Zasčiurinskas,
K. Starkevičius,
A. Strelčiūnas,
D. Jankauskas,
P. Žeimys,
V. Vasiliauskas,
R. A. Ručys,
V. Bukauskas,
K. Daukšys,
A. Pitrėnienė,
Z. Žvikienė,
D. Ulickas,
R. Sargūnas,
J. Kondrotas,
S. Dmitrijev,
S. Ursul,
V. Simulik,
V. Juozapaitis,
S. Šedbaras,
Z. Jedinskij,
V. Gapšys,
2016-06-23

 

17

2

 

 

Argumentai:

žr. argumentus 17 straipsnio 1 dalies pakeitimui.

Pasiūlymas:

„2. Vyriausybė ir sveikatos apsaugos ministras iki 2016 m. birželio gruodžio 301 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.”

 

Pritarti

 

11.

Seimo narė R. Šalaševičiūtė,
2016-06-21

1

1

 

 

Argumentai:

Teisės departamento pateiktose išvadose nurodyta, kad, nors projekto 1 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad šis įstatymas, be kitų klausimų, nustato ir po pagalbinio apvaisinimo gimusio vaiko teises, tačiau pačiame įstatyme po pagalbinio apvaisinimo gimusių vaikų teisės nėra reglamentuojamos. Atsižvelgiant į tai tikslinama projekto 1 straipsnio 1 dalis.

Pasiūlymas:

Pakeisti 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas nustato moters pagalbinio apvaisinimo sąlygas, būdus, tvarką, taip pat  įstatymų nustatyta tvarka santuoką sudariusių asmenų arba registruotos partnerystės sutartį sudariusių asmenų (toliau – sugyventiniai), kurių prašymu atliekamas pagalbinis apvaisinimas, ir po pagalbinio apvaisinimo gimusio vaiko teises. Po pagalbinio apvaisinimo gimusio vaiko teises nustato Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas.“

 

Pritarti iš dalies

Argumentai: atkreiptinas dėmesys, kad po pagalbinio apvaisinimo gimusio vaiko teises nustato ne tik Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas, vaiko teises reglamentuoja ir kiti įstatymai bei teisės aktai. Ši nuostata perteklinė ir netiksli.

 

Pasiūlymas: pakeisti 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas nustato moters pagalbinio apvaisinimo sąlygas, būdus, tvarką, taip pat  įstatymų nustatyta tvarka santuoką sudariusių asmenų arba registruotos partnerystės sutartį sudariusių asmenų (toliau – sugyventiniai), kurių prašymu atliekamas pagalbinis apvaisinimas, ir po pagalbinio apvaisinimo gimusio vaiko teises.“

 

12.

Seimo narė R. Šalaševičiūtė,
2016-06-21

 

8

4

 

 

Argumentai:

Teisės departamento pateiktose išvadose nurodyta, kad pagal Konstitucinio Teismo suformuluotą doktriną, su asmens teisių ir laisvių įgyvendinimu susijęs reguliavimas, įskaitant ir tam tikros ūkinės veiklos esmines sąlygas, draudimus ir ribojimus, darančius esminį poveikį ūkinei veiklai, gali būti nustatomas tik įstatymu (Konstitucinio Teismo 2006 m. gegužės 31 d. nutarimas). Be to, ir Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo 5 straipsnyje išdėstyta imperatyvi norma, nustatanti, kad leidimų išdavimo, jų galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir leidimų galiojimo panaikinimo esminiai reikalavimai, taip pat reikalavimai, kurių vykdydami veiklą turi laikytis leidimą gavę teikėjai, nustatomi įstatymais, o įstatymų įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nurodytos specialiosios (konkrečios) sąlygos turi besąlygiškai kilti iš įstatymuose įtvirtintų bendrųjų reikalavimų.

Pasiūlymas:

Pakeisti 8 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Lytinės ląstelės yra laikomos lytinių ląstelių banke. Lytinių ląstelių bankas turi atitikti licencijuojamos veiklos sąlygas ir užtikrinti kokybės sistemos bei saugos reikalavimų laikymąsi, įskaitant kryžmino užteršimo valdymo priemones. Lytinių ląstelių banko licencijavimo ir veiklos kontrolės tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras. Juridinis asmuo, siekiantis gauti ir gavęs licenciją užsiimti lytinių ląstelių banko veikla, privalo atitikti Sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme nustatytus reikalavimus asmens sveikatos priežiūros licencijai gauti ir šiuos reikalavimus:

1) užtikrinti, kad sveikatos apsaugos ministro patvirtintame Lytinių ląstelių banko veiklos reikalavimų apraše nustatytus reikalavimus, keliamus siekiant užtikrinti atsekamumą, saugumą, kokybę, atitiktų:

a) patalpos, įranga ir medžiagos;

b) organizavimo, valdymo ir tvarkymo sistema;

2) paskirti darbuotoją, atsakingą už lytinių ląstelių banko veiklos atitiktį teisės aktų reikalavimams.

Licencija užsiimti lytinių ląstelių banko veikla išduodama, jos galiojimas sustabdomas, licencijos galiojimo sustabdymas panaikinamas, licencijos galiojimas panaikinamas Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nustatyta tvarka.“

 

Nepritarti

Argumentai: pasiūlymas nebeaktualus, nes Pagalbinio apvaisinimo įstatymo projekte Nr. XIP-2502(6), atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą Pagalbinio apvaisinimo įstatymo projektui  Nr. XIP-2502(5), yra pakeistas projekto 4 straipsnis ir 8 straipsnio 4 dalis.

13.

Seimo narė R. Šalaševičiūtė,

2016-06-21

8

5

 

 

Argumentai:

Teisės departamento pateiktose išvadose nurodyta, kad 8 straipsnio 5 dalyje vietoj žodžio „nebent‘ įrašytini žodžiai „išskyrus tuos atvejus, kai“. Taip pat reikėtų nurodyti šioje dalyje minimo susitarimo su lytinių ląstelių banku pažeidimo bei lytinių ląstelių donoro mirties teisines pasekmes, t.y. reikėtų aiškiai nurodyti, kad  šiais atvejais lytinės ląstelės sunaikinamos nepasibaigus lytinių ląstelių saugojimo laikotarpiui.

Pasiūlymas:

Pakeisti 8 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Lytinės ląstelės lytinių ląstelių banke yra laikomos informuoto paciento sutikime nurodytą laikotarpį, nebent išskyrus tuos atvejus, kai lytines ląsteles davęs asmuo pažeidžia susitarimą su lytinių ląstelių banku dėl lytinių ląstelių saugojimo arba miršta nedavęs informuoto paciento sutikimo naudoti jo lytines ląsteles konkrečiam asmeniui taikant pagalbinio apvaisinimo būdą. Pasibaigus lytinių ląstelių saugojimo laikotarpiui, lytines ląsteles davusiam asmeniui pažeidus susitarimą su lytinių ląstelių banku dėl lytinių ląstelių saugojimo arba kai asmuo miršta nedavęs informuoto paciento sutikimo naudoti jo lytines ląsteles konkrečiam asmeniui taikant pagalbinio apvaisinimo būdą, šios šio asmens lytinės ląstelės sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka sunaikinamos.“

 

Pritarti

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                               Dangutė Mikutienė