PASIŪLYMAS
DĖL VALSTYBĖS PARAMOS DAUGIABUČIAMS NAMAMS ATNAUJINTI (MODERNIZUOTI) ĮSTATYMO NR. I-2455 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1679
2022-06-
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
Straipsnis |
Straipsnio dalis |
Punktas |
||
1. |
3 |
1 |
1, 2, 3, 4, 5 |
Argumentai: Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo Nr. I-2455 (toliau – Įstatymas) 3 straipsnyje apibrėžtas valstybės paramos daugiabučių namų atnaujinimui (modernizavimui) modelis numato konkrečius valstybės paramos dydžius (pvz., 30 % investicijų, tenkančių Vyriausybės nustatytoms energinio efektyvumo didinimo priemonėms, kompensavimas) ir kiekybinę jų išraišką procentais (pvz. 30 % investicijų) įvairioms paramos priemonėms. Šie paramos dydžiai ir jų kiekybinė išraiška procentais nesuteikia galimybės lanksčiai, nekeičiant Įstatymo reaguoti į valstybės ekonominius, finansinius pajėgumus ir jų pokyčius, technologinę pažangą, energijos išteklių kainos pokyčius, poreikį siekti ambicingesnių klimato kaitos mažinimo tikslų, ir diferencijuoti valstybės paramos intensyvumą orientuojantis į efektyviausių priemonių ar projektų įgyvendinimą. Pažymėtina, kad pagal šį paramos modelį dėl juo programuojamų administravimo iš kontrolės instrumentų projektų įgyvendinimas užtrunka ilgai, atskirais atvejais iki 38 mėnesių. Siekiant valstybės paramos modelio ir jo administravimo efektyvumo, Įstatyme reikėtų numatyti esmines galimybes Lietuvos Respublikos Vyriausybei apsispręsti, kaip diferencijuoti valstybės paramą, kad riboti viešieji ištekliai būtų išnaudojami efektyviausiai, būtų kuriami nauji paramos mechanizmai, taip pat numatyta fiksuotų įkainių modelio taikymo Lietuvos galimybė pagal Respublikos Vyriausybės nustatytą tvarką. Manytina, kad fiksuotųjų įkainių modelio taikymas projektų įgyvendinimo laikotarpį galėtų sutrumpinti iki 12 mėnesių ir palengvinti paramos administravimo procesus visiems jų dalyviams. Įstatymo 3 straipsnyje išdėstyti valstybės paramos apmokėjimo būdai, kaip, pavyzdžiui, apmokėjimas arba kompensavimas riboja galimybes įgyvendinamuosiuose teisės aktuose, pirmiausia, Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) teikimo ir daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo priežiūros taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. gruodžio 16 d. nutarimu Nr. 1725 „Dėl valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) teikimo ir daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo priežiūros taisyklių patvirtinimo ir daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektui įgyvendinti skirto kaupiamojo įnašo ir (ar) kitų įmokų didžiausios mėnesinės įmokos nustatymo“ (toliau – Taisyklės), išplėsti valstybės paramos apmokėjimo būdų sąrašą. Toks teisinis reguliavimas nesudaro galimybių taikyti įvairius apmokėjimo būdus, t. y. avansinio mokėjimo, sąskaitų apmokėjimo ir (ar) kompensavimo. Pastebima situacijų, kai, pavyzdžiui, už techninę priežiūrą apmokama po 50 – 100 Eur kas mėnesį, o tokių mokėjimų administravimui reikalingos tiek paties projekto vykdytojo, tiek administruojančios agentūros lėšos. Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo Nr. I-2455 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1679 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-1679) numatyta iš esmės padidinti paramos intensyvumą daugiabučiame name įrengiant atskirą automatizuotą šilumos punktą ar modernizuojant esamą neautomatizuotą šilumos punktą, įrengiant balansinius ventilius ant stovų ir (ar) pertvarkant ar keičiant šildymo ir (ar) karšto vandens sistemas, butuose ir kitose patalpose įrengiant individualios šilumos apskaitos prietaisus ar šilumos daliklių sistemas ir (ar) termostatinius ventilius. Pažymėtina, kad šių priemonių įgyvendinimui pagal Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą kartu su kitomis energinio efektyvumo priemonėmis paramos intensyvumas nekeičiamas, todėl manytina, gali kurti prielaidas dirbtinai įgyvendinti atskirus projektus siekiant didesnės naudos. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlomi pakeitimai kuriais būtų sudarytos galimybės mokėti avansą, taikyti sąskaitų apmokėjimą, ateityje įvertinus galimybes ir metodiką taikyti fiksuotų įkainių, sumų ar fiksuotos normos praktiką, lanksčiai ir operatyviai keisti paramos dydį atsižvelgiant į valstybės turimus išteklius daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti, balansuoti paramą toms pačioms Įstatymo projekte Nr. XIVP-1679 numatytoms ir pagal Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą remiamoms priemonėms. Atsižvelgiant į tai, tikslintinos Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1, 2, 3, 4, 5 punktų nuostatos.
Pasiūlymo tikslas – patikslinti Įstatymo projektu Nr. XIVP-1679) keičiamą Įstatymo 3 straipsnį, pakeičiant jo 1 dalyje dėstomus 1, 2, 3, 4, 5 punktus suteikiant galimybę pasirinkti apmokėjimo būdą valstybės paramai gauti, nustatyti šios paramos energinį efektyvumą didinančioms priemonėms diferencijavimo galimybes atsižvelgiant į valstybės turimus išteklius, taip pat suteikti galimybę teikti paramą pagal nustatytus fiksuotus įkainius šio Įstatymo 3 straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytais atvejais.
Pasiūlymo esmė – patikslinti Įstatymo projektu Nr. XIVP-1679 keičiamą Įstatymo 3 straipsnį, pakeičiant jo 1 dalyje dėstomus 1, 2, 3, 4, 5 punktus numatant ne valstybės paramos apmokėjimo (apmokėjimas, kompensavimas), bet teikimo būdus (dotacija ar subsidija), taip pat nustatant 4 punkte energinio efektyvumo didinimo priemonėms skiriamas valstybės paramos dydžio minimalias ir maksimalias ribas, kurios tikslus dydis būtų nustatytas Taisyklėse, suteikti galimybę teikti valstybės parama pagal nustatytą Taisyklėse fiksuotą įkainį. Siūlymu dėl valstybės paramos dydžio minimalių ir maksimalių ribų siekiama esamais turimais ištekliais/kaštais atnaujinti (modernizuoti) didesnį daugiabučių namų skaičių, nes esamos finansavimo galimybės yra ribotos. Būtina su esamais finansiniais kaštais didinti atnaujinamų (modernizuojamų) daugiabučių namų skaičių, o šiuo atveju šį tikslą galima pasiekti tik nustatant tam tikrus kriterijus, kurie turės įtakos skiriamam valstybės paramos dydžiui, kaip pavyzdžiui pasiekti aukštesnę energinio naudingumo klasę.
Pasiūlymas: Patikslinti Įstatymo projektu Nr. XIVP-1679 keičiamo Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1, 2, 3, 4, 5 punktus ir juos išdėstyti taip:
„1. Valstybės parama
daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkams, įgyvendinantiems
atnaujinimo projektus pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau –
Vyriausybė) patvirtintą Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą
ar ją atitinkančias savivaldybių programas, teikiama, jeigu pagal atnaujinimo
projekte numatytas priemones pasiekiama ne mažesnė kaip C pastato energinio
naudingumo klasė, nustatoma pagal Statybos įstatymą įgyvendinančius statybos
techninius reglamentus, ir skaičiuojamosios šiluminės energijos sąnaudos
įgyvendinus atnaujinimo projektą sumažinamos ne mažiau kaip 40 procentų,
palyginti su skaičiuojamosiomis šiluminės energijos sąnaudomis iki
atnaujinimo projekto įgyvendinimo. Jeigu atnaujinamas daugiabutis, kuriam
pagal Statybos įstatymą minimalūs privalomi pastatų energinio naudingumo
reikalavimai nenustatomi, valstybės parama pagal šį įstatymą teikiama, jeigu
skaičiuojamosios šiluminės energijos sąnaudos sumažinamos ne mažiau kaip
25 procentais, palyginti su skaičiuojamosiomis šiluminės energijos
sąnaudomis iki atnaujinimo projekto įgyvendinimo. Valstybės parama teikiama 1) pagal šio straipsnio 3 dalyje nurodytose taisyklėse nustatytas sąlygas suteikiant lengvatinį kreditą atnaujinimo projekto daliai (techniniam darbo projektui) parengti, įskaitant atnaujinimo projekto vykdymo priežiūrą ir atnaujinimo projekto ekspertizės, kai ji privaloma pagal Statybos įstatymą, atlikimą, ir (ar) įgyvendinti (rangos darbams atlikti) ir penkerius metus nuo pirmosios kredito dalies išmokėjimo už atnaujinimo projekto dalies (techninio darbo projekto) parengimą ir (ar) atliktus rangos darbus dienos apmokant šio kredito bendrų metinių palūkanų dalį, viršijančią 3 procentus, tuo atveju, jeigu kredito metinės palūkanos viršija 3 procentus, ir 2) 3) 4) 5) teikiant papildomą
valstybės paramą, kai įgyvendinant atnaujinimo projektą daugiabučiame name
įrengiamas atskiras ar modernizuojamas esamas neautomatizuotas šilumos
punktas, įrengiami balansiniai ventiliai ant stovų ir (ar) pertvarkoma ar
keičiama šildymo
ir (ar)
karšto vandens
sistemos |
Teikia
Seimo narys Simonas Gentvilas